sluiten
×
Mogen wij u om een kleine bijdrage vragen om het werk van Crescas blijvend mogelijk te maken? Alle content op deze website is vrij toegankelijk: de wekelijkse columns, video’s, geluidsbestanden, artikelen, etc. Dat willen wij graag zo houden. U kunt ons daarbij helpen met een kleine, vrijwillige bijdrage. Ieder bedrag is welkom. Met de groene knop hiernaast is dat zó geregeld. Dankuwel.
inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Renée Citroen

Renée Citroen (1948) was werkzaam als journalist/redacteur van onder andere: Wordt Vervolgd (Amnesty International), Blanes, NIW, Benjamin, JonagBulletin en Chidushim (Beit Ha'Chidush). Als 'opvolgster van Henriëtte Boas' schrijft ze regelmatig ingezonden brieven in NRC Handelsblad. Renée Citroen is oud-bestuurslid van Beit Ha'Chidush en mede-auteur van de Sidur Ha'Chidush en de Nieuwe Hagada.

vrijdag 1 september 2017

Het moet niet gekker worden bij Herinneringscentrum Westerbork. In de NRC van 25 augustus jongst leden staat een artikel over de schrijfster van het boek Oorlogsouders, Isabel van Boetzelaer. Zij schrijft over haar foute vader, leider van een Haags politiecommando dat drie Joden arresteerde, wat hij volgens andere bronnen “verheugend” vond.

Het is oké, een boek schrijven over je foute ouders. Dat hebben meer mensen gedaan, al heeft dit boek veel kritiek ontvangen voor de manier waarop de schrijfster zaken vergoelijkt of weglaat.

Maar: zij gaat binnenkort een lezing geven over haar boek in – of all places – Westerbork.
Zij is uitgenodigd door Gemma Groot Koerkamp, coördinator van de gastsprekers. Die ziet geen bewijs voor de bezwaren tegen het boek en vindt ook dat Westerbork een goede plaats is om het te hebben over de daders van de Sjoa. “Op de historische locatie (het kamp zelf, rc) zijn we meer prudent dan in het museum”, zegt zij.

Prudent? Het is ongevoelig en kwetsend voor de slachtoffers en nabestaanden om een plaats als Westerbork, kamp én museum, te gebruiken om aandacht te geven aan de daders, zeker als hun daden worden vergoelijkt.

De andere argumenten van Groot Koerkamp zijn ook te belachelijk voor woorden: er zou in de loop der jaren meer ruimte zijn gekomen voor dergelijke verhalen. Wie bepaalt dat en waarom?

Ook noemt zij het feit dat er in het kamp behalve Joden ook Duitse vluchtelingen, collaborateurs en Indische Nederlanders hebben gezeten. Zijn die ook allemaal vermoord in de concentratiekampen? Voor Groot Koerkamp valt dit onder de “multiperspectiviteit”, waarvan zij voorstander is.

Hoe kan iemand die in Westerbork werkt zó enorm ongevoelig zijn en zoveel onbegrip hebben voor de mensen die er in de oorlog gezeten hebben en voor hun nakomelingen? Ik kan er niet bij. En zij is niet de enige binnen de organisatie van Westerbork die er zo over denkt.

Ook Ad van Liempt, die in de raad van advies van Westerbork zit, ziet Westerbork als ontmoetingsruimte en debatcentrum en dat vindt hij “behoorlijk volwassen”. Ook weer iemand die over de hoofden van de slachtoffers eigenmachtig over de plaats van ellende beslist. Westerbork is een gedenkplaats, een heilige plaats, waar je met alle mogelijke voorzichtigheid mee om moet gaan. Is het zo dat je afgestompt raakt wanneer je daar dagelijks bent? Het lijkt er wel op; iets anders kan ik niet bedenken voor deze schandalige manier van handelen. Alleen die ándere reden, waar Evelien Gans het over heeft: het schuldgevoel over het feit dat veel Nederlanders de Joden hebben laten verrekken. Dan ga je nivelleren en moeten de 'anderen' ook aan het woord komen. Is dat “volwassen”? Nee, het is een gotspe.

