sluiten
×
Mogen wij u om een kleine bijdrage vragen om het werk van Crescas blijvend mogelijk te maken? Alle content op deze website is vrij toegankelijk: de wekelijkse columns, video’s, geluidsbestanden, artikelen, etc. Dat willen wij graag zo houden. U kunt ons daarbij helpen met een kleine, vrijwillige bijdrage. Ieder bedrag is welkom. Met de groene knop hiernaast is dat zó geregeld. Dankuwel.
inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Gastcolumns

Weblogs disclaimer

Op deze pagina vindt u eenmalige bijdragen over uiteenlopende onderwerpen. Onderwerpen die natuurlijk altijd een link hebben met jodendom. Een gastcolumn bestaat uit een boek- of filmrecensie, een mening of opinie over een (actueel) onderwerp, het verslag van een Joodse-thema-reis, een bijzondere belevenis, etc. De gastcolumn is niet bedoeld voor reacties op eerder verschenen columns. Hiervoor is steeds ruimte ónder de betreffende column. Wilt u een gastcolumn schrijven? Neem dan contact met ons op via blocq@crescas.nl. De directie van Crescas beslist in alle gevallen over plaatsing van een gastcolumn.

zondag 20 september 2015

Over de gastcolumnist

Mischa Schrijver (1963) vervult de rabbinale rol in de Liberaal Joodse Gemeente in Dieren, Gelderland. In het dagelijks leven is hij werkzaam als directielid van een verzekeringsbedrijf.

Israël heeft de afgelopen maanden 2.000 Syrische vluchtelingen opgenomen en medische verzorging gegeven.
Honderdduizenden Syriërs en anderen uit die regio zijn op drift en trekken Europa binnen.

En, intussen, bedreigt de geestelijk leider van Iran, Ayatollah Khamenei, Israël en de zionisten: Moord en verderf zal ons, zionisten, overkomen en Israël zal over 25 jaar niet meer bestaan. Chas we chalila.

Het afgelopen jaar:
De aanslagen in Parijs, Brussel, de Thalys. In Amsterdam en Den Haag worden sjoels bewaakt door tot de tanden bewapende marechaussees.
Bij het bar mitswafeest dat wij voor onze zoon vierden, kreeg ik het advies bewaking in te schakelen. Voor een privéfeest!

Intussen komen daar die duizenden vluchtelingen Europa binnen, ook in Nederland. Vluchtelingen over wie het Centraal Joods Overleg vorige week in een persbericht schreef:
“Wij zijn ons ervan bewust dat een deel van de vluchtelingen uit het Midden-Oosten zeer negatieve gevoelens over Joden koestert.”

Intussen buitelen politici, opiniemakers en vluchtelingenwerkers over elkaar heen. De berichten wisselen elkaar snel af:
Er is een humanitaire ramp gaande!
Het zijn economische vluchtelingen!
Er zijn duizenden ISIS-strijders onder de vluchtelingen!
Waarom doen de rijke Arabische landen niets?
Dat soort berichten.

Wat betekent dit voor ons, hoe moeten wij ons opstellen ten opzichte van die stroom mensen, die vaak … zeer negatieve gevoelens koesteren over Joden!

Over hoe wij met de vreemdeling moeten omgaan is de Tora misschien wel duidelijker dan over welk ander onderwerp dan ook: De vreemdeling in ons midden moeten wij met liefde en eerbied tegemoet treden.
Er zijn minstens 36 citaten in de Tora die ons opdragen de geer, de vreemdeling, goed te behandelen, want ‘ook jij was eens vreemdeling in Egypte’.

Misschien wordt het zo vaak genoemd, juist omdat het zo moeilijk is, maar eerder wellicht omdat dit gaat over de essentie van wie wij zijn als mensen, en als Bné Jisraeel.

In ons denken is geen plaats voor een slechte behandeling van anderen of voor het vernederen van vreemdelingen, noch voor het weigeren van mensen in nood. Laat staan voor dood of vloek.

Ik ben trots op het Joodse credo dat wie een leven redt, in feite de hele wereld redt.
Het redden van één mensenleven betekent in feite niets anders dan het redden van onszelf. Want samen maken wij de wereld.

