Crescas nieuwsbrief - vrijdag 26 februari 2016

Debatterij #4: LGBT in het jodendom

Ook de eerstvolgende Debatterij, zondag 6 maart, haakt weer aan bij een actueel onderwerp.
Een forum en 'de zaal' gaan het gesprek aan over de vraag wat het jodendom LGBT-Joden (lesbian, gay, bi- & transgender) te bieden heeft, en andersom: wat hebben LGBT-Joden het jodendom te bieden?

Vragen die aan de orde komen: Is de Joodse gemeenschap voor de LGBT-misjpoge nog wel de moeite waard om erbij te willen horen? Hoe kijkt het Joodse establishment tegen deze Joodse familieleden aan? Zijn ze een doelgroep voor Joodse organisaties? Wat heeft het jodendom de individuen en de groep te bieden? En wat zegt dat over onze identiteit? Kunnen we iemand uit naam van het jodendom verbieden te zijn wie hij/zij is? En wat zijn de laatste ontwikkelingen?

In het panel nemen plaats:
Barbara Barend, presentator en sportjournalist, staat vaak op de bres voor de emancipatie van de lesbische vrouw, Gideon Querido van Frank, oprichter Exodays, een Joods LGBT-programma rondom de Gay Pride, Leo Mock, Talmoedist, historicus, docent aan de universiteiten van Tilburg en Amsterdam, docent en columnist bij Crescas. Debatleider: Karen de Jager, journalist.

Kom en praat mee bij de Debatterij!

Wanneer en waar?
Zondag 6 maart 2016 om 15.00 uur (deuren open 14.30).
Vanaf 17.00 uur kunt u napraten met een drankje.
Plaats: Crea, Nieuwe Achtergracht 170, Amsterdam.
Entree € 2,50. Schrijf nu in op onze website.

Jodendom: een boom met vele takken

Jodendom: een religie en een groot aantal daarmee verbonden rituelen en tradities, die op hun beurt gepaard gaan met culturele, sociale en praktische gebruiken. Ziehier een simpele definitie, maar wel één die de brede basis vormt voor een complexe ontwikkeling vanuit minstens vijf hoofdstromingen, met elk hun eigen opvattingen. Die diversificatie is tot op de dag van vandaag terug te vinden, maar dan teruggebracht tot drie.

Die belangrijkste, het orthodoxe, het conservatieve en het liberaal-reform jodendom kun je zien als takken die aan dezelfde stam zijn ontsproten, maar elk hun eigen groei hebben doorgemaakt, compleet met zijtakken.

Het is interessant te bekijken welke overeenkomsten behouden zijn gebleven en welke verschillen er in de loop der tijd zijn ontstaan. Wie zich identificeert als behorend bij een van die genoemde stromingen zal zich daar doorgaans goed én thuis bij voelen, maar soms wringt het toch. Waarom?
In Israël wordt anders tegen deze drie belangrijkste Joodse geloofsrichtingen aangekeken dan in de Diaspora. Maar waarom? En hoe zal de toekomst eruit zien? Immers, de orthodoxie wordt steeds sterker, zeker numeriek, maar ook het liberale jodendom eist steeds meer plaats op, iets wat regelmatig leidt tot conflicten waar alleen het Hooggerechtshof uitsluitsel in kan geven.

Samen met onze rabbinica-docent Leo Mock bekijkt u de situatie in Nederland en daarbuiten en gaat u op zoek naar antwoorden, waarbij ook de actualiteit betrokken zal worden.

[cursus]7651[/cursus]

Hans Keilson: het leven gaat verder

Hans Alex Keilson is Jood, Duitser, schrijver en dichter, psychoanalyticus en kinderpsycholoog - geboren in 1909 in Bad Freienwalde en in 2011 in Hilversum overleden, na een lang en veelbewogen leven, dat tallozen, zij die bij hem in therapie waren én mensen die zijn boeken hebben gelezen, zal hebben geraakt.

In het boek Woordeloos tot verhaal (2012, uitgeverij Verloren) omschrijft Hans Ester, literatuur- en cultuurwetenschapper, Hans Keilson als een op verbetering van het leven ingesteld mens, met een scherp inzicht in de krochten en spelonken van de menselijke geest, maar evenzeer met een onwrikbaar geloof in de mogelijkheden van de taal om haat en verwonding te overwinnen. En met een gevoel voor humor waarin droefheid over onherroepelijk verlies en liefde voor het leven samenkomen.

Aan deze bijzondere en voor velen onvergetelijke man wijdt Crescas volgende maand een tweetal lezingen. Peter Luijendijk (1981), die de lezingen geeft, werkt aan een proefschrift over Hans Keilson, waarvoor hij een specifieke invalshoek koos.

