inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Renée Citroen

Renée Citroen (1948) was werkzaam als journalist/redacteur van onder andere: Wordt Vervolgd (Amnesty International), Blanes, NIW, Benjamin, JonagBulletin en Chidushim (Beit Ha'Chidush). Als 'opvolgster van Henriëtte Boas' schrijft ze regelmatig ingezonden brieven in NRC Handelsblad. Renée Citroen is oud-bestuurslid van Beit Ha'Chidush en mede-auteur van de Sidur Ha'Chidush en de Nieuwe Hagada.

vrijdag 13 januari 2017

De Zuidasrabbijn kwam aan het woord in NRC. Yanki Jacobs, zoon van, jong en enthousiast. Hij had al veel Joodse zakenmensen gesproken die zoekende waren en blij waren dat er iemand naar hen luisterde. Ze gingen zelfs bidden en tefillin leggen. Mooi toch? Nou nee. Het is een verhaal dat niet volledig is.

Dat gebeurt meestal wanneer een krant een 'Joods' verhaaltje wil. Dan moet er een Jood opdraven. Maar ik word nooit gevraagd. Nee, ik ben niet jaloers, maar iemand zoals ik ziet men gewoon niet. Hoezo? Wel, vrouw, met een Joodse vader, progressief. Nee, dat is niet representatief, wordt er gedacht. Dat de cijfers anders uitwijzen, doet er niet toe.

Automatisch wordt de kaartenbak met orthodoxe Joden opengetrokken (de piepkleine minderheid in Joods Nederland), een andere smaak kennen ze niet, al mag soms een liberale rabbijn (en heel soms een vrouw!) ook iets zeggen.

Ik gun Yanki de publiciteit, maar ik vind het zo flauw dat hij er niet bij zegt dat voor hem tefillin leggen niet voor vrouwen geldt, en dat ze in zijn sjoel achter een hek moeten zitten en niets mogen doen in de dienst. De journalist weet dat niet en Yanki laat hem in die waan. Uit het stuk blijkt uit niets dat hij een orthodoxe rabbijn is, het is alsof je een dominee uit de Biblebelt over het christendom laat vertellen zonder te vermelden bij welke stroming hij hoort. Yanki eigent zich het hele jodendom toe, terwijl ook wereldwijd de orthodoxen ver in de minderheid zijn.

Het is net als met alle extreme vormen van godsdienst én politiek, ze zijn aantrekkelijk voor de media, want lekker spannend, en niet zo ingewikkeld genuanceerd. En net als in de politiek staan de liberale, gematigde stromingen aan de kant en kijken toe. Waarom geen ingezonden brief of liever een artikel in de krant geschreven door een van de vrouwelijke rabbijnen om te laten zien dat Yanki maar een deel van het verhaal vertelt?

Ik kan ook zelf wel weer Henriette Boasje gaan spelen, maar in dit geval zou een vrouwelijke rabbijn toch meer gewicht in de schaal leggen.

Trouwens, het allerbeste zou zijn om zelf naar de Zuidas te gaan en de vrouwen daar aan te spreken. Jullie mogen meer dan Yanki zegt, het is de 21e eeuw, ga niet achter dat hek zitten!

Dat vrouwen (en homo's) ook bij de liberalen nog niet gelijk zijn aan mannen, daar zou intern ook eens wat aan gedaan moeten worden, als jullie toch bezig zijn. Maar ja, blinde Maupie, dat zal er deze eeuw nog wel niet van komen.

Delen |

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
okt 2018De zionisten
sep 2018Kijken in de orthodoxe ziel
sep 2018Chesed we-emet
aug 2018Evelien
aug 2018De pijn van het er niet bij horen
jul 2018Nog een Rebbe
jun 2018Het gebeurde wéér
jun 2018Ze lieten me huilend achter
jun 2018Een grijs wereldbeeld
mei 2018Van de Baal Shem Tov tot Susannah Heschel
mei 2018Een reis naar onszelf
apr 2018Waarheid
apr 2018Monument
mrt 2018De beste Pesach ooit
mrt 2018Lijden of genieten
mrt 2018Identiteit, Volendam of de wereld
mrt 2018Zwart/wit of grijs?
feb 2018Carlebach, wat te doen?
jan 2018Besnijdenis 2
jan 2018Een straatnaam
jan 2018Jodendom nu
dec 2017Medemenselijkheid
dec 2017Universele verklaring
nov 2017Dilemma's
nov 2017“Op de achtergrond sluimert het”
okt 2017Raar nieuws
okt 2017JMW toen en nu
okt 2017De brug
sep 2017Tesjoewa
sep 2017Het is altijd erger dan je dacht
sep 2017Westerbork, of all places
aug 2017De schaduw van twijfel
aug 2017Troost en rust
aug 2017Je verzint het niet
jul 2017Een seider voor de vierde juli
jun 2017Psalm 23
jun 2017Besnijden of niet?
mei 2017Geduld en empathie
mei 2017“De kinderen van de vermoorden”?
mei 2017Verbazing en afgunst
apr 2017Culturele toe-eigening
apr 2017Behulpzaam overlappen
apr 2017Tzafun – Wat verborgen is
mrt 2017Morandi
mrt 2017Juffrouw Boas
mrt 2017De flat
mrt 2017Besnijdenis
feb 2017Poerim toen en nu
feb 2017Daar gáán we weer
feb 2017Inburgeren
jan 2017Atheïsme
jan 2017Waarheid
jan 2017Flauw
dec 2016Familieruzie
dec 2016Roofkunst
dec 2016VaderJoden again
nov 2016Sjoelbezoek
nov 2016De mag/moet-cultuur
okt 2016Joodse identiteit – Geen woorden maar daden
okt 2016Vergeven
sep 2016Losers
sep 2016Afscheid
sep 2016Welkom bij de club
sep 2016Sterke vrouwen
aug 2016Terug naar vroeger?
aug 2016Schoonfamilie
aug 2016Antisemitisme 2.0
jun 2016De toon
jun 2016Psalm 81
mei 2016Joods begraven
mei 2016Antisemiet of niet?
mei 2016Vergeven?
apr 2016Altijd weer Pesach
apr 2016Pestjochies
mrt 2016De Vreemdeling
mrt 2016Behoudend
feb 2016Familie als Hotel California?
jan 2016Zondebok
dec 2015Wie is er bang voor Spinoza?
nov 2015Om toch
okt 2015Stilte in Joods Nederland