vrijdag 17 juli 2020

Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar? Bekijk deze dan hier online


Joods Educatief Centrum 'Crescas'

nieuwsbrief

Joods Educatief Centrum Crescas

vrijdag 17 juli 2020 jaargang 16, nummer 28
 

Theater online: Het kind achter de ogen

Theater online: Het kind achter de ogen

'Het kind achter de ogen' is een theatermonoloog over een moeder met een kind met het Downsyndroom.

Het is de ochtend waarop Thelma haar zoon voor het eerst naar de basisschool zal brengen. Ze heeft hoop, maar maakt zich ook zorgen. In gedachten kijkt ze terug op het leven dat ze tot dan toe met hem heeft gehad en ze vertelt openhartig, soms met humor, soms ook intens verdrietig over haar angsten en onzekerheden. De monoloog neemt soms de vorm aan van een innerlijke dialoog tussen Thelma en haar onlangs overleden grootmoeder.

'Het kind achter de ogen' werd in 1988 geschreven door de Israëlische Nava Semel (1954-2017) en wordt in het Ivriet gespeeld door Erga Netz, in de regie van Lia Koenig.
De voorstelling werd in 2018 in Den Haag op video vastgelegd en is Nederlands ondertiteld. Met dank aan Maror, die dit project mogelijk maakte.

Na afloop van de voorstelling was er een ontmoeting van internationale theatermakers uit Alaska, Turkije, Nederland en Israël, die dit stuk in hun eigen taal speelden. Dit panel stond onder leiding van Noam Semel, de echtgenoot van Nava Semel en tevens directeur van het 'Cameri' theater in Tel Aviv. De actrices in het panel speelden in hun eigen taal enkele scènes uit het stuk. Ook deze extra's zijn gefilmd en maken deel uit van de video.
Klik hier voor alle benodigde informatie om 'Het kind achter de ogen' online te zien.

De opbrengst van deze theatervoorstelling online wordt gedoneerd aan een goed doel.

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

Zoomlezing: Seksualiteit en religie

Zoomlezing: Seksualiteit en religie

Seksualiteit is een centraal thema in het leven. Het kan zorgen voor nieuw leven, voor meer verbinding met je partner en hopelijk voor plezier. Toch is seksualiteit voor veel mensen een taboeonderwerp. Zeker voor mensen met een religieuze achtergrond. Is dit altijd zo geweest? En wat zeggen de Joodse teksten eigenlijk over seksualiteit? Is er een verschil te ontdekken tussen verschillende teksten (Tanach, Talmoed en latere teksten) en welke rol speelt traditie in de beleving? Hoe kan het thema van seksualiteit zorgen voor meer wederzijds contact met niet-Joodse groepen?

Anne-Maria schreef haar doctoraalscriptie over het thema seksualiteit. De lezing vindt plaats op dinsdag 4 augustus van 20.00 - 21.45 uur en begint met een presentatie. Daarna is er tijd voor vragen, discussie en gesprek.

Schrijf je in op onze website. Zodra je aanmelding is verwerkt ontvang je per mail een Zoomcode en -inlog.

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

Boekennieuws

Alle eerder besproken boeken vindt u in het Boekennieuws-archief op onze website.
Boekennieuws

Crescas attendeert je op recent verschenen en verwachte Nederlandstalige of vertaalde boeken van Joodse schrijvers, al of niet met een Joods thema.

Deze week

De korte roman Tarabas van Joseph Roth (1894-1934) geeft in de belevenissen van Nicolaas Tarabas een indringend beeld van het Rusland in de jaren kort voor de revolutie van 1917, waar ook de Oost-Europese Joden lang voor de Sjoa mee te maken kregen.
De hel en andere bestemmingen is de openhartige, grappige, persoonlijke en serieuze autobiografie van Madeleine Albright, een uitzonderlijke vrouw met een weergaloze levenslust en een van de meest inspirerende vrouwen uit de Amerikaanse politiek.
Roel Coutinho schrijft in De geplaagde mens over de permanente strijd tegen virussen en bacteriën. Zijn betoog is een spannend boek, waarin we zien hoe wetenschappers bronnen van infectieziekten opsporen, wat er wordt gedaan om die bronnen onschadelijk te maken en hoe onderzoek de verspreiding van mens tot mens moet proberen te voorkomen.