Lees meer op onze website en schrijf u snel in!

Roze filmdagen 2016 in Amsterdam

De 19e editie van de Roze Filmdagen, het Amsterdam Gay & Lesbian Film Festival, vindt plaats van 10 tot 20 maart 2016.
'Het leukste filmfestival van het jaar' biedt, onder het motto 'Helden-editie', een sprankelend, prikkelend en onderhoudend programma met meer dan 120 grote en kleine(re) arthouse films, even divers als de LGTB-gemeenschap. Stof tot nadenken is er zeker ook. Daarbij spelen de verschillende 'routes' een belangrijke rol. Elk ervan bevat een aantal films die een afzonderlijk thema belichten: HIV en aids, jongeren, leven met een beperking en internationale strijd om erkenning.

Uit Israël komen dit jaar drie films: Barash (Israël 2015, 81 minuten, Michal Vinik) gaat over meidenliefde tegen de achtergrond van een politiek verscheurd land. Aquarium is een superkorte film van Yonatan Tal, en de Engels gesproken film Yound and pretty afficheert zich als 'jongens en ontembare hormonen versus eerste liefde'.

Meer informatie is te vinden op de website van rozefilmdagen. Daar vindt u ook het volledige programma.

(Bijna) 100 jaar Joods Bussum

De Joodse gemeente Bussum bestaat officieel sinds 1917, maar maakte sinds de 18e eeuw deel uit van Naarden. De gemeente telt momenteel zo’n 130 leden. De synagoge uit 1931 is gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School en fungeert ook als ontmoetingsplek voor buurtbewoners.

In 2011 is in de kasten achter in het sjoelcomplex het archief teruggevonden dat tientallen jaren uit beeld is geweest en daardoor compleet vergeten. Een interessant feit dat daaruit naar voren kwam, was dat er tijdens de oorlog een groot onderduiknetwerk was opgezet, waardoor honderden mensen de oorlog hebben overleefd. Er werd zelfs een onderduikkrant verspreid, 'De Keten' – Hasjalsjelet, om onderduikers een steuntje in de rug te geven, een staaltje koelbloedigheid van onder meer Sam van Perlstein en Sam van Gelder. Vijf edities zijn van deze krant verschenen, ieder in honderden exemplaren gestencild en rondgebracht door koeriersters. Even opzienbarend was de ontdekking dat twee soldaten van de Duitse Wehrmacht dit netwerk steunden door valse papieren te regelen.

Annet Betsalel, die samen met haar echtgenoot Amir leiding geeft aan het geestelijke, sociale en culturele leven van de Joodse Gemeente Bussum, maakte over dit bijzondere verhaal de documentaire Treffpunkt Erasmus.

Zondag 13 maart wordt een excursie naar Bussum georganiseerd waarbij Annet het hele verhaal zal vertellen, haar film zal vertonen en een rondleiding zal geven over de tentoonstelling '100 jaar Joods Bussum'.

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Stuur een mail aan Sheila Gogol, dan ontvangt u alle informatie!

Boekennieuws

Crescas attendeert u op recent verschenen en verwachte Nederlandstalige of vertaalde boeken van Joodse schrijvers, al of niet met een Joods thema.

Vandaag: vers van de pers Vogeljongen van Guus Bauer, een roman/onderzoek naar de gevolgen van verzwijgen. Historicus en NIOD-onderzoeker Ralf Futselaar schreef met Gevangenissen in oorlogstijd 1940-1945 een fascinerende studie naar onbekende aspecten van detentie tijdens de oorlogsjaren, en Dirk de Groot doet al enkele tientallen jaren onderzoek naar het aankoopbeleid en de uitbreiding van de Portugees-Israëlitische Begraafplaats Beth Haim, nu gepubliceerd in Beth Haim in Ouderkerk 1614-1691, een uitgave van de Historische Vereniging Wolfgerus van Aemstel.

Engelstalig: Robert Capa's Road to Jerusalem, een prachtige, geïllustreerde longread over fotograaf Robert Capa (1913-1954), 'Photographer of Life', in Jewish Review of Books.

Vers uit de ramsj geplukt: De geschiedenis van imaginaire landen en plaatsen van de deze week overleden Italiaanse schrijver Umberto Eco. Ook het land van de bijbel moet eraan geloven. Holocaust. The Nazi Persecution and Murder of the Jews, is een 672 pagina's tellende studie van Peter Longerich, en, met 861 pagina's even monumentaal, Het jodendom van de Zwitserse theoloog Hans Küng (1928) over de complexe religieuze en politieke geschiedenis van drieduizend jaar jodendom.

