inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Renée Citroen

Renée Citroen (1948) was werkzaam als journalist/redacteur van onder andere: Wordt Vervolgd (Amnesty International), Blanes, NIW, Benjamin, JonagBulletin en Chidushim (Beit Ha'Chidush). Als 'opvolgster van Henriëtte Boas' schrijft ze regelmatig ingezonden brieven in NRC Handelsblad. Renée Citroen is oud-bestuurslid van Beit Ha'Chidush en mede-auteur van de Sidur Ha'Chidush en de Nieuwe Hagada.

vrijdag 20 december 2019

Het woord 'vreugdevuur' vind ik een beetje vreemd. De vuren werden destijds ingesteld om de rellen en vernielingen tegen te gaan, niet alleen in Duindorp en op Scheveningen, maar in heel Den Haag. Maar er kwam niet veel vreugde bij kijken de laatste jaren. De gemeente greep hard in na de rellen die ontstonden omdat de gemeente de vuren verbood. Ze zijn daar behoorlijk tone deaf, zoals dat in de Verenigde Staten heet, doof voor de meest vanzelfsprekende gevoeligheden van de burgers. Je gedoogt iets jarenlang en dan verbiedt je het opeens. Ja, na de gevaarlijk hoge vuren van vorig jaar, maar met een veel te korte periode om goedkeuringsformulieren aan te vragen.

Ik schreef er een ingezonden brief over naar NRC (Juffrouw Boas keek weer goedkeurend over mijn schouder).

Er werd geen alternatief geboden; er werd de jongens niets gevraagd. Blijkbaar is dat later wel gebeurd, maar natuurlijk veel te laat om nog iets te organiseren als gemeente. Waarom maak ik me hier druk om? Om de lafheid van de overheid, de ongevoeligheid en het gebrek aan communicatie.

Logisch dat je dan kwaad wordt als je zo wordt behandeld, want je wordt niet gehoord. Volgens onderzoek is dat het meest kwetsende en (ook fysiek) pijnlijke, dat een mens kan overkomen.

Nee, je moet dan niet meteen je eigen wijk in brand gaan steken en met brandbommen gaan gooien, maar dat vond natuurlijk ook niet iedereen in Duindorp oké.

Het gaat mij er om dat dit een heel duidelijk voorbeeld is van hoe mensen zich niet gehoord voelen. En ja, het zijn dan weer de laaggeschoolde, armste burgers van ons land. Ik had wel een beetje een vervelend gevoel toen ik de brief naar NRC stuurde: daar héb je weer zo'n hoogopgeleid keurig mens uit een rijke buurt die wel zal vertellen hoe het moet. Maar ik vond het toch belangrijk om te laten weten dat ik óók kwaad ben over hoe het is gegaan. Deze mensen voelen zich in de steek gelaten en dat zijn ze ook. Ik deed in de brief een oproep om een concert op oudejaarsavond te organiseren in plaats van het vuur. En dan niet door de gemeente, maar door musici en artiesten zelf. Nog niets gehoord, in artistieke kringen wordt NRC kennelijk niet gelezen.

Ik hoop dat er toch een alternatief komt. Ze moeten daar in de Haagse wijken niet in de kou blijven staan en dan maar rotzooi gaan trappen, wat de gemeente weer keihard gaat aanpakken. De toon van burgemeester Remkes stond me tegen, kil en hard. De verharding van het debat, die alleen maar escalatie oproept; dominee Gremdaat verwoordde dat ook al mooi op zijn manier bij De Wereld Draait Door.

En waarom maak ik me vooral druk? Omdat er mensen, omroepen, partijen zijn die zeggen dat ze wél luisteren naar 'de ongehoorden': de populisten, de ophitsers op Facebook, de zondebokzoekers, de fake news-verspreiders, de leugenaars. Die springen er bovenop. Dat moeten we toch niet laten gebeuren?

Laten we met Chanoeka échte vreugdevuurtjes aansteken, die licht en vrede verspreiden. Hopelijk ook in Duindorp.

Chanoeka sameach en alle goeds voor 2020!