Uitgelicht

Filosofoe Joke Hermsen (1961) is voor Het tij keren, met Rosa Luxemburg en Hannah Arendt (2019) genomineerd voor de tweejaarlijkse Hypatia prijs, de prijs voor het beste, meest prikkelende en actuele filosofieboek geschreven door een vrouw.
Denken begint met twijfelen en ‘nee’ durven zeggen. Denken is behalve kritische vragen stellen ook de draad spannen tussen verleden en toekomst, teneinde beter voorbereid te zijn op de mogelijkheden die in het heden verscholen liggen.
Rosa Luxemburg (1871-1919) en Hannah Arendt (1906-1975) waren beiden politieke denkers die vanuit hun kritische reflectie op het kapitalisme en de moderne consumptiemaatschappij voor meer politieke participatie van de bevolking pleitten. "Politieke kwesties zijn te serieus om alleen aan politici te worden overgelaten", meende Hannah Arendt. Op 15 januari 2019 was het precies honderd jaar geleden dat Rosa Luxemburg werd vermoord. Naar aanleiding daarvan schreef Arendt in 1966: ”Je zou willen geloven dat er nog hoop is voor een verlate erkenning van wie Rosa Luxemburg was.”
In Het tij keren onderneemt Joke Hermsen een poging hiertoe. Ze vraagt zich ook af in hoeverre de inzichten van Luxemburg en Arendt ons van dienst kunnen zijn bij de transitie naar een meer duurzame, menselijke en solidaire samenleving.

De Society for Women in Philosopy (SWIP) wil met de Hypatia prijs vrouwen in de filosofie in Nederland en Vlaanderen een podium bieden. De prijsuitreiking vindt plaats op zaterdag 3 oktober. Deze feestelijke uitreiking vindt offline of online plaats, afhankelijk van de dan geldende coronamaatregelen.

In het Engels

Wie kent hem niet, de Joodse melkboer Tevje die in zijn sjtetl Anatevka in het Rusland ten tijde van de tsaar het hoofd boven water probeert te houden en een rustig leven te leiden met zijn vrouw Golde en hun vijf dochters Beilke, Chava, Hodel, Shprintze, Taybele en Tzeitel.
De geliefde Jiddisje schrijver Sholem Aleichem (1859-1916) maakte hen onsterfelijk, en Tevje kreeg zelfs wereldfaam door de musical Fiddler on the Roof (in Nederland bekend worden als Anatevka).
Maar hoe ging het verder met Tevje en zijn gezin nadat het doek was gevallen?
De Amerikaanse actrice en schrijfster Alexandra Silber (1983) speelde in 2015 de rol van Tzeitel in de meest recente Broadway-herneming van Fiddler on the Roof. In haar roman After Anatevka geeft ze de hoofdrol aan Hodel, Tevjes tweede dochter, die verliefd wordt op de linkse student Pertsjik en haar geliefde volgt als die wordt verbannen naar een werkkamp in Siberië (wie de film met Chaim Topol als Tevje heeft gezien, zal zich het smartelijke afscheid herinneren als Tevje zijn dochter op de trein zet …).
Silber volgt Hodel en Pertsjik op hun moeizame weg naar hereniging in een wereld die er alles aan doet om de twee uit elkaar te houden.
After Anatevka is een prachtig liefdesverhaal dat zich afspeelt tegen de achtergrond van een zeer gewelddadig stuk Europese geschiedenis.

Nieuwsberichten uit boekenland

  • Lees op Jewish Currents het fijne essay 'The Bookworm', waarin Isaac Brosilow uitlegt hoe hij een boekenverzamelaar werd.
  • In juni 2020 ging Anton de Goede in gesprek met Jessica Meijer (1984), dochter van Ischa en schrijfster van Een blik Jodenkoeken (2013), het boek waarin ze terugkijkt op de plotselinge dood van haar vader. Dat werd een podcast die je hier kunt beluisteren.
  • Het met de Brusseprijs 2020 bekroonde Liever dier dan mens van Pieter van Os wordt besproken in Tzum.

