Laatste kans: Messianisme in het jodendom

De vijfde en laatste aflevering in de serie: Klassiekers van de Joodse Studies met historicus Bart Wallet.

Gepubliceerd op: donderdag 26 november 20, 14:00

De rode draad die door deze serie van vijf lezingen loopt is de plaats van Joden en het jodendom in de niet-Joodse omgeving.

In de vijfde en laatste lezing onderzoeken we met Bart Wallet wat de motor was van de grote Joodse bewegingen van de vroegmoderne en moderne tijd. De Duits-Joodse filosoof Gershom Sholem (1897-1982) is van mening dat kabbala, de mystieke Joodse wetenschap, en het messianisme - het geloof in de komst van de messias - de de basis vormen voor het Joodse denken en de drijvende kracht zijn in het jodendom.
Tegelijkertijd hebben we te maken met grote ontwikkelingen in de Joodse geschiedenis. Sholem heeft zich zijn leven lang afgevraagd wat daarin de belangrijkste rol heeft gespeeld: de niet-Joodse buitenwereld of juist die andere, intens en oorspronkelijk Joodse drijfveren.

Bart gebruikt The Messianic Idea in Judaism van de Duits-Joodse filosoof Gershom Sholem als leidraad voor zijn verhaal en onderzoekt de houdbaarheid van diens visie dat messianisme en kabbala tot op de dag van vandaag de ruggengraat vormen van het Jodendom.

Aanmelden voor de lezing Messianisme in het jodendom, dinsdag 22 december om 20.00 uur, doe je op onze website.

Uitgangspunt voor de lezingen in de serie Klassiekers van de Joodse Studies zijn toonaangevende werken uit de Joodse geschiedwetenschap.

Meer informatie over Barts keuzeboek The Messianic Idea in Judaism vind je hieronder.

The Messianic Idea in Judaism
and Other Essays on Jewish Spirituality

Gershom Sholem

Berlijn: Schocken Books, 1991
Aantal blz.: 400
ISBN: 9780805210439

In The Messianic Idea in Judaism is een aantal van Gershom Sholems invloedrijkste essays gebundeld, waarin hij betoogt dat messianisme en kabbala tot de ruggengraat van het jodendom behoren en een verklaring bieden voor de grote Joodse bewegingen van de vroegmoderne en moderne tijd.
De auteur laat zien dat er een subtiel verband bestaat tussen het rationele, intellectuele en het irrationele, esotherische binnen de Joodse tradities, en illustreert zijn betoog met een keur aan anekdotes uit de Talmoed.


Gershom Gerhard Sholem werd in 1897 geboren in Berlijn in een geassimileerd Joods gezin. Op zijn veertiende besloot hij zich in zijn Joodse achtergrond te verdiepen en kwam daarbij in contact met de Joodse mystiek en het zionisme. Hij studeerde wiskunde, filosofie en Hebreeuws aan de Universiteit van Jena en de Universiteit van München. Daar promoveerde hij op een proefschrift over Sefer ha-Bahir, het oudst bekende kabbalistische boek. In 1923 emigreerde Gershom naar Palestina, waar hij aan het werk ging als bibliothecaris. In 1933 werd hij de eerste hoogleraar kabbala en mystiek aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem. Hij overleed in 1982.

Nieuwsbrief

Volg ons en blijf op de hoogte! Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en wij zorgen dat je niks mist.

Bekijk nieuws overzicht

Doneren

Crescas kan niet zonder jouw steun. Met elke donatie, hoe klein ook, steun je onze activiteiten en zorg je dat wij nog meer voor Joods Nederland kunnen betekenen.