inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Renée Citroen

Renée Citroen (1948) was werkzaam als journalist/redacteur van onder andere: Wordt Vervolgd (Amnesty International), Blanes, NIW, Benjamin, JonagBulletin en Chidushim (Beit Ha'Chidush). Als 'opvolgster van Henriëtte Boas' schrijft ze regelmatig ingezonden brieven in NRC Handelsblad. Renée Citroen is oud-bestuurslid van Beit Ha'Chidush en mede-auteur van de Sidur Ha'Chidush en de Nieuwe Hagada.

vrijdag 9 juni 2017

Nu was er weer eens discussie over de besnijdenis. Ik kan er zelf als vrouw niet echt iets van vinden (“oordeel niet voor je zelf in die situatie bent geweest”), maar op kritiek wordt zó extreem gereageerd, dat ik me er toch mee bemoei.

Dit keer waren een paar Jonge Democraten even kritisch, maar na ernstig toegesproken te zijn door Hanneke Gelderblom en Bart Vink, zo meldde het NIW, trokken ze hun commentaar meteen terug. Sorry, zo hadden ze het niet bedoeld.
Wat zei Bart Vink, Joods D'66-lid? “Dit zou een einde maken aan (voortbestaan van) Joods leven in Nederland. En: De facto betekent jongensbesnijdenis inperken: exodus van Joods leven in Nederland.”

Toe maar! Wat een drama schildert Bart Vink hier. Ik dacht altijd dat het jodendom traditioneel werd doorgegeven door de moeder, maar blijkbaar is het nu de besnijdenis.

Dat schrijft collega-columnist rabbijn Nathan Lopes Cardozo ook in zijn 'Thoughts to Ponder'. Ik vind hem altijd bewonderenswaardig in zijn pogingen de orthodoxie moderner en flexibeler te maken, maar nu draaft hij net zo door als Bart Vink.

Vink en Cardozo slaan gemakshalve zo wel de helft van hun publiek over. “Circumcision, after all, is the sign of belonging to the Jewish people”, zegt Cardozo. En: “The rite of circumcision is the Jews' way of passing on life's meaning to their children”. Kinderen? En de meisjes dan?

Ik voel me niet alleen gediscrimineerd, maar ook genegeerd. Ben ik dan een antisemiet, zoals Cardozo zegt? Lijkt me van niet. Ik ben alleen een vrouw.

Vrouwen zijn dus geen Joden volgens hen. Zeker, ik denk dat er mensen (ook vrouwen) naar Israël vertrekken als er niet meer mag worden besneden, maar doe niet zo overdreven én zo seksistisch. Kijk ook eens wat verder dan Buitenveldert en lees dit artikel. Je hoeft het niet in alles met ze eens te zijn, maar het is toch goed dat de besnijdenis ter discussie kan worden gesteld? Ik weet dat antisemieten en anti-islamieten het afschaffen van de besnijdenis misbruiken om het land te willen ontdoen van hun gehate 'buitenlandse elementen'. Maar dat is geen reden om niet kritisch te zijn.

De besnijdenis is een ritueel en een ritueel kun je aanpassen aan de tijd waarin we leven. De twee afwasmachines voor vlees en melk zijn ook een aanpassing van het ritueel van kosjer eten. Dat is natuurlijk niet te vergelijken, zal men zeggen, maar ik begrijp die angst voor verandering en vernieuwing niet. Dan verwatert en verdwijnt uiteindelijk het jodendom, wordt er gezegd. Dat vind ik altijd zo'n flauwe opmerking. Is dat nu echt zo? Ik zie een wereldwijd jodendom dat overal actief is en zich manifesteert op allerlei manieren, eigentijds en vooruitstrevend. Nee, dat is geen orthodox jodendom, dat is nu eenmaal een minderheid, al wil niemand dat ooit toegeven.

Is het nadenken over een ritueel niet juist iets Joods? Discussiëren, aanpassen aan de omgeving en de tijd, én je eigen verantwoordelijkheid nemen, daar gaat het toch om? Ik zou daarom de keuze aan de jongen zelf laten, op een leeftijd dat hij daaraan toe is.

