inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Eva van Sonderen

Eva van Sonderen (1948) studeerde Engels aan het Nutsseminarium en sociologie/sociale geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast verdiepte ze zich in Jungiaanse psychologie en later in het werken aan dromen in droomgroepen (o.l.v.Robert Bosmak). Ze ging aan de slag als vertaalster en free-lance journaliste, publiceerde her en der verhalen en artikelen, o.a. in De Gids, De Groene Amsterdammer en Bres. Eva werkte mee aan het boek 'Israel: een blanco cheque?' (Amphora/Van Gennep 1983). Van 1985 tot 1988 maakte ze deel uit van de vrouwengroep De Nieuwe Wilden in de Poëzie, o.l.v.Elly de Waard. Vanaf 1990 was ze correspondente voor het NIW in Israël. Een aantal jaren heeft ze bijdragen geschreven voor Levend Joods Geloof en het Jonag Bulletin. In 2016 is ze opgehouden met haar werk als sociaal rapporteur in het kader van de WUV. Zo heeft ze nu volop tijd voor andere interesse gebieden, zoals theorie en practijk van traumaverwerking in dromen;alternatieve geneeswijzen, zoals Emotional Freedom Technique (‘Tapping’), Johrei,( Japans) en de door de Nederlandse Mireille Mettes onwikkelde MIR-zelfhelings methode.

vrijdag 20 juni 2014

Gisteren ging ik opnieuw voor een afspraak naar Tekoa. Ik had een vriendin beloofd deze keer niet te gaan liften. Maar toen ik eenmaal bij de halte stond van bus 166, die weinig rijdt en er drie kwartier over doet, kreeg ik meteen een lift van een vriendelijke orthodoxe vrouw. (Hoe wist ik dat ze orthodox was? Ze had een kunstig gedrapeerde hoofdbedekking en droeg een lange rok). Ze nam nog twee andere lifters mee. Het gesprek ging bijna meteen over het lot van de drie ontvoerde Israëlische tieners. De vrouw aan het stuur vertelde dat ze een van de drie goed kende, hij had op de lagere school bij haar zoontje in de klas gezeten. Een lifter vertelde over een gebedsbijeenkomst voor de drie waaraan hij had meegedaan. Ik keek naar buiten, naar het geelbruine rotsige landschap, hier en daar bespikkeld met het donkergroen van olijfbomen en vond het weer zo mooi, dat landschap. De bestuurster reed met een noodgang, ook in de bochten. Ze parkeerde ten slotte voor een schoolgebouwtje in Tekoa en zei dat ze al laat was om haar kinderen op te halen, dus die noodgang was niet vanwege eventuele stenengooiers, zoals ik aanvankelijk dacht. Ik was zoveel te vroeg dat ik nog een wandelingetje door het dorp maakte, met zijn vele vrijstaande huizen, allemaal anders van ontwerp, wel bijna allemaal met rode pannendaken. Het was erg heet, de lucht trilde boven het plaveisel en ik zat ten slotte een half uur in het gras, in de schaduw van een grote boom. In die hitte lopen nu zo’n 3.000 soldaten met zware bepakking de omgeving uit te kammen om een spoor van de kidnappers te ontdekken.

Eind van de middag liftte ik terug vanuit Tekoa met een jonge meid in een beetje krakkemikkige auto. Ze was in de nederzetting geboren, haar ouders kwamen oorspronkelijk uit Zuid-Afrika. Na haar diensttijd was ze in Tel Aviv gaan wonen, maar Tekoa bleef trekken en nu was ze terug. Ze vertelde me dat er die avond in Gush Etzion een demonstratie gehouden zou worden, georganiseerd door een groep Joodse en Arabische jongeren van de Westoever. Ik was blij verrast te horen dat er zulke contacten bestaan …

