vrijdag 8 januari 2016

Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar? Bekijk deze dan hier online


Joods Educatief Centrum 'Crescas'

nieuwsbrief

Joods Educatief Centrum Crescas

vrijdag 8 januari 2016 jaargang 12, nummer 1
Onze columnisten deze week
 

Een nieuw jaar en een nieuwe nieuwsbrief!

Een nieuw jaar en een nieuwe nieuwsbrief!

Vandaag ontvangt u de eerste nieuwsbrief nieuwe stijl. Tijdens de overstap van 2015 naar 2016 is er hard aan gewerkt om uw wekelijkse portie nieuws, zoals Crescas dat voor u selecteert, beter te presenteren. Bovendien is de nieuwsbrief nu prettiger leesbaar op de kleinere schermen van uw smartphone en tablet.

Een deel van de vernieuwingen is 'aan de achterkant' gemaakt. Daar merkt u niets van, maar het werken is er voor uw redacteur wel weer een stukje gemakkelijker op gemaakt.

Wat u er wél van ziet zetten we op een rijtje:

  • De hele nieuwsbrief is in een grotere letter, dus beter leesbaar.
  • Als u de nieuwsbrief opent, ziet u de inhoud, de variabele items en de vaste rubrieken, gerangschikt in twee kolommen.
  • De columnisten bevinden zich in een apart vak. U ziet meteen wie van hen deze week een bijdrage heeft geleverd: hun foto's zijn helder, de andere wazig.
  • De inhoud van de nieuwsbrief is ondergebracht in één kolom.
  • Het wekelijkse overzicht van televisie- en radioprogramma's heeft bovenaan een print-optie gekregen - klik die aan en uw printer doet de rest!
  • De items uit de rubrieken Website van de week en In the Picture hebben elk een eigen archief op onze website. Het zoekveld bovenaan de pagina neemt ook deze archieven mee in uw zoekopdracht.

Wij zijn er blij mee, en hopelijk u ook. Schroom niet ons uw bevindingen te laten weten. Met een mailtje naar lichansky@crescas.nl, waarin u vermeldt waar u problemen ondervindt, kunnen we dan aan de slag. Vergeet niet uw type smartphone/tablet te vermelden en de browser die u gebruikt!

Wat staat er op de rol voor 2016?

Wat staat er op de rol voor 2016?

Aan het begin van het nieuwe jaar is het cursusseizoen van Crescas bijna halverwege.
Dat betekent dat er de komende maanden nog heel wat boeiende, leerzame en onderhoudende lessen en evenementen op stapel staan.

  • Bart Wallet start in februari met zijn vierdelige cursus De Joodse 19e eeuw. De kernbegrippen voor deze periode staan haaks op elkaar: welvaart, vooruitgang en culturele bloei botsen met verdeeldheid, armoede en antisemitisme. Wat betekenden ze destijds voor de Nederlands-Joodse gemeenschap?
  • In de lezingenreeks Helden en Schurken staan nog drie avonden op het programma, waaronder het verhaal van Saskia van den Heuvel over Asterdorp, de wijk in Amsterdam-Noord die in december 2015 door Duitsland als getto is erkend.
  • In het voorjaar gaat journaliste Ronit Palache in gesprek met Joodse wetenschappers over de vraag wat Joodse identiteit betekent in hun leven en werk.
  • Tussen januari en maart wordt er ook gekookt: samen met chef Danny Hovestad kookt u Blintzes en Basboesa en andere lekkernijen uit de Asjkenazische en Sefardische keukens, en waagt u zich in J'Ottolenghi twee middagen aan de kookstijl van de immens populaire Brits-Israëlisch-Italiaanse chef Yotam Ottolenghi.
  • Ook schrijvers en boeken komen aan de orde: u maakt van heel nabij kennis met de vele schatten in Ets Haim, de oudste actieve Joodse bibliotheek ter wereld, en we zetten drie naoorlogse Nederlands-Joodse schrijvers in de schijnwerpers en onderzoeken wat Joods-zijn voor hun werk betekent. Kijk ook eens naar de bijzondere lezing over het 'boek in beelden' Het Stempel, de getekende 'vertaling' van het boek De vrouw die zegt dat ze mijn moeder is van Judith Uyterlinde. Het geschreven werk van de onvergetelijke auteur, arts en psychiater Hans Keylson staat eind maart centraal in twee lezingen van Peter Luijendijk.
  • Rabbinica-docent Leo Mock komt ook in 2016 in actie: in Zwolle geeft hij een vierdelige cursus over Ethiek in de klassieke rabbijnse bronnen, en in Amsterdam behandelt hij in drie lessen de overeenkomsten en verschillen in de drie moderne Stromingen in het jodendom. Michael Bloemendal haakt maandag 21 maart in zijn lezing Hoe komt Haman in de Manisjatana? aan bij Poeriem. Bloemendal is maandag 6 juni hekkensluiter van ons cursusseizoen met de lezing Leren voor wie 's nachts naar bed wil, een vervanging voor de traditionele Sjawoe'ot-leeravond.

