Woestijngodsdienst

Leo Mock

vrijdag 18 februari 2011

Vorige week schreef ik al over de religieuze stadswandeling door Amsterdam-West waaraan een relatief grote Joodse afvaardiging deelnam. Helaas wist een malloot het weer te verstoren door het roepen van een leus en het brengen van de Hitlergroet. Een foto van de dader was meteen in de krant te vinden. Kent u hem misschien uit sjoel? Tja en toen werd er door rabbijn Evers aangifte gedaan – volgens mij veel te veel aandacht en eer voor deze idiote imbeciel. Overigens kan ik bij dergelijke incidenten zelf nauwelijks serieus blijven na de onsterfelijke imitatie van John Cleese in Fawlty Towers ... Het geheel was overigens vooral een mannelijk onderonsje – behalve de vrouwelijke afgevaardigde van het NIK was er geen vrouw te bekennen – wel een imam, een bisschop, en burgemeester Van der Laan natuurlijk ... Mannen onder elkaar – dan komt het wel goed ;) ...

Vandaag staat er weer iets anders op het menu: onverdoofd ritueel geslacht vlees. De Partij van de Dieren wil verplichte bedwelming bij rituele slacht omdat het anders niet diervriendelijk zou zijn. Ben benieuwd of de PVV dit ook gaat steunen. En wat gaat de VVD doen? De hele discussie vind ik altijd een merkwaardig verloop krijgen: in plaats van de fundamentele vraag te stellen of het eigenlijk nog wel ethisch is om zoogdieren te eten, blijft men over die bedwelming zeuren. Alsof het wel okay is omdat het dier er niets van voelt. Misschien is dat nog wel veel erger want dan is er helemaal geen beletsel meer. En inderdaad kan je met niet rituele slacht (tien?)duizenden dieren per uur afwerken in de slacht. Dat kan natuurlijk bij religieuze slacht niet zoals die bij Joden wordt gedaan. Er valt bijna niets te automatiseren. Bovendien worden de dieren gekeurd, zodat niet alles automatisch opgegeten wordt, zonder intenties en bewustzijn. Dat het met zogenaamde bedwelming ook niet allemaal jofel gaat – in tegendeel – bewijst dit artikel.

En ik bedoel: om hoeveel kippen gaat het eigenlijk die wekelijks kosjer geslacht worden – ik vraag me af of de 3000 gehaald wordt? Nee, fundamenteler is de vraag waarom we eigenlijk (zoveel) vlees eten? Veel religieuze mensen gaan (vaak terecht) steigeren wanneer het over abortus gaat. Dan krijg je vaak een argument dat het doden van een foetus iets onomkeerbaars is. En dat het leven zeer bijzonder is. Maar, ik heb nog geen mens gezien die een dode koe weer tot leven kan wekken. En ja, ik ben zelf geen vegetariër, maar minder wel al 20 jaar mijn vleesconsumptie die ik tot het weekend beperkt probeer te houden. In Nederland lukt mij dat aardig – in Israël helaas minder. Dierenwelzijn is best nog wel een onderwerp dat we meer zouden moeten meenemen in ons kasjroet – laat dat dan ieder geval de positieve uitwerking zijn van de discussie over het rituele slachten die volgens mij nu al een kleine 20 jaar wordt gevoerd. Voor Joden roept het verbieden van de slacht vervelende associaties op uit het verleden, met foute ideologieën en instituties die zelf niet zo heel humaan handelden (understatement), maar wel preekten over dierenwelzijn. Wij moeten daarmee echter niet automatisch in de stress schieten wanneer dit onderwerp opduikt. Wel is en blijft de Joodse gemeenschap in de wereld een kleine en kwetsbare groep, die vaak voor de bescherming van hun rechten van anderen afhankelijk is – anderen die niet altijd zo veel oog hebben voor de Joodse cultuur en religie en daar soms zelfs negatief tegenover staan.