En verder:

  • Yotam Ottolenghi komt een paar dagen voor een signeertournee naar Nederland. Donderdagmiddag 3 maart is hij, zoals we al eerder meldden, bij boekhandel Scheltema in Amsterdam, maar eerder op de dag, tussen 12.00 en 13.00 uur in de Bijenkorf in Amstelveen!
  • Oorlogswinter van Jan Terlouw verscheen in 1972 en is uitgegroeid tot een Nederlandse klassieker. Om een nieuwe generatie jongeren aan het lezen te krijgen (en tegelijkertijd wat historische kennis mee te geven), ligt het boek nu voor € 1,- in alle boekhandels, onder het motto Geef mij maar een boek!.
  • Op het literaire weblog Tzum laat Guus Bauer zich interviewen door journalist Bert Trompenburg, naar aanleiding van het hierboven genoemde Vogeljongen.
  • Arnon Grunbergs langverwachte 'moederroman' verschijnt dit jaar op 8 mei bij uitgeverij Lebowski.
  • Van 8 tot en met 13 maart vindt in Gent het festival Mind the Book plaats, de international meeting tussen schrijvers en lezers.

Documentaire: The Muses of Bashevis Singer

Een harem vol vertaalsters - dat zou de hemel op aarde zijn. Deze wensdroom is afkomstig van de beroemde Pools-Amerikaanse schrijver Isaac Bashevis Singer (1902-1991). Weinig bekend is dat Singers wensdroom realiteit was: tijdens zijn hele werkzame leven omringde hij zich met getalenteerde, jonge vertaalsters, met wie hij soms ook een romantische verhouding kreeg. Ze vormden voor Singer een onuitputtelijke bron van inspiratie, ze waren met recht 'zijn muzes'.
Van de meer dan 40 jonge vrouwen die in die hoedanigheid vanaf de jaren '60 een rol speelden in Singers leven, zijn er nog negen in leven. De laatste, Duba Leibell, werkte voor hem tot 1991.

In de Israëlische documentaire The Muses of Bashevis Singer komen ze aan het woord - met als resultaat een heel nieuwe kijk op I.B. Singer. Ook wordt duidelijk wat hun invloed was op het creatieve proces waaruit zoveel prachtige Jiddisje literatuur is ontstaan.

Regisseurs Shaul Betser en Asaf Galay brengen de relatie tussen Singer en zijn vertaalsters in beeld en geven een fascinerend kijkje in de literaire keuken van deze onvergetelijke schrijver.

In Mosaic een mooi artikel over de film, en op YouTube een korte trailer.

Te zien in Nederland:
7 maart, Filmschuur Haarlem,
28 maart, Chassé Cinema Breda,
30 maart, Focus Arnhem.

Mishenet Zequenim

Het Portugees Israëlitisch Gesticht voor Oude Lieden 'Mishenet Zequenim' (Steun aan ouden) was niet altijd gevestigd in het prachtige pand aan de Nieuwe Herengracht 33. Van 1749 tot 1798 was een huis op de Weesperstraat tusschen de Heeren- en de Keizersgracht tot huisvesting der ouden ingerigt, staat over deze zorginstelling te lezen in documentatie van het Huygens Instituut bij de KNAW.
Aanvankelijk wilde de Gebroederschap van 12 welgestelde Portegiezen ouderenzorg bieden aan mannen én vrouwen, maar bij de verhuizing naar het nieuwe pand - een schenking van één van de bestuursleden - aan de Nieuwe Herengracht, kregen de vrouwen een eigen tehuis in het pand Amstel 51, waar ook aan ziekenverzorging werd gedaan. Het nieuwe pand was vanaf 1798 uitsluitend toegankelijk voor oude behoeftige mannen van 60 jaar en ouder. Zij moesten bovendien een gezond gestel hebben en tot het Portugeesch Israëlietisch Kerkgenootschap behoren.

De bewoners werden verzorgd door een 'vader' en een 'moeder' die, volgens een vacature in het NIW van 7 december 1877, niet boven de 50 jaren oud, Portugeesche Israëlieten, het zij gehuwde lieden zonder kinderen ten hunnen laste of broeder en zuster beiden ongehuwd moesten zijn. Voor een gezamentlijk salaris van 400 gulden per jaar, kreeg men dan vrije Kost, Inwoning, Bewassching enz.

Bij Misjenet Zkeniem, zoals een van de alternatieve spellingen luidt, werden altijd minimaal tien mannen verzorgd, zodat er voor de huissjoel op de tweede verdieping in elk geval minjan zou zijn en een dienst kon worden gehouden. Het huis had aan de zuidzijde een loofhut, een aangebouwde kamer waarvan het dak kon worden opengetrokken, zodat de bewoners tijdens Soekot toch 'buiten' konden verblijven en de sterren zouden kunnen zien.

