inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Eva van Sonderen

Eva van Sonderen (1948) studeerde Engels aan het Nutsseminarium en sociologie/sociale geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast verdiepte ze zich in Jungiaanse psychologie en later in het werken aan dromen in droomgroepen (o.l.v.Robert Bosmak). Ze ging aan de slag als vertaalster en free-lance journaliste, publiceerde her en der verhalen en artikelen, o.a. in De Gids, De Groene Amsterdammer en Bres. Eva werkte mee aan het boek 'Israel: een blanco cheque?' (Amphora/Van Gennep 1983). Van 1985 tot 1988 maakte ze deel uit van de vrouwengroep De Nieuwe Wilden in de Poëzie, o.l.v.Elly de Waard. Vanaf 1990 was ze correspondente voor het NIW in Israël. Een aantal jaren heeft ze bijdragen geschreven voor Levend Joods Geloof en het Jonag Bulletin. In 2016 is ze opgehouden met haar werk als sociaal rapporteur in het kader van de WUV. Zo heeft ze nu volop tijd voor andere interesse gebieden, zoals theorie en practijk van traumaverwerking in dromen;alternatieve geneeswijzen, zoals Emotional Freedom Technique (‘Tapping’), Johrei,( Japans) en de door de Nederlandse Mireille Mettes onwikkelde MIR-zelfhelings methode.

vrijdag 14 november 2014

Vrijdagochtend 7 september ben ik naar de Oude Stad gegaan om de situatie te bekijken. Eerst naar de Damascus Gate gelopen. Daar was ontzettend veel politie, met busjes, met paarden, nog nooit zoveel ‘blauw’ bij elkaar gezien. De sfeer was gespannen. Je moest door hekken, enige jongeren werden niet doorgelaten. Ik, als vrouw van middelbare leeftijd, wel.

Vanaf de Damascus Gate door de drukke Arabische sjoek naar de Kotel gelopen. Veel politie op de hoeken van straatjes en steegjes. Ik kwam langs een tentje met de TV aan, beelden van een in het wit geklede imam die zo op het gehoor vrij opruiend schreeuwde, maar ik versta geen Arabisch, dus misschien praat hij altijd zo. Wel veel Allahoe Achbar, maar ja, dat betekent gewoon G’d is Groot, dat vinden wij Joden ook (al heeft het helaas door zelfmoordaanslagen een heel nare associatie gekregen).

Ik nam een foto van op de grond zittende Arabische vrouwen die daarop afwerende gebaren maakten, spijt er van dat ik ze niet eerst om toestemming had gevraagd. Bij de Kotel galmde het door luidsprekers tientallen malen versterkte geluid uit de moskee over de Plaza, dat klonk niet prettig. Maar op de Plaza zelf was het vredig en voelde de energie heel goed. Even een gebed om vrede bij de Klaagmuur gezegd. Ben weer teruggelopen tot een uitkijkpunt vanwaar je de Muur en het terrein erboven goed kunt zien. Heb daar tien minuten rustig staan kijken en foto's genomen. Daarna weer terug door de sjoek. Bij een Arabisch koffie- en theehuis, waar boven de bar een foto van de Rotskoepel hing, een glas thee-met-nana gedronken. En weer terug naar de Damascus Gate. Onderweg zag ik een paar soldaten waarvan er een grimmig keek naar een Arabische vrouw die op de grond zat te bedelen. Ik aaide hem zachtjes over zijn arm en zei: "don't be afraid, it's okay" en kreeg een warme glimlach terug. Buiten de Damascus Gate was al veel minder politie; de dienst in Al Aqsa was afgelopen, denk ik. Ik nam een foto van zwaarbepakte agenten met knuppels die zaten te wachten tot ze naar huis konden gaan. Er stonden een stuk of drie, vier cameraploegen die Arabieren aan het interviewen waren.

Dat het zo rustig was bij de Kotel kwam duidelijk door de 1.300 man (en vrouw) politie die bleken te zijn ingezet om te voorkomen dat massa’s Palestijnse jongeren naar de Al Aqsa moskee zouden optrekken. Alleen 35-plussers mochten er door.

Na de relatief rustige vrijdag ging het weer mis. In Tel Aviv werd een 20-jarige soldaat, Almog Shiloni, bij een aanslag zo zwaar gewond dat hij in het ziekenhuis alsnog bezweek. Bij een aanslag op de Westbank werd de 26-jarige Dahlia Lemkos uit Tekoa doodgestoken. Er wordt nu algemeen over de ‘Derde Intifada’ gesproken. De lont in het kruitvat werd mijns inziens aangestoken door de messianistische Joden die coûte-que-coûte op de Tempelberg willen bidden, en door de opruiende toespraken van Mahmoud Abbas die de Palestijnen opriep de Joden “op alle mogelijke manieren” tegen te houden, want “het is onze Al Aqsa en de Joden ontheiligen de plek met hun aanwezigheid.”

