Loodgieten

Leo Mock z”l

vrijdag 21 juni 2013

Vorige week schreef ik al over Jom haVoetbal. Wat ik toen heb weggelaten was een geanimeerd gesprek dat ik met één van de aanwezigen had, terwijl ik me stond te vervelen / ik nog nagenoot van het zien van twee fan-tas-tische wedstrijden / ik nog geheel in een toestand van flow was na het lezen van een CIDI- / Chabad- / Cefinabrochure aan de zijkant van het centrale voetbalveld. Mijn gesprekspartner boog zich enigszins voorover in mijn richting en fluisterde in mijn oor: “Weet jij wat bleigiessen is?” “Bleigiessen, wat was dat ook alweer,” schoot het razendsnel door mijn hoofd. Opeens wist ik het weer ongeveer: “dat was toch iets met de toekomst voorspellen of zo,” antwoordde ik, “aan de hand van in water gestolde loodpatronen – vergelijkbaar met het lezen van koffierestanten, koffiedik kijken?” “Precies,” zei hij.

Maar waar kwam die interesse voor magie van mijn gesprekspartner nu precies vandaan? Hij lichtte zijn interesse toe: de Kretchniver Rebbe is pas in Amsterdam geweest, eind mei, begin juni, en die raadde dit enkele mensen met problemen aan. De Kretchniver Rebbe heeft een Twitteraccount dat onder andere het bezoek aan Amsterdam aankondigde. “Goed tegen het boze oog en zo. Het schijnt opeens weer een grote vlucht te nemen, dat bleigiessen,” vertelde mijn gesprekspartner.

Thuisgekomen zou hij een advertentie uit de Jewish Press aan me opsturen waarin de prestaties op dit gebied van Rebbetzin Miller aangeprezen werden, met de aanbevelingen van een grote rabbijn uit Israël. Uiteraard wilde ik daar wel meer over weten en ik vond de advertentie in een andere krant op de site van failedmessiah.

U kunt daar lezen dat Rebbetzin Miller een expert is op het gebied van Bleigiessen, hetgeen een oud Joods gebruik wordt genoemd dat in verschillende boeken wordt beschreven. De advertentie voor mevrouw Miller staat niet op zichzelf. Al eerder verschenen artikelen van haar in de ultra-orthodoxe pers. In de orthodoxe wereld passeert dit niet zonder discussie – men vraagt zich af of dit wel kosjer is en niet verboden is of bijgeloof is. Bijvoorbeeld op het blog van de The Jewish Worker.

Helemaal gerust is men niet omdat ook niet-Joden het loodgieten uitvoeren en nog wel op kerstavond! Lees het bijvoorbeeld op parshablog of bekijk alleen het boekfragment van Pennsylvania Dutch and Other Essays waarin deze gewoonten worden beschreven (scroll ook naar de volgende pagina door).

Over de historische achtergrond van het bleigiessen kun je ook nog kijken in de Wikipediër Jesjive of in deze gids (Duitse site) met duizend verklaringen van de betekenissen van een bepaald loodfiguur.

Maar laten we vooral toch blijven bij de Joodse achtergrond van het bleigiessen. Omdat YouTube zo’n zesduizend jaar geleden geschapen is, dit filmpje van een kabbalist – ene rabbijn Morie Mordechai uit Beth Sjemesj – die bleigiesst, maar echt sensationeel vind ik het niet. Let wel op de witte kleding die hij draagt, de aangestoken kaarsen, dat hij zijn handen vaak wast en het lood in het water gooit (meer kwakt) waarin hij zijn handen heeft gewassen. Maar echt lezen van de ontstane loodfiguur is er niet bij. We horen wel dat hij vooral mompelt over ‘kisjoefiem’ – tovenarij, zwarte magie. Hij praat ook over relatieproblemen die opgelost worden – waarna hij het loodfragment breekt. Dit breken van het stuk lood is het verbreken van alle obstakels in hun relatie, waarna alleen nog maar goede tijdingen en succes zullen volgen. Amen.

De rabbijn heeft een eigen site (Bli Ayin Hara – zonder het Kwade Oog) waarin wordt ingegaan op het Boze Oog, het gieten van lood en de expertise van de kabbalist Mori Mordechai in deze. Deze organisatie zou zijn opgericht om te voorkomen dat mensen naar charlatans gaan en in handen vallen van kwaadwillenden die hen willen uitbuiten, of mensen wier krachten van de onreine kant komen, het kwaad. Men kan behalve voor loodgieten ook bij de kabbalist terecht voor amuletten. Ook angsten en fobieën bestrijdt de kabbalist en hij is sinds enige tijd ook aan de gang met ‘energetische genezing volgens de kabbala’. Eén en ander is opgetuigd met foto’s van grote kabbalisten en succesverhalen. Enfin, bekijk de site maar zelf (als je Hebreeuws leest).

Rest mij nog te wijzen op een responsum van een van de Chabad Rebbes, de Tzemach Tzeddek (1789-1866) waarin hij de vraag behandelt of men voor iemand die gevaarlijk ziek is, mag bleigiessen op sjabbat. Verrassend genoeg mag dat volgens de rabbijn, die zowel een groot Talmoedist als kabbalist was.

En omdat aanstaande dinsdag met de vastendag van 17 Tammoez de ‘Drie Weken’ beginnen, wens ik u alvast een goede zomer en vooral één die in het teken van uw medemens staat – de beste remedie tegen het Boze Oog – omdat nu juist slecht intermenselijk gedrag de oorzaak was van de verwoesting van de Tempel. Laten we dus in het dagelijks leven verder bouwen aan een nieuwe tempel.

Sjabbat sjalom!


P.S. In verband met het gevaar van lood voor de gezondheid zijn anderen overgestapt op was ...

Reageren op dit item is niet meer mogelijk.
Beste Leo, Ook in je verhaal over Tammoez had je het al over magie. Mijn reactie en dus mijn vraag kwamen wat laat en misschien heb je het daardoor niet gezien. Zou je er alsnog op willen reageren? Alvast bedankt, Hartelijke groet, Roland van Geens
Beste Ronald ik heb geen aanwijzingen dat sterven in Tammoez als negatiever wordt gezien wel is het een maand die in het algemeen als negatief wordt gezien ivm het begin van de treurperiode van de Drie Weken. Voor een overzicht van gebeurtenissen in de joodse traditie in Tammoez verwijs ik je graag naar http://www.ou.org/about/judaism/bhyom/hebrew/tammuz.htm hoe betrouwbaar historisch deze data zijn weet ik niet, maar dit is wel de manier heo het in de (ultra-)orthodoxie voortleeft. echt vrolijk wordt je niet van de opsomming aan ellende sterven is nooit leuk, dus graag terug naar eden :)

Columns 2023

Columns 2022

Columns 2021

Columns 2020

Columns 2019

Columns 2018

Columns 2017

Columns 2016

Columns 2015

Columns 2014

Columns 2013

Columns 2012

Columns 2011

Columns 2010

Columns 2009

Columns 2008