inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Eva van Sonderen

Eva van Sonderen (1948) studeerde Engels aan het Nutsseminarium en sociologie/sociale geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast verdiepte ze zich in Jungiaanse psychologie en later in het werken aan dromen in droomgroepen (o.l.v.Robert Bosmak). Ze ging aan de slag als vertaalster en free-lance journaliste, publiceerde her en der verhalen en artikelen, o.a. in De Gids, De Groene Amsterdammer en Bres. Eva werkte mee aan het boek 'Israel: een blanco cheque?' (Amphora/Van Gennep 1983). Van 1985 tot 1988 maakte ze deel uit van de vrouwengroep De Nieuwe Wilden in de Poëzie, o.l.v.Elly de Waard. Vanaf 1990 was ze correspondente voor het NIW in Israël. Een aantal jaren heeft ze bijdragen geschreven voor Levend Joods Geloof en het Jonag Bulletin. In 2016 is ze opgehouden met haar werk als sociaal rapporteur in het kader van de WUV. Zo heeft ze nu volop tijd voor andere interesse gebieden, zoals theorie en practijk van traumaverwerking in dromen;alternatieve geneeswijzen, zoals Emotional Freedom Technique (‘Tapping’), Johrei,( Japans) en de door de Nederlandse Mireille Mettes onwikkelde MIR-zelfhelings methode.

zondag 19 oktober 2014

Vanochtend bij Y., een uit Nederland afkomstige vriendin, zitten ontbijten en gezellig zitten praten over de veranderingen die zich in Israël hebben voltrokken sinds midden jaren tachtig. Hoe arm iedereen toen nog was en hoe primitief alles functioneerde. Als je telefoon had, was dat vaak een ‘party-line’, een lijn die je deelde met je buren. Als je dan wilde bellen, viel je het gesprek van je buurman binnen. Voor een aansluiting moest je überhaupt jaren wachten. Vanuit het buitenland werd je niet veel gebeld, hoogstens bij belangrijke gebeurtenissen, zoals een zwangerschap, een geboorte, ziekten of andere bijzondere dingen. De briefwisseling ging met die blauwe luchtpostbrieven, waarbij je moest uitkijken hoe je ze opensneed, anders moest je puzzelen welk stuk na welk stuk volgde. Als je bij het Misrad HaPnim (ministerie van binnenlandse zaken) moest zijn, kon je het beste een goed boek meenemen want je zat meestal uren te wachten, of je werd van pakid (klerk) naar pakid gestuurd, je was totaal van ze afhankelijk en de dossiers hadden de neiging kwijt te raken. “Je had nog geen computers en geen mobieltjes,” riepen Y. en ik als bejaarden tegen elkaar. Wel had je telefooncellen, die met asimoniem werkten, kleine muntjes met een gat er in, die je bij het postkantoor moest kopen. Het was een hele revolutie toen er telefoonkaarten verschenen in plaats van die muntjes. En als je het land uit wilde, moest je uitreisbelasting betalen, 250 sjekel, voor je nog maar een ticket had gekocht. En de sjekel was fl. 1,25 waard, meer dan de gulden.

“Er was ook niets te krijgen,” zeiden we tegen elkaar, “twee soorten brood, een soort regeringswit en bruin, niks volkoren, en Wissotzky zwarte thee.” Maar goedkoop was het wel: Y. woonde in Tel Aviv vlakbij een arbeiderscafé, waar je kon ontbijten voor tien sjekel, dan kreeg je een plastic bordje met van die hompen brood, een ei, en in grove stukken gesneden tomaat en ui. Nu kun je voor tien sjekel nog geen kop koffie krijgen, behalve bij de fix-it bars, waar de kartonnen bekers koffie vijf sjekel kosten. Netanjahoe noemde dat eens in een toespraak als voorbeeld van hoe de prijzen waren gedaald in Israël. De prijzen zijn op die fix-it koffie na helemaal niet gedaald, de laatste jaren is voedsel juist behoorlijk duur geworden, de jongens die op Facebook de prijzen in Berlijn vergelijken met die in Israël, hebben groot gelijk.

Halverwege de jaren negentig verscheen er hier goed brood in allerlei soorten – dankzij de komst van de Russische Joden - en noten en lekkere kaasjes, allerlei soorten chocolade, er kwamen kruidentheeën op de markt, en veel meer keus en luxe producten in de supermarkt.

