vrijdag 3 juli 2020

Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar? Bekijk deze dan hier online


Joods Educatief Centrum 'Crescas'

nieuwsbrief

Joods Educatief Centrum Crescas

vrijdag 3 juli 2020 jaargang 16, nummer 26
 

Zomerleeskring Hebreeuws

Zomerleeskring Hebreeuws

Deze zomer kun je bij Crescas kiezen uit allerlei leuke en leerzame educatieve projecten. Een daarvan is de Zomerleeskring Hebreeuws: vijf Zoombijeenkomsten waarin je onder begeleiding van Hannah Neudecker Ha-sipoer sjel Eliezer ben Jehoeda (Het levensverhaal van Eliëzer ben Jehoeda) van de Israëlische schrijfster Tami Shem-Tov (1969) in de oorspronkelijke taal gaat lezen.
Tami schreef dit zestien bladzijden tellende boekje speciaal voor jongere lezers in Israël in 2010.

Eliëzer ben-Jehoeda (1858-1922) was een man met een missie. Hij wilde de Joden in Palestina voor hun dagelijkse leven een nieuwe moedertaal en bieden die paste bij de moderne tijd. Dat was nog niet zo eenvoudig: zijn tijdgenoten kenden het Hebreeuws alleen als de taal van Tanach en Tora. Hij slaagde erin de verouderde en verstarde taal van de heilige boeken nieuw leven in te blazen. Hij ondervond tegenstand, maar hij was kennelijk zó overtuigd van zijn gelijk dat het Ivriet, het moderne Hebreeuws, nu de voertaal is in Israël. Niet voor niets dus dat Eliëzer ben-Jehoeda als 'de vader van het moderne Hebreeuws' de geschiedenis is ingegaan.

Voor Ha-sipoer sjel Eliezer ben Jehoeda maakte Marcella Levie een Nederlandse vertaling, en om het lezen nog makkelijker te maken is de tekst voorzien van nekoedot (klinkerpuntjes).

De Zomerleeskring Hebreeuws vindt plaats op de woensdagen 8 en 22 juli, 5 en 19 augustus en 2 september. De bijeenkomsten beginnen om 11.00 uur en duren tot 13.00 uur. We maken gebruik van het digitale ontmoetingsplatform Zoom.

Ga naar onze website voor meer informatie of om direct in te schrijven

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

Zomercursus: Rock Tanach

Zomercursus: Rock Tanach

Studentenvereniging Sechel (UvA) heeft een serie van acht Zoombijeenkomsten opgezet waarin je op een ándere manier leert luisteren naar seculiere Israëlische muziek. Over tal van populaire meezingers is namelijk heel veel te vertellen waar je niet direct aan zou denken: vaak zijn de teksten geïnspireerd door Hebreeuwse teksten en beelden uit de Joodse heilige boeken. De poëtische verzen van het Hooglied en beelden en verwijzingen naar de figuren die de verhalen van het oude Israël bevolken, blijken met name in de jaren zeventig Israëlische songwriters te hebben geïnspireerd.

Voor deze boeiende cursus is een selectie gemaakt uit het rijke repertoire van bekende artiesten als Chava Alberstein, Gidi Gov, Tsvika Pik, Arik Einstein, Shula Chen, Ester Ofarim, Yizhar Cohen, Zohar Argov en Idan Raichel.

Samen met docent Daniel Kennemer luister je naar een grote verscheidenheid aan ballads, stevige rocknummers en hedendaagse versies van traditionele Sefardische en Jemenitische Joodse melodieën en ontdek je de bijbels geïnspireerde thema's van de songteksten.

De Zoombijeenkomsten vindt plaats op de donderdagavonden 9, 16, 23 en 30 juli en 6, 13, 20 en 27 augustus.
Elke bijeenkomst begint om 19.00 uur en eindigt om 20.30 uur.

Schrijf je in op onze website. Zodra je aanmelding is verwerkt ontvang je per mail een Zoomcode en -inlog.

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

Crescas is verhuisd!

Crescas is verhuisd!

Na weken voorbereiden, uitzoeken, weggooien en inpakken konden de verhuizers woensdag 24 juni het kantoormeubilair en de dozen van onze locatie bij Beth Shalom aan de Kastelenstraat overbrengen naar de Van Boshuizenstraat 12.

Directeur Diklah Zohar: "Sinds tien dagen zit Crescas in het nieuwe kantoor aan de Van Boshuizenstraat 12. Het is een ruimte met veel licht, lekker hoog op de derde verdieping, waar we van de top van de groene bomen kunnen genieten. Het is kleiner, knusser, maar praktisch ingericht. Hier ontwikkelen we onze mooie initiatieven: het Crescas zomerprogramma is net van start gegaan, en voor het nieuwe cursusjaar, dat in september begint, hebben we heel veel verrassingen in voorbereiding. We hebben er zin in!"
Office manager Channa Obstfeld: "Het is heel goed verlopen allemaal. We zijn bijna klaar met uitpakken en inrichten en hebben hier nu een knus kantoor. Ik weet zeker dat we hier onze flow wel gaan vinden!"

We zijn onze vrijwilligers Joop en Leo zeer dankbaar voor hun hulp en steun in de afgelopen maanden: dankzij hen en ondanks de coronamaatregelen is deze grote operatie vrijwel zonder stress tot een goed eind gebracht!

Een (heel) korte impressie van de verhuisdag vind je hier op onze website!

Onze adresgegevens zijn nu:
Joods Educatief Centrum Crescas
Van Boshuizenstraat 12
1083 BA Amsterdam
Telefoon: 020-6402380
Mail: info@crescas.nl

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

Boekennieuws

Alle eerder besproken boeken vindt u in het Boekennieuws-archief op onze website.
Boekennieuws

Crescas attendeert je op recent verschenen en verwachte Nederlandstalige of vertaalde boeken van Joodse schrijvers, al of niet met een Joods thema.

Deze week

Stephan Abarbanell vertelt een intrigerend verhaal in de romanHet licht van die dagen: een vreemdeling redt het leven van de jonge Duitse arts Robert Landauer. Dat moment bepaalt onverwachts hun beider toekomst.
In zijn hoogst actuele analyse Dit is geen propaganda legt de Brits-Russische journalist Peter Pomerantsev (1977) uit dat een overvloed aan leugens, foute grappen, absurditeit en bangmakerij een sfeer creëert die als doel heeft ons te verwarren en ons idee van waarheid te ondermijnen. De schrijver gaf zijn boek dan ook de ondertitel De oorlog tegen de waarheid mee.
In de roman Een tijd van leven van Erich Maria Remarque (1898-1970) ervaart een jonge frontsoldaat dat de wetten van de oorlog oppermachtig en nietsontziend zijn.

Uitgelicht

De Vlaamse filosoof en publicist Ludo Abicht (1936) publiceerde in september 2019 zijn persoonlijke wetenschappelijke visie op het antisemitisme, De eeuwige kop van Jood. In minder dan driehonderd bladzijden dendert hij door de geschiedenis van de jodenhaat. Hij begint in de vierde eeuw voor de gangbare jaartelling, passeert de voor Joden gruwelijke Middeleeuwen, ziet hoe de emancipatie van de Joden aan het einde van de achttiende eeuw honderd jaar later weliswaar in stand is gebleven maar tot steeds sterker groeiende haat heeft geleid. Het verhaal is bekend en de gevolgen eveneens, maar De eeuwige kop van Jood is vooral belangwekkend door Abichts visie op wat hij het 'nieuwe antisemitisme' noemt. De oorzaak van de moderne anti-Joodse sentimenten is niet langer religieus gemotiveerd maar politiek, want ontsproten aan hoe de wereld kijkt naar het Israëlisch-Palestijnse conflict. Hij benadrukt dat het voor het discours van groot belang is om onderscheid te maken tussen antisemitisme en antizionisme.
Recensente Marijke Laurense schreef in haar bespreking voor Trouw: "Hoewel ik meende al aardig wat te weten over de geschiedenis van het antisemitisme, heeft Abicht me toch weer een stuk wijzer gemaakt. Nooit geweten bijvoorbeeld dat een beroemde socialist en democraat als Domela Nieuwenhuis niet terugschrok voor uitspraken over ‘geldjoderij’ en de Joodse bankiers verantwoordelijk hield voor alle ellende van het kapitalisme. Ook Abichts filosofische insteek geeft diepgang. Nee, dit boek zal het conflict in het Midden-Oosten niet oplossen. Maar het kan wel helpen om in deze hoek van Europa het ‘nieuwe antisemitisme’ flink wat wind uit de zeilen te nemen."

