inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Eva van Sonderen

Eva van Sonderen (1948) studeerde Engels aan het Nutsseminarium en sociologie/sociale geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast verdiepte ze zich in Jungiaanse psychologie en later in het werken aan dromen in droomgroepen (o.l.v.Robert Bosmak). Ze ging aan de slag als vertaalster en free-lance journaliste, publiceerde her en der verhalen en artikelen, o.a. in De Gids, De Groene Amsterdammer en Bres. Eva werkte mee aan het boek 'Israel: een blanco cheque?' (Amphora/Van Gennep 1983). Van 1985 tot 1988 maakte ze deel uit van de vrouwengroep De Nieuwe Wilden in de Poëzie, o.l.v.Elly de Waard. Vanaf 1990 was ze correspondente voor het NIW in Israël. Een aantal jaren heeft ze bijdragen geschreven voor Levend Joods Geloof en het Jonag Bulletin. In 2016 is ze opgehouden met haar werk als sociaal rapporteur in het kader van de WUV. Zo heeft ze nu volop tijd voor andere interesse gebieden, zoals theorie en practijk van traumaverwerking in dromen;alternatieve geneeswijzen, zoals Emotional Freedom Technique (‘Tapping’), Johrei,( Japans) en de door de Nederlandse Mireille Mettes onwikkelde MIR-zelfhelings methode.

vrijdag 12 januari 2018

De Israel Betenoe (Israel Ons Thuis), partij van minister van Defensie Liberman, wil de doodstraf voor veroordeelde terroristen mogelijk maken. Dat was in 2015 al een punt in de verkiezingscampagne van de partij. Premier Netanjahoe was tot voor kort tegenstander van een doodvonnis voor terroristen, maar veranderde vorig jaar september van mening. Toen vermoordde een Palestijn in de nederzetting Halamish drie leden van een familie die juist de geboorte van een nieuw kleinkind vierde. De grootouders en de vader van het kindje werden met messteken om het leven gebracht, de moeder had zich kunnen redden door zich met haar kinderen op te sluiten in een slaapkamer. De terrorist zou zijn slachtoffers lachend hebben doodgestoken. De foto’s van een met bloed bespatte keukenvloer circuleerden op internet. “Deze laaghartige terrorist moet worden geëxecuteerd, zodat de glimlach van zijn gezicht verdwijnt”, reageerde Netanjahoe tijdens een bezoek aan de rest van de familie die sjiwwe zat. In een onderzoek onder (Joodse) Israëli’s een maand tevoren, vóór deze aanslag, steunde liefst zeventig procent herinvoering van de doodstraf voor terroristen. Ondanks het feit dat de Knesset een dergelijk wetsvoorstel verschillende keren heeft afgewezen.

Formeel bestaat de doodstraf in Israël, maar is die slechts toepasbaar onder zeer strikt omschreven criteria, verbonden met genocide (de Sjoa) of met hoogverraad in tijden van oorlog. Oorlogsmisdadiger Adolf Eichmann, een van de architecten van de Endlösung is in 1962 na een grondige, vier maanden durende procesvoering ter dood veroordeeld en opgehangen. Minder bekend is dat in 1948, kort na het uitroepen van de staat Israël, Meir Tobiansky, een legerofficier, op verdenking van spionage en na een militaire rechtszitting waarbij hij geen verdediger had, is geëxecuteerd. Na zijn dood is hij gerehabiliteerd, maar dat bewijst des te meer hoe er fouten kunnen worden gemaakt bij een doodvonnis dat uit de aard der zaak nooit meer te herroepen is. Dat zijn de enige twee keer dat een gerechtelijk doodvonnis in Israël werd voltrokken.