Ook qua huisvesting heeft zich hier een revolutie voltrokken, van de huizen met kale tegelvloeren en peertjes aan het plafond die ik aanvankelijk overal zag, tot prettig ingerichte huizen. Maar het slaat ook door. Tegenwoordig lijkt er in Jeruzalem alleen nog gebouwd te worden voor de superrijken, het ene na het andere grote witstenen gebouw verrijst uit de grond, met ruime flats, glazen balkons en penthouses met een terras bovenin. Zelfs in de ‘armoedige zoom’ van Katamon met de arbeiderswijk Katamonim is zo’n fraai gebouw van drie etages opgetrokken, $2.6 miljoen per etage.


Luxe nieuwbouw in Katamon

Een kennis van een vriendin die daar is ingetrokken gaf een house-warming party, zodat ik het van binnen heb kunnen zien. Vijf ruime kamers, een grote halfoverdekte veranda met een vloer van tropisch hardhout (op de open helft stond de soeka), grote open keuken, grote badkamer met toilet, nog een gastenbadkamer, een apart toilet, allemaal prachtig afgewerkt, veel natuursteen.

Y. en ik hebben net het staartje van de overgang van het sobere socialistische Israël naar het kapitalistische, consumentistische Israël meegemaakt. Het is heel aangenaam dat je als middenklasse hier nu van alles en nog wat kunt krijgen, maar de kloof tussen de allerrijksten en allerarmsten is enorm gegroeid; voor jongeren is de huizenmarkt in Jeruzalem onbetaalbaar geworden en de armste laag van de bevolking heeft het denk ik moeilijker dan toen je voor 10 sjekel een ontbijtje kon krijgen.