Voor alle genoemde cursussen zijn nog plaatsen beschikbaar.

De mooiste Joodse boeken ter wereld

De mooiste Joodse boeken ter wereld

Emile Schrijver, sinds 1 oktober 2015 directeur van het Joods Historisch Museum in Amsterdam, vond, toen Crescas het seizoensprogramma 2015-2016 samenstelde, nog wat ruimte in zijn toen al overvolle agenda om een cursus te geven.
Twee avonden in februari kunt u hem horen spreken over zijn vakgebied, het oude Joodse boek, en met name over de topstukken uit De Braginsky Collectie. Emile is al enige jaren een van de conservatoren van deze belangrijkste privéverzameling handgeschreven Joodse boeken ter wereld. Wie in 2009 de door hem samengestelde tentoonstelling in de Bijzondere Collecties van de UvA heeft gezien, zal zich zeker de oogverblindende schoonheid van de getoonde boeken en rollen herinneren. De verhalen achter een aantal van de topstukken uit de collectie vormen de inhoud van de cursus, die op 16 en 23 februari plaats vindt.

Laat de kans niet voorbijgaan om Emile te horen vertellen: als geen ander weet hij zijn enorme kennis over te brengen en de boeken en hun geschiedenis in hun én onze tijd te plaatsen.

Ga naar onze website voor meer informatie of om direct in te schrijven

Porgel & Porulan in het verzet

Porgel & Porulan in het verzet

De mannen op de afbeelding zijn Jan Hemelrijk en Bob van Amerongen, die begin 1943 in Amsterdam een verzetsgroep oprichtten. Ze noemden hun clubje ‘illegalici’ de PP-groep, waarbij de P's stonden voor de porgel en de porulan, twee fantasiebeesten uit het in 1943 clandestien verschenen nonsensrijm De Blauwbilgorgel van Cees Buddingh.

Journaliste Loes Gompes, dochter van een van de mensen die de PP-groep hielpen onderduiken, maakte in 2014 een documentaire over 'Porgel&Porulan', sprak met Hemelrijk en Van Amerongen en met enkele door hen voor deportatie behoede onderduikers. Loes vertoont de film en vertelt de fascinerende achtergrond van het verzorgingsverzet. Daarmee doet ze, 70 jaar na dato, alsnog recht aan een stuk geschiedschrijving over de Tweede Wereldoorlog dat te lang nauwelijks bekend was.

De lezing van Loes Gompes is de vierde in de lezingenreeks Helden en Schurken. We bieden u de mogelijkheid om alleen voor deze avond in te schrijven. Maandag 15 februari en maandag 14 maart volgen nog twee lezingen. Kijk voor meer informatie over deze avonden op crescas.nl.

Wanda Reisel, het voorrecht van fictie

Wanda Reisel, het voorrecht van fictie

Schrijfster van romans, filmscenario’s en theaterstukken Wanda Reisel is een van de drie naoorlogse Nederlands-Joodse schrijvers aan wie Crescas de komende tijd aandacht schenkt in een reeks persoonlijke gesprekken.

Reisel zag het levenslicht in 1955, als kind van twee Joodse ouders en kleindochter van opperchazzan Wolf Reisel (1881-1943). Haar grootouders en drie van hun kinderen werden in de oorlog vermoord. Wanda's ouders besloten na de oorlog de nieuwe dreiging van de Koude Oorlog te ontvluchten en trokken naar Curaçao. Daarmee zijn er genoeg schaduwen uit het verleden die een plek zoeken in het literaire werk van Reisel. Ze zijn er, maar telkens anders. Jeroen Vullings, recensent van Plattegrond van een jeugd in Vrij Nederland, omschrijft het als verhalen-met-autobioschuilkleur.