Vers uit de ramsj geplukt

In Lichtjaren, een geschiedenis van de fotografie (2019) laat Hans Rooseboom, conservator fotografie bij het Rijksmuseum in Amsterdam zien hoe foto's gemaakt, bedoeld, verspreid, bekeken en gebruikt zijn en hoe de fotografie vanuit het niets uitgroeide tot het invloedrijke, door bijna iedereen beoefende en overal aanwezige medium van nu. Dit recent uitgegeven boek wordt vanwege lichte beschadigingen tegen verlaagde prijs aangeboden.
Moab is my Washpot (2004) is de autobiografie van Stephen Fry, maar niet van zijn hele leven. Het boek wordt gezien als een authentieke weergave van Fry's jaren op Stouts Hill Preparatory School in Uley, Gloucestershire. Fry was zeven jaar en 300 kilometer verwijderd van thuis. Fry schrijft openhartig en vaak met de nodige humor over zijn schooltijd, zijn relatie met zijn familie en zijn homoseksualiteit.
Historicus Robert Service (1947) dook in voorheen niet geraadpleegde archieven en produceerde op basis van zijn onderzoek Trotsky. A Biography (2010). De lezer leert de man kennen die in 1879 werd geboren als Leiba Davidovitsj Bronstein, zich manifesteerde als theoretisch en praktiserend revolutionair met een grote voorliefde voor feitelijkheden, een virtuoos schrijver was, een rokkenjager (hij had onder meer een relatie met beeldend kunstenaar Frieda Kahlo), een anti-Joodse Jood, zichzelf graag zag als hoofd van zijn familie en huisvader, iemand die filosofeerde over het leven van alledag maar om zijn ideeën werd vervolgd en de geschiedenis is ingegaan als het gezicht van de Russische Revolutie.

Facebook ← Deel dit item op Facebook!
Onze columnisten deze week

Culturele agenda

Culturele agenda

Nu steeds meer culturele plekken en evenementen weer toegankelijk worden, hebben we binnenkort hopelijk weer wat meer te kiezen uit wat er de komende tijd te zien, te horen en te doen is. Omdat lang niet iedereen zich al waagt in musea, concertzalen en dergelijke, blijven we voorlopig ook nog naar digitaal kunst- en cultuurgeluk linken. Natuurlijk zijn we benieuwd of onze nieuwsbrieflezers mooie tips hebben.

En verder: mis je een activiteit of evenement en weet je hoe het bijwonen ervan geregeld is? Laat het ons weten! Een mailtje aan lichansky@crescas.nl is voldoende!

  • Amsterdam: Slavernij: van Egypte tot de Plantage, een panelgesprek over het doen van onderzoek naar het slavernijverleden en de relevantie daarvan voor de Joodse gemeenschap. Gespreksdeelnemers zijn Gijs Stork, Julie-Marthe Cohen en Maria Cuartas. Schrijver Robert Vuijsje modereert het gesprek. Het evenement wordt georganiseerd door JMW (alwaar meer informatie) in samenwerking met het Joods Cultureel Kwartier. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar in de zaal van het Joods Historisch Museum. Aanmelding per mail naar activiteiten@joodswelzijn.nl.
    Let op: de bijeenkomst zal ook via een livestream op Facebook te volgen zijn.

  • Groningen: 'Vrijheid met een zwarte rand' is een expositie in de Synagoge van Groningen die in persoonlijke verhalen, documentaires, foto's en objecten een beeld geeft van het Groningse Joodse leven na de bevrijding. Te zien van 17 juli tot en met 1 september.
  • Online: De Uit & Thuismarkt! Vanwege de coronamaatregelen is een Uitmarkt op het Museumplein op 28,29 en 30 augustus natuurlijk niet haalbaar. De Uitmarkt zal daarom doorgaan in aangepaste vorm: digitaal en in de zaal. Daarmee wordt tóch het culturele seizoen 20/21 geopend.
  • Online: The Guy Mintus Show. Guy Mintus werd geboren in Israël met in zijn familielijn Marokkaanse, Poolse en Iraakse roots. Hij is pianist, componist en een muzikale avonturier die in zijn eigen huis aan zijn eigen piano zijn kunst(en) vertoont, en die vind je op zijn Facebookpagina. Klassiek, wereldmuziek, jazz, pop en rock: Mintus doet het allemaal! Wekelijks te zien op zondag om 9 pm IST (India Standard Time), en dat is in onze tijdrekening 17.30 uur.
  • Online: Live from Lincoln Center: Rodgers and Hammerstein’s Carousel, een stream van de beste musical van de twintigste eeuw (vond The New York Times).
  • Muziekrecensente Basia Jaworski vraagt zich af of íemand ooit heeft gehoord van de Joodse componist Leo Kok, en besteedt aandacht aan deze grote onbekende op haar website Basia con Fuoco.

