Crescas nieuwsbrief - vrijdag 12 mei 2017

35 eeuwen Joodse geschiedenis

Of Jeruzalem, met de tempel van Salomon die boven alles uittorent, er werkelijk heeft uitgezien als op de afbeelding hierboven, een litho uit 1871? Zulke oeroude geschiedenis biedt natuurlijk ruimte te over voor de fantasie.
Hoe het werkelijk zit, wordt u verteld door historicus Bart Wallet in 3500 Jaar Joodse geschiedenis, een digitale 'cursus' in dertien afleveringen, verdeeld over vier hoofdstukken.
In de video's focust Bart telkens op een ander stukje geschiedenis en plaatst hij de Joodse identiteit in het perspectief van de cultuur in de betreffende periode in al die landen waar Joden zich in de diaspora hebben gevestigd. In ongeveer 24 uur maakt u, met Bart Wallet als tijdreisleider, kennis met de veelbewogen, indrukwekkende geschiedenis van het Joodse volk door 35 eeuwen heen.

Om de video's te bekijken hoeft u geen techneut te zijn: het enige dat u nodig hebt, is uw computer, laptop of tablet. De audio- en video-cursussen zijn zelfs op uw smartphone te volgen!

35 eeuwen Joodse geschiedenis is, zoals gezegd, opgedeeld in vier modules, die u als pakket maar ook afzonderlijk kunt bestellen. Op joods.net vindt u meer informatie. Inschrijven gaat supersnel, en na betaling (de iDEAL-link is bijgevoegd) krijgt u een e-mail met instructies. U hebt dan ook meteen een Mijn Crescas-account waarmee u onbeperkt toegang hebt tot de video's van deze cursus.

Boekennieuws

Crescas attendeert u op recent verschenen en verwachte Nederlandstalige of vertaalde boeken van Joodse schrijvers, al of niet met een Joods thema.

Deze week: De grote boekenroof van Anders Rydell vertelt het verhaal van een van de meest angstaanjagende ambities van de nazi's: de inzet van boeken als wapen in de vernietigingsmachinerie. Rydell beschrijft zijn zoektocht naar Europa's verdwenen bibliotheken. Zussen is een oorlogsverhaal, geschreven door NIOD-onderzoekster Hinke Piersma, over een familie die tijdens de oorlog uiteenvalt en zich voor hartverscheurende dilemma’s geplaatst ziet. De Italiaanse schrijver Claudio Magris (1939) baseerde zich voor zijn thrillerachtige roman Het museum van oorlog op het leven van Diego de Henriquez (1909-1974), een fanatiek verzamelaar van alles wat met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft.

Engelstalig: Immerman(n)'s Diaspora, een kort verhaal van de in Parijs wonende en werkende New Yorkse schrijver Gerry Dryansky (1938). Pianoleraar Rodolphe Immerman reist, na 25 jaar werkend leven in Parijs, naar Israël. Zal hij zich er kunnen thuis voelen, en wellicht zelfs blijven?

Vers uit de ramsj geplukt: In Op tv of roemloos ten onder nemen journalisten Margalith Kleijwegt en Max van Weezel de toenemende invloed van de 'mediacratie' onder de loep. Zijn Kamerdebatten verworden tot generale repetities voor een optreden in talkshows, en is het een zegen voor de democratie dat politici voortdurend op tv zijn? Sinds de verschijning van dit boek in 2013 is de situatie er niet beter op geworden.
Voor mensen met speciale belangstelling voor geschiedenis: Hitler's Spy Chief: The Wilhelm Canaris Mystery waarin Richard Bassett beschrijft hoe admiraal Wilhelm Canaris als hoofd van Hitlers veiligheidsdienst de Führer van het leven wilde beroven, omdat die een oorlog was begonnen die hij onmogelijk kon winnen. Uitverkocht maar na intekening begin juni weer leverbaar. Dat geldt ook voor The Assassination of Reinhard Heydrich. The True Story behind Operation Anthropoid van de Schotse publicist Callum MacDonald (1912–1999).