   Deel dit bericht: Facebook  Facebook

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
aug 2020"Ik zie geen Jood"
jul 2020“Het leven ís – (niet voltooid)”*
jun 2020Voorbij wij/zij?
jun 2020Mansplaining en manspreading in coronatijd
mei 2020NS en rouw
mei 2020Ik kan het niet*
mei 2020Bevrijding
apr 2020Afscheid in tijden van corona
apr 2020En weer wordt het Pesach
mrt 2020Nu
mrt 2020Een open wond
feb 2020Ischa again
jan 2020Excuses ook voor ons
jan 2020Een seculiere religie?
jan 2020Afgewezen
dec 2019Vreugdevuren
dec 2019Cartoon
nov 2019Afgoden
nov 2019DOVO of Levenslicht 2
nov 2019Levenslicht voor dode Joden, Roma en Sinti (en de homoseksuelen)
nov 2019Over kritiek: “Doe er je voordeel mee”
okt 2019Vergeven
sep 2019De 'tegemoetkomingen' van de NS
sep 2019Een column over de column
sep 2019Le paradis
aug 2019Van tulband tot keppel
aug 2019Middenjoden
jul 2019Mulisch en zijn ouders
jun 2019Afscheid van Westerbork
jun 2019De 'verwarring' over vaderJoden
jun 2019Een tastbare herinnering?
mei 2019Noodzakelijke woede
mei 2019Het verleden haalt je in
mei 2019De “shit” in Westerbork
apr 2019Duisternis
apr 2019Op reis door zware tijden
mrt 2019Yehuda's woorden
mrt 2019“We zijn allemaal ménsen”
feb 2019Antisemiet op een Israëlische scootmobiel
feb 2019Sommetjes
feb 2019Westerbork again
jan 2019Het 'Oude' Testament
jan 2019Een nieuw jaar met nieuwe inzichten
dec 2018Nivellering door goedbedoelde intentie
dec 2018Identiteit, een citroen met veel pitjes
nov 2018Als ik het niet doe ...
nov 2018Een enerverende week
okt 2018Integriteit
okt 2018De zionisten
sep 2018Kijken in de orthodoxe ziel
sep 2018Chesed we-emet
aug 2018Evelien
aug 2018De pijn van het er niet bij horen
jul 2018Nog een Rebbe
jun 2018Het gebeurde wéér
jun 2018Ze lieten me huilend achter
jun 2018Een grijs wereldbeeld
mei 2018Van de Baal Shem Tov tot Susannah Heschel
mei 2018Een reis naar onszelf
apr 2018Waarheid
apr 2018Monument
mrt 2018De beste Pesach ooit
mrt 2018Lijden of genieten
mrt 2018Identiteit, Volendam of de wereld
mrt 2018Zwart/wit of grijs?
feb 2018Carlebach, wat te doen?
jan 2018Besnijdenis 2
jan 2018Een straatnaam
jan 2018Jodendom nu
dec 2017Medemenselijkheid
dec 2017Universele verklaring
nov 2017Dilemma's
nov 2017“Op de achtergrond sluimert het”
okt 2017Raar nieuws
okt 2017JMW toen en nu
okt 2017De brug
sep 2017Tesjoewa
sep 2017Het is altijd erger dan je dacht
sep 2017Westerbork, of all places
aug 2017De schaduw van twijfel
aug 2017Troost en rust
aug 2017Je verzint het niet
jul 2017Een seider voor de vierde juli
jun 2017Psalm 23
jun 2017Besnijden of niet?
mei 2017Geduld en empathie
mei 2017“De kinderen van de vermoorden”?
mei 2017Verbazing en afgunst
apr 2017Culturele toe-eigening
apr 2017Behulpzaam overlappen
apr 2017Tzafun – Wat verborgen is
mrt 2017Morandi
mrt 2017Juffrouw Boas
mrt 2017De flat
mrt 2017Besnijdenis
feb 2017Poerim toen en nu
feb 2017Daar gáán we weer
feb 2017Inburgeren
jan 2017Atheïsme
jan 2017Waarheid
jan 2017Flauw
dec 2016Familieruzie
dec 2016Roofkunst
dec 2016VaderJoden again
nov 2016Sjoelbezoek
nov 2016De mag/moet-cultuur
okt 2016Joodse identiteit – Geen woorden maar daden
okt 2016Vergeven
sep 2016Losers
sep 2016Afscheid
sep 2016Welkom bij de club
sep 2016Sterke vrouwen
aug 2016Terug naar vroeger?
aug 2016Schoonfamilie
aug 2016Antisemitisme 2.0
jun 2016De toon
jun 2016Psalm 81
mei 2016Joods begraven
mei 2016Antisemiet of niet?
mei 2016Vergeven?
apr 2016Altijd weer Pesach
apr 2016Pestjochies
mrt 2016De Vreemdeling
mrt 2016Behoudend
feb 2016Familie als Hotel California?
jan 2016Zondebok
dec 2015Wie is er bang voor Spinoza?
nov 2015Om toch
okt 2015Stilte in Joods Nederland