Kunst en cultuur
Cultureel en maatschappelijk moois en boeiends, live en online
Gepubliceerd op: 18 augustus 2022

Gezicht op huizen in het noorden van Moshe Mokady (1902-1975). Moshe Mokady (Brandstatter) werd geboren in Tarnow en verhuisde toen hij twaalf was met zijn familie naar Wenen. Daar studeerde hij schilderkunst bij Lazar Krestin. Later studeerde hij muziek en piano in Zürich en in 1920 ging hij met zijn familie op alija naar Haifa. Na dertien jaar in het buitenland te hebben gestudeerd keerde hij in1933 terug naar Israël, waar hij tientallen jaren belangrijke kunstinstellingen leidde. In 1965 nam hij zijn intrek in de kunstenaarsmosjav Ein Hod, waar hij zou blijven wonen tot het eind van zijn leven.


De Israëlische dichter Yehuda Amichai (1924-2000) is een van de belangrijke dichters van de twintigste eeuw. Zijn poëzie is in veertig talen is vertaald. In deze lezing gaan vertalers Tamir Herzberg en Tsafrira Levy na elkaar kort in op wie deze dichter was en op zijn specifieke belang voor de Israëlische poëzie.
Langer zullen ze stilstaan bij zijn gedichten over Jeruzalem, de stad waar Amichai het grootste deel van zijn leven heeft gewoond en waar hij geregeld over schreef. Andere thema’s in hun lezing zijn de voorkennis die soms nodig is om voluit te kunnen genieten van gedichten in het algemeen en van zijn poëzie in het bijzonder, en de specifieke vertaalproblemen uit de rijkgelaagde Hebreeuwse taal, een semitische taal die zo ver af ligt van het Nederlands.
De lezing, net als de vertaling een coproductie van de vertalers, vindt plaats te midden van een tentoonstelling van beeldend kunstenaar Peter Wortel, waarin de beleving van Israël en de cultuur van het land centraal staan.
Amichais gedichten zijn in twee delen uitgegeven bij uitgeverij Van Maaskant Haun. Lovende recensies over de gedichten en hun vertaling zijn inmiddels verschenen in Trouw en in twee gerenommeerde literaire tijdschriften.
Yehuda Amichai: Gedichten I en Yehuda Amichai: Gedichten II zijn na de lezing te koop, zolang de voorraad strekt.

Let op: Optreden op 19 augustus om 19.00 uur in Zeewolde!
Muziek verbindt! Dat wordt bewezen tijdens het Vredesconcert Salaam Shalom Selam @ Graceland Festival Zeewolde.
De gedachte achter het Vredesconcert lijkt voor Nani Noam Vazana, dirigent van het koor Hebrew Groove, geschreven. Daarom heeft Stichting KunstenDialoog met haar, het ReArt collective, en het Hebrew Groove koor het Selam Shalom koor opgericht.
Noam Vazana en Selim Doğru leggen de muzikale verbindingen tussen de Arabische, Turkse en Joodse cultuur. Het muzikale erfgoed van die culturen is namelijk zeer verwant.
In dit bijzondere optreden zingt Nani haar eigen liedjes in het Ladino, Ivriet en Engels. Het Selam-Shalom koor begeleidt haar en zingt zelf populaire liedjes in het Ivriet, Turks & Arabisch.

Het Joods Museum in Amsterdam bezit een nog steeds groeiende verzameling foto's die stuk voor stuk een bijzonder verhaal van bijna een eeuw vertellen over de Joodse gemeenschap, cultuur en geschiedenis in Nederland. De tentoonstelling Every Picture Tells a Story neemt je in ruim 300 foto’s mee op een reis door de tijd die begint in de jaren dertig van de vorige eeuw.
Van de documentaire foto’s van het vooroorlogse straatleven in de Amsterdamse Jodenbuurt en de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog tot de wederopbouw van het Joodse leven daarna en de conceptuele fotografie uit onze eigen tijd: elk beeld houdt je blik vast, fascineert en ontroert.
De tentoonstelling brengt zowel het Joodse leven als de ontwikkelingen in de fotografiekunst in beeld.

De tentoonstelling New York: 1962-1964 in het Jewish Museum in New York, die op 22 juli de deuren opende, verkent een cruciale periode van drie jaar in de geschiedenis van kunst en cultuur in New York City. Hoe reageerden de in de stad wonende en werkende kunstenaars op hun snel veranderende wereld? De ruim 150 kunstwerken die te zien zijn, werden alle gemaakt of gezien in New York tussen 1962-1964.
Op de website van het museum krijg je wel een indruk van de tentoonstelling, maar als je onderstaande video bekijkt ben je er zelf, in elk geval virtueel, al een beetje geweest.

De Oekraïense multidisciplinaire kunstenaar Nikolay Karabinovych (1988) laat in een video geluid, teksten en installatie in dialoog gaan met publicaties uit de jaren 1920-1930 die het museum bewaart in zijn Jiddisje bibliotheek en met objecten uit de collectie objecten uit het Joodse erfgoed van het Joods Museum België.
De titel van de expositie, Why do you stand at the door?, is ontleend aan het Jiddisje volksliedje ‘Lomir Zikh Iberbetn’ (Laten we verzoenen). De woorden zijn een oproep tot liefdevolle verstandhouding, maar ook een verwijzing naar de angst voor het vertrek van de ander. Karabinovych gebruikt ze hier als metafoor voor de gedwongen en opeenvolgende migraties van de Oost-Europese Joodse gemeenschappen waarvan een aanzienlijk deel van de museumcollecties de tastbare getuigen zijn.