Literatuurkenner Wil Parijs gaat donderdag 22 februari met Wanda Reisel in gesprek over Joodse identiteit, de weerslag van het verleden, en hoe ze het Joods-zijn, expliciet of impliciet, in haar werk een plek geeft.

Lees meer over deze cursus en de andere schrijvers die aan het woord komen op onze website.

Boeken van Wanda Reisel:
Jacobi's tocht (1986), Het blauwe uur (1988), Baby Storm (1998), Een man een man (2001), Witte liefde (2004), Plattegrond van een jeugd (2010), Nacht over Westwoud (2011) en Liefde tussen 5 en 7 (2015).
Tien Stuks (2006) is een bundeling van Reisels toneelstukken.

Midweekse mededeling

Midweekse mededeling

Meestal houden we onze communicatie met u beperkt tot de wekelijkse nieuwsbrief, maar een enkele keer maken we gebruik van de mogelijkheid om tussentijds uw aandacht te vestigen op een activiteit waarvan wij menen dat ú die interessant zou kunnen vinden.

Afgelopen woensdag verstuurden wij deze extra mailing voor het eerst. Onderwerp was de Crescas Debatterij, waar onder de noemer 'twee Joden, drie meningen', een discussie gevoerd zal worden over het thema 'privacy versus veiligheid'. Een uiterst actueel en belangrijk onderwerp in een tijd waarin vrijwel geen dag voorbij gaat of er wordt gesproken en geschreven over de wijze waarop overheden omgaan met gevoelige gegevens.
Kijk voor meer informatie op onze website, en kom 10 januari meepraten!

Boekennieuws

Alle eerder besproken boeken vindt u in het Boekennieuws-archief op onze website.
Boekennieuws

Crescas attendeert u op recent verschenen en verwachte Nederlandstalige of vertaalde boeken van Joodse schrijvers, al of niet met een Joods thema.

Vandaag: Onrust, de grote biografie van Jacob Israël de Haan, geschreven door Jan Fontijn, in Waarom leven we nog? geeft de Israëlische medisch microbioloog Idan ben Barak inzicht in de fascinerende wereld van het menselijk immuunsysteem, en Ludo van Eck (1922-1991), schrijver van onder meer Het boek der kampen, vertelt in Zo was het in Dachau zijn persoonlijke belevenissen in Hitlers eerste concentratiekamp.

In het Engels: John B. Judis, senior editor van het periodiek The New Republic, zet in Genesis: Truman, American Jews, and the Origins of the Arab/Israeli Conflict, uiteen hoe de Verenigde Staten tot op de dag van vandaag verstrikt zitten in het conflict in het Midden-Oosten.

Vers uit de ramsj geplukt: Afscheid voor beginners van Anne Tyler (Breathing Lessons, The accidental tourist*), de historische roman De lelijke hertogin van Lion Feuchtwanger (1884-1954), en Kruisbestuiving, waarin Louise O. Fresco fraai beschrijft hoe wetenschap, technologie en kunst elkaar inspireren.

En verder:
- Schrijver David Grossman heeft zijn complete archief geschonken aan de Nationale Bibliotheek van Israël, meldt de website van de NLI.
- Op 22 december 2015 overleed Georgine Sanders, beter bekend als Tineke Vroman-Sanders, de weduwe van bioloog en schrijver/dichter Leo Vroman. Lees meer op het literaire weblog Tzum.
- Tzum meldt dat vanaf 2 januari 2016 het dagboek van Anne Frank gratis is te downloaden. Lees op de website waarom.

In de digibieb
Bernard Canter: Twee weken bedelaar

In de digibieb

De boekencaroussel van de Joodse Bibliotheek bleef dit keer steken bij Twee weken bedelaar van de Utrechtse prozaschrijver, journalist en schilder Bernard Canter (1870-1956).

Voor het boek nam hij in september 1899 het voorstel aan van dagblad De Telegraaf, waaraan hij als redacteur verbonden was, om een tijdje als armste onder de armen met hen mee te leven. In de inleiding schrijft Canter: En hieronder volgen in een dagboek de ervaringen, die ik in dien tijd opdeed en de gedachten en gevoelens, die zij bij mij wekten. Om herkenning te voorkomen, kiest hij Den Haag als zijn werkterrein.