En verder:

  • Binnnenkort verschijnt bij De Arbeiderspers de Nederlandse vertaling van Die Manns – Geschichte einer Familie van Tilmann Lahme, het prachtig vertelde verhaal van een gezin dat volledig wordt beheerst door de literaire roem van de vader, Thomas Mann.
  • In het zesde en laatste deel van De bijbel voor ongelovigen richt Guus Kuijer zijn blik op Judit, Daniël, Suzanna en Ester. De meeste van deze verhalen gaan over het ontstaan van het antisemitisme en de reactie van de Joden daarop. Het boek verschijnt deze week bij Athenaeum.
  • Donderdag 18 mei wordt in het Goethe-Institut in Amsterdam Hel en paradijs – Amsterdam en de Duitse exilliteratuur gepresenteerd. Schrijfster Bettina Baltschev gaat in gesprek met Ewout van der Knaap, hoofddocent Duitse letterkunde aan de Universiteit Utrecht.
  • Volgende week neemt, als zijn gezondheidstoestand dat toelaat, de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan het eerste exemplaar in ontvangst van het foto- en verhalenboek 80plus Joden. Elders in deze nieuwsbrief meer daarover.

80plus Joden, in woord en beeld

Dinsdag 16 mei verschijnt 80plus Joden, een foto- en interviewboek over, maar vooral met twintig bewoners van het Joodse zorgcentrum Beth Shalom in Amsterdam.

Hun verhalen zijn ontroerend, grappig, indrukwekkend, en klinken vaak ook verwarrend ‘normaal’. Tegelijkertijd bieden ze een venster op een bewogen tijd, vanuit het gezichtspunt van overlevenden van een genocide tegen de achtergrond van de wederopbouw. De geïnterviewden delen hun ervaringen, hun wijsheid en hun humor, maar er kleeft aan hun verhalen ook onherroepelijk die extra dimensie: ‘de oorlog’.
De mensen die hebben meegewerkt aan dit boek - enkelen van hen zijn hoogbejaard - behoren tot de laatsten die nog uit eigen ervaring kunnen vertellen over deze ingrijpende periode in hun leven. Elk portret wordt geïllustreerd met prachtige foto's, gemaakt door Elsbeth Struijk van Bergen.

80plus Joden geeft daarnaast een beeld van Beth Shalom als Joods verzorgingshuis. Betrokkenen van hoog tot laag, van de directeur tot de gastvrouwen, van de chef in de keuken tot de cliëntenraad, vertellen wat hen drijft om zich juist voor deze zorginstelling in te zetten. Het boek bevat, voor hen die niet zijn ingevoerd in de Joodse tradities, een uitgebreide begrippenlijst.

De gesprekken werden opgetekend tussen 2014 en 2016 door Ido Abram, met medewerking van Simon Jacobus, Karen de Jager, Shirah Lachmann, Eva van Sonderen en Sarah Whitlau.

Uit het voorwoord:
"Door ons gedurende drie jaar op dit verzorgingshuis te richten, kregen we ook meer inzicht in het raadsel van de Joodse identiteit in het algemeen en antwoorden op vragen als: Wat houdt Joden, ondanks hun talloze interne meningsverschillen, bijeen? Is het God? Zijn het de feestdagen, de sjabbat en de gebruiken? Is het antisemitisme? Is het de verbondenheid met Israël? Is het humor en zelfspot? Hebben seculiere Joden eigenlijk wel een echte Joodse identiteit? Of is dat bij hen iets vaags, dat hen nauwelijks van niet-Joden onderscheidt?
Kortom: Wat betekent het om Joods te zijn?"

Etgar Keret - een waargebeurde geschiedenis?

Al op de middelbare school waren Stephane Kaas en Rutger Lemm fan van het werk van de Israëlische schrijver Etgar Keret. Stephane Kaas werd cineast, Rutger Lemm ging schrijven, maar de gedeelde fascinatie voor deze verteller van absurdistische verhalen bleef, en zo groeide het idee voor een televisiedocumentaire.
Etgar Keret was enthousiast over het plan en wilde er graag aan meewerken, zodat Kaas en Lemm Keret konden filmen in zijn woonplaats Tel Aviv en in New York tijdens een auteurstournee. Ook familie, vrienden en collega's van de schrijver, onder wie Jonathan Safran Foer en Gary Shteyngart, leverden op allerlei manieren een bijdrage aan het filmportret.