Tip: Kijk eens in de agenda van Kunst en Israël: er is nog heel veel fraais online te bekijken!

In de Digibieb
Berdi. Dagboeken over een onderduikstertje 1942-1945

In de Digibieb

Berdi. Dagboeken over een onderduikstertje 1942-1945, de titel van het boek dat in 2015 in de Joodse Bibliotheek van Crescas werd opgenomen, vertelt over de eerste levensjaren van 'Berdina Sere Hennekam', die als onderduikbaby liefdevol in het vrouwengezin van 'Mammi' van Hinte en 'Kokki' (Cor) Hennekam werd opgenomen. In vijf dikke schriften hield onderduikmoeder Margarethe alles rond het kleine meisje tot in detail bij, en toen de ouders van Berdi na de bevrijding hun dochter kwamen ophalen, konden ze in de dagboeken alle kleine en grote gebeurtenissen in het leventje van Berdi teruglezen en zelfs foto's zien van de ontwikkelingen van hun meisje.

Dat Margarethe de ik-vorm koos voor de dagboekaantekeningen maakt dat de verhalen heel dichtbij komen. Dat begint al bij het voorwoord, dat door Berdi zelf werd geschreven toen ze zeventig jaar was geworden. Toen vond ze moment gekomen om haar kinderen, kleinkinderen "en eenieder die het wil lezen kennis te laten nemen van mijn eerste levensjaren zodat ook zij begrijpen dat niets vanzelfsprekend is."

Hier spreekt Berdi:
Mijn leven begon anders dan bij de meeste kinderen. Enkele dagen na mijn geboorte kwam ik terecht bij mijn pleegouders. Mijn ouders, die in 1942 in de onderduik gingen, hadden via hun huisartsen Dr. Ben Sajet en zijn vrouw Dr. Thea Sajet contact gekregen met Margareta van Hinte en haar vriendin Cornelia Hennekam. Zij waren bereid mij op te nemen en mij als het kind van Cornelia in te laten schrijven.
Mei 1945 kwamen mijn ouders mij weer ophalen. Meer dan drie jaar was ik het kind van Margareta en Cornelia. Dat waren mijn Mammi en Kokkie. Mijn naam was Berdina Sere Hennekam. Nu stonden daar twee vreemden die zeiden mijn ouders te zijn. Vanaf dat moment was mijn naam Berdina Sere Pront. Mijn oorlog is toen eigenlijk begonnen, als stuiterbal tussen mijn ouders en pleegouders.

En hier is Berdi aan het woord via de pen van Margaretha.

6 december 1942 — Tweede Kerstdag
Ik ben een kerstkindje, de mensen zeggen een gelukskindje. Feitelijk werd ik pas verwacht, begin januari 1943, maar gisteren kreeg ik het in mijn kleine bol om mijn intrede nog in het oude jaar te doen, met al de ellende die eraan verbonden is. Eén ding is zeker, dat ik ondanks deze ellende lieflijk verwacht word.

Tussen de aantekeningen van het leven van alledag aan de Amsterdamse Scheldestraat zijn beschrijvingen van de oorlogsgebeurtenissen gevlochten, waardoor die als het ware in een dubbelperspectief komen te staan.

6 mei 1945 zondag
Kokkie is jarig vandaag, maar de hoofden van Kokkie en Ma duizelen. Er is zoveel te regelen en zoveel te doen. Gistermorgen hebben we eerst bezoek gehad. Daarna hebben Kokkie, Greet en ik ieder met een oranje muts op gelopen en toen zijn we naar Opa en Oma Draak geweest.
(…)
Gisteren kwam Tante Thea vertellen dat mijn eigen ouders me wilden zien. Cor is de hele dag van streek geweest, Greet was in dit geval de flinkste. Het is natuurlijk een hard gelag, maar de tijd zal het leren en doen vergeten. Nu komen morgen mijn ouders.