Canter is de geschiedenis ingegaan als de grondlegger van de sociale reportage, een voor die tijd revolutionair genre binnen de journalistiek. Hij was een van de eersten die participerend-observerende verslaggeving beoefende om 'het echte leven' van binnenuit en heel nabij mee te maken.

Aan ’t slot zal ik bescheidenlijk de middelen ter voorloopige verbetering geven, zooals ik meen, dat de ondervinding ze mij aan de hand deed. Het zijn voorloopige, het zijn lap-middelen. Maar voor menige wonde geeft ook een lap reeds eenige verzachting.

Op pagina 2 beschrijft Canter dat het mijn doel is, zóó mij te vermommen, zóó deerniswaard een voorkomen mij te geven, dat zelfs de hardvochtigen een oogenblik medelijden met mij, toonbeeld van ellende, zullen hebben, en schaft zich een stok aan, immers mannen in schamele kleedij, met vuile gezichten, zijn er vele. Ik moet een lichaamsgebrek hebben.

Begin december, twee weken nadat hij in zijn nieuwe identiteit uit zijn comfort zone was gestapt, besluit Canter zijn bestaan als zwerver en bedelaar te staken. Op pagina 157 schrijft hij:
Ik had wel niet genoeg ervaren, doch mijn energie was uitgeput en mijn been begon door ’t kreupel loopen pijn te doen, zóó, dat het mij moeite ging kosten, gewoon te loopen. Ik had de bitterste armoede van nabij beschouwd. Nu, op dit oogenblik, terwijl ik rustig in mijn studeerkamer zit, welverwarmd, welgevoed, welgekleed, welbehuisd, met mijn boeken rondom mij en al de vele kleinigheden, die een tehuis aangenaam maken, lijken mij die veertien dagen als een angstige droom, dien ik heb doorleefd. Maar het is geen droom helaas. Dat alles was werkelijk léven.

En zoals hij aan het begin van zijn dagboek belooft, verwoordt hij een aantal aanbevelingen, die, 115 jaar nadat Canter ze opschreef, verbijsterend actueel aandoen, van het openstellen van leegstaande kerkgebouwen tot 'bad, brood en bed'.
Beschouw den bedelaar als een gedegenereerde, een man op den rand van krankzinnigheid. Veracht hem niet, maar hebt medelijden met hem.

U kunt Twee weken bedelaar online lezen in de Digitale Joodse Bibliotheek van Crescas, of het boek als PDF downloaden naar uw computer.

Nieuws van heinde en verre

Nieuws van heinde en verre

Onze wekelijkse selectie uit recente opmerkelijke berichten uit binnen- maar vooral buitenlandse media.

  • Er was al veel ophef over het leesverbod op scholen voor het boek Borderlife, maar het werk van de mind police gaat veel verder, schrijft Liel Leibovitz in Tablet.
  • In New York Times treedt schrijver/journalist David Farley in Praag in de voetstappen van Franz Kafka.
  • Een gebedssjaal als halswarmhouder? H&M verkoopt ze, en JTA weet er meer over.
  • In The Guardian: Frankrijk heeft de Vichy-archieven uit de nazitijd openbaar toegankelijk gemaakt.
  • Tablet maakte een lijstje van toonaangevende overledenen in 2015; het zijn er verbluffend veel.
  • De Jiddisje versie van de Forward, Forverts, plaatst een aantal video's van Polina Belikovsky, 'de Jiddisje Edith Piaf'. Ook als u geen Jiddisj kent: de moeite waard!
  • In de bibliotheek van een synagoge in Cairo staan honderden belangwekkende Joodse boeken te verstoffen. The Cairo Post van 28 december schrijft er over.
  • Cultura Inquieta publiceert schitterende foto's die Howard Schatz maakte van balletdansers.

W.O.L.F.

W.O.L.F.

Boris Dittrich, zijn naam zal de meesten van u bekend zijn als Tweede Kamerlid en voormalig fractievoorzitter van D66. Dat hij sinds 2007 werkzaam is voor de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch wellicht ook, maar dat hij daarnaast met enige regelmaat een boek schrijft?