Op de site van The Times of Israël vond ik de volgende ochtend een verslag met foto’s. De groep heet ‘Tag Meir’, een grassroots groep die zich normaliter bezighoudt met het bestrijden van Joods-nationalistisch vandalisme tegen Palestijnen (de Tag-Mechir-prijskaart-acties). Maar nu vonden ze dat ze zich ook moesten uitspreken tegen de andere kant. Initiatiefnemer Ziad Sabatin, een 42-jarige Palestijnse vredesactivist uit het dorp Husan, ten westen van Bethlehem: “Mensen zijn heiliger dan land.” Prominenten bij de gebedsbijeenkomst, want dat bleek het te zijn, waren rabbijn en oud-minister Michael Melchior, Hadassa Froman, de weduwe van Tekoa’s beroemde rabbijn/vredesactivist, en Sjeik Ibrahim Al-Hawa, de bewoner van het Jerusalem Peace House op de Olijfberg.

Dan is er Mohammad Zoabi, een zionistische Arabische Israëli, bijna 17, die verschillende pro-Israël video’s op YouTube heeft geplaatst. In de laatste video roept hij de ontvoerders in het Engels, Hebreeuws en Arabisch op om de drie teenagers onmiddellijk vrij te laten. Hij eindigt met “Am Jisraeel Chai” en wikkelt zich in een Israëlische vlag. De Zoabi’s vormen een uitgebreide clan in Nazareth. Inmiddels is Mohammad bedreigd door drie van zijn familieleden en is hij voorlopig ondergedoken. De politie heeft de betreffende familieleden verhoord. Het Arabische Knessetlid Hanin Zoabi, lid van de Arabische Baladpartij, hoort tot de Zoabi-familie en bekritiseerde haar (achter?)neef door kleinerend te zeggen dat hij nog te jong is om te weten waar hij het over heeft. De kidnappers zijn geen terroristen, maar gefrustreerde Palestijnen die geen andere manier weten om iets aan hun situatie te veranderen, aldus Hanin Zoabi in de Knesset. Waarop minister Lieberman, een ultrarechtse nationalist, Hanin Zoabi weer uitmaakte voor terrorist, voor wie er geen plaats in de Knesset zou zijn. Kortom, door deze situatie lopen de emoties weer oog op. Soms nemen de emoties lelijke vormen aan: in de Gazastrook werden snoepjes uitgedeeld om de ontvoering te vieren. In een cartoon worden de drie jongens afgebeeld als drie zionistische ratjes. Palestijnse kinderen leren een nieuwe overwinningsgroet, geen V-teken, maar een teken met drie vingers, symbool voor de drie gekidnapte tieners. Aan de andere kant is er op Facebook een pagina verschenen die oproept om ieder uur dat de jongens nog niet terug zijn een Palestijn te doden. Binnen een paar uur had die pagina 1000 ‘likes’. Hoewel dit valt onder ‘haatpropaganda’ wil Facebook de pagina tot nu toe niet verwijderen.

De ouders van de ontvoerde jongens, vooral hun moeders, houden zich ongelooflijk goed voor de camera’s: de moeders bedanken iedereen voor de steun die ze ondervinden, ze spreken hun vertrouwen in het leger en de regering uit, ze vertonen een grote zelfbeheersing.

Het ergste is dat de ontvoerders niets van zich laten horen: geen boodschap, geen eis, niets.

Totale onzekerheid over waar de jongens zijn, hoe ze worden behandeld, wie ze heeft gekidnapt, en of ze nog wel leven. David Horovitz, hoofdredacteur van The Times of Israël, drukt de stemming in Israël het beste uit: “We hope and pray for the best. But we fear the worst.”

Delen |

Reacties

ELJAKIM

donderdag 26 juni 2014
In een vrije wereld hoeven Joden nooit hun hoed af te nemen,
maar nu doe ik dat eventjes wel voor dit sterke staaltje
journalistiek, van binnenuit de omstreden plekken
en midden in de akelige actualiteit..

eldad kisch

vrijdag 27 juni 2014
Een kleine correctie: Tag Me'ir (is misschien te vertalen als lichtpuntje) geeft het antwoord op de lelijke Tag Mechier (prijskaartje) actie van de kolonisten tegen hun Palestijnse buren.