Als zeven- of achtjarig meisje liep ik al met mijn vader flyers van de PSP in brievenbussen te stoppen, tegen de stationering van Amerikaanse vliegtuigen op Soesterberg. Ik ben geen pacifist meer, maar ik reageerde nu op Facebook dat invoering van de doodstraf een terugkeer naar de Middeleeuwen betekent, of naar Amerikaanse toestanden, (in mijn ogen ongeveer hetzelfde). Daarop kreeg ik als reactie: lieve Eva, wacht maar met je oordeel totdat ze jouw opa en/of oma, je kinderen, je echtgenoot hebben opgeblazen. (Het was een Nederlander die dat schreef, geen Israëli.) Ik ben enige malen in de buurt van een zelfmoordaanslag geweest en het is logisch dat familieleden van mensen die op een gruwelijke wijze worden vermoord, zo denken en voelen. Maar we leven niet meer in een tribale samenleving, waar doorgaande cycli van moord, wraak en weerwraak aan de orde zijn. De wetgever moet zich door rationele factoren laten leiden, niet door emoties. En dan gaat het er om: helpt de doodstraf tegen terrorisme? En: is de doodstraf moreel aanvaardbaar?

Yoram Cohen, voormalig hoofd van de Shin Bet, de veiligheidsdienst, is op pragmatische gronden tegen de doodstraf voor terroristen: dat zou een golf van ontvoeringen van Joden in de hele wereld kunnen veroorzaken, om ter dood veroordeelden vrij te krijgen en dus absoluut een tegengesteld effect hebben. Anderen reageren nuchter dat de meeste terroristen zich hoe dan ook voorbereiden op de dood en het paradijs, dus dat afschrikking door een eventuele doodstraf een illusie is.

Volgens de Tora en de Talmoed wordt de doodstraf toegestaan voor een aantal ernstige zonden: moord, afgodendienst, ontheiliging van de sjabbat, incest en overspel zijn daar enkele van. Het is echter zelden tot uitvoering van die straf gekomen, doordat er allerlei beperkende voorwaarden aan werden gesteld, zoals dat er twee getuigen moesten zijn van iedere overtreding of misdrijf. Een religieuze rechtbank die eens in de zeventig jaar iemand liet executeren, werd beschouwd als “buitengewoon bloeddorstig”, volgens de Misjna (volgens een andere interpretatie eens in de zeven jaar). Misschien in die lijn heeft de Sefardische opperrabbijn van Israel, Yitzchak Joseef, zich uitgesproken tegen de aanpassing van de wet op de doodstraf. Hij beriep zich ten eerste op de opinie van veiligheidsdiensten; ten tweede maakte hij zich zorgen over het lot van Joodse terroristen (zoals degenen die een Arabisch huis in brand staken waarbij drie mensen om het leven zijn gekomen); en ten slotte zei hij dat de doodstraf, omdat er geen bijbels Sanhedrin meer bestaat, (het uit 71 leden bestaande Hooggerechtshof tijdens het Romeinse bestuur), in de handen van de Eeuwige is.

Het conflict tussen Israël en de Palestijnen stagneert op een schijnbaar hopeloze manier – invoering van de doodstraf voor terroristen gaat daar vast niet bij helpen.

Delen |

Reacties

Beja Leenen

vrijdag 12 januari 2018
Dag Eva. Weet jij meer te vertellen over de berichten betreffende het uitzetten van eritrese ea vluchtelingen uit israel...al jaren wonend en proberen te werken in Israël. Vooral zuid tel Aviv .
Ik las dat ze naar Rwanda moeten?? Het verontrust imij omdat ik hier een paar eritreers ken met gevluchte familie in israel. Hoor graag meer. Als jij meer weet ...

Eva van Sonderen

maandag 15 januari 2018
Beja, inderdaad wil de regering Netanyahu de ca. 40.000 Afrikanen die als asielzoekers naar israel zijn gekomen, incl. hun kinderen, het land uitzetten. Op 1 januari j.l. werd officieel aangekondigd dat Eritreeres en soedanezenkunnen kiezen tussen: Israel verlaten (met een 'oprotpremie van $ 5000,0) of voor onbepaalde tijd in een gevangenis terechtkomen. De Hotline for Refugees and Migrants in Israel heeft een advies uitgegeven aan de asielzoekers, wat hen dan te doen staat. Ik stuur dit advies op aan Crescas die het jou weer doorsturen.Mensenrechtenorganisaties in Israel verzetten zich tegen dit schandalige beleid. J ekunt de Hotline volgen op hun Facebookpagina.