De twee gevelstenen die het pand sieren, zijn afkomstig van het eerste tehuis aan de Weesperstraat, dat in 1932 op de nominatie stond te worden gesloopt. Dankzij het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap werden ze ingemetseld aan de Nieuwe Herengracht. In februari 1943 werden de bejaarde bewoners door de Duitse bezetter gedeporteerd en, alsof dat nog niet voldoende was, de teksten op de gevelstenen weggehakt. Dat de stenen nu weer in oude staat zijn hersteld, is het werk geweest van de Vereniging Vrienden van Amsterdamse Gevelstenen (VVAG): het bleek dat onder de cementlaag de contouren van de letters nog duidelijk herkenbaar waren. Op 4 mei 1995 werden de herstelde stenen onthuld.

Over plaats en rol van het 18e-eeuwse 'zorgcircuit' leest u meer in het lemma 1749: Mishenet Zequenim in de Canon van 700 jaar Joods Nederland.

Met Job geleefd

Herdenking Februaristaking

Zij zijn er geweest en nu
staan wij de Dokwerker te woord
met kransen, geschuifel en blote hoofden boven het weggedroogde bloed.
Zonnigheid in de openstaande lucht
maar nog geen zwaluwen die zomer maken.
Men schurkt zich in zijn kleren en behoedt zich tot een volgend jaar met bloemengeur.

Dit gedicht werd in 1972 geschreven door Maurits Mok (1907-1989) en is te vinden in de bundel Met Job geleefd. Maurits Mok heeft 34 dichtbundels op zijn naam staan (alle in de Joodse Bibliotheek te lezen of te downloaden).

Toen het werk van Maurits Mok in de Digibieb werd opgenomen, schreef uw redacteur: Maurits Mok is misschien wel een heel goed voorbeeld van hetgeen wij met onze digitale bibliotheek willen bereiken […] Hij was literatuurcriticus en hij nam plaats in de jury van diverse literaire prijzen. Mok’s proza en poëzie vormen een imposant oeuvre. Maar … hoe bekend is deze auteur, die zo veel werken op zijn naam heeft staan, vandaag de dag nog? Door de boeken van Mok op te nemen in onze Digibieb willen we zijn werk aan de vergetelheid ontrukken en onder de aandacht houden.

Aan Maurits Mok zelf werden ook de nodige prijzen toegekend: in 1957 de Prijs van de Gemeente Amsterdam voor Stormen en stilten (1956), in 1959 de Prijs van de Stichting Kunstenaarsverzet en in 1962 de Henriëtte Roland Holst Prijs voor de indrukwekkende poëziebundel Gedenk de mens (1957) én zijn hele oeuvre, in 1969 de Marianne Philips-prijs, en in 1958 werd Niemandsland door De Groene Amsterdammer uitgeroepen tot Boek van de Maand.
Dit boek ontbreekt in de Joodse Bibliotheek. Hebt u het in uw boekenkast staan en wilt u het tijdelijk of definitief aan ons afstaan ter digitalisering? Graag bericht naar info@crescas.nl!

Nieuws van heinde en verre

Onze wekelijkse selectie uit recente opmerkelijke berichten uit binnen- maar vooral buitenlandse media.

  • Belangrijk, en goed om te weten, op israel.nlambassade.org.
  • Noura Lifschitz heeft van haar appartementje in Tel Aviv een heel bijzonder opvanghuis gemaakt, schrijft JPost.
  • De Bijzondere Collecties van de UvA heeft een verzameling werk van en over grafisch ontwerper Fré Cohen verworven, meldt uva.nl.
  • Nieuwe ruimtevaartontwikkelingen vanuit … Israël! Lees meer op mfa.gov.il.
  • Zangeres Noa had de steun nodig van de Israëlische ambassade om te kunnen optreden in Canada, schrijft de Forward.
  • In Mosaic Magazine bestudeert Philologos de ontwaarding van woorden.
  • Kunstlicht, en met name wit LEDlicht vlak voor het slapengaan, heeft invloed op de spijsvertering, blijkt uit onderzoek waarover Israel21C bericht.
  • Indiana Jones' antisemitische aartsvijand zegt in Raiders of the Lost Ark een Joods gebed. Jewniverse zocht het uit. Om op te letten de volgende keer dat u de film ziet?
  • Politieke geschiedenis, zo meldt de Forward, werd geschreven in Uganda.