In het Engels

Nu we toch zo met taal bezig zijn (zie onze Zoomlessen over poëzie en muziek en de Zomerleeskring Hebreeuws) is How the Hebrew Language Grew (1960) helemaal op zijn plaats. Als je geen zin hebt in dorre grammatica en suffe rijtjes, hoe nuttig ook, dan is dit uiterst onderhoudende en leerzame boek een absolute must.
Auteur Edward Horowitz begint met de theorie: de fascinerende ontstaansgeschiedenis van het oude én het moderne Hebreeuws. In het eerste hoofdstuk, 'In the Beginning There Were Words' behandelt hij het ontstaan en de ontwikkeling van de taal en introduceert vervolgens Eliëzer Ben Yehuda (1858-1922), de Hebraïcus die van het archaïsche Hebreeuws het moderne Ivriet maakte dat wij nu kennen. In hoofdstuk 2, 'From Pictures - Thousands of Them - to 22 Letters', komen we al dichter bij de praktijk: het ontstaan van het alef-bet en hoe de Grieken met de letters en de klanken aan de haal gingen.
Daarna gaat Horowitz los: hij legt uit waarom de wortel (sjoresj) van de meeste Hebreeuwse woorden uit drie letters bestaat, behandelt enkele afwijkende sjoresjiem, en verduidelijkt de lastige letters ajin, sjin en wav. Vanaf hoofdstuk 7 is het boek een grammatica, compleet met heldere uitleg, tal van voorbeelden en zelfs oefeningen.
Van Edward Horowitz als persoon was lange tijd alleen zijn geboortejaar, 1904, bekend. Dat jaartal levert nu een pagina op in geni.com: Edward Efraim Horowitz werd geboren in New York op 1 juni 1904, en overleed op 30 november 1986 in Israël. Zoeken op Google levert alleen op dat hij naast 'educator' ook rabbijn was. De achterflap van het boek vermeldt dat mr. Horowitz voorzitter was van de American Association of Teachers of Hebrew, de voorloper van de huidige National Association of Teachers of Hebrew (NAPH), dat hij in 1942 Sippurim Kallim, Short Hebrew Stories schreef, een collectie korte verhalen voor kinderen. Sippurim La Talmid, toegankelijke verhalen, woordenlijsten en taallessen verscheen in 1968, in 1977 gevolgd door Words Come in Families. Na zijn pensionering was Horowitz als columnist verbonden aan The Jerusalem Post, maar ook daar is niets over hem te vinden.
How the Hebrew Language Grew werd in 1993 heruitgegeven door Ktav Publishers en is nog altijd verkrijgbaar.

Nieuwsberichten uit boekenland

  • Lees op Tzum de column van L.H. Wiener over de struikelstenen die op 25 juni van dit jaar in Amsterdam voor zijn grootouders en oom zijn gelegd.
  • Ooit gehoord van het boek Swastika Night (1937) van de Britse Katharine Burdekine (alias Murray Constantine) (1896-1963)? Atlas Obscura trof deze futuristische distopie aan op een expositie in de (wegens corona voorlopig gesloten) New Yorkse Grolier Club voor boekenliefhebbers. Zinloos om daar te gaan zoeken: het boek en de schrijfster worden niet meer gevonden door de zoekmachine van Grolier Club. ArtDaily besprak de tentoonstelling waarvan Burdekins boek deel uitmaakte.

Vers uit de ramsj geplukt

De Kroatische, overtuigd veganistische Dunja Gulin schreef een boekje vol over Falafel. Gemalen kikkererwten tot balletjes of burgers gevormd, op alle denkbare manieren gekruid en bereid: vegetarisch comfort food bij uitstek!
Hans Knoop werd in het voorjaar van 1967 op eigen verzoek de eerste 'embedded' correspondent in Israël. Vanuit zijn standplaats Tel Aviv deed hij van uur tot uur verslag van de Zesdaagse Oorlog. Sindsdien heeft Knoop het Israëlisch-Arabische conflict in Israël van nabij of uit de verte meegemaakt en vrijwel alle belangrijke direct betrokkenen persoonlijk ontmoet. Een man met recht van spreken, en dat deed hij in Israël. Van lieveling tot paria? (2011). Hij gaat in op het internationale isolement waarin de staat Israël in de loop der jaren terecht is gekomen, rekent af met Israël bashers en staat tegelijkertijd uitgebreid stil bij het feit dat Israël zelf verre van onschuldig is in zijn steeds groter wordende isolement. Zelfs bijna tien jaar na verschijnen is het boek nog altijd actueel - te lezen 'met de kennis van nu'.
Oost west (2010) van Sjifra Herschberg (van 2001 tot 2005 correspondente voor NPO Radio 1 in Israël) en Tami Zer toont de andere, menselijke dimensie van het land. Hun twaalf intense familieportretten met mensen in Israël die wonen binnen de bestandslijnen van 1967, schetsen individuele levens die gevormd zijn door de geschiedenis van het land, met vele van de problemen die toen en ook nu nog actueel zijn.

Facebook ← Deel dit item op Facebook!
Onze columnisten deze week

Wie schrijft, die blijft: een keramisch kunstproject

Wie schrijft, die blijft: een keramisch kunstproject

Perron 1 presenteert in Kunststation Delden de installatie ‘Wie schrijft, die blijft’, een ‘grafo-misjpocho-logisch’ experiment in gebakken klei, vervaardigd door John Löwenhardt. Het project omvat 21 tegels met op ieder tegel een woord in een ander handschrift uit de eigen familiegeschiedenis.

John Löwenhardt is gepensioneerd politicoloog en beginnend keramist. Hij drukt in dit experiment zijn Joodse familiegeschiedenis uit in keramiek.
In het familiearchief heeft hij de bewaard gebleven handschriften sinds 1846 geïnventariseerd. Eén woord uit ieder handschrift heeft hij in cobalt oxide overgebracht in de ongebakken glazuur op een handgevormde tegel van 13 x 13 cm, het majolica-procédé.
Twaalf van de tegels vertellen verhalen uit de jaren 1846-1939, zes uit de Sjoa en drie uit de naoorlogse jaren.
De landschappelijke achtergrond van de installatie is het prachtige, groene Twents-Duitse grensgebied.

De installatie 'Wie schrijft die blijft' is van 7 juli tot en met 5 september 2020 permanent te bezichtigen vanaf het perron en de straat in expositieruimte Perron-1, de voormalige wachtkamer van het stationsgebouw van Delden aan de Stationsweg 1-5.
De verhalen achter de tegels zijn bijeengebracht in een digitaal 'boek' dat je hier kunt inzien.


Een fragment van een briefje dat Elie Weijl in 1942 schreef vanuit Westerbork. Daarin komt het woord 'louloene' voor, dat op de tegel is aangebracht. De gedetailleerde geschiedenis van Elie Weijl staat in het digitale boek.

John Löwenhardt werd in 1947 geboren in een Joods gezin in Almelo. Zijn grootmoeders waren opgegroeid in Oldenzaal en Denekamp, zijn grootvaders in Oberhemer (Sauerland) en Almelo. Geen van hen heeft hij gekend. Na een jeugd in Twente vertrok hij in 1964 naar Amsterdam. Hij promoveerde in 1981 aan de Universiteit van Amsterdam. Löwenhardt werkte als wetenschappelijk medewerker en hoogleraar aan diverse universiteiten en besloot zijn carrière als senior analist bij de rijksoverheid. In 2010 begon hij een intensieve speurtocht naar zijn verloren gegane Joodse familie. Sinds 2013 publiceert hij familieverhalen op zijn website LoewenhardtFoundation.org

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

Culturele agenda

Culturele agenda

Nu steeds meer culturele plekken en evenementen weer toegankelijk worden, hebben we binnenkort hopelijk weer wat meer te kiezen uit wat er de komende tijd te zien, te horen en te doen is. Omdat lang niet iedereen zich al waagt in musea, concertzalen en dergelijke, blijven we voorlopig ook nog naar digitaal kunst- en cultuurgeluk linken. Natuurlijk zijn we benieuwd of onze nieuwsbrieflezers mooie tips hebben.

