De seculiere inwoners van Kiriat haJovel

Leo Mock

vrijdag 10 februari 2012

Ik weet niet of u nog iets aan Toe Bisjwat heeft gedaan deze week – ook weer één van die dagen die de afgelopen eeuwen aan ware religieuze inflatie heeft geleden – maar het had wel weer iets ironisch om een bomenfeest te vieren tussen sneeuw en ijs ... In het moderne Israël is Toe Bisjwat een bomenplantfeest. Pioniers gingen met z’n allen jonge boompjes planten als symbool van de opbouw van het land. En dus moe(s)ten decennialang schoolkinderen naar buiten – weer of geen weer – om kleine jonge aanplant in de grond te stoppen. Knappe jongen die iets in de bevroren Nederlandse grond krijgt. Terwijl ik om een uur of acht ’s ochtends al kleumend de ruiten van onze auto ijsvrij krab, bedenk ik hoe raar het eigenlijk is dat we na ruim een eeuw van de uitvinding van de auto, nog geen auto’s hebben met voorruiten die automatisch ijsvrij worden gemaakt. Terwijl dat met de achterruit wél het geval is. Maar met een bevroren achterruit kan je rijden, met een bevroren voorruit niet! Een samenzwering, antisemitisme, manipulaties van een vijandige natie / aliens / (anti)globalisten / eurosceptici? – wie zal het zeggen ...

Spanning, ja grote spanning deze week. Het E-woord viel weer, voor het eerst sinds 15 jaar. Eurocrisis? Nee, Elfstedentocht! Met de ijsaangroei wil het in het noorden maar niet vlotten, somberde iemand op de radio. Hè, wat raar, dacht ik, terwijl ik in de auto zit: ‘ik kom net uit Noord-Amstelveen en het ijs bij Kostverlorenhof en de omliggende polders was best okay’. Maar het blijkt om ijsaangroei iets noordelijker te gaan: Friesland en Groningen en zo. Nu de Elfstedenkoorts officieel weer om zich heen grijpt – ik stel voor dat we meteen miljoenen vaccins inslaan tegen dit virulent gemuteerd virus – begrijp ik dat de Elfstedentocht tot de échte Nederlandse cultuurgoederen hoort. Het zou een nationale feestdag moeten zijn. Het is nu slechts wachten op erkenning van de Unesco. Toch ziet mijn rasechte buurman verderop er weinig in. Allemaal onzin, gekte, onzinnig vermaak. Nog erger dan voetbal en de Tour de France, zeg maar. Gek, want hij is wel een échte Nederlander die zelfs afkomstig is uit de Noordelijkere provincies – alles boven de lijn Amstelveen-Utrecht ...

Echt nieuws uit Israël was er ook niet. Althans, je hoort weinig meer van ruzies over te korte rokjes, te uitdagende mouwen, te uitdagende, zingende vrouwen en ander religieus leed. Betekent dat het dan ook op een lager pitje staat? Denk het niet, hoogstens trekt het niet meer de media-aandacht zoals voorheen. Hoewel, bewoners van de wijk Kiriat haJovel in Jeruzalem besloten terug te slaan in de Kulturkampf. Ze plaatsten - op sjabbat! - door de hele wijk een poster met de naakte maar-nauwelijks-iets-te-zien-naar-onze-maatstaven Venus van Boticelli. Tsja en op sjabbat kunnen de vromen het natuurlijk niet afscheuren.

In de jaren ’80 van de vorige eeuw was Kiriat haJovel zo’n beetje het einde van de (Jeruzalemse) wereld. De wijk – die destijds voornamelijk uit bewoners van een lage sociale economische klasse bestond – lag dicht bij het Hadassa Ziekenhuis. Een bekende attractie in Kiriat haJovel was het nog immer bestaande ‘kunstzinnige’ monster – Mifletset – gemaakt door de Franse beeldhouwster Niki de Saint Phalle in 1971-1972 op verzoek van ene Rabonovitch (aldus Rav Wikopedeski). Het is een attractie met glijbanen die in een ‘park’ (een verzameling bomen) stond. Een park dat al snel het monsterpark werd genoemd. Kortom een plek waar je niet graag komt ... In de jaren ‘90 kwamen volgens rabbijn Wikopedistein de Russische immigranten en begon de verstoring van het sociale klimaat. Nieuwe inwoners kwamen, oude vertrokken – sommigen overigens omdat ze gestegen waren op de economische ladder. Toen kwamen in de 21e eeuw eerst de religieuze zionisten met hun Har Hamor-jesjiva en de laatste jaren dus ook Charediem – ultraorthodoxen. Kortom, het groeit en broeit daar.

De laatste jaren loopt het dus niet lekker in deze wijk die van oudsher seculier was, waar ook wat traditionele, maar niet orthodoxen woonden. Met lede ogen hebben ze de laatste decennia de verorthodoxisering van Jeruzalem aanschouwd. Aan hun seculiere lijf dus geen polonaise en uit woede vanwege de recente gebeurtenissen rond vrouwen die uit de publieke ruimte werden geweerd, besloot men over te gaan tot deze onorthodoxe maatregelen. Met het plakken van de provocatieve poster geeft militant-seculier Kiriat haJovel een boodschap af: hier blijft het seculier. Hoewel nog helemaal niet duidelijk is wie er achter het aanplakken van de artistieke functioneel-blote Venus zit. Al eerder zouden onverlaten de draden van de eroev hebben doorgeknipt, waardoor dragen op sjabbat een probleem werd. Of dit nu de weg is tot vreedzaam samenleven is nog wel de vraag ...

Ik sluit af met het dramatische bericht dat volgende week de koudegolf ten einde is, hetgeen veel sneeuw, ijzel en gladheid betekent. Tot slot wijs ik nog even op het fenomeen ‘frosting’ - in de winter doen alsof het zomer is, compleet met zwemkleding, bikini e.d. Google zelf maar ... en dat je maar beter veel moedervlekken kunt hebben.

Sjabbat sjalom!

3 + 3 = ?

Columns 2020

Columns 2019

Columns 2018

Columns 2017

Columns 2016

Columns 2015

Columns 2014

Columns 2013

Columns 2012

Columns 2011

Columns 2010

Columns 2009

Columns 2008

Doneren

Crescas kan niet zonder jouw steun. Met elke donatie, hoe klein ook, steun je onze activiteiten en zorg je dat wij nog meer voor Joods Nederland kunnen betekenen.