Eva van Sonderen

vrijdag 27 juni 2014
Dank voor de aanvulling Eldad Kisch, ik had dat er ter verduidelijking bij moeten zetten(ik kon geen goede veratling vindenv oor Taf Me'ir, ik dacht: lichtkaartje? maar lichtpuntje is een prima vertaling!

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
aug 2019Tisja beAv 2019 – “God on Trial”
aug 2019Ervaringen uit de diaspora
jun 2019Nechama Rivlin 1945-2019
mei 2019Bosbranden
mei 2019Songfestival
mei 2019Na de wapenstilstand
apr 2019Dovemansoren
mrt 2019Een ongewoon verhaal
mrt 2019Poerim in beeld
mrt 2019Stress hanteren en trauma’s kwijtraken
mrt 2019Lente in Amsterdam, winter in Jeruzalem
feb 2019Berichten uit de diaspora
jan 2019Overdenkingen na het overlijden van Amos Oz
dec 2018Een bezoek aan Tekoa
nov 2018Da'at Elyon
nov 2018Chaja Polak: ‘De man die geen hekel had aan Joden’
okt 2018Gesprek met Marceline Loridan-Ivens (2003)
sep 2018Ari Fuld z.l. – een sympathieke rechts-radicale settler
sep 2018Rosh Hasjana, goed en slecht nieuws
aug 2018Wel of niet (koosjer) vlees eten
jul 2018Tisja beAv – The joy of our heart has ceased, our dancing has turned into mourning
jul 2018In memoriam – Claude Lanzmann
jun 2018Pluralisme in Jeruzalem en Tel Aviv
mei 2018Pressurecooker Gaza ontploft
mei 2018Onnodige tragedie
apr 2018Israëls zeventigste verjaardag
apr 2018Lange, hete zomer
mrt 2018Een toevallig gevonden boek
mrt 2018Terugblik op Poerim
feb 2018Noodkreet
jan 2018Deportatie en verzet
jan 2018Doodstraf
dec 2017Rust en rumoer
nov 2017Meeliften op het dagboek van Anne Frank
okt 2017Noach, de zondvloed en (seksueel) geweld
okt 2017Vreugde van het water scheppen
okt 2017Een dinsdag in Jeruzalem
sep 2017New age, alt-right en antisemitisme
aug 2017De totale zonsverduistering
jul 2017De Kotel en de wet op bekering
jun 2017Geweld tegen Arabische vrouwen
mei 2017De zakenman en het fotomodel op bezoek in Jeruzalem
mei 2017Jom Hasjoa in Israël
apr 2017De maaltijd van de Moshiach
apr 2017Demonstreren in Jeruzalem
mrt 2017Weapons of the Spirit
mrt 2017Ana B’choach
feb 2017Emoties en de brit mila
jan 2017Een nieuwe koning in Egypte die Jozef niet had gekend
jan 2017Aanslag in Armon Hanatziv
jan 2017De rechtsstaat Israël
dec 2016Ellende en onheil
dec 2016Portefeuille
nov 2016Bosbranden
nov 2016Amerikaanse verkiezingen
okt 2016Sjana tova – van traditioneel tot vernieuwend
sep 2016Afscheid bij Crescas
sep 2016Prayer for the Soul and the Holy City
sep 2016Bariloche
aug 2016Gideon Levy
aug 2016Zomergasten en groene papegaaien
jul 2016Traditie en moderne ontwikkelingen
jun 2016In memoriam: Alegria
mei 2016Donkere wolken boven Zion?
mei 2016René Kahn – Tikoen Olam met behulp van psychofarmaca
apr 2016Overdenking bij de dood van Wim Brands
mrt 2016Denkflarden bij het samenstellen van sjlachmones
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem II – het French Hospice
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem
feb 2016Uitzichtloosheid in Gaza
feb 2016Separate but equal is not equal. Hebben vrouwen gewonnen, of de religieuze stromingen?
jan 2016Aanslagen op de Westoever
jan 2016Van Dis