En verder: mis je een activiteit of evenement en weet je hoe het bijwonen ervan is geregeld? Laat het ons weten! Een mailtje aan lichansky@crescas.nl is voldoende!

  • De prachtige documentaire Rabbi Wolff (2016), een portret van de inspirerende, diepgelovige rabbijn William Wolff (1929) is tot en met 6 juli HIER te zien. Mis het niet!
  • In december 2019 was de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg het podium waar pianist Marcel Worms zijn nieuwe cd opnam. Basia Jaworski beluisterde de opname en was zeer enthousiast. Op haar blog Basiaconfuoco noemt ze Worms zelfs "de ambassadeur van vervolgde en vergeten componisten."
  • Niels Falch promoveerde op 28 mei 2020 aan de Rijksuniversiteit Groningen op zijn proefschrift 'From Oy to Joy: Jewish Musical Style in American Popular Songs, 1892 - 1945'. Op 24 juni was hij een uur lang te gast bij NPO Radio 1 in het nachtelijke wetenschapsprogramma Focus. Van dat gesprek is de podcast 'Joodse muziekstijl ontdekt' gemaakt. Je kunt de uitzending hier terugluisteren.
  • Het Kunstkabinet van het Joods Cultureel kwartier toont een presentatie van fotograaf en kunstenaar Sarah Mei Herman (Amsterdam, 1980). Leuk om bij te wonen is het evenement Kom Kijken – Nieuwe aanwinsten in het JCK, waar een van de conservatoren het verhaal vertelt van een recente aanwinst. Het JCK volgt uiteraard de coronamaatregelen waaraan bezoekers en organisatie zich moeten houden.
  • Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam SLAA is bezig met een audio-feuilleton over Elma Piepot, auteur van een ever seller genaamd Gelukkige scherven: liefde na de breuk. De eerste aflevering werd geschreven door Niña Weijers, de tweede door Sofie Lakmaker. De podcasts worden ingesproken door actrice Titia Hoogendoorn. Voor de meest recente informatie volg je de Facebookpagina van SLAA.
  • Tot 22 november 2020 verandert het Joods Historisch Museum gedeeltelijk in een bioscooptheater uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. Je vindt de filmvoorstellingen bij de Evenementen van het JCK.

In de Digibieb
Bernard Canter: Billie Ritchie's Raad

In de Digibieb

De Utrechtse letterkundige Bernard Canter (1871-1956) is niet alleen de 'uitvinder' van de sociale reportage die voor zijn realistische verslagen uit het echte leven dicht op de huid van zijn onderwerp kroop.
Hij schreef toneelstukken die zeer geliefd waren, evenals zijn novelles, door hemzelf "Canter's Humoristische Verhalen genoemd."
Billie Ritchie's Raad (2016) is een door Canter als ik-figuur verteld "spannend verhaal uit Amerika", waarin de "bekenden Engelschen tooneelspeler Sir Herbert Tree" verslag doet van een reis door Amerika en in Californië een bezoek brengt aan "den alom bekenden en terecht beroemden heer Billie Ritchie, den grooten acteur van de film." Mr. Tree had "zeer langen tijd beproefd in Amerika onder den naam John Right zijn brood als schrijver te verdienen, wat hem helaas niet gelukt is." Een ontmoeting met voornoemde Billie Ritchie, die belooft van de nogal van zichzelf overtuigde mr. Tree/John Right een succes te maken, maar onder een andere naam. Dat lukt, maar zowel Billie Ritchie als mr. Tree komen er bekaaid van af. De moraal van het verhaal: Waar twee honden vechten om een been, gaat een derde er mee heen …

Je kunt dit "opvroolijkende" boekje van 31 bladzijden online lezen in de Joodse Bilbiotheek, of downloaden als pdf.

Nieuws van heinde en verre

Nieuws van heinde en verre

Onze wekelijkse knipseldienst met recente opmerkelijke berichten uit binnen- maar vooral buitenlandse media.