Zelfs met een beperkt budget verzamelden de filmmakers zoveel materiaal dat de vijftig minuten die voor een gemiddelde televisiedocumentaire gebruikelijk is, ruim werd overschreden. In het ruim zeventig minuten durende eindresultaat worden documentaire beelden en inkijkjes in het leven van Keret afgewisseld met animaties van de fictieverhalen en reconstructies van Kerets anekdotes.

De besloten première vindt plaats in Amsterdam op woensdag 17 mei, in aanwezigheid van de schrijver zelf, en donderdag 18 mei wordt de documentaire vertoond in bioscoop Het Ketelhuis in Amsterdam. Na afloop vindt een gesprek plaats tussen Etgar Keret en cabaretière en verhalenvertelster Paulien Cornelisse. Voor meer informatie en tickets zie ketelhuis.nl.
De trailer is te bekijken op Vimeo.

Onder de titel Etgar Keret - een waargebeurde geschiedenis is Etgar Keret: Based on a True Story op donderdag 15 juni om 22.55 uur op televisie te zien in het NTR-programma Het uur van de wolf.

De culturele agenda

Onze selectie uit het culturele aanbod voor de komende week (en een beetje verder).

  • Amsterdam: De jonge Amerikaan Joshua Weilerstein en zijn zus, de celliste Alisa Weilerstein, musiceren met het Nederlands Philharmonisch Orkest in een Russisch programma op zaterdag 13 mei (met Muziekcafé vooraf) en zondag 14 mei (met inleiding).
  • Amsterdam: filmmiddag met twee documentaires waarin de Amsterdamse Rivierenbuurt centraal staat: Rivierenbuurt: het gelijk van Berlage (Jan Wiegel, 1995) en Ik bedek mijn schmerz met mijn nerts (Renée Sanders, 1999), op zondag 14 mei om 14.00 uur.
  • Amsterdam: schrijfster en kunsthistorica Mariëlle Hageman is zaterdag 20 mei om 15.00 uur te gast bij De Amsterdamse Boekhandel. Ze zal vertellen over Amsterdam in de wereld, een prachtig beeld van de wisselwerking tussen Amsterdam en de rest van de wereld.
  • Rotterdam: Eenmalige vertoning in Kino Rotterdam op vrijdag 19 mei van Etgar Keret: Based on a True Story (zie elders in deze nieuwsbrief).
  • Delft: Klezmerensemble Ot Azoj en zangeres Emine Cambel nemen u zondag 21 mei op de woelige baren van Balkan-bop, klezmerrumba en Turkse grooves mee naar het fictieve land Molvania, het land met de modderigste party scene van heel Eurazië.
  • Wassenaar: in het fraaie koetshuis van Kasteel de Wittenburg in Wassenaar is Galerie Patries van Dorst gehuisvest. Zondag 21 mei opent daar een tentoonstelling met het veelkleurige werk van de in 1971 in Uruguay geboren Israëlische kunstenares Noemi Safir. Te zien tot en met vrijdag 21 juli.
  • Saaxumhuizen: beeldend kunstenaar Peter Hein neemt met bronzen beelden deel aan een groepsexpositie in Galerie de Pronkkoamer in de Friese gemeente Saaxumhuizen, ten zuiden van Pieterburen. Noor Agter presenteert een installatie van wrakke, hangende bootjes, en ook haar fragiele papier maché vogels zijn te zien. De derde exposant is schilder Gerard Galema. De tentoonstelling loopt tot en met zondag 2 juli 2017. Let op: De galerie is alleen op zaterdag en zondag tussen 10.30 en 17.00 uur te bezoeken!

Start Liberaal Joodse Gemeente Den Haag

De LJG Den Haag, die in 1929 werd opgericht, is gehuisvest in een prachtig historisch gebouw en rijksmonument aan de rand van het centrum van de stad, ter hoogte van het Malieveld. De Liberaal Joodse Gemeente Beth Jehoeda betrok het gebouw in 1968, eerst als huurder en enkele jaren later als eigenaar. Wat je noemt een bezit 'met aanschrijving': restauratie was dringend noodzakelijk. Toch kon pas in 1992 de actie 'Synagoge onder dak' worden opgestart, waarmee het gebouw uiteindelijk in zijn oude glorie kon worden hersteld.