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
aug 2019Tisja beAv 2019 – “God on Trial”
aug 2019Ervaringen uit de diaspora
jun 2019Nechama Rivlin 1945-2019
mei 2019Bosbranden
mei 2019Songfestival
mei 2019Na de wapenstilstand
apr 2019Dovemansoren
mrt 2019Een ongewoon verhaal
mrt 2019Poerim in beeld
mrt 2019Stress hanteren en trauma’s kwijtraken
mrt 2019Lente in Amsterdam, winter in Jeruzalem
feb 2019Berichten uit de diaspora
jan 2019Overdenkingen na het overlijden van Amos Oz
dec 2018Een bezoek aan Tekoa
nov 2018Da'at Elyon
nov 2018Chaja Polak: ‘De man die geen hekel had aan Joden’
okt 2018Gesprek met Marceline Loridan-Ivens (2003)
sep 2018Ari Fuld z.l. – een sympathieke rechts-radicale settler
sep 2018Rosh Hasjana, goed en slecht nieuws
aug 2018Wel of niet (koosjer) vlees eten
jul 2018Tisja beAv – The joy of our heart has ceased, our dancing has turned into mourning
jul 2018In memoriam – Claude Lanzmann
jun 2018Pluralisme in Jeruzalem en Tel Aviv
mei 2018Pressurecooker Gaza ontploft
mei 2018Onnodige tragedie
apr 2018Israëls zeventigste verjaardag
apr 2018Lange, hete zomer
mrt 2018Een toevallig gevonden boek
mrt 2018Terugblik op Poerim
feb 2018Noodkreet
jan 2018Deportatie en verzet
jan 2018Doodstraf
dec 2017Rust en rumoer
nov 2017Meeliften op het dagboek van Anne Frank
okt 2017Noach, de zondvloed en (seksueel) geweld
okt 2017Vreugde van het water scheppen
okt 2017Een dinsdag in Jeruzalem
sep 2017New age, alt-right en antisemitisme
aug 2017De totale zonsverduistering
jul 2017De Kotel en de wet op bekering
jun 2017Geweld tegen Arabische vrouwen
mei 2017De zakenman en het fotomodel op bezoek in Jeruzalem
mei 2017Jom Hasjoa in Israël
apr 2017De maaltijd van de Moshiach
apr 2017Demonstreren in Jeruzalem
mrt 2017Weapons of the Spirit
mrt 2017Ana B’choach
feb 2017Emoties en de brit mila
jan 2017Een nieuwe koning in Egypte die Jozef niet had gekend
jan 2017Aanslag in Armon Hanatziv
jan 2017De rechtsstaat Israël
dec 2016Ellende en onheil
dec 2016Portefeuille
nov 2016Bosbranden
nov 2016Amerikaanse verkiezingen
okt 2016Sjana tova – van traditioneel tot vernieuwend
sep 2016Afscheid bij Crescas
sep 2016Prayer for the Soul and the Holy City
sep 2016Bariloche
aug 2016Gideon Levy
aug 2016Zomergasten en groene papegaaien
jul 2016Traditie en moderne ontwikkelingen
jun 2016In memoriam: Alegria
mei 2016Donkere wolken boven Zion?
mei 2016René Kahn – Tikoen Olam met behulp van psychofarmaca
apr 2016Overdenking bij de dood van Wim Brands
mrt 2016Denkflarden bij het samenstellen van sjlachmones
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem II – het French Hospice
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem
feb 2016Uitzichtloosheid in Gaza
feb 2016Separate but equal is not equal. Hebben vrouwen gewonnen, of de religieuze stromingen?
jan 2016Aanslagen op de Westoever
jan 2016Van Dis
dec 2015Het verschillende gebruik van messen
dec 2015Chanoeka 2015
nov 2015De oorlog van Gog en Magog
nov 2015Herdenking van de moord op Rabin