Overigens begreep ik uit Trouw dat wij vooral een woestijnreligie zouden zijn en dat de woestijn nog een grote rol speelt in onze perceptie. Ja, dat wordt door rabbijn Evers zelfs bevestigd:

Naast de letterlijke betekenis van het begrip ’woestijn’ en de vraag hoe juist het is te spreken van de islam als ’woestijngodsdienst’, is er nog de symbolische betekenis van de woestijn. Voor het jodendom is die zeer groot, weet rabbijn Raphael Evers. “In de eerste plaats behoort de woestijn aan iedereen. Niemand kan zeggen dat hij eigenaar is. Dat geeft aan dat de lessen van de Thora voor de hele wereld bedoeld zijn. Een andere les die de woestijn leert, is het afzien van luxe, die vind je daar immers niet. Wie uit is op aardse luxe, zal het niet lukken de Thora te bemachtigen. En tenslotte is de woestijn leeg. Om de Thora te bevatten, moet je je hoofd leeg maken, wil dat zeggen.

Tja, ik weet het niet hoor. Wat voor indruk wek je hier nu mee? Dat Joden zeer exotisch zijn en nog in het woestijndenken zitten, terwijl er wel al vanaf de 13e eeuw Joden in Nederland wonen, en mogelijk eerder? Ik heb ook wel eens het gevoel in een woestijn te staan als ik in sjoel sta of de Joodse instituties bekijk, maar ik denk niet dat rabbijn Evers dat bedoelt. Hoezo heeft de woestijn nog een grote betekenis in Buitenveldert en Amstelveen? Dat is toch een soort ideëel beeld dat hier gecreëerd wordt? Volgens mij moet je helemaal niet meegaan in dit soort discours. Geen enkele individuele Jood, een moslim, een christen of welke gelovige dan ook is te reduceren tot diens heilige boeken of geschiedenis. Dat is net precies het “jullie hebben Jezus vermoord”-denken waar we vanaf moeten. Weg van het mythische denken en weer terug naar de weerbarstige realiteit. Ja een realiteit die vaak/soms vervelend, schrijnend of gruwelijk kan zijn. Maar daar hebben we zelf ook onze verantwoordelijkheid in. Een chassidische Rebbe zei het ooit zo: “we moeten de Hemel van gisteren vandaag op aarde realiseren”. En omdat we hier onze prioriteiten helder hebben, arresteren we een meisje van 17 omdat die een bomaanslag op haar school wilde plegen. In normale tijden werd je vermanend door school en je ouders toegesproken en een week geschorst, mogelijk met nog andere disciplinaire maatregelen. Nee, in deze tijd wordt het allemaal gecriminaliseerd – arresteren dus, plisie erbij.
Goed hoor – nu voel ik me echt veilig. Nu alleen nog de echte criminaliteit van fout misplaatst gedrag van een opgefokte tiener met narcistische trekjes onderscheiden. Nuchter hè die Nederlanders?

Gelukkig heeft CDA-er Ger Driessen – kandidaat voor de Statenverkiezingen in Limburg – het begrepen. Deze Limburger heeft een informatief, goed onderbouwd politiek manifest gemaakt waarvan iedereen kennis moet nemen. Normen en waarden-partij hè? Dus dan gebruik je de bil van een mooie vrouw als reclamebord. Lollig toch?
De koppeling tussen lichaamsbeschilderingen/tatoeages en ideologie roept bij mij heel foute ideeën op. Nummertjes op mensen zetten en zo. De bil van een mens als reclamebord gebruiken degradeert deze tot object en commercie. Van het CDA kreeg ik de volgende reactie terug:

Geachte heer Mock,

Hartelijk dank voor uw reactie op het campagnefilmpje van de heer Driessen uit Limburg. Het CDA heeft kennis genomen van zijn campagnefilmpjes. De heer Driessen voert een persoonlijke campagne. Door de leden en het bestuur is hij namelijk op een niet-verkiesbare plek op de kandidatenlijst gezet.