De synagoge werd rond 1725 ontworpen door de Franse architect Daniël Marot (1663-1752). Hoewel hij als graveur naam had gemaakt aan het hof van Lodewijk XIV, moest hij zich als protestant in 1685 het vege lijf redden en vestigde zich in Holland. Ook daar wist hij een positie aan het hof te verwerven: hij ontwierp voor Willem III bijna alle interieurs van Paleis Het Loo en reisde zelfs in het gevolg van de vorst mee naar Engeland.

Daniël Marot had zijn stempel op 18e-eeuws Den Haag al ruimschoots gezet met ontwerpen in 'Hollandse Louis-XIV stijl', zoals het voormalige Stadspaleis Kneuterdijk, de decoratie van de Trèveszaal op het Binnenhof en tal van monumentale woonhuizen, toen de Portugees-Joodse gemeente Honen Dal hem de opdracht gaf een gebedshuis te ontwerpen. Honen Dal had zich na nogal wat omzwervingen in 1711 gevestigd in een huis aan de Lange Voorhout, in de wetenschap dat in 1726 het huurcontract zou aflopen en er dus tijdig een nieuw gebouw moest komen. Marot maakte de ontwerpschetsen, voor de gedetailleerde uitwerking en het toezicht op de bouw werd de Hollandse architect en 'meestermetselaar' Felix Dusart aangetrokken.
In de geest van de tijd - andersgelovige kerkgemeenschappen moesten vooral niet opvallen - kwam de synagoge achter een toegangshek en voorplein te liggen, geïsoleerd van de omgeving. Het interieur, een zaal met aan weerszijden op zuilen rustende galerijen voor de vrouwen en een monumentale hechal (Torarollenkast) en een fraaie teba (spreekgestoelte), was voor Marots doen sober te noemen: sterk symmetrisch, maar met relatief weinig krullen en versierselen.

Lees over de liberaal-Joodse beweging en hoe die in Den Haag terecht kwam in het lemma Start Liberaal Joodse Gemeente Den Haag in de Canon van 700 jaar Joods Nederland.

Nieuws van heinde en verre

Onze wekelijkse selectie uit recente opmerkelijke berichten uit binnen- maar vooral buitenlandse media.

  • De Israëlische vioolbouwer Amnon Weinstein heeft voor zijn project Violins of Hope het Duitse Bundesverdienstkreuz gekregen, meldt The Strad.
  • Ben Ferencz, de laatste van de aanklagers van de Neurenbergprocessen, geeft op 97-jarige leeftijd een advies aan de wereld. Lees en bekijk wat hij te zeggen heeft op CBS News.
  • In Times of Israel een artikel over de gidsen in Auschwitz die hun verhaal aan de bezoekers moeten uitbreiden.
  • Joodse hondennamen? Volgens de Forward is dat in New York niks bijzonders.
  • Tablet Magazine schrijft over orthodoxe vrouwen die toeristen binnenlaten in hun huizen om ze te laten hoe daar wordt geleefd.
  • Foto's van de Amsterdamse Joodse wijk en omgeving zomer 1941, gemaakt door verzetsman Gerard de Ries, op Holocaust History Archives.
  • Ook Pop Chassid heeft historische foto's. Ze geven een ander beeld van de Sjoa dan je doorgaans onder ogen krijgt.
  • De Joodse kant van The Three Stooges, dat onvergetelijke komische trio, wordt belicht op Jewish News Service.
  • De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan, die grote indruk maakte met zijn toespraak tijdens de Nationale Dodenherdenking van dit jaar, werd in september 2016 geïnterviewd door zijn eigen vrouw. Te bekijken op Vimeo.