Dinsdag 12 januari 2016 presenteert hij in het Goethe-Institut in Amsterdam zijn nieuwste, de thriller W.O.L.F.
De locatie is niet zomaar gekozen: het verhaal speelt zich af in Berlijn, waar een moord gepleegd is die door een Turkse, vrouwelijke politiecommissaris wordt onderzocht. Het onderzoek leidt naar W.O.L.F., een raadselachtige organisatie die van zich doet horen in anti-Joodse en anti-Islamitische campagnes.

Annet de Jong, redacteur film en boeken bij De Telegraaf en zelf thrillerschrijfster, spreekt met Dittrich.

Na Moord en brand (2011) en De waarheid liegen (2013) is W.O.L.F. de derde thriller van Boris Dittrich.

Lees meer op goethe.de.

Uit de Joodse Canon
1830: Belgische opstand

De Canon van Joods Nederland is tot stand gekomen door een gezamenlijk initiatief van Crescas en JMW. Alle honderd vensters van de Joodse Canon zijn te vinden op de website joodsecanon.nl.
De canon is ook verschenen in een fraai uitgegeven boek dat u online kunt bestellen.
Uit de Joodse Canon

1830: Een betekenisvol jaar, waarin de Zuidelijke Nederlanden (lees: België) besloten het conservatieve beleid van de Nederlandse koning Willem I niet langer te accepteren. Een groeiend ongenoegen was er op allerlei terrein. Nederlands was, in het goeddeels Frans georiënteerde België, van hogerhand tot voertaal bestempeld, de Rooms-katholieke kerk, waartoe het merendeel van de bevolking behoorde, werd door de protestantse koning niet meer dan gedoogd, en wie al te duidelijk bezwaar aantekende tegen diens repressieve beleid, kon rekenen op zware strafmaatregelen.

Er is een goede reden waarom dit stukje Belgische geschiedenis een plaats heeft gekregen in de Canon van 700 jaar Joods Nederland. De Joodse bevolking in de Noordelijke Nederlanden wilde maar al te graag laten zien dat zij de nog maar enkele decennia tevoren verkregen burgerrechten ten volle verdiende, en sloot zich aan bij de troepen die de revolterende Belgen in toom trachtten te houden.

De Nederlandse generaal David Hendrik baron Chassé had in zijn grote legerdivisie, waarmee hij het fort Antwerpen tegen de Belgische opstandelingen verdedigde, de nodige Joodse soldaten.
De baron stak zijn lof voor hen niet onder stoelen of banken: Het strekt mij tot een wezenlijk genot … mijn gevoelen over de Israëlieten, onze medeburgers, als soldaten, mede te delen. Gedurende twee jaren heb ik op de Citadel van Antwerpen een groot aantal onder mijn bevel gehad. In al dien tijd hebben zij de beste bewijzen van moed, trouw, krijgstucht en volharding gegeven. Als man van eer kan ik verzekeren, dat, zoo mijn leeftijd niet vervlogen ware, en ik opnieuw een veldtogt moest ondernemen, ik mij zeer gelukkig zoude achten, over eenige duizende dier brave soldaten het bevel te voeren.

In het lemma Belgische opstand in de Canon van 700 jaar Joods Nederland is te lezen dat het patriottisme van de Joden niet door iedereen op waarde werd geschat.

In het Historisch Nieuwsblad verscheen in juni 2011 een artikel over de Belgische revolutie, met de pakkende titel De revolutie begon in het theater.

Kunst, Cultuur en ander moois

Kunst, Cultuur en ander moois

Ook in cultureel opzicht maakt het nieuwe jaar een vliegende start. Niet alleen theaters en concertzalen, ook synagogen bieden prachtige programma's.
In de fraai gerestaureerde synagoge van Delft treedt 17 januari het Duo Saron voor het voetlicht. Mezzosopraan Sandra van den Brand en altvioliste Rosalinde Kluck combineren hun instrumenten in een verrassend programma. Een week later komt het Kerem Ensemble, prijswinnaars van het Internationaal Joods Muziek Festival 2014, naar Delft.
Het Kerem Ensemble is 21, 22 en 23 januari ook te horen in de Synagoge in Alkmaar, de Folkingestraat Synagoge in Groningen en de Weesper Synagoge in Weesp.

Zondag 17 januari 2016 viert de Leo Smit Stichting het twintigjarig bestaan. Het vierde lustrum wordt opgeluisterd met een feestelijk muzikaal festival. Tevens wordt het startsein gegeven voor het bouwen van een internationaal digitaal kenniscentrum over vervolgde componisten en hun muziek. Lees meer op splendoramsterdam.nl.

In het Etty Hillesum Centrum in Middelburg opent zaterdag 16 januari een tentoonstelling met expressionistische Joodse schilderkunst van Mels Sluyser (1930). In de Bornse synagoge zijn op zondag 10, 17 en 24 januari schilderijen te zien van de jonge Duitse beeldend kunstenaar Jan Bilitewski.

Donderdag 14 januari kunt u in de Rotterdamse Schouwburg naar de dansproductie Please me please, een double bill van de Israëlische choreografe Liat Waysbort, bestaande uit de solovoorstelling The Solo, uitgevoerd door Ivan Ugrin, en The Duet, met de oudere danseressen Amy Gale en Angela Linssen. Lees meer op rotterdamseschouwburg.nl.

En we besteedden er al eerder aandacht aan: de toneel- en discussieavond over de Joodse thematiek in Tony Kushner’s Angels in America, a Gay Fantasia on National Themes, maandag 11 januari, in het kader van de lezingenreeks Over de Lichamelijkheid van een Spiritueel Volk. Gender, seksualiteit en het lichaam in de joodse geschiedenis, georganiseerd door het Menasse ben Israel Instituut.

Website van de week
De Amsterdamse Jodenbuurt

Alle eerder verschenen webtips vindt u in het ‘Website van de Week’-archief op onze website.
Website van de week

Een website zonder spetterend logo, zonder digitale snufjes en ander eye candy, deze De Amsterdamse Jodenbuurt, maar wát een hoeveelheid data!

Ko Sturkop, lid van de Nederlandse Kring voor Joodse Genealogie, maakte bij zijn familieboek Genealogie Sturkop & Sturhoofd een bijlage, bestaande uit een totaaloverzicht van de kaarten uit de Atlas Loman uit (1876) die in het Stadsarchief van Amsterdam bewaard wordt, en zette die online.

Op de startpagina zet Sturkop uiteen wat er op zijn webpagina's te vinden is.

De virtuele tocht door de oude Amsterdamse Jodenbuurt begint met een klik op Totaalkaart. Met één oogopslag is duidelijk dat van de oude plattegrond van dit oude stukje stad weinig tot niets meer over is.
De website biedt een handig straatnamenregister: de Weesperstraat, bijvoorbeeld, waar uw redacteur woont, is bijna onvindbaar, maar is op Buurt W (1e en 2e blad) toch te ontdekken.
Op de bewuste kaart van Buurt W (Begrenzing kaarten 1 - 2: Binnen en Buiten Amstel - Roeterstraat - Muidergracht - Nieuwe Herengracht) is informatie over dit gedeelte te lezen, en voor een close-up van Buurt W klikt u op Bekijk de Buurtkaart.

De website biedt een schat aan feitelijke informatie over een stadsdeel dat verdwenen is en waarvan de restanten onherkenbaar zijn veranderd.

Een groot KOL HAKAVOD!

Weet u dat Crescas een digitale cursus Joodse Genealogie biedt, waarmee u leert hoe u uw eigen familiegeschiedenis kunt uitzoeken en verwerken in een stamboom?

In the Picture
A-Wa: Habib Galbi

Alle eerder besproken video's vindt u in het ‘In the Picture’-archief op onze website.
In the Picture

De zingende zusjes Tair, Liron and Tagel Haim zijn al een paar weken een hit op internet. Geboren in Jemen en opgegroeid in Israël maken ze furore onder de naam A-Wa, Arabische straattaal voor 'ja'. Hun schare fans strekt zich uit over de hele Arabische wereld, waaronder landen die geen enkele band met Israël hebben.
Het liedje Habib Galbi (Liefde van mijn hart) is een oer-oud Jemenitisch gedicht, dat A-Wa van een zeer postmodern jasje hebben voorzien.