7 mei 1945 maandag
Vandaag ben ik met mijn ouders op stap geweest en morgen ga ik voorgoed met hen mee …

8 mei 1945 dinsdag
Ik ben vanmorgen mee gegaan …
Greet en Cor hadden veel verdriet, maar Cor haar broers en de Canadezen zijn hen komen halen en zodoende zijn ze afgeleid. Het verdriet van Cor en Greet blijft.

En het boek eindigt met Margareta zelf: "Ik vertrouw en geloof dat je nu weet dat ik met inzet van alles wat mij dierbaar was, dit voor jou heb neer geschreven." Kokkie sluit zich hierbij aan. "Ik wil zo mogelijk voor jou altijd Mam blijven, de naam die jij me zelf gaf."

Je kunt Berdi. Dagboeken over een onderduikstertje 1942-1945 in de Digitale Joodse Bibliotheek van Crescas online lezen of als PDF naar je eigen computer of tablet downloaden.

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

Nieuws van heinde en verre

Nieuws van heinde en verre

Onze wekelijkse knipseldienst met recente opmerkelijke berichten uit binnen- maar vooral buitenlandse media.

  • Op JTA het bericht dat journaliste Bari Weiss haar krant The New York Times heeft verlaten. Weiss zelf zette haar ontslagbrief integraal op haar eigen website. Lees goed: het is verbijsterend dat de aanleiding ervoor in het Amerika van nu kan gebeuren.
  • De Amerikaanse musicoloog Henry Sapoznik dook in de vrijwel vergeten geschiedenis van de 'zwarte voorzangers' en schrijft erover op henrysapoznik.com.
  • BBC News heeft een bijzonder oorlogsverhaal uit Trieste, Italië, opgetekend door Dani Mitzman uit de monden van Dario (85) en Vittorio (84) Israel.
  • We kunnen er nu niet naar toe, maar dankzij Israel 21C kunnen we genieten van een prachtig gezicht op Israël. En NoCamels geeft, voor wie wél in het land is, een paar leuke ideeën om te doen.
  • Children of God is een kindercircus in Gondar, Ethiopië. Times of Israel zag de groep Afrikaans-Joodse jongeren aan het werk.
  • Tablet magazine publiceerde onlangs een (niet geheel onomstreden) artikel over wie de oudste rechten heeft op Erets Jisraeel.
  • Daniël Metz, bij Crescasianen bekend van zijn Joodse wandelingen door Amsterdam, werkte mee aan de opnames die de tv-serie Verborgen verleden maakte met Rivka Lodeizen. Wat hij deed, vertelt hij op zijn Facebookpagina.

Website van de week
Joods erfgoed Rotterdam

Alle eerder verschenen webtips vindt u in het ‘Website van de Week’-archief op onze website.
Website van de week

Joodse sporen in Rotterdam en omgeving, daar weet Rob Snijders, de geestelijk vader en gedreven beheerder van deze fraaie en zeer informatieve website, alles van.
Joods erfgoed Rotterdam is de zustersite van Joods Amsterdam. De website heeft dezelfde heldere indeling, voortreffelijke zoekfunctie en heel veel beeld.
Rob onderhoudt de Facebookpagina Joodsamsterdam en Joodserfgoedrotterdam. Dé plek voor de meest actuele toevoegingen aan zowel de Rotterdamse als de Amsterdamse website.

Kersvers uit Robs toetsenbord komt het artikel 'De arrestatie van de Coppenhagens'. Het laat niet alleen een fascinerend verhaal zien, maar ook hoe bewonderenswaardig grondig Rob te werk gaat - alle bronnen worden vermeld!

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

In the Picture
Hebrew Hip Hop

Alle eerder besproken video's vindt u in het ‘In the Picture’-archief op onze website.
In the Picture

Aandacht voor de Israëlische rapper en muziekproducent Michael Cohen (1986), die zijn naam vestigde als Cohen Beats, Cohanov en Mentos. Cohen had in het Engels vloeiend leren rappen toen hij in in VS verbleef, maar besloot dat hij ook in zijn moedertaal wilde kunnen rappen. Een uitdaging die hij met beide handen aangreep.

In de video Hebrew Hip Hop vertelt hij erover, en laat hij zien hoe krachtig muziek is als het om verbinden gaat.