Lilith, independent, Jewish and frankly feminist

Een van de eerste websites die we in deze rubriek onder de aandacht brachten, was het Amerikaanse feministisch-Joodse tijdschrift Lilith. Ruim vijf jaar later is de oorspronkelijke missie onverminderd behouden, maar de website heeft een flinke opknapbeurt gekregen. Lilith is in de eerste plaats een fysiek tijdschrift (dat bestaat al sinds 1976!), en daar wordt op verschillende plekken aandacht aan besteed. Lilith online is geen digitale kopie daarvan, maar een geheel eigen omgeving.
De startpagina is vol en prikkelt met die grote variëteit aan onderwerpen de nieuwsgierigheid. De tabs fungeren als richtingaanwijzers, waarbij onze voorkeur uitgaat naar Lilith e-Anthologies, een door de redactie gemaakte selectie artikelen, en The Lilith Blog waar vrijwel dagelijks een nieuwe bijdrage te lezen is. Er is ruimte voor commentaar en discussie!

Lilith geeft een nieuwsbrief uit, is actief op Facebook en Twitter en verzorgt ook podcasts waarop u zich via iTunes kosteloos kunt inschrijven. Een abonnement op het tijdschrift en alle digitale content op de website, waaronder alle verschenen nummers van het tijdschrift, is ook mogelijk.

Twenty two (22) letters

De Israëlische zangeres Victoria Hanna werd in 2015 door de Israëlische editie van het internationale zakentijdschrift Forbes uitgeroepen tot een van de 50 meest invloedrijke vrouwen van het land.
In datzelfde jaar nam ze de single Twenty two (22) letters (Esriem v'sjtajiem otijot jesod) op, een 'rap' op teksten uit het Sefer Jetsira (Boek der Schepping), een oeroude Joodse mystieke tekst over de symboliek van getallen (sefirot) en de letters (otijot) van het Hebreeuwse alfabet.

Victoria Hanna heeft haar spraakhandicap (ze stottert) overwonnen door die te gebruiken voor experimenten met de stembanden en door haarzelf geproduceerde geluiden.


Het Hebreeuwse alfabet bestaat uit 22 letters: drie 'moeder-letters' (alef, mem, sjien), zeven 'dubbele letters' en twaalf 'enkele letters'. Samen met de tien getallen vormen ze in de visie van kabbalisten de "32 paden van geheime wijsheid", waarmee God het universum schiep. Het Sefer Jetsira beschrijft hoe God daarbij de tien sefirot en de 22 letters in steeds wisselende combinaties aanwendde en dit geheim ten slotte aan Abraham onthulde. Over de ontstaansgeschiedenis van het Sefer Jetsira zijn de meningen nog altijd verdeeld, en ook de datering is onderwerp van heftige discussies.

12 - 19 mei

Weekoverzicht van interessante programma’s op televisie en radio. Meer informatie is te vinden onder de weblink in de titel. Veel 'vroeger' deze week, met documentaires waarin weinig bekende aspecten van de Tweede Wereldoorlog en de nasleep ervan worden behandeld. Aanraders: Hitler in der Hölle. Das Vermächtnis des Malers Joseph Steib, zondagochtend op Arte tv (lees vooral de beschrijving onder de link) en woensdagavond op omroep ONS de harde, ontnuchterende oorlogsfilm NaPoLa, dat zich afspeelt op een 'Nationaal-Politieke Academie', een nazi-onderwijsinstituut waar de toekomstige elite van het Groot-duitse Rijk moest worden opgeleid.

vrijdag 12 mei

  • Arte tv, 13.45: Nirgendwo in Afrika. Oscar winnend Duits familiedrama uit 2001 over een Joods gezin dat aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog uitwijkt naar Afrika.
  • Stingray Brava, 16.45: Jascha Heifetz: God's Fiddler. Documentaire uit 2011 over violist Jascha Heifetz, in 1901 in Vilnius in Litouwen geboren als Jossif (Jascha) Robertowitsch Heifetz. Met niet eerder vertoonde bewegende beelden en foto's uit het Heifetz familie-archief.
  • NPO 2 (EO), 22.55: Woman in Gold. Matig ontvangen drama uit 2015 over het juridische gevecht van de bejaarde Maria Altmann, nichtje van Adèle Bloch-Bauer, om het wereldberoemde portret van haar, 'Dame In Goud', terug te krijgen. Niet voor het geld (het doek bracht bij een veilig 135 miljoen dollar op), maar om gerechtigheid te krijgen voor wat haar familie tijdens de Sjoa was aangedaan.
  • Arte tv, 23.20: Asaf Avidan in Concert. De Israëlische popzanger Asaf Avidan (1980) wordt wel de reïncarnatie van Janis Joplin genoemd. Registratie van zijn Back to Basics concert in 2014 in de Folies Bergère in Parijs.