Vreedzaam samenleven kan zoveel verschillende vormen aannemen …

Bekijk de film hier

Radio en Televisie
8 - 15 januari

Print dit radio- en tv-overzicht om het altijd bij de hand te hebben.
Radio en Televisie

Weekoverzicht van interessante programma’s op televisie en radio. Meer informatie is te vinden onder de weblink in de titel.
Aanraders deze week: maandag op NPO 2 de Israëlische documentaire Mussa, en op ARD een documentaire over de Olympische Winterspelen van 1936. Woensdag 13 januari bij Arte een concert van klarinettist Giora Feidman met het Gershwin Quartet, en 14 januari op NPO 2 The Manor over een bijzondere Joodse familie ergens in Canada.


vrijdag 8 januari

  • NPO Radio 1 (VPRO), 0.30: Nooit meer slapen. Te gast vannacht is de Tsjechisch-Joodse schrijfster en journalist Bronja Prazdny.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 2.00: Woord.

zaterdag 9 januari

  • NPO Radio 1 (KRO), 11.00: De Taalstaat.
  • NPO Cultura (VPRO), 20.30: Nobody's Business. Veelbekroonde, humoristische documentaire waarin regisseur Alan Berliner de geschiedenis en Joodse tradities van zijn familie onderzoekt, maar vooral een documentaire over een vader-zoon relatie.

zondag 10 januari

  • NPO 1 (VPRO), 10.30: VPRO Vrije Geluiden. Afl.: Iván Fischer in Boedapest. Melchior Huurdeman reist af naar Boedapest, de geboortestad van dirigent en componist Iván Fischer, die met zijn Boedapest Festival Orchestra werkt aan de registratie van Mahlers 7e symfonie.
  • NPO Cultura (VPRO), 20.30: The Family Album. Documentaire uit 1988 waarin Alan Berliner met home movies uit de jaren '20, '30 en '40 een fraai beeld schetst van het dagelijkse leven in het Amerika in de eerste helft van de vorige eeuw.

maandag 11 januari

  • NPO 2 (KRO-NCRV), 22.55: 2Doc. Afl.: Mussa. Documentaire uit 2015 van Anat Goren over de 12-jarige Mussa die uit Darfur gevlucht is met zijn ouders en nu in een achterstandswijk van Tel Aviv woont. Maar Mussa communiceert alleen in gebarentaal en gezichtsuitdrukkingen …
  • ARD, 23.45: Geschichte im Ersten. Afl.: Als Olympia die Unschuld verlor. Over de 4e Olympische Winterspelen in 1936 in Garmisch Partenkirchen, een propagandasucces van de nazi's.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 0.00: Nooit meer slapen. Programma met Daan Heerma van Voss, wiens nieuwste boek De laatste oorlog op 8 januari uitkwam. Abel Kaplan leert in de jaren '80 tijdens zijn studie geschiedenis zijn grote liefde Eva kennen. Bij haar Joodse familie ondervindt hij voor het eerst het gevoel op zijn plek te zijn, en hij noemt dat geluk.

dinsdag 12 januari

  • BBC 4, 23.00: The Crusades, serie over de epische tocht van de kruisridders om Jeruzalem te bevrijden van de islam. Afl.2: Clash of the Titans.

woensdag 13 januari


donderdag 14 januari

  • NPO Cultura (HUMAN), 19.05: Benno Premsela. Documentaire uit 1999 van Carrie de Swaan over vormgever Benno Premsela die in vele functies een belangrijke rol gespeeld heeft in het maatschappelijk en cultureel leven in Nederland na 1945.
  • NPO 2 (VPRO), 23.55: 2 Doc. Afl.: The Manor. Persoonlijk portret van een Joodse familie die een striptent met aangrenzend hotel runt in een stadje in Canada.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 0.00: Nooit meer slapen. Afl.: toneelschrijver en cabaretier Nathan Vecht.

vrijdag 15 januari

  • NPO Radio 1 (VPRO), 2.00: Woord.

(advertenties)


banner irgoen_olei banner amphora banner venstra banner joodsamsterdam banner jonet banner sinaicentrum banner blankevoort banner yanshuf banner propra banner sivmo banner meldpunttaal banner israelactie banner luna3 banner givat



twitter.com/Crescas facebook.com/Crescas Deze nieuwsbrief doorsturen naar familie of vrienden?
© Joods Educatief Centrum Crescas, Buitenplein 65, 1181 ZE Amstelveen
tel 020-6402380, fax 020-3452260, crescas.nl - joodsebibliotheek.nl - joods.net
Vragen of opmerkingen naar redactie nieuwsbrief: Raya Lichansky

Wilt u de nieuwsbrief niet langer ontvangen, dan kunt u zich met één muisklik uitschrijven