okt 2015Een bi-nationale staat voor twee volkeren
okt 2015De terreur van de lange messen
sep 2015Is er nog één Joods volk?
aug 2015Profetie
aug 2015Toch nog lichtpuntjes
jul 2015Tisja beAv 2015
jul 2015Een spook waart door Jeruzalem ...
jul 2015Tegengestelde verhalen - wat is waarheid
jun 2015Stedenband
jun 2015Licht en donker in Jeruzalem
mei 2015Catch the Jew! (Vang de Jood)
mei 2015Beth Mozes
apr 2015Tunnel of Hope
mrt 2015Angst en trauma hebben de verkiezingen gewonnen
mrt 2015Poeriem en Iran
feb 2015Nederlandse Joden, hier of daar
feb 2015Ibrahim Abu El-Hawa
jan 2015Verschillen in perceptie na de aanslagen in Parijs
jan 2015Journaal van te verwachten sneeuwstorm
jan 2015Het jaar 2014
dec 2014Chanoeka tussen Rechovot en Jeruzalem
dec 2014Welkom terug
nov 2014Door de Arabische sjoek
nov 2014Olijven plukken (2)
okt 2014Olijven plukken met Rabbis for Human Rights
okt 2014De goede oude tijd
okt 2014Onder de helm
sep 2014Rosj Hasjana 2014
sep 2014Berlijn en Jeruzalem
aug 2014Overwinning
aug 2014Staakt-het-vuren
jul 2014Oorlog en de as van de Rode Koe
jul 2014In Israël gebeurt in drie weken meer dan in Nederland in een jaar
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen - vervolg
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen
jun 2014Sjawoe’ot en de éénstaat oplossing
mei 2014Naar Tekoa
mei 2014Het Achterhuis voor tieners verklaard
mei 2014Anne Frank met luxe verwen-arrangement
apr 2014Jeruzalems begin en einde van Pesach
apr 2014Is er hoop na Kerry?
apr 2014De Holyland affaire
mrt 2014Nu al: pre-Pesachkoorts
mrt 2014Botsende klimaatzones en botsende belangen
feb 2014Diaspora-nieuws
feb 2014Ziekenfonds
jan 2014Landau over Sharon
jan 2014Afrikaanse asielzoekers in Tel Aviv
dec 2013Pre-Kersjt in Jeruzalem
dec 2013Een geurkaarsje voor Mandela
dec 2013Amos Oz, Chanoeka en Friedländer
nov 2013De Hollandsche Schouwburg. Theater, Deportatieplaats, Plek van Herinnering
nov 2013Filipijnen
nov 2013Bethlehem, de film
okt 2013Aviva Zornberg over de akeda
okt 2013De Kabbala van rabbijn Ashlag
sep 2013Wie verdient er nu de Nobelprijs?
aug 2013Scheermes en scheerkwast bij de hand houden
aug 2013Een relatief rustig eiland
aug 2013Gasmasker
jul 2013Tisja Be'Av
jul 2013Dertigste Jeruzalem Filmfestival
jul 2013Tel Aviv, stad van tegenstellingen
jun 2013Hitte
jun 2013Rosj Chodesj Tammoez
jun 2013'De vijand'
mei 2013Een echte seculiere sjabbatsfeer
mei 2013Onderduiken in de apenrots
apr 2013In dienst gaan
apr 2013Zon en zingeving in Israël
mrt 2013Kitniyot
mrt 2013Chamsin
mrt 2013Rabbi Menachem Froman, van Goesj Emoeniem tot Jerusalem Peacemaker
mrt 2013Conflict bereikt tuinhekje
feb 2013David Hartman - zichrono livracha
jan 2013The day after
jan 2013Ontregeld
jan 2013Lemaleh et hachalal
dec 2012Chanoeka in Nachlaot
nov 2012Oorlog met Gaza (2)
nov 2012Oorlog met Gaza
nov 2012New York
okt 2012Noach, de Zondvloed en zonne-energie
okt 2012Op de Machane Yehuda
sep 2012High Times – thuiskweek in Israël