Dat nivelleren doet me opeens erg denken aan de “both sides” van Trump. Daar is terecht enorm veel protest tegen, maar in Westerbork moet dat dus kunnen.

En wat ook zo merkwaardig is: al die niet-Joden die over 'ons' Westerbork beslissen, zonder ook maar één betrokkene te raadplegen. Weet het CJO hiervan? En de Joodse gemeenten? Anders moeten er maar veel mensen naar die lezing op 24 september komen en daar protesteren.

Er zijn genoeg plaatsen in Nederland voor debat en ontmoeting van verschillende groeperingen, maar Westerbork nu juist niet. Laat dat een herinnering- en bezinningsoord blijven, mét educatieve functie, zodat wij daar in alle rust onze familie kunnen herdenken, die van daar werd weggevoerd naar de dood.

Delen |

Reacties

Chaja Polak

vrijdag 1 september 2017
dank je, Denise, voor je heldere, uitstekende column,
Westerbork valt ons aan van binnenuit...

Hilde Pach

vrijdag 1 september 2017
Heel goed, Renée, hier moet veel kabaal over gemaakt worden! Zijn ze nou helemaal gek geworden?

Betty Schols-Meents

vrijdag 1 september 2017
Perfect en mij uit het hart gegrepen!
Ik ben gastdocent van Westerbork en heb hier al weken geleden ook een brief over geschreven. Betty Schols-Meents

Herman Schols

vrijdag 1 september 2017
In uw verhaal kan ik me helemaal vinden, klasse!

HWM Oppenhuis de Jong

vrijdag 1 september 2017
Mij uit het hart gegrepen.

Peter van Zuilekom-Polak

vrijdag 1 september 2017
Helemaal uit mijn hart gegrepen. En bovendien bijna in dezelfde bewoordingen die ik ook in de brief die ik aan het opstellen ben en rond laat gaan in mijn joodse kringen. Het is toch heel veelzeggend dat bijna alle joden, die hierover horen op dezelfde manier reageren!Trouwens ook veel mensen zonder een joodse achtergrond!
Dank voor jouw heldere standpunt. Nu 'Westerbork' nog. Met harte groet,
Peter van Zuilekom-POlak

M. Breur

vrijdag 1 september 2017
Van Boetzelaer vergoelijkt niet alleen de misdaden van haar vader die het niet geweten zou hebben wat hij in Rusland en daarna als 'jodenjager' in Den Haag ontelbaar veel mensen heeft aangedaan, ook maakt zij van haar grootvader, in werkelijkheid een kampcommandant, een verzetsheld. Bij elkaar verzonnen kwalijke onzin. Haar boek zou gaan over goed en kwaad, maar zij heeft geen idee van de geschiedenis. Haar een platform geven en nog wel op deze plek is inderdaad een gotspe.

Lille Dresden

zaterdag 2 september 2017
Een prima brief Renee en Westerbork is een her-innerings plek geworden aan de vreselijke waarheid die daar was. Geen verdunning van de geschiedenis en geen ruimte voor allerlei vormen van leed.

I. Hasselaar

zaterdag 2 september 2017
Vreselijk! Niet in Westerbork!

Maurits van Zuiden

zondag 3 september 2017
Helemaal met je eens. Prima verwoord. Dank je wel.

Basia Jaworski

zondag 3 september 2017
Het gaat niet door, gelukkig

https://www.parool.nl/amsterdam/het-boek-oorlogsouders-bevat-cruciale-fouten~a4514526/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=41532297aea38fe62988ba3260addd72c6524908

Ron Spreekmeester

zondag 3 september 2017
namens mijn grootouders en ooms die in Westerbork zaten, protesteer ik tegen gastsprekers die foute ouders of andere foute mensen vergoelijken. dat mogen ze elders doen.