Bekijk de film hier

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

Radio en Televisie
17 - 24 juli

Print dit radio- en tv-overzicht om het altijd bij de hand te hebben.
Radio en Televisie

Weekoverzicht van interessante programma’s op televisie en radio. Meer informatie is te vinden onder de weblink in de titel.
Tips van de week. Wie Arte kan ontvangen, kan een stel mooie programma's tegemoet zien. Zaterdagochtend een documentaire over Willy Ronis, de fotografische chroniqueur van het dagelijks leven in het naoorlogse Parijs. Zondagmorgen een documentaire over Raymond Loewy, de pionier van het industrieel ontwerpen. En vrijdagavond twee programma's in het teken van Simon & Garfunkel.


vrijdag 17 juli


zaterdag 18 juli

  • Arte tv, 7.10: Willy Ronis - Pariser Fotograf und Humanist. De Franse fotograaf Willy Ronis (1910-2009), zoon van Joodse vluchtelingen uit Odessa en Litouwen, legde het naoorlogse dagelijkse leven in zijn geboortestad Parijs vast en werd daarmee een chroniqueur van zijn tijd.

zondag 19 juli

  • Arte, 6.20: Der Designer des American Dream - Raymond Loewy (2017). Loewy (1893) geldt als de uitvinder van het industrieel ontwerpen.
  • Mezzo, 23.46: An Evening with Avishai Cohen - Alfa Jazz Fest. De Israëlische contrabassist liet in 2017 tijdens bovengenoemd festival horen dat hij ook een heel verdienstelijk zanger is.
  • NPO 2, 0.57: Naches. Afl.: Noam Vazana. Ze zingt in het Engels, Hebreeuws en tegenwoordig ook in het Ladino. Dat is de taal van haar grootmoeder, aan wie ze dierbare herinneringen heeft.

maandag 20 juli

  • Arte, 20.15: Die Mörder sind unter uns (1946). Voormalig legerchirurg Mertens leeft na de nazicapitulatie in een zwaargehavend Berlijns appartementensgebouw. Daar ontmoet de aspirant-alcoholist concentratiekampoverlevende Susanne, de eigenlijke huurster. Dan duikt ook Mertens' vroegere commandant Brückner op, een gewetenloze oorlogsmisdadiger en opportunist. Eerste Duitse productie na de Tweede Wereldoorlog.

dinsdag 21 juli

  • NPO 2, 10.05: Het Israël van Heertje en Bromet (2019). Achtdelige serie waarin Raoul Heertje en Frans Bromet naar Israël reizen; het land dat ze goed kennen en waar ze zich, mede door hun Joodse achtergrond, onlosmakelijk mee verbonden voelen. Maar het land roept ook vragen, irritatie en soms boosheid bij hen op. Afl. 3: Bedreigd.

woensdag 22 juli

  • NPO 2 Extra, 22.35: Jazzportretten. Afl.: David Kweksilber, klarinettist, saxofonist en thuis in zowel gecomponeerde als geïmproviseerde muziek.

donderdag 25 juli

  • Arte, 02.00: Die Mörder sind unter uns (1946). Voormalig legerchirurg Mertens leeft na de nazicapitulatie in een zwaargehavend Berlijns appartementsgebouw. Daar ontmoet de aspirant-alcoholist concentratiekampoverlevende Susanne, de eigenlijke huurster. Dan duikt ook Mertens' vroegere commandant Brückner op, een gewetenloze oorlogsmisdadiger en opportunist. Eerste Duitse productie na de Tweede Wereldoorlog.

vrijdag 24 juli

Facebook ← Deel dit item op Facebook!
 

(advertenties)


banner joodsamsterdam banner jonet banner israelactie banner propra banner luna3 banner amphora



twitter.com/Crescas facebook.com/Crescas Deze nieuwsbrief doorsturen naar familie of vrienden?
© Joods Educatief Centrum Crescas, Van Boshuizenstraat 12, 1083 BA Amsterdam
tel 020-6402380, crescas.nl - joodsebibliotheek.nl - joods.net
Vragen of opmerkingen naar redactie nieuwsbrief: Raya Lichansky

Wilt u de nieuwsbrief niet langer ontvangen, dan kunt u zich met één muisklik uitschrijven