Delen |

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
aug 2019Tisja beAv 2019 – “God on Trial”
aug 2019Ervaringen uit de diaspora
jun 2019Nechama Rivlin 1945-2019
mei 2019Bosbranden
mei 2019Songfestival
mei 2019Na de wapenstilstand
apr 2019Dovemansoren
mrt 2019Een ongewoon verhaal
mrt 2019Poerim in beeld
mrt 2019Stress hanteren en trauma’s kwijtraken
mrt 2019Lente in Amsterdam, winter in Jeruzalem
feb 2019Berichten uit de diaspora
jan 2019Overdenkingen na het overlijden van Amos Oz
dec 2018Een bezoek aan Tekoa
nov 2018Da'at Elyon
nov 2018Chaja Polak: ‘De man die geen hekel had aan Joden’
okt 2018Gesprek met Marceline Loridan-Ivens (2003)
sep 2018Ari Fuld z.l. – een sympathieke rechts-radicale settler
sep 2018Rosh Hasjana, goed en slecht nieuws
aug 2018Wel of niet (koosjer) vlees eten
jul 2018Tisja beAv – The joy of our heart has ceased, our dancing has turned into mourning
jul 2018In memoriam – Claude Lanzmann
jun 2018Pluralisme in Jeruzalem en Tel Aviv
mei 2018Pressurecooker Gaza ontploft
mei 2018Onnodige tragedie
apr 2018Israëls zeventigste verjaardag
apr 2018Lange, hete zomer
mrt 2018Een toevallig gevonden boek
mrt 2018Terugblik op Poerim
feb 2018Noodkreet
jan 2018Deportatie en verzet
jan 2018Doodstraf
dec 2017Rust en rumoer
nov 2017Meeliften op het dagboek van Anne Frank
okt 2017Noach, de zondvloed en (seksueel) geweld
okt 2017Vreugde van het water scheppen
okt 2017Een dinsdag in Jeruzalem
sep 2017New age, alt-right en antisemitisme
aug 2017De totale zonsverduistering
jul 2017De Kotel en de wet op bekering
jun 2017Geweld tegen Arabische vrouwen
mei 2017De zakenman en het fotomodel op bezoek in Jeruzalem
mei 2017Jom Hasjoa in Israël
apr 2017De maaltijd van de Moshiach
apr 2017Demonstreren in Jeruzalem
mrt 2017Weapons of the Spirit
mrt 2017Ana B’choach
feb 2017Emoties en de brit mila
jan 2017Een nieuwe koning in Egypte die Jozef niet had gekend
jan 2017Aanslag in Armon Hanatziv
jan 2017De rechtsstaat Israël
dec 2016Ellende en onheil
dec 2016Portefeuille
nov 2016Bosbranden
nov 2016Amerikaanse verkiezingen
okt 2016Sjana tova – van traditioneel tot vernieuwend
sep 2016Afscheid bij Crescas
sep 2016Prayer for the Soul and the Holy City
sep 2016Bariloche
aug 2016Gideon Levy
aug 2016Zomergasten en groene papegaaien
jul 2016Traditie en moderne ontwikkelingen
jun 2016In memoriam: Alegria
mei 2016Donkere wolken boven Zion?
mei 2016René Kahn – Tikoen Olam met behulp van psychofarmaca
apr 2016Overdenking bij de dood van Wim Brands
mrt 2016Denkflarden bij het samenstellen van sjlachmones
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem II – het French Hospice
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem
feb 2016Uitzichtloosheid in Gaza
feb 2016Separate but equal is not equal. Hebben vrouwen gewonnen, of de religieuze stromingen?
jan 2016Aanslagen op de Westoever
jan 2016Van Dis
dec 2015Het verschillende gebruik van messen
dec 2015Chanoeka 2015
nov 2015De oorlog van Gog en Magog
nov 2015Herdenking van de moord op Rabin
okt 2015Een bi-nationale staat voor twee volkeren
okt 2015De terreur van de lange messen
sep 2015Is er nog één Joods volk?
aug 2015Profetie
aug 2015Toch nog lichtpuntjes
jul 2015Tisja beAv 2015
jul 2015Een spook waart door Jeruzalem ...
jul 2015Tegengestelde verhalen - wat is waarheid
jun 2015Stedenband
jun 2015Licht en donker in Jeruzalem
mei 2015Catch the Jew! (Vang de Jood)
mei 2015Beth Mozes
apr 2015Tunnel of Hope
mrt 2015Angst en trauma hebben de verkiezingen gewonnen
mrt 2015Poeriem en Iran
feb 2015Nederlandse Joden, hier of daar
feb 2015Ibrahim Abu El-Hawa
jan 2015Verschillen in perceptie na de aanslagen in Parijs
jan 2015Journaal van te verwachten sneeuwstorm
jan 2015Het jaar 2014
dec 2014Chanoeka tussen Rechovot en Jeruzalem
dec 2014Welkom terug
nov 2014Door de Arabische sjoek
nov 2014Olijven plukken (2)
okt 2014Olijven plukken met Rabbis for Human Rights
okt 2014De goede oude tijd
okt 2014Onder de helm
sep 2014Rosj Hasjana 2014
sep 2014Berlijn en Jeruzalem
aug 2014Overwinning
aug 2014Staakt-het-vuren
jul 2014Oorlog en de as van de Rode Koe
jul 2014In Israël gebeurt in drie weken meer dan in Nederland in een jaar
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen - vervolg
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen
jun 2014Sjawoe’ot en de éénstaat oplossing
mei 2014Naar Tekoa
mei 2014Het Achterhuis voor tieners verklaard
mei 2014Anne Frank met luxe verwen-arrangement
apr 2014Jeruzalems begin en einde van Pesach
apr 2014Is er hoop na Kerry?
apr 2014De Holyland affaire
mrt 2014Nu al: pre-Pesachkoorts
mrt 2014Botsende klimaatzones en botsende belangen
feb 2014Diaspora-nieuws
feb 2014Ziekenfonds
jan 2014Landau over Sharon
jan 2014Afrikaanse asielzoekers in Tel Aviv
dec 2013Pre-Kersjt in Jeruzalem
dec 2013Een geurkaarsje voor Mandela
dec 2013Amos Oz, Chanoeka en Friedländer
nov 2013De Hollandsche Schouwburg. Theater, Deportatieplaats, Plek van Herinnering
nov 2013Filipijnen
nov 2013Bethlehem, de film
okt 2013Aviva Zornberg over de akeda
okt 2013De Kabbala van rabbijn Ashlag
sep 2013Wie verdient er nu de Nobelprijs?
aug 2013Scheermes en scheerkwast bij de hand houden
aug 2013Een relatief rustig eiland
aug 2013Gasmasker
jul 2013Tisja Be'Av
jul 2013Dertigste Jeruzalem Filmfestival
jul 2013Tel Aviv, stad van tegenstellingen
jun 2013Hitte
jun 2013Rosj Chodesj Tammoez
jun 2013'De vijand'
mei 2013Een echte seculiere sjabbatsfeer
mei 2013Onderduiken in de apenrots
apr 2013In dienst gaan
apr 2013Zon en zingeving in Israël
mrt 2013Kitniyot
mrt 2013Chamsin
mrt 2013Rabbi Menachem Froman, van Goesj Emoeniem tot Jerusalem Peacemaker
mrt 2013Conflict bereikt tuinhekje
feb 2013David Hartman - zichrono livracha
jan 2013The day after
jan 2013Ontregeld
jan 2013Lemaleh et hachalal
dec 2012Chanoeka in Nachlaot
nov 2012Oorlog met Gaza (2)
nov 2012Oorlog met Gaza
nov 2012New York
okt 2012Noach, de Zondvloed en zonne-energie
okt 2012Op de Machane Yehuda
sep 2012High Times – thuiskweek in Israël