Wee het religieuze fanatisme aan beide zijden.

Delen |

Reacties

Joost Goudeket

vrijdag 14 november 2014
........die coûte-que-coûte op de Tempelberg willen bidden........
Ja inderdaad, Joden die daar belang aan hechten en die willen dat de in Israel geldende vrijheid van godsdienst zeker ook op de Tempelberg zal gelden.

Eva van Sonderen

maandag 17 november 2014
Vrijheid van godsdienst is een groot recht, meneer Goudeket. Maar je kunt verschil maken tussen een recht hebben en een recht uitoefenen. Als een situatie zo 'brandgevaarlijk'is als met het Tempelterrein het geval is, kun je dat recht voorlopig beter niet uitoefenen. bovendien heeft Israel ten tijde van de verovering van het Tempelterrein, bepaald dat niet-moslims daar mogen komen, maar expliciet dat niet-moslims daar niet mogen bidden. Dus dat kun je niet eenzijdi, zonder overleg met de Waqf, gaan veranderen. Het feit dat het Tempelterrein als "betwist gebied"geldt, speelt ook mee. De P.A. speelt ook een ophitsende rol in deze kwestie, en Hamas en andere islamistische bewegingen natuurlijk ook - maar wij moeten verstandiger zijn dan die islamistische heethoofden.