In Dewariem / Deuteronomium (30:15) lezen we:
Het leven en de dood heb ik je gegeven,
De vloek en de zegen,
Kies voor het leven,
Zodat je zal leven, jij en je kinderen.

Wij kiezen vol overtuiging voor het leven, niet voor de dood,
Niet alleen voor ons, maar voor iedereen,
Wij kiezen voor de zegen,
Niet voor de vloek,
Niet alleen voor ons, maar voor iedereen.

Het is precies het tegengestelde van wat wij zien bij de krachten waarvoor de vluchtelingen vluchten.
Daar is de verheerlijking van de dood het uitgangspunt en niet het leven.
Daar heerst de vloek en niet de zegen, zoals de uitlating van de Ayatollah.
Het is precies dat waartegen onze traditie, onze overtuiging en ons hele wezen zich verzetten.

Het zou onze grootste fout zijn als wij ons zouden laten afleiden door de gedachte dat het ISIS-vluchtelingen zijn en dat wij daarom niets moeten doen. Het is juist die ideologie waartegen wij ons verzetten.

Het Nederlandse naoorlogse jodendom is gebouwd op het ideaal van mensen die geloofden in een nieuw leven, ondanks de jaren van dood, vloek en verderf. Die grondleggers geloofden in een betere wereld. En dat maakt mij trots om bij zo’n gemeente in (de LJG) Dieren in sjoel voor te gaan. De belofte van een betere wereld begint bij een goede behandeling van de ander, zeker van degenen die in nood zijn.

Maar betekent dat dan dat wij alles moeten toelaten en toestaan, zodat de krachten van de dood en de vloek onze maatschappij aantasten? Of erger nog: ons als Joden rechtstreeks bedreigen.

Natuurlijk niet. Sterker nog, wij moeten daartegen veel harder optreden, veel sterker in het geweer komen. We moeten politici en bestuurders wakker schudden, want de dreiging is echt en vlakbij. Dat bewijzen Parijs, Brussel, de Thalys. Het is onaanvaardbaar dat politiebewaking nodig is bij een dienst, laat staan bij een kinderfeestje.

Wij moeten als gemeenschap sterk staan, ons laten horen, overal. Bij buren, vrienden en collega’s, want het is ook hún maatschappij die wordt bedreigd. Dat moet iedereen zich realiseren en daartegen moeten wij ons wapenen met alles wat wij hebben:
Brieven schrijven naar volksvertegenwoordigers.
Optreden tegen uitgevers van schoolboeken die de kinderen van dit land vergiftigen.
Haat-imams bestrijden, zodat zij hun gif niet kunnen verspreiden.
Daartegen moet meedogenloos worden opgetreden.
Dus moeten wij keiharde actie eisen van de regeerders van dit land.

Maar we moeten dat niet verwarren met het negeren van vluchtelingen. Dat zijn twee verschillende dingen.

Ja, wij moeten ruimhartig zijn als het gaat om de vluchtelingen. En ja, wij moeten meedogenloos optreden tegen de belagers van onze samenleving, Of zij nou op bezoek komen voor een lezing, of hier al wonen, of vluchteling zijn.

Juist omdát wij voor het leven gaan.
Deze twee zaken, de liefdevolle manier waarop wij met vreemdelingen omgaan enerzijds, en de vastberaden overtuiging dat wij de krachten van dood en vloek hier niet accepteren anderzijds, zijn de twee zijden van de medaille die wij Leven noemen.

Wij kiezen voor het leven, omdat wij niet anders kunnen, volgens de eeuwenoude opdracht in onze Tora: Kies voor het leven zodat jij en je kinderen zullen leven.

Sjana tova en Lechajiem!


Deze column is een bewerking van mijn derasja op de eerste avond Rosj Hasjana.

Delen |

Reacties

E. Verlaan

zondag 20 september 2015
Prachtig geschreven !!
Echter wat betreft ons verzetten tegen alle
Negatieve krachten?? Dream on. Ook in de tweede wereld
Oorlog is dat op zeer minimale wijze gebeurd.