zaterdag 13 mei

  • NPO Radio 1 (KRO-NCRV), 11.00: De taalstaat. Vrolijk en informatief programma dat uitlegt hoe het met onze taal gaat, met vaste en wisselende onderdelen. Presentatie: Frits Spits.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 14.00: Argos. Onderzoeksjournalistiek. Achtergronden bij het nieuws of zaken die nieuws zouden moeten zijn. Met onthullende reportages en aandacht voor journalistieke boeken en kwesties in de (onderzoeks)journalistiek uit binnen- en buitenland. NB: onder de link zitten ook mogelijkheden eerdere items terug te zien!
  • NPO Cultura (VARA), 17.45: Zembla. Afl.: de omstreden vrienden van Donald Trump: deel II - King of Diamonds. De Russische miljardair Lev Leviev, een van de grootste diamanthandelaren ter wereld (en eigenaar van Siebel, Nederlands grootste juweliersketen!), is omstreden vanwege verdenking van handel in bloeddiamanten. Hij heeft connecties met de Russische president Poetin, de Amerikaanse president Trump en diens schoonzoon en topadviseur Jared Kushner.
  • BBC 2, 21.30: Woman in Gold. Matig ontvangen drama uit 2015 over het juridische gevecht van de bejaarde Maria Altmann, nichtje van Adèle Bloch-Bauer, om het wereldberoemde portret van haar, 'Dame In Goud', terug te krijgen. Niet voor het geld (het doek bracht bij een veilig 135 miljoen dollar op), maar om gerechtigheid te krijgen voor wat haar familie tijdens de Sjoa was aangedaan.
  • Canvas, 22.25: Süskind. Oorlogsdrama uit 2012 van Rudolf van den Berg, over de Joodse Walter Süskind die besluit handjeklap met de SS te spelen in een wanhopige poging honderden kinderen van transport naar de concentratiekampen te redden.

zondag 14 mei

  • Arte tv, 11.15: Hitler in der Hölle. Das Vermächtnis des Malers Joseph Steib. Joseph Steib (1898-1966), ambtenaar in de Franse stad Mulhouse (van 1940 tot 1945 in handen van Duitsland), maakte in het geheim schilderijen waarin hij zijn woede tegen het nationaal-socialisme lucht gaf. Van de 57 schilderijen die hij onder de titel Salon des Rêves in zijn keuken vervaardigde, zijn er nu ruim dertig teruggevonden.
  • NPO 2 (AVROTROS), 19.15: Close up. Afl.: Miriam Beerman - Van chaos naar kunst. Documentaire over deze in 1923 in Providence, Rhode Island geboren Amerikaanse kunstenares die in haar werk toont dat zelfs het grootste leed kan worden overwonnen.
  • NPO 2 (VPRO), 20.15: Himmlers hersens heten Heydrich, spraakmakende documentaire vertelling in zeven delen, gebaseerd op de bestseller HhhH van Laurent Binet. In dat boek beschrijft Binet op onnavolgbare wijze de spectaculaire aanslag op nazi-kopstuk Reinhard Heydrich in Praag, mei 1942. Afl. 6: De wraak. Heydrich is dood, maar het moorden gaat door. Een dorp dat niets met de aanslagplegers te maken heeft, wordt met de grond gelijk gemaakt. Herh.: 17/5, NPO Cultura, 0.10.
  • NPO Cultura (VPRO), 21.05: Hitlers kinderen (Hitler's Children). Israëlische documentaire uit 2011 van Chanoch Ze’evi over de nazaten van een aantal sleutelfiguren van het naziregime. Hoe is het om te leven met de naam Himmler, Goering of Von Ribbentrop?
  • Arte tv, 23.20: Sasha Waltz in der Elbphilharmonie: "Figure Humaine". Met haar gezelschap Sasha Waltz and Guests maakte de Duitse choreografe Sasha Waltz (1963) zich nog voor de opening met dans en muziek meester van het nieuwe concertgebouw in Hamburg.

