inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Jan Waas

Als er in Nederland één kenner is van Joodse muziek, dan is het wel Jan Waas (1946). Zijn muziekbibliotheek telt inmiddels meer dan 5.500 CD’s en langspeelplaten, waarvan ruim 1.250 ‘Joodse’. Het is een internationale verzameling met Engelstalige, Franse, Jiddisje en Nederlandse muziek en veel muziek uit de Balkan.
Jan Waas deelt zijn kennis graag. Hij schreef recensies en artikelen voor het Nieuw Israëlietisch Weekblad en hij maakte radioprogramma’s, onder andere voor de Joodse Omroep en voor Radio Sefarad in Madrid. In zijn columns voor Crescas schrijft Jan Waas over recent verschenen Joodse muziek.

vrijdag 26 juni 2015


Eind zeventiger jaren besloot een aantal Amerikaanse Bluegrass en Oldtime muzikanten van Joodse huize op zoek te gaan naar de eigen Asjkenazische roots. Ze gingen luisteren naar de oude 78-toeren platen uit de verzamelingen van hun grootouders en besloten de oude opnames van Dave Tarras, Naftule Brandwein en consorten opnieuw te gaan interpreteren. Daarmee raakten ze een gevoelige snaar, niet alleen in de Joodse wereld.
In Amerika en Europa barstte de klezmeritis los. Elke stad, iedere muziekschool, had twintig jaar later, dus circa1995, een eigen ‘klezmer’groepje, de meeste geheel of bijna geheel bestaand uit niet-Joden.

In 2004 besloot een stel Deense blazers tot de oprichting van hun klezmer-ensemble: Mames Babegenush (babegenush is een salade van aubergines). Al snel werden zij gevraagd voor alle Joodse feesten.
In oktober 2010 deden zij met succes mee aan het concours van het Amsterdamse Internationaal Joods Muziek Festival, het IJMF, en grepen daar hun kans op roem.
Ze hadden al één CD op hun naam staan: Klezmer killed the radiostar. Al snel volgden er twee andere, waarbij ze hun oorspronkelijke Jiddisje sound steeds verder loslieten en opschoven in de richting van een moderne lawaaierige jazzband.
Die eerste CD had een duidelijk ouderwets Joodse klank en stond sterk onder invloed van de oude opnames. Op de tweede en derde CD gaat Mames Babegenush steeds heviger rocken, stampen en dansen op eigen deunen.

Met hun vierde CD, kortweg Mames Babegenush, die trouwens alweer twee jaar geleden werd opgenomen, zijn de Deense mannen teruggekeerd tot de ‘echte’ klez. Veel lekkere meedein- en hosdeunen, enkele absoluut Joods andere zeker joodsig; in ieder geval sterk wijzend op Joodse invloeden. Daartussen bevindt zich bij voorbeeld het verplichte nummer van het IJMF2010, Dos glezele Yash.

Vermeldenswaard is dat de groep sinds 2007 niet van samenstelling gewijzigd is, zulks in tegenstelling tot veel andere groepen. Nog steeds zijn de aanvoerders de klarinetspeler Emil Goldschmidt en de gebroeders Rande. Bo Rande bespeelt onder andere, naast flügelhorn en een klein trompetje op een ‘omnichord’. Dat heb ik even gegoogled: deze elektronische ‘dinges’ heeft een geluid dat het midden houdt tussen een harp en een speeldoosje, een soort elektrische autoharp (of: gitarrenzither).

Ik hoop dat deze terugkeer naar hun oorspronkelijke stijl van die eerste CD niet van tijdelijke aard zal zijn.


De CD is te beluisteren op Spotify.


Mames Babegenush
Mames Babegenush
Math Records math01403
Distributeur: Xango Music Distribution, Utrecht

   Deel dit bericht: Facebook  Facebook

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in