Bart Santen

maandag 4 september 2017
Vele jaren geleden al heb ik er tevergeefs bij de heer Dirk Mulder tegen geprotesteerd dat grijs-verleden-historicus Chris van der Heijden, ook iemand die als kind de bruine geur van een foute ouder heeft opgesnoven, in Westerbork een platform kreeg. Toen dat protesteren niet hielp heb ik -geboren in een tijdens de oorlog gedecimeerde familie- een einde aan mijn donateurschap gemaakt.
Het is een akelig makend gegeven dat ook nu nog verkeerde mensen in Westerbork de knoppen kunnen bedienen.

Simon Soesan

donderdag 7 september 2017
Misschien even kijken wat de geschiedenis is van de familie van Gemma Groot Koerkamp?

Joosje Asser

vrijdag 8 september 2017
dank Renee, voor jouw stevige uitspraken en helder betoog.

Het wordt de hoogste tijd de misstanden in het Herinneringscentrum Westerbork aan de kaak te stellen en een onderzoek in te stellen naar het schaamteloze machtsmisbruik van de directie en het bestuur.
Het deugt daar aan alle kanten niet.

Mieke Bonn

zondag 10 september 2017
Renée wat een goede column,
Westerbork is en moet blijven de plaats waar Jood, Sinti, Roma
de waarheid moet kunnen vinden. Net als alle andere goedwillende mensen.
De inhoud van mijn brief in NRC sluit geheel aan bij jouw prima column.
Voor herhaling is dit niet geschikt en zeer ongezond voor de overlevenden.
Idioot dat daar op gewezen moet worden.




Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
jun 2018Het gebeurde wéér
jun 2018Ze lieten me huilend achter
jun 2018Een grijs wereldbeeld
mei 2018Van de Baal Shem Tov tot Susannah Heschel
mei 2018Een reis naar onszelf
apr 2018Waarheid
apr 2018Monument
mrt 2018De beste Pesach ooit
mrt 2018Lijden of genieten
mrt 2018Identiteit, Volendam of de wereld
mrt 2018Zwart/wit of grijs?
feb 2018Carlebach, wat te doen?
jan 2018Besnijdenis 2
jan 2018Een straatnaam
jan 2018Jodendom nu
dec 2017Medemenselijkheid
dec 2017Universele verklaring
nov 2017Dilemma's
nov 2017“Op de achtergrond sluimert het”
okt 2017Raar nieuws
okt 2017JMW toen en nu
okt 2017De brug
sep 2017Tesjoewa
sep 2017Het is altijd erger dan je dacht
sep 2017Westerbork, of all places
aug 2017De schaduw van twijfel
aug 2017Troost en rust
aug 2017Je verzint het niet
jul 2017Een seider voor de vierde juli
jun 2017Psalm 23
jun 2017Besnijden of niet?
mei 2017Geduld en empathie
mei 2017“De kinderen van de vermoorden”?
mei 2017Verbazing en afgunst
apr 2017Culturele toe-eigening
apr 2017Behulpzaam overlappen
apr 2017Tzafun – Wat verborgen is
mrt 2017Morandi
mrt 2017Juffrouw Boas
mrt 2017De flat
mrt 2017Besnijdenis
feb 2017Poerim toen en nu
feb 2017Daar gáán we weer
feb 2017Inburgeren
jan 2017Atheïsme
jan 2017Waarheid
jan 2017Flauw
dec 2016Familieruzie
dec 2016Roofkunst
dec 2016VaderJoden again
nov 2016Sjoelbezoek
nov 2016De mag/moet-cultuur
okt 2016Joodse identiteit – Geen woorden maar daden
okt 2016Vergeven
sep 2016Losers
sep 2016Afscheid
sep 2016Welkom bij de club
sep 2016Sterke vrouwen
aug 2016Terug naar vroeger?
aug 2016Schoonfamilie
aug 2016Antisemitisme 2.0
jun 2016De toon
jun 2016Psalm 81
mei 2016Joods begraven
mei 2016Antisemiet of niet?
mei 2016Vergeven?
apr 2016Altijd weer Pesach
apr 2016Pestjochies
mrt 2016De Vreemdeling
mrt 2016Behoudend
feb 2016Familie als Hotel California?
jan 2016Zondebok
dec 2015Wie is er bang voor Spinoza?
nov 2015Om toch
okt 2015Stilte in Joods Nederland