Kunst en cultuur
Een greep uit het aanbod aan kunst en cultuur, live en online
Gepubliceerd op: 17 maart 2022
Het conflict tussen Israël en Palestina lijkt al een eeuwigheid te duren en het einde is nog lang niet in zicht. In haar documentaire The Tinderbox gaat filmmaker Gillian Mosely terug naar de oorsprong van het conflict in een poging een constructieve dialoog op gang te brengen. Om de oorsprong van de huidige situatie beter begrijpen blikt de film terug naar de tijd van het internationaal gesteunde Britse mandaat over Palestina. De discussie vindt plaats, zegt Moseley, in een echoput waar niemand meer hoort wat er werkelijk wordt gezegd.
Na afloop van de film is er een gesprek met regisseur Gillian Mosely en andere deskundigen over de documentaire en over de bezetting in historische context.
Op de website van De Balie is de trailer van The Tinderbox te bekijken.
De Britse Gillian Mosely (1967) is schrijfster, televisieproducent en regisseur met een indrukwekkende staat van dienst. In 2006 startte Mosely medialab, een productiebedrijf dat is uitgegroeid tot een toonaangevende producent van actuele documentaires over high-end wetenschap, archeologie, geschiedenis en kunst voor tal van internationale omroepen waaronder de BBC, Channel 4, Five, ITV, Discovery, National Geographic, History, Arte, PBS, en ZDF.
In zijn verhaal zal Bernstein het hebben over de veiligheid van Joodse gemeenschappen en de noodzaak die te beschermen. Hoe kunnen we potentieel bedreigende situaties herkennen en aanpakken om ernstige incidenten te voorkomen? En belangrijker: wat kan onze rol als burgers hierin zijn?
Let op: aanmelden vooraf is verplicht. Dit kan via de website van CIDI en via email naar [email protected] o.v.v. je naam en, indien van toepassing, ook die van de mensen die je meeneemt naar de lezing.
De documentaire wordt ingeleid door Frédéric Crahay, directeur van de Stichting Auschwitz – vzw Auschwitz in Gedachtenis en Herman Teerhöfer (1975), voorzitter van de stichting Smolinski.
In de film komen Max Hamburger, Thérèse Granek, Nelly Basch, Régine Beer, Bloeme Evers en Dov Nasch aan het woord. Allen hebben één ding gemeen: zij werden als Jood naar Auschwitz gedeporteerd en kunnen dat navertellen. Ze vertellen over hun deportatie naar Auschwitz en de moeilijke terugkeer naar het leven nadien.
De documentaire laat de overlevenden hun persoonlijke oorlogsgeschiedenis vertellen alsof ze recht tegenover je zitten. Daardoor komen hun ervaringen onontkoombaar dichtbij, van hoe ze door de Duitsers als vee werden behandeld tot de uiteindelijke totale ontmenselijking. Het is zeer indrukwekkend uit hun eigen mond te horen hoe ze erin slaagden toch nog de kracht te vinden om als mens overeind te blijven.
In die meer dan duizend jaren ontstonden daar vele van de belangrijke Joodse theologische en culturele tradities, waaronder het chassidisme, en kwamen er tot bloei.
Eind achttiende eeuw kregen de Joden gedwongen het vestigingsgebied aan de westelijke grens van tsaristisch Rusland als woonplaats toegewezen. Wij kennen deze 'Pale' nu als Belarus, Litouwen, Moldavië, een groot deel van Oekraïne, oostelijk Polen, een stukje van Letland en het westen van de Russische Federatie.
Tot de Sjoa woonden daar meer dan één miljoen Joden, meer dan op enige andere plek in Europa.
My Jewish Learning maakte een fraai overzicht van de geschiedenis van de Joden in Oekraïne, compleet met weblinks: History of the Jews of Ukraine.
Tijdens het evenement The Betrayal of Anne Frank: A Refutation wordt een historische reconstructie van het leven van Arnold van den Bergh tijdens de Tweede Wereldoorlog gepresenteerd.
Het rapport is geschreven door Bart van den Boom, Petra van den Boomgaard, Aaldrik Hermans, Raymund Schütz, Laurien Vastenhout en Bart Wallet. Verder zal de kleindochter van Arnold van den Bergh vertellen hoe zij het debat beoordeelt en hoe de familie is geraakt door de beschuldiging die het CCT heeft gelanceerd.
Het debat is een samenwerking tussen het universitair debatcentrum Spui 25, het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap, de Amsterdam School of Historical Studies, het Menasseh ben Israel Instituut en het Duitsland Instituut.
Het boek beslaat de periode van 1946 tot heden. Het verhaal wordt verteld door Gretel, Bruno's oudere zus, die nu 91 jaar oud is maar nog steeds worstelt met haar pijnlijke oorlogsherinneringen, haar verdriet en haar schuldgevoel.
The Boy in the Striped Pyjamas, dat door de auteur wordt omschreven als "een fabel gebaseerd op de Holocaust", wordt door het Auschwitz Memorial and Museum ten sterkste ontraden als studiemateriaal over de Jodenvervolging en de Sjoa. Art Spiegelman, schrijver van de onlangs uit een schoolbibliotheek in Tenessee verwijderde Pulitzer Prize-winnende graphic novel Maus, deelt die mening. "Prima als ze mijn boek willen vervangen, maar neem dat niet dat van John Boyne."