Good people on both sides

Renée Citroen

vrijdag 3 februari 2023

Nu verscheen er zelfs in * The New York Times* een artikel van Nina Siegel over 'ons' Verzetsmuseum/Oorlogsmuseum. Dus besteed ik er ook weer aandacht aan. De directrice mag haar riedel over nuances et cetera afdraaien, terwijl ze wéér zo verbaasd is dat er kritiek kwam. Hoe hypocriet, en kwetsend voor de slachtoffers.

Omdat om de hoek de Hollandsche Schouwburg staat en daar tegenover het Holocaustmuseum komt, is dat haar slappe excuus om in haar museum de Jodenvervolging en het Joods verzet maar bijna helemaal weg te laten. Een museum over het verzet en dan niet laten zien waar tegen en voor wie de helden in verzet kwamen? Net als een slavernijmuseum zonder tot slaaf gemaakten?

De foto bij het artikel, waarop verzetsheldin Hebe Kohlbrugge en politieagent Jo Karelse naast elkaar te zien zijn, zegt eigenlijk alles. Karelse is twee keer zo groot afgebeeld als Kohlbrugge.

Jaïr Stranders, artistiek leider van Theater na de Dam, waardeert het dat het museum de informatie zo presenteert dat het uitdaagt om na te denken over hoe men zelf zou hebben gereageerd. Dit stimuleert volgens Stranders autonoom denken. Hij zegt: “Het helpt jonge mensen om zelf over deze beslissingen na te denken. Ik werk al tien jaar met kinderen en ik weet dat je ze zo bereikt. Het is beter dan zeggen: dit is goed en dit is fout.” Onderscheid maken tussen goed en fout heet opvoeden, Jaïr. Maar eigen conclusies trekken is dé mantra van het museum. Zou dat ook in een slavernijmuseum gebeuren?

Als tegenwicht wordt Jalda Rebling geciteerd, van wie de tante de Joodse verzetsstrijdster Janny Brilleslijper was (beschreven in ’t Hooge Nest van Roxane van Iperen). Haar moeder Rebekka zat ook in het verzet. Zij noemt de tentoonstelling een “schandaal”. In een brief aan het museum zei Rebling dat de “nivellering van de verhalen de bezoekers de indruk gaf dat de Joodse en niet-Joodse verzetsstrijders net zulke gewone mensen waren als de jodenjagers en moordenaars.” Door elk individu als een feilbaar mens te behandelen, “verdwijnt de hele oorlog in een grijze waas.” Ze mailde me wat zij het nog het ergste vond, de korte verhalen in een taal voor jonge kinderen en niet voor volwassenen. “Ik voel mij niet au serieux genomen”, schreef ze.

Er staan 332 reacties onder het artikel, de NYT laat dat, in tegenstelling tot onder andere NRC, wel toe. Ze zijn duidelijk goed gemonitord, want allemaal keurig. Veel van de schrijvers zijn niet in het museum geweest, of jaren geleden, en geloven dat het er allemaal fantastisch is. Anderen zijn kort maar duidelijk tegen. Een van die reacties vond ik precies de spijker op de kop van de vergrijzers slaan, het citaat van Trump: “There are good people on both sides.” Bien étonnés de vous trouver ensemble, vergrijzers? Hoe kunnen jullie je hier nu weer uit redden? Dat is vast héél wat anders? Of toch niet?

Er kan niet meer worden gereageerd op het artikel, dus heb ik maar een ingezonden brief gestuurd, omdat in het artikel en in alle reacties de essentie ontbrak: de verborgen agenda.

Ik schreef:
“Als je het zogenaamde 'Verzetsmuseum' binnenkomt, zie je eerst enorme Duitse (dus geen Nederlandse!) nazivlaggen met hakenkruisen en een groot portret van Anton Mussert, de leider van de NSB, de Nederlandse nazipartij. De verhouding tussen daders en verzetshelden/slachtoffers is hiermee getoonzet. De focus ligt op de goede daden van de nazi's en de slechte daden van de verzetshelden. Iedereen als mens tonen is een omkering van goed en fout.
Wat niemand in alle reacties beseft, is dat dit de verborgen agenda is van de makers van de tentoonstelling, onder wie wetenschappers die het vergrijzen (‘ieder een beetje goed, iedereen een beetje fout’) tot geschiedwetenschap hebben gemaakt. Het is hun poging tot rehabilitatie van de daders, waar vaak hun (groot)ouders en andere familie toe behoorden.”

7 + 3 = ?
Dit is wel heel erg! Ik had geen idee. Wat kan ik doen om die idioten van houding te doen veranderen?
100% mee eens. Ik ben er geweest en me rot geschrokken van de NAZI vlaggen. Het is inderdaad het resultaat van de verborgen agenda van enkele historische boekenschrijvers waarvan de namen bekend zijn. De boer in het gehucht aan de Lauwerszee in Friesland die mijn vader en vele anderen onderdak heeft geboden is en blijft een echte HELD, En die veldwachter in dat andere dorpje die mijn grootouders heeft verraden is en blijft een slechterik die na de oorlog nauwelijks straf heeft gekregen., maar mijn grootouders zijn wel vermoord. Het vreselijke gebeuren in Dokkum staat nergens, de Verzetstrijders waren in vuurgevecht met de Duitsers die vreselijk wraak hebben genomen door de Verzetshelden publiekelijk te executeren. Zo zijn er nog veel onvertelde verhalen over onze Verzetshelden te vertellen. Maar laat hun beulen niet de eer krijgen die ze nu in het Verzetsmuseum wordt toebedeeld.
Bravo! Dat slappe zooitje wil iedereen de mond snoeren die tegen deze hele verkeerde vorm van tolerantie is..

Columns 2024

Columns 2023

Columns 2022

Columns 2021

Columns 2020

Columns 2019

Columns 2018

Columns 2017

Columns 2016

Columns 2015

Doneren

Crescas kan niet zonder jouw steun. Met elke donatie, hoe klein ook, steun je onze activiteiten en zorg je dat wij nog meer voor Joods Nederland kunnen betekenen.