En dan denk ik nog niet eens aan mijn mannelijke leeftijdgenoten die vlak na de oorlog werden geboren en die niet besneden zijn, uit angst dat ze herkenbaar zouden zijn als 'het' weer zou gebeuren. Zijn dat geen echte Joden?

Delen |

Reacties

Eva van Sonderen

vrijdag 9 juni 2017
De Brith Mila is een gebod d'oraita, uit de Tora. Niet een later door de rabbijnen uitgevaardigd voorschrift. Het gebod behoort tot de kern van de Joodse religie. Ik denk dat het wel degelijk assimilatie tegengaat, daar heb ik wel alleen maar anekdotisch bewijs voor ( van besneden en onbesneden Joodse mannen die ik ken en wiens levensloop ik heb kunnen volgen.). Zo lang er niet vanuit Joodse mannen zelf een protestbeweging komt tegen besnijdenis, zou ik zeggen bemoei je er niet mee. En zeker niet van buitenaf, van buiten de Joodse gemeenschap. Overigens is er voor pasgeboren meisjes tegenwoordig ook een verwelkominsceremonie mogelijk, ook bij de orthodoxie ( tenminste in de v.S. en Israel.)

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
okt 2018De zionisten
sep 2018Kijken in de orthodoxe ziel
sep 2018Chesed we-emet
aug 2018Evelien
aug 2018De pijn van het er niet bij horen
jul 2018Nog een Rebbe
jun 2018Het gebeurde wéér
jun 2018Ze lieten me huilend achter
jun 2018Een grijs wereldbeeld
mei 2018Van de Baal Shem Tov tot Susannah Heschel
mei 2018Een reis naar onszelf
apr 2018Waarheid
apr 2018Monument
mrt 2018De beste Pesach ooit
mrt 2018Lijden of genieten
mrt 2018Identiteit, Volendam of de wereld
mrt 2018Zwart/wit of grijs?
feb 2018Carlebach, wat te doen?
jan 2018Besnijdenis 2
jan 2018Een straatnaam
jan 2018Jodendom nu
dec 2017Medemenselijkheid
dec 2017Universele verklaring
nov 2017Dilemma's
nov 2017“Op de achtergrond sluimert het”
okt 2017Raar nieuws
okt 2017JMW toen en nu
okt 2017De brug
sep 2017Tesjoewa
sep 2017Het is altijd erger dan je dacht
sep 2017Westerbork, of all places
aug 2017De schaduw van twijfel
aug 2017Troost en rust
aug 2017Je verzint het niet
jul 2017Een seider voor de vierde juli
jun 2017Psalm 23
jun 2017Besnijden of niet?
mei 2017Geduld en empathie
mei 2017“De kinderen van de vermoorden”?
mei 2017Verbazing en afgunst
apr 2017Culturele toe-eigening
apr 2017Behulpzaam overlappen
apr 2017Tzafun – Wat verborgen is
mrt 2017Morandi
mrt 2017Juffrouw Boas
mrt 2017De flat
mrt 2017Besnijdenis
feb 2017Poerim toen en nu
feb 2017Daar gáán we weer
feb 2017Inburgeren
jan 2017Atheïsme
jan 2017Waarheid
jan 2017Flauw
dec 2016Familieruzie
dec 2016Roofkunst
dec 2016VaderJoden again
nov 2016Sjoelbezoek
nov 2016De mag/moet-cultuur
okt 2016Joodse identiteit – Geen woorden maar daden
okt 2016Vergeven
sep 2016Losers
sep 2016Afscheid
sep 2016Welkom bij de club
sep 2016Sterke vrouwen
aug 2016Terug naar vroeger?
aug 2016Schoonfamilie
aug 2016Antisemitisme 2.0
jun 2016De toon
jun 2016Psalm 81
mei 2016Joods begraven
mei 2016Antisemiet of niet?
mei 2016Vergeven?
apr 2016Altijd weer Pesach
apr 2016Pestjochies
mrt 2016De Vreemdeling
mrt 2016Behoudend
feb 2016Familie als Hotel California?
jan 2016Zondebok
dec 2015Wie is er bang voor Spinoza?
nov 2015Om toch
okt 2015Stilte in Joods Nederland