This Place

In het Brooklyn Museum in New York exposeren 12 internationaal gerenommeerde fotografen onder de titel This Place. Door hun ogen en met behulp van hun werk maakt de bezoeker kennis met de complexe werkelijkheid van Israël en de Westelijke Jordaanoever.

Initiatiefnemer van het project is de Franse fotograaf Frédéric Brenner (1959). Zijn allereerste fotoreportage maakte hij op 19-jarige leeftijd in Jeruzalem, in de orthodoxe wijk Mea Shearim. Begin jaren '80 was hij op pad om de Joodse gemeenschappen overal ter wereld vast te leggen. Een tentoonstelling met foto's van Brenner was in 2005 te zien in het Joods Historisch Museum in Amsterdam, onder de titel Diaspora: thuis in ballingschap.

This Place biedt een tegenargument voor de toenemende vooringenomenheid waarmee door internationale media naar Israël en de Westbank wordt gekeken, vooral door die blik in beelden te verbreden.

Voor This Place nodigde Brenner een aantal fotografen uit voor een reis van twee weken door Israël. Ze ontmoetten schrijvers, kunstenaars, denkers en activisten en bepaalden, samen met Brenner, op welk onderwerp ze zich zouden concentreren.
Het resultaat, waarover Harper's Magazine opmerkt Only such a spectrum of perspectives could really do justice to the complexities and to the fact that Israel is totally un-understandable, is tot en met 5 juni in New York te zien.

This Place ging eind oktober 2014 van start in Praag en was daarna te zien in Tel Aviv en West Palm Beach en nu dus in New York.

De website die This Place begeleidt is een wonder in de wijze waarop de relevante informatie wordt gepresenteerd.
De startpagina bestaat uit 12 verspringende foto's met daarin, aanklikbaar, de naam van de fotograaf. Met het plusje rechtsboven ga je naar de betreffende pagina, waar de fotograaf wordt voorgesteld, zijn projectfoto's te bekijken zijn en veel achtergrondinformatie te vinden is.

Het loont alleszins de moeite om onder Journal verder te kijken: impressies van eerdere locaties van de tentoonstelling, interviews met de makers en podcasts.

This Place is te vinden op Facebook, Twitter en, uiteraard, Instagram.

Een prachtige bespreking van de tentoonstelling verscheen op 11 februari 2016 in The New York Times.

First Lessons in Love

Een toevallige ontmoeting tussen Tom, een orthodox meisje van 17 (Gil Yifrach) en Razi, een seculiere straatmuzikant (Ben Rodashevsky) op het station van Jeruzalem, in 2012 gedraaid door de jonge Israëlische aspirant-cineast Tomer Werechson.
Een ontroerend juweeltje van acht minuten, en zo liefdevol gemaakt …

Een interview met Werechson over het ontstaan van zijn film en over zijn werkwijze is te vinden op streamingfestival.com.

Hebreeuws gesproken, met Engelse ondertitels.

26 februari - 4 maart

Weekoverzicht van interessante programma’s op televisie en radio. Meer informatie is te vinden onder de weblink in de titel.

Prachtige muziekgeschiedenis zaterdagavond bij Arte: een documentaire uit 2012 over Paul Simons spraakmakende album Graceland, én het concert dat hij een jaar na verschijnen daarvan, speelde in Harare in Zimbabwe.

Kijk voor het onderwerp van de VPRO nachtuitzending Woord (vrijdag van 02.00 tot 07.00 uur) ook eens op de Facebookpagina van het programma!


vrijdag 26 februari

  • NPO 2 (VPRO), 22.55: Transparent. Hoewel deze black comedyserie over een niet-alledaags gezin uit Los Angeles al enige weken loopt, toch de moeite waard om op te pakken. Door The Forward al betiteld als Jewiest Show Ever.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 02.00: Woord. Vijf uren lang de mooiste radioverhalen uit de archieven van de publieke omroep. Laat u verrassen!

zaterdag 27 februari

  • HBO, 11.00: Suite Française. Romantisch oorlogsdrama uit 2014 naar de roman van Irène Némirovsky over de liefde tussen Lucile Angellier, een Frans meisje, en Bruno von Falk, een Duitse soldaat, tijdens de eerste jaren van de Duitse bezetting van Frankrijk.
  • NPO Radio 1 (KRO), 11.00: De Taalstaat. Programma waarin de Nederlandse taal het middelpunt vormt. Presentatie: Frits Spits.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 14.00: Argos. Onderzoeksjournalistiek. Achtergronden bij het nieuws of zaken die nieuws zouden moeten zijn. Met onthullende reportages en aandacht voor journalistieke boeken en kwesