Kunst en cultuur
Crescas maakt een keus uit actueel cultureel en maatschappelijk moois en boeiends.
Gepubliceerd op: 22 juli 2021
Wij tweetjes (2014), peintisserie van Saskia Weishut-Snapper.
Saskia Weishut-Snapper (1938) werd geboren in Bergen (NH). Met haar enorme collectie textiele materialen en haar naaimachine creëert ze haar befaamde peintisseries, 'materie-schilderijen' waarin ze gebruik maakt van de oneindige mogelijkheden van met name TYVEK, een industriële kunststof die onder andere gebruikt wordt als beschermingsmateriaal in de bouw, om textiel in musea te conserveren en voor fabricage van bijvoorbeeld surfjacks, vliegers en enveloppen.
CIJO, de jongerenorganisatie van het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI), ziet de verdeeldheid in Nederland tussen verschillende bevolkingsgroepen steeds groter worden, ook onder jongeren. Daar wil CIJO iets aan doen, en de organisatie is daarom begonnen met het produceren van video’s, onder het motto: Een goed gesprek zegt meer dan talloze posts op de socials!
Met de video's wil CIJO proberen een einde te maken aan stereotyperingen en van daaruit een dialoog op gang te brengen.
Immers, als iedereen praat met én luistert naar elkaar, blijken de verschillen helemaal niet meer zo groot.
De eerste video kwam begin juni online en droeg titel Jood - Moslim - Christen. Op 7 juli verscheen #2: Ask a Jew. Daarin beantwoordt een aantal Joodse jongeren vragen over Joden en het jodendom waarvan velen de antwoorden al denken te kennen, maar vriendelijk doch duidelijk uit de droom worden geholpen.
Esther Erwteman, eigenaar van de koosjere kookstudio Esther's Cookery, en Esther Porcelijn, theatermaker en schrijfster, maakten samen een bijzondere podcast waarin de Joodse keuken centraal staat. Maar wat is nou eigenlijk dé Joodse keuken? En welke rol speelt de Joodse religie in de levens van Esther en Esther?
In Dit is de zondag van 11 juli 2021 vertellen de twee Esthers over Esther & Esther aan de Kook!, de nieuwe achtdelige serie 'Jodcast' van de EO.
In het eerste seizoen van De Jodcast, de podcast voor iedereen met interesse voor de Joodse wereld, kwamen twintig Nederlandse Joden aan het woord. Alle afleveringen zijn via de bekende podcastkanalen terug te luisteren of op NPO Radio 5/EO.
Interieur sjoel Piet Cohen. Foto: Omke Oudeman
Vanwege corona heeft Synagoge Groningen lange tijd de deuren gesloten moeten houden. Maar men heeft niet stilgezeten: het prachtige gebouw, in 1906 ontworpen door de Friese architect Tjeerd Kuipers, is helemaal klaar om weer bezoekers te ontvangen. Uiteraard met inachtneming van coronamaatregelen - je moet je bezoek van te voren plannen - en een duidelijk bezoekprotocol.
Interieur sjoel Piet Cohen. Foto: Omke Oudeman
Design for living, living for design, een expositie over 40 jaar Groningse sjoel van Piet Cohen.
Dit jaar is het veertig jaar geleden dat de synagoge in Groningen opnieuw in gebruik werd genomen. Dat gebeurde in een splinternieuw interieur, ontworpen door industrial designer Piet Cohen (Arnhem, 1935). Dit veertigjarig jubileum is aanleiding om deze zomer in Synagoge Groningen een expositie te organiseren over deze veelzijdige en nog steeds zeer actieve Joodse ontwerper. Over zijn leven, zijn Groningse sjoelontwerp en zijn vele ontwerpen die variëren van badkameraccessoires tot judaïca.
In 1981 werd de synagoge heropend na een grondige restauratie. Die was nodig na decennia van gebruik door een wasserij* en vervolgens jarenlange leegstand. Onderdeel van de restauratie was de installatie van een compleet nieuw interieur.
De Amsterdamse industrieel ontwerper Piet Cohen kreeg de opdracht voor het ontwerp. Het zou het eerste worden van in totaal zes uitgevoerde sjoelontwerpen van zijn hand: na Groningen volgden Amstelveen, Obrechtplein, Maimonides, Bne Akiwa en Rosj Pina.
Bertien Minco schreef over de bijzondere geschiedenis van het Groningse gebouw voor het online Joods Magazine De Vrijdagavond het artikel Synagoge Groningen, een nieuw joods museum in Nederland.
*De Nederlands-Israëlische beeldend kunstenaar Amos van Gelder presenteerde in 2015 daarover de installatie 'Wasserette'.
Op de cover van het voorjaarsnummer 2021 van Jewish Currents prijkt een foto die een breed scala aan reacties heeft opgeroepen, van walging tot beschuldigingen van antisemitisme tot wat JC schnoz-trots noemt. Hoofdredacteur Arielle Angel, uitgever Jacob Plitman en hoofdredacteur Nathan Goldman besloten al die ophef te bespreken met fotografe Rachel Stern. Waarom juist dit beeld, wat betekenen al die reacties, en in het algemeen: wat moeten we ermee?
En dat terwijl On the Nose niets meer (maar ook niets minder) is dan een serie podcasts. Die maakte dus op 9 april 2021 wat je noemt een vliegende start, en kent inmiddels vier afleveringen.
Na het gesprek over de omslagfoto kwamen achtereenvolgens Organizing Jews & How To Talk to Your Family en Jewish Feelings online. De vierde aflevering heet Couples Therapy: redacteuren van JC met niet-Joodse partners reflecteren over gemengde huwelijken en de vragen die het bij hen oproept over wat Joods zijn betekent.
Tip: via de Facebookpagina van Jewish Currents heb je gemakkelijk toegang tot vele fraaie artikelen!
Dr. Renana Keydar van de faculteit Geesteswetenschappen en Rechten van de Hebrew University, heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van computeranalyse van het specifieke woordgebruik van slachtoffers, daders en rechters. Zij toont in deze aflevering van #hujibites aan dat het inzetten van Digital Humanties - het gebruik van computerwetenschap in de Geesteswetenschappen - bij grote rechtszaken een toegevoegde waarde kan hebben.
Een absolute ‘must see’, schreef oud-Crescasdirecteur Michel Waterman op zijn Facebookpagina ter aanbeveling van deze zéér interessante mini-lezing van iets meer dan een kwartier.
Mandy (Mandel Bruce) Patinkin (1952) bracht de coronaperiode door in quarantaine, en hoe hij dat onderging weten we omdat zijn zoon Gideon korte video's maakte van en met hem en zijn moeder Kathryn Grody.
Kveller ontdekte iets opmerkelijks, en schrijft erover in Mandy Patinkin Sings These 3 Jewish Prayers to His Dog Every Day.