SoFa So Good
Gepubliceerd op: 4 augustus 2021
Crescas heeft per november 2020 de agenda-functie van KUNSTENISRAËL overgenomen. Daarmee bieden we een podium aan de Israëlische kunst die in Nederlandse theaters en musea en bij andere organisaties voor kunst en cultuur te zien is. Israëlische kunst behoort tot de wereldtop en verdient een prominente plek in de Nederlandse kunstwereld, in alle genres, van dans tot muziek en van literatuur tot de beeldende kunsten.
Abeer is een jonge, werkloze New Yorkse vrouw. Ze is naarstig op zoek naar een nieuwe bank voor het appartement dat ze deelt met haar vreemde huisgenote. Haar oude bank raakte Abeer namelijk kwijt toen haar ex-vriend hem mee nam. In haar zoektocht naar een nieuw, zo goedkoop mogelijk exemplaar komt ze opnieuw in contact met haar ex. Maar ze een struint ook zonder veel succes de Amerikaanse Marktplaats-website Craigslist af en gaat op een onverstandige Tinder-date. Na deze waanzinnige tocht kan Abeer wel wat rust gebruiken. In plaats daarvan krijgt ze bezoek van haar overbezorgde Joodse moeder. Neergestreken op een stapel kussens – er is nog altijd geen bank – haalt zij blikjes bonen uit haar tas voor haar dochter, zodat die tenminste nog íets te eten heeft. "Ik maak me geen zorgen om je", zegt ze. “Je hebt geen baan, geen verloofde en geen bank. Je hebt niets te verliezen."
Noa Osheroff schreef en regisseerde de korte film SoFa So Good. Ze vond de inspiratie voor het verhaal in haar eigen leven. Toen ze vanuit Israël emigreerde naar de stad die nooit slaapt, maakte ze veel typische 'New York-momenten' mee - eigenzinnige ontmoetingen en ontdekkingen die allemaal rechtstreeks uit een komedie leken te komen. Niet voor niets worden de hoofdrollen in haar film vertolkt door komieken als Nataly Aukar, Tom Thakkar, Omri Anghel en Ashley Hamilton.
De korte film SoFa So Good is nu kosteloos te bekijken via de website van The New Yorker.