dec 2015Het verschillende gebruik van messen
dec 2015Chanoeka 2015
nov 2015De oorlog van Gog en Magog
nov 2015Herdenking van de moord op Rabin
okt 2015Een bi-nationale staat voor twee volkeren
okt 2015De terreur van de lange messen
sep 2015Is er nog één Joods volk?
aug 2015Profetie
aug 2015Toch nog lichtpuntjes
jul 2015Tisja beAv 2015
jul 2015Een spook waart door Jeruzalem ...
jul 2015Tegengestelde verhalen - wat is waarheid
jun 2015Stedenband
jun 2015Licht en donker in Jeruzalem
mei 2015Catch the Jew! (Vang de Jood)
mei 2015Beth Mozes
apr 2015Tunnel of Hope
mrt 2015Angst en trauma hebben de verkiezingen gewonnen
mrt 2015Poeriem en Iran
feb 2015Nederlandse Joden, hier of daar
feb 2015Ibrahim Abu El-Hawa
jan 2015Verschillen in perceptie na de aanslagen in Parijs
jan 2015Journaal van te verwachten sneeuwstorm
jan 2015Het jaar 2014
dec 2014Chanoeka tussen Rechovot en Jeruzalem
dec 2014Welkom terug
nov 2014Door de Arabische sjoek
nov 2014Olijven plukken (2)
okt 2014Olijven plukken met Rabbis for Human Rights
okt 2014De goede oude tijd
okt 2014Onder de helm
sep 2014Rosj Hasjana 2014
sep 2014Berlijn en Jeruzalem
aug 2014Overwinning
aug 2014Staakt-het-vuren
jul 2014Oorlog en de as van de Rode Koe
jul 2014In Israël gebeurt in drie weken meer dan in Nederland in een jaar
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen - vervolg
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen
jun 2014Sjawoe’ot en de éénstaat oplossing
mei 2014Naar Tekoa
mei 2014Het Achterhuis voor tieners verklaard
mei 2014Anne Frank met luxe verwen-arrangement
apr 2014Jeruzalems begin en einde van Pesach
apr 2014Is er hoop na Kerry?
apr 2014De Holyland affaire
mrt 2014Nu al: pre-Pesachkoorts
mrt 2014Botsende klimaatzones en botsende belangen
feb 2014Diaspora-nieuws
feb 2014Ziekenfonds
jan 2014Landau over Sharon
jan 2014Afrikaanse asielzoekers in Tel Aviv
dec 2013Pre-Kersjt in Jeruzalem
dec 2013Een geurkaarsje voor Mandela
dec 2013Amos Oz, Chanoeka en Friedländer
nov 2013De Hollandsche Schouwburg. Theater, Deportatieplaats, Plek van Herinnering
nov 2013Filipijnen
nov 2013Bethlehem, de film
okt 2013Aviva Zornberg over de akeda
okt 2013De Kabbala van rabbijn Ashlag
sep 2013Wie verdient er nu de Nobelprijs?
aug 2013Scheermes en scheerkwast bij de hand houden
aug 2013Een relatief rustig eiland
aug 2013Gasmasker
jul 2013Tisja Be'Av
jul 2013Dertigste Jeruzalem Filmfestival
jul 2013Tel Aviv, stad van tegenstellingen
jun 2013Hitte
jun 2013Rosj Chodesj Tammoez
jun 2013'De vijand'
mei 2013Een echte seculiere sjabbatsfeer
mei 2013Onderduiken in de apenrots
apr 2013In dienst gaan
apr 2013Zon en zingeving in Israël
mrt 2013Kitniyot
mrt 2013Chamsin
mrt 2013Rabbi Menachem Froman, van Goesj Emoeniem tot Jerusalem Peacemaker
mrt 2013Conflict bereikt tuinhekje
feb 2013David Hartman - zichrono livracha
jan 2013The day after
jan 2013Ontregeld
jan 2013Lemaleh et hachalal
dec 2012Chanoeka in Nachlaot
nov 2012Oorlog met Gaza (2)
nov 2012Oorlog met Gaza
nov 2012New York
okt 2012Noach, de Zondvloed en zonne-energie
okt 2012Op de Machane Yehuda
sep 2012High Times – thuiskweek in Israël