inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Renée Citroen

Renée Citroen (1948) was werkzaam als journalist/redacteur van onder andere: Wordt Vervolgd (Amnesty International), Blanes, NIW, Benjamin, JonagBulletin en Chidushim (Beit Ha'Chidush). Als 'opvolgster van Henriëtte Boas' schrijft ze regelmatig ingezonden brieven in NRC Handelsblad. Renée Citroen is oud-bestuurslid van Beit Ha'Chidush en mede-auteur van de Sidur Ha'Chidush en de Nieuwe Hagada.

vrijdag 26 augustus 2016

Ik woon niet in Buitenveldert of Amstelveen, dus een Joodse winkel is voor mij geen optie. Maar als ik wel in de buurt van Mouwes woonde, zou ik er dan heen gaan? Ik eet zoveel mogelijk eco-kosjer (vegetarisch en biologisch), maar 'gewoon' kosjer heeft mij nooit echt aangesproken. Als je het van huis uit mee krijgt, vind je het normaal, maar anders voelt het vaak als gedoe, het scheiden van melk en vlees, allerlei etenswaren die je ook bij de supermarkt kunt krijgen, maar veel duurder. En dan kosjer vlees, dat niet biologisch is … Trouwens, hoeveel mensen eten er nu kosjer in Nederland?

Die vraag stelde ik mezelf toen ik het interview las, dat Michel Waterman bij zijn naderend afscheid van Crescas in Het Parool kreeg. Ik vond het al vreemd wat hij daar in zei en dat blijkt ook juist te zijn. Hoe snel geloof je meteen wat je op internet leest, zelfs bij een betrouwbare website? Een wijze les om niet meteen alles aan te nemen, maar bij twijfel de echte bron te checken. Deze interviewer wilde alleen zijn eigen ideeën over Joden als slachtoffers neerzetten en citeerde Michel verkeerd.

Volgens Het Parool zegt Michel: 'Wat ons treft is het gemis aan een culturele infrastructuur. Hoe zet je dat weer op? Waar haal je Joodse onderwijzers vandaan? Ooit hadden we de Joodse scholen, Joodse ziekenhuizen, bejaardenhuizen, winkels. De Joodse gemeenschap van vandaag is te klein om het systeem overeind te houden.'

Dat bracht een reeks smerige reacties op PowNed (waarvan ik de website niet vermeld, te veel eer).
En Michel bedoelde juist het tegengestelde, hoor ik van hem.
Maar de vraag is interessant op zich. Moeten wij Joden dat zelf willen? Eigen winkels en scholen?

Hoe zit het ook al weer? Integreren, dat vragen we van alle nieuwkomers, maar wij doen het al vele generaties lang. We spreken geen Jiddisj meer, we dragen westerse kleding en gaan naar Nederlandse scholen en ziekenhuizen met leraren en artsen van allerlei afkomst. Afgezien dan van die kleine Joodse enclave in Amstelveen.

Helaas, terug naar vroeger kan niet. Laten we vooral kijken naar wat er nu anno 2016 wél is. Er is de laatste jaren een rijk en gevarieerd Joods leven op cultureel gebied opgebouwd, waaraan Crescas een belangrijke bijdrage levert.

Michel zegt volgens Het Parool ook: 'Wij willen dat men bij het horen van het woord Jood niet denkt aan de oorlog, niet aan het conflict in het Midden-Oosten, maar aan een rijke cultuur die Nederland veel heeft gebracht.' Ik zou zeggen: nog steeds brengt. Met de cultuur gaat het goed. Keuze genoeg aan muziek, films en tentoonstellingen. Dat is echt enorm veranderd in de laatste twintig jaar. Ik weet nog dat ik in de jaren '90 naar Utrecht ging om Giora Feidman te horen, bijna de enige Joodse muziek in een heel jaar.

Wat betreft de religie ben ik somberder. Er is weinig vooruitgang, de vernieuwing staat stil. Alles blijft bij het oude, er moet nog steeds veel en er mag weinig. Daarom is het niet vreemd dat mensen wegblijven, al lijkt het daar niet op in Buitenveldert.

Het zou mooi zijn als men de deuren van de sjoels zou openzetten voor nieuwe ideeën en mensen. Een bruisend Joods religieus leven, niet alleen in de Randstad, dat is beter dan een Joods bejaardenhuis of meer kosjere bakkers en slagers.

Delen |

Reacties

Jochanan de Graaf

vrijdag 26 augustus 2016
Dank voor de opheldering over het Parool interview. Hier in Israel werd het serieus genomen.
Wat je schrijft over religieus Joods Nederland gaat m.i. te veel voorbij aan progressief Jodendom. LJG's zijn zeer actief binnen en buiten Amsterdam.

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
okt 2018De zionisten
sep 2018Kijken in de orthodoxe ziel
sep 2018Chesed we-emet
aug 2018Evelien
aug 2018De pijn van het er niet bij horen
jul 2018Nog een Rebbe
jun 2018Het gebeurde wéér
jun 2018Ze lieten me huilend achter
jun 2018Een grijs wereldbeeld
mei 2018Van de Baal Shem Tov tot Susannah Heschel
mei 2018Een reis naar onszelf
apr 2018Waarheid
apr 2018Monument
mrt 2018De beste Pesach ooit
mrt 2018Lijden of genieten
mrt 2018Identiteit, Volendam of de wereld
mrt 2018Zwart/wit of grijs?
feb 2018Carlebach, wat te doen?
jan 2018Besnijdenis 2
jan 2018Een straatnaam
jan 2018Jodendom nu
dec 2017Medemenselijkheid
dec 2017Universele verklaring
nov 2017Dilemma's
nov 2017“Op de achtergrond sluimert het”
okt 2017Raar nieuws
okt 2017JMW toen en nu
okt 2017De brug
sep 2017Tesjoewa
sep 2017Het is altijd erger dan je dacht
sep 2017Westerbork, of all places
aug 2017De schaduw van twijfel
aug 2017Troost en rust
aug 2017Je verzint het niet
jul 2017Een seider voor de vierde juli
jun 2017Psalm 23
jun 2017Besnijden of niet?
mei 2017Geduld en empathie
mei 2017“De kinderen van de vermoorden”?
mei 2017Verbazing en afgunst
apr 2017Culturele toe-eigening
apr 2017Behulpzaam overlappen
apr 2017Tzafun – Wat verborgen is
mrt 2017Morandi
mrt 2017Juffrouw Boas
mrt 2017De flat
mrt 2017Besnijdenis
feb 2017Poerim toen en nu
feb 2017Daar gáán we weer
feb 2017Inburgeren
jan 2017Atheïsme
jan 2017Waarheid
jan 2017Flauw
dec 2016Familieruzie
dec 2016Roofkunst
dec 2016VaderJoden again
nov 2016Sjoelbezoek
nov 2016De mag/moet-cultuur
okt 2016Joodse identiteit – Geen woorden maar daden
okt 2016Vergeven
sep 2016Losers
sep 2016Afscheid
sep 2016Welkom bij de club
sep 2016Sterke vrouwen
aug 2016Terug naar vroeger?
aug 2016Schoonfamilie
aug 2016Antisemitisme 2.0
jun 2016De toon
jun 2016Psalm 81
mei 2016Joods begraven
mei 2016Antisemiet of niet?
mei 2016Vergeven?
apr 2016Altijd weer Pesach
apr 2016Pestjochies
mrt 2016De Vreemdeling
mrt 2016Behoudend
feb 2016Familie als Hotel California?
jan 2016Zondebok
dec 2015Wie is er bang voor Spinoza?
nov 2015Om toch
okt 2015Stilte in Joods Nederland