Tiny Wagenaar

zondag 20 september 2015
Prima Collum, wat mis ik die in Amsterdam!

casper

vrijdag 13 november 2015
Dank! Te weinig nog dringt deze boodschap door. De media zoekt alleen sensatie en weerlegt onzinnige en brute uitingen niet. Zo ontstaat een slechte sfeer waar in meer narigheid kan gedijen, zoals Joodse burgers zich kunnen herinneren.
Ik was geraakt door uitzending v Paul de Leeuw (oktober) die niet over de vluchtelingen sprak, maar ze zelf aan het woord liet, waaronder een man die vertelde dat aan het eind van zijn straat in Syrie een synagoge stond en dat hij en zijn Joodse buren elkaar elke dag groetten. Syrie is bij uitstek een land met veel verschillende groepen, dat zou iedereen toch gewoon op school geleerd moeten hebben. Dank voor je collum.

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
nov 2017Geoefende analfabeten
nov 2017Eindelijk
okt 2017Thuis
okt 2017Israël. Hoe kun je dáár nou gaan wonen?
sep 2017Op en neer naar Nederland
sep 2017In memoriam Rob Boerboom
aug 2017Hollanders ‘in den vreemde’
jun 2017Israël op zijn smalst
jun 2017Joodse geschiedenis van Gouda
mei 2017Staaroperatie in het Assutaziekenhuis
apr 2017Stemmen vanuit Israël
mrt 2017Een jaartje verder
mrt 2017Midden-Oostenpolitiek uit 1001 nacht
jan 2017Oelpan
jan 2017Nieuwsbriefredactrice Raya Lichansky 70
jan 2017Oude mannen en een dood paard
okt 2016Tweedehands of nieuw?
sep 2016Op zoek naar een auto
sep 2016Zachte landing
aug 2016Klein maar springlevend
aug 2016Het verkorte rijexamen (mivchan hamara = conversietest)
aug 2016Dubbelleven
jul 2016Mea (100)
jul 2016Nola
jun 2016Henriette Boas, vriendin en huisgast
jun 2016Cultuur
jun 2016Misrad Harishui (ministerie van Vergunningen)
mei 2016Antizionisme
mei 2016Geduld
mei 2016Zeg eens A(lef)
apr 2016Liften of niet?
apr 2016Een hele belasting
mrt 2016Alija
jan 2016Zondebok
dec 2015Wie is er bang voor Spinoza?
nov 2015Om toch
nov 2015Ahmad Dawabsheh blijft alleen
okt 2015Stilte in Joods Nederland
sep 2015Vluchtelingen: ruimhartig en meedogenloos
sep 2015Godgeklaagd
jul 2015I'm a European Jew - and No, I'm Not Leaving
mei 2015Culturele boycot Israël verzwakt de oppositie
mei 2015Boedapest
apr 2015Krakow
apr 2015Praag
mrt 2015Samen optrekken tegen jodenhaat en islamhaat
dec 2014Han Hollander (1886-1943), sportverslaggever
jul 2014Joden, Moslims, vooroordelen en Maison de Bonneterie
jun 2014De handel en wandel van de boekenjood
mei 2014Biografie van Esther de Boer–van Rijk
apr 2014Anne
apr 2014Inclusief of exclusief
apr 2014Het verrassende Egypte van vóór de Uittocht
feb 2014Op school
feb 2014Nieuw boek van Pauline Micheels: 'Vandaag'
feb 2014Allemaal hadden ze een naam
jan 2014Nooit meer Auschwitz
jan 2014Heruitgave van ‘De Samaritanen’
nov 2013Ariëlla Kornmehls 'Wat ik moest verzwijgen’
nov 2013Dialoog tussen Joden en Marokkanen of Turken
nov 2013Fietsen voor Alyn
nov 2013Limmoed en het orthodoxe fiasco
aug 2013Lemberg
jul 2013Joods Gouda
jul 2013Slavernij
jun 2013Een boek over rechtsherstel na de Tweede Wereldoorlog
jun 2013Lili, een boek dat geschreven mòest worden
mei 2013Hannah heet ik - Hannah Cohen
apr 2013Het kwaad van de banaliteit: Margarethe von Trotta's film Hannah Arendt
apr 2013Toespraak tijdens Jom Hasjoa-herdenking, 7 april 2013