  • JTA heeft een In memoriam voor Carl Reiner, de legendarische "old Jew telling jokes", die deze week op 98-jarige leeftijd in New York overleed.
  • Haifa was lange tijd vrijwel coronavrij, maar nu niet meer, en dat is reden voor grote zorg, weet Times of Israel.
  • De livestream van een concert van het Israëlisch Filharmonisch Orkest dat door de Britse actrice Helen Mirren zou worden gepresenteerd, werd slachtoffer van een cyber attack en was dus niet zichtbaar. Ook Slipped Disc raakte de verbinding kwijt. Er werd wel een opname gemaakt, en die is nu op YouTube te zien.
  • Minstens 91 was ze, de legendarische Britse violiste Ida Haendel. Lees over haar in de Volkskrant.
  • De rotsklipdassen in natuurpark Ein Gedi hebben een eigen taaltje, ontdekte Atlas Obscura.
  • 'Mentshn-Fresser' is de titel van een liedje uit 1916, geschreven door Solomon Smulevitz. Ruim honderd jaar later is de tekst nog altijd angstwekkend actueel, schrijft Kveller.
  • De Israëlische start-up Redefine Meat heeft iets nieuws (en verbijsterend futuristisch) uitgevonden. Lees op Nocamels wat het is …
  • Het café van het Museum of Jewish Montreal serveert Joodse gerechten uit de diaspora. Gastro Obscura ging proeven.

Website van de week
I googled Israel

Alle eerder verschenen webtips vindt u in het ‘Website van de Week’-archief op onze website.
Website van de week

Een online reisgids voor Israël, met van alles het beste, leukste, mooiste, indrukwekkendste en ga zo maar door. Niet voor niets is de pay-off van I googled Israel "search no more - the ESSENTIAL guide to Israel!"

Ga je voor het eerst? Dan vind je hier al een begin, en als je dat allemaal al op orde hebt, dan kun je je hier verder voorbereiden op je reis.
Daarna begint de pret: er is heel veel te zien en te ontdekken. Maar dat moet je zelf doen: op de website dwalen kun je prima, verdwalen niet!

I Googled Israel is op Facebook, Twitter en Instagram.

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

In the Picture
Strictly Kosher episode 3

Alle eerder besproken video's vindt u in het ‘In the Picture’-archief op onze website.
In the Picture

De Joodse gemeenschap in het Britse Manchester telt 40.000 zielen. De camera's van het internetkanaal Real Stories mochten heel dichtbij komen om de Joodse tradities, hoogtijdagen en gebruiken op film vast te leggen.
Allerlei mensen komen aan het woord en vertellen intens en vaak met de nodige humor, en ontzenuwen tussen de bedrijven door allerlei wonderlijke ideeën die niet-ingewijden maar niet los lijken te kunnen laten.

Ok in deze aflevering treffen we Bernette, moeder van drie kinderen met alle beslommeringen van een koosjere huishouding, Joel Lever van damesmodehuis Mon Amie en de 83-jarige Sjoa-overlevende Jack Aizenberg. Elk van hen heeft een eigen relatie tot het jodendom.

De vijf delen van Strictly Kosher waren als één film in juni 2018 al eens in In the Picture.

Bekijk de film hier

Facebook ← Deel dit item op Facebook!

Radio en Televisie
3 -10 juli

Print dit radio- en tv-overzicht om het altijd bij de hand te hebben.
Radio en Televisie

Weekoverzicht van interessante programma’s op televisie en radio. Meer informatie is te vinden onder de weblink in de titel.
Tips van de week. Maandagavond voor liefhebbers van Rembrandt én Simon Schama bij NPO 2 Extra Schama on Rembrandt: Masterpieces of the Late Years. Herhaling vrijdagnacht.
Dinsdagavond zendt NPO 2 in de serie Verborgen verleden de aflevering met Jörgen Raymann uit. Raymann is geboren in Amsterdam, maar groeide op in Paramaribo. Daar gaat hij op zoek naar zijn (deels Joodse) roots.


vrijdag 3 juli

  • NPO 2, 21.15: Nu te zien! Afl.: Breitner vs Israels, Cathelijne Broers bezoekt het Kunstmuseum Den Haag, waar een tentoonstelling is gewijd aan deze artistieke rivalen, de meest prominente schilders van de Amsterdamse School.