Het is dus geen filmpje van het CDA, maar op persoonlijke titel van de heer Driessen. De inhoud vinden wij smakeloos.

Het CDA kiest zowel landelijk als in Limburg voor een andere stijl van campagnevoeren. We hebben de heer Driessen afgeraden zulke filmpjes in zijn campagne te gebruiken. Wij gaan er vanuit dat ook de kiezer zijn stijl niet weet te waarderen en vertrouwen blijft houden in het CDA.

Met vriendelijke groet,

Nu ben ik gerust gesteld, hoor...

Sjabbat sjalom.

3 + 3 = ?
Beste Leo, Wat is er religieus gezien eigenlijk tegen verdoving van dieren alvorens hun keel wordt doorgesneden?(dat het bij bedwelming ook niet altijd jofel toegaat en dat de fundamentele vraag is of je etisch gezien wel zoogdieren mag eten, vind ik polemisch gezien een afleidingsmanoeuvre). Waarom zouden dieren onnodig moeten lijden zolang wij ze (ook jij) zo graag opeten. Wil van God?
Beste Harry Ik begijp dat je opmaakt uit mijn woorden dat ik per se tegen een vorm van bedwelming ben dat is niet het geval - ik ben alleen nog meer tegen het eten van (veel) vlees Halachisch gezien zijn er de volgende problemen: - bij electrische schokken is men bang dat er onderhuidse schade aan eht weefsel kan ontstaan dat het dier ongeschikt maakt om geslacht te worden. Of dat inderdaad zo is lijkt me de vraag. dit valt wel emperisch vast te stellen denk ik - bij bedweliming bij gas kan ik me voorstellen dat men bang is voor schade aan de longen - een van de organen die onderzocht worden na de slacht en die in goede conditie moeten zijn Over het algemeen kan ik het volgende stelen: men is tegen bedwelming omdat in de halacha gesteld wordt dat een dier niet ziek mag zijn. Dit werd getest door te kijken of hij een afstand van 4 el minimnaal goed kan lopen - in die tijd een goede maatstaf. bij bedwelming is dus niet goed na tegan of het dier in goede conditie was Een ander aspect waren de stuiptrekkingen na de slacht. Een oude traditie stelt dat een dier dat deze reflexen vertoont gezond is, een dier die dat niet vertoont is mogelijk ziek of te zwak - vandaar dat men heirbij mogelijk een probleem heeft met bedwelming Tot slot beweert men dat bedwelming het leegbloden van het dier negatoef beinvloedt - terwijl het ideaal is dat het vlees na de slacht zo weinig mogelijk bloed bevat kortom: alleen vlees eten als je daar echt trek in hebt, zoals de Talmoed dat zelf ook stelt dus niet dagelijks gr Leo
Leo, terwijl andere mensen in de Krokusvakantie lekker naar de krokusjes keken, of zich verheugden op Carnaval, heb ik de tijd doorgebracht met het schrijven van acht blogs over Marianne Thieme en haar strijd tegen de onbedwelmde slacht. Hier is een link naar alle artikelen uit de maand februari: http://kandigol.wordpress.com/2011/02/ Ik ben overigens tegen een verbod, maar ik probeer de discussie een iets andere draai te geven dan het verhaal over de vrijheid van godsdienst. Mocht je tijd hebben om eea te lezen, dan houd ik me aanbevolen. Hartelijks, Daphne

Columns 2020

Columns 2019

Columns 2018

Columns 2017

Columns 2016

Columns 2015

Columns 2014

Columns 2013

Columns 2012

Columns 2011

Columns 2010

Columns 2009

Columns 2008

Doneren

Crescas kan niet zonder jouw steun. Met elke donatie, hoe klein ook, steun je onze activiteiten en zorg je dat wij nog meer voor Joods Nederland kunnen betekenen.