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
aug 2019Tisja beAv 2019 – “God on Trial”
aug 2019Ervaringen uit de diaspora
jun 2019Nechama Rivlin 1945-2019
mei 2019Bosbranden
mei 2019Songfestival
mei 2019Na de wapenstilstand
apr 2019Dovemansoren
mrt 2019Een ongewoon verhaal
mrt 2019Poerim in beeld
mrt 2019Stress hanteren en trauma’s kwijtraken
mrt 2019Lente in Amsterdam, winter in Jeruzalem
feb 2019Berichten uit de diaspora
jan 2019Overdenkingen na het overlijden van Amos Oz
dec 2018Een bezoek aan Tekoa
nov 2018Da'at Elyon
nov 2018Chaja Polak: ‘De man die geen hekel had aan Joden’
okt 2018Gesprek met Marceline Loridan-Ivens (2003)
sep 2018Ari Fuld z.l. – een sympathieke rechts-radicale settler
sep 2018Rosh Hasjana, goed en slecht nieuws
aug 2018Wel of niet (koosjer) vlees eten
jul 2018Tisja beAv – The joy of our heart has ceased, our dancing has turned into mourning
jul 2018In memoriam – Claude Lanzmann
jun 2018Pluralisme in Jeruzalem en Tel Aviv
mei 2018Pressurecooker Gaza ontploft
mei 2018Onnodige tragedie
apr 2018Israëls zeventigste verjaardag
apr 2018Lange, hete zomer
mrt 2018Een toevallig gevonden boek
mrt 2018Terugblik op Poerim
feb 2018Noodkreet
jan 2018Deportatie en verzet
jan 2018Doodstraf
dec 2017Rust en rumoer
nov 2017Meeliften op het dagboek van Anne Frank
okt 2017Noach, de zondvloed en (seksueel) geweld
okt 2017Vreugde van het water scheppen
okt 2017Een dinsdag in Jeruzalem
sep 2017New age, alt-right en antisemitisme
aug 2017De totale zonsverduistering
jul 2017De Kotel en de wet op bekering
jun 2017Geweld tegen Arabische vrouwen
mei 2017De zakenman en het fotomodel op bezoek in Jeruzalem
mei 2017Jom Hasjoa in Israël
apr 2017De maaltijd van de Moshiach
apr 2017Demonstreren in Jeruzalem
mrt 2017Weapons of the Spirit
mrt 2017Ana B’choach
feb 2017Emoties en de brit mila
jan 2017Een nieuwe koning in Egypte die Jozef niet had gekend
jan 2017Aanslag in Armon Hanatziv
jan 2017De rechtsstaat Israël
dec 2016Ellende en onheil
dec 2016Portefeuille
nov 2016Bosbranden
nov 2016Amerikaanse verkiezingen
okt 2016Sjana tova – van traditioneel tot vernieuwend
sep 2016Afscheid bij Crescas
sep 2016Prayer for the Soul and the Holy City
sep 2016Bariloche
aug 2016Gideon Levy
aug 2016Zomergasten en groene papegaaien
jul 2016Traditie en moderne ontwikkelingen
jun 2016In memoriam: Alegria
mei 2016Donkere wolken boven Zion?
mei 2016René Kahn – Tikoen Olam met behulp van psychofarmaca
apr 2016Overdenking bij de dood van Wim Brands
mrt 2016Denkflarden bij het samenstellen van sjlachmones
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem II – het French Hospice
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem
feb 2016Uitzichtloosheid in Gaza
feb 2016Separate but equal is not equal. Hebben vrouwen gewonnen, of de religieuze stromingen?
jan 2016Aanslagen op de Westoever
jan 2016Van Dis
dec 2015Het verschillende gebruik van messen
dec 2015Chanoeka 2015
nov 2015De oorlog van Gog en Magog
nov 2015Herdenking van de moord op Rabin
okt 2015Een bi-nationale staat voor twee volkeren
okt 2015De terreur van de lange messen
sep 2015Is er nog één Joods volk?
aug 2015Profetie
aug 2015Toch nog lichtpuntjes
jul 2015Tisja beAv 2015
jul 2015Een spook waart door Jeruzalem ...
jul 2015Tegengestelde verhalen - wat is waarheid
jun 2015Stedenband
jun 2015Licht en donker in Jeruzalem
mei 2015Catch the Jew! (Vang de Jood)
mei 2015Beth Mozes
apr 2015Tunnel of Hope
mrt 2015Angst en trauma hebben de verkiezingen gewonnen
mrt 2015Poeriem en Iran
feb 2015Nederlandse Joden, hier of daar
feb 2015Ibrahim Abu El-Hawa
jan 2015Verschillen in perceptie na de aanslagen in Parijs
jan 2015Journaal van te verwachten sneeuwstorm
jan 2015Het jaar 2014
dec 2014Chanoeka tussen Rechovot en Jeruzalem
dec 2014Welkom terug
nov 2014Door de Arabische sjoek
nov 2014Olijven plukken (2)
okt 2014Olijven plukken met Rabbis for Human Rights
okt 2014De goede oude tijd
okt 2014Onder de helm
sep 2014Rosj Hasjana 2014
sep 2014Berlijn en Jeruzalem
aug 2014Overwinning
aug 2014Staakt-het-vuren
jul 2014Oorlog en de as van de Rode Koe
jul 2014In Israël gebeurt in drie weken meer dan in Nederland in een jaar
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen - vervolg
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen
jun 2014Sjawoe’ot en de éénstaat oplossing
mei 2014Naar Tekoa
mei 2014Het Achterhuis voor tieners verklaard
mei 2014Anne Frank met luxe verwen-arrangement
apr 2014Jeruzalems begin en einde van Pesach
apr 2014Is er hoop na Kerry?
apr 2014De Holyland affaire
mrt 2014Nu al: pre-Pesachkoorts
mrt 2014Botsende klimaatzones en botsende belangen
feb 2014Diaspora-nieuws
feb 2014Ziekenfonds
jan 2014Landau over Sharon
jan 2014Afrikaanse asielzoekers in Tel Aviv
dec 2013Pre-Kersjt in Jeruzalem
dec 2013Een geurkaarsje voor Mandela
dec 2013Amos Oz, Chanoeka en Friedländer
nov 2013De Hollandsche Schouwburg. Theater, Deportatieplaats, Plek van Herinnering
nov 2013Filipijnen
nov 2013Bethlehem, de film
okt 2013Aviva Zornberg over de akeda
okt 2013De Kabbala van rabbijn Ashlag
sep 2013Wie verdient er nu de Nobelprijs?
aug 2013Scheermes en scheerkwast bij de hand houden
aug 2013Een relatief rustig eiland
aug 2013Gasmasker
jul 2013Tisja Be'Av
jul 2013Dertigste Jeruzalem Filmfestival
jul 2013Tel Aviv, stad van tegenstellingen
jun 2013Hitte
jun 2013Rosj Chodesj Tammoez
jun 2013'De vijand'
mei 2013Een echte seculiere sjabbatsfeer
mei 2013Onderduiken in de apenrots
apr 2013In dienst gaan
apr 2013Zon en zingeving in Israël
mrt 2013Kitniyot
mrt 2013Chamsin
mrt 2013Rabbi Menachem Froman, van Goesj Emoeniem tot Jerusalem Peacemaker
mrt 2013Conflict bereikt tuinhekje
feb 2013David Hartman - zichrono livracha
jan 2013The day after
jan 2013Ontregeld
jan 2013Lemaleh et hachalal
dec 2012Chanoeka in Nachlaot
nov 2012Oorlog met Gaza (2)
nov 2012Oorlog met Gaza
nov 2012New York
okt 2012Noach, de Zondvloed en zonne-energie
okt 2012Op de Machane Yehuda
sep 2012High Times – thuiskweek in Israël