zaterdag 4 juli

  • Stingray Classica NL, 18.05: Itzhak Perlman dirigeert Israel Philharmonic Orchestra. Opname van een aan Ludwig van Beethoven gewijd concert in het Mann Auditorium in Tel Aviv. Gespeeld worden de Ouverture 'Egmont', het Concert in C groot voor viool, cello, piano en orkest met als solisten Giora Schmidt (viool), Zuill Bailey (cello) en Navah Perlman (piano), gevolgd door de Symfonie Nr. 6 ‘Pastorale’.
  • NPO Radio 1, 20.00: Het marathoninterview. Afl. 1: Sophie Derkzen in gesprek met politicus, mensenrechtenactivist en schrijver Boris Dittrich (1955).

zondag 5 juli

  • Arte, 6.10: Mythos Odessa. Kulturstadt zwischen den Welten (2018). Aan het woord komen mensen van vroeger en van nu die hun sporen hebben achtergelaten in deze Oekraïense havenstad aan de Zwarte Zee.
  • Arte, 17.00: Willy Ronis - Pariser Fotograf und Humanist. De Franse fotograaf Willy Ronis (1910-2009), zoon van Joodse vluchtelingen uit Odessa en Litouwen, legde het naoorlogse dagelijkse leven in zijn geboortestad Parijs vast en werd daarmee een chroniqueur van zijn tijd.
  • RTL 7, 20.00: Er ist wieder da (2015). Komisch drama (verfilming van de gelijknamige satirische roman van Timur Vernes uit 2013) waarin Adolf Hitler ontwaakt in hartje hedendaags Berlijn.
  • NPO 2, 22.25: Why We Hate. Veelgeroemde documentaireserie, geproduceerd door Steven Spielberg, over de mechanismen die een rol spelen bij het ontstaan van haat, en de oplossingen om haat uit te bannen. Afl. 5: Misdaden tegen menselijkheid. Strafadvocaat Patricia Viseur Sellers staat regelmatig oog in oog met daders van genocide en misdaden tegen de menselijkheid. Zij probeert te ontdekken hoe haat mensen ertoe kan aanzetten de meest gruwelijke daden te plegen.
  • Arte tv, 23.15: Zsa Zsa Gabor, Königin des roten Teppich (2018). Documentaire over deze Hongaars-Amerikaanse filmactrice met Joodse roots.
  • NPO 2, 0.15: Naches. Afl.: Esther Erwteman, die een manier heeft gevonden om mensen bij elkaar te brengen en gezelligheid te bieden.

maandag 6 juli


dinsdag 7 juli

  • NPO 2, 19.40: Verborgen verleden. Afl.: Jörgen Raymann. Jörgen Raymann is geboren in Amsterdam, maar groeide op in Paramaribo. Daar gaat hij op zoek naar zijn roots. Zo wil hij weten hoe het precies zit met de Joodse takken van de familie, zowel aan de kant van zijn vader als van zijn moeder.
  • Arte, 20.15: Menschenhandel - Eine kurze Geschichte der Sklaverei. Arte maakt een vierdelige thema-avond over mensenhandel en slavernij. De geschiedenis begint in het jaar 476 en eindigt in 1888. Afl. 2, 1375-1620: Für alles Gold der Welt raakt ook aan de Nederlandse geschiedenis.

woensdag 8 juli


donderdag 9 juli

n.v.t.


vrijdag 10 juli

Facebook ← Deel dit item op Facebook!
 

(advertenties)


banner jonet banner amphora banner propra banner joodsamsterdam banner luna3 banner israelactie



twitter.com/Crescas facebook.com/Crescas Deze nieuwsbrief doorsturen naar familie of vrienden?
© Joods Educatief Centrum Crescas, Van Boshuizenstraat 12, 1083 BA Amsterdam
tel 020-6402380, crescas.nl - joodsebibliotheek.nl - joods.net
Vragen of opmerkingen naar redactie nieuwsbrief: Raya Lichansky

Wilt u de nieuwsbrief niet langer ontvangen, dan kunt u zich met één muisklik uitschrijven