maandag 15 mei

  • Canvas, 15.00: Halve finale van het Koningin Elizabeth Concours 2017. Voor het eerst in tachtig jaar (!) is er weer een wedstrijd voor cellisten. Tussen de vele kandidaten uit het Verre Oosten en Oost-Europa treffen we ook de Israëlische musicus Haran Meltzer (1994).

dinsdag 16 mei

  • Canvas, 15.00: Halve finale van het Koningin Elizabeth Concours 2017. Voor het eerst in tachtig jaar (!) is er weer een wedstrijd voor cellisten. Tussen de vele kandidaten uit het Verre Oosten en Oost-Europa treffen we ook de Israëlische musicus Haran Meltzer (1994).
  • ONS, 21.00: Criminal Doctors, Auschwitz, Franse documentaire uit 2013 van Emil Weiss. In dit laatste deel van de huiveringwekkende trilogie Destruction laat Weiss de nazi-artsen 'aan het woord' die verantwoordelijk waren voor de beruchte medische experimenten.

woensdag 17 mei

  • Canvas, 15.00: Halve finale van het Koningin Elizabeth Concours 2017. Voor het eerst in tachtig jaar (!) is er weer een wedstrijd voor cellisten. Tussen de vele kandidaten uit het Verre Oosten en Oost-Europa treffen we ook de Israëlische musicus Haran Meltzer (1994).
  • TV5 Monde, 18.40: La loi, le combat d'une femme pour toutes les femmes. Televisiedrama uit 2014 over het drie dagen durende debat dat in 1974 in de Franse Assemblée werd gevoerd over de invoering van legale abortus. Simone Veil speelde daarin een leidende rol.
  • NPO Cultura (AVRO), 20.30: Close up. Afl.: Architect Oscar Niemeyer: Het leven is een ademtocht. De Braziliaanse architect Oscar Niemeyer (1907-2012) ontwierp in de jaren zestig de futuristische hoofdstad van Brazilië, Brasília. De karakteristieke, sculpturale vormen van de architectuur in Brasília groeiden uit tot een handelsmerk en maakten hem wereldberoemd. Ook in Israël liet hij sporen na.
  • ONS, 21.00: NaPolA - Elite für den Führer. In 1942 wordt een jonge bokser toegelaten tot een 'NaPoLa', een Nationalpolitische Erziehungsanstalt. De film behandelt een weinig bekend stukje geschiedenis. Herh.: 18/5, 15.00.

donderdag 18 mei

  • Canvas, 15.00: Halve finale van het Koningin Elizabeth Concours 2017. Voor het eerst in tachtig jaar (!) is er weer een wedstrijd voor cellisten. Tussen de vele kandidaten uit het Verre Oosten en Oost-Europa treffen we ook de Israëlische musicus Haran Meltzer (1994).
  • NPO Cultura (Omrop Fryslân), 15.55: Ondergedoken in Friesland. Ruim 30.000 vervolgden en ontheemden vonden in de Tweede Wereldoorlog bij Friese gezinnen een veilig onderduikadres. Deel van een driedelige documentaireserie waarin Fryslân DOK de onderduikhulp reconstrueert aan Joden, geallieerde piloten en mannen die de Arbeitseinsatz ontdoken.

vrijdag 19 mei

  • Canvas, 15.00: Halve finale van het Koningin Elizabeth Concours 2017. Voor het eerst in tachtig jaar (!) is er weer een wedstrijd voor cellisten. Tussen de vele kandidaten uit het Verre Oosten en Oost-Europa treffen we ook de Israëlische musicus Haran Meltzer (1994).
  • NPO Radio 4 (AVROTROS), 20.00: Vrijdagconcert. De jonge Israëlische dirigent Lahav Shani dirigeert het Radio Filharmonisch Orkest in onder meer de Ouverture op Joodse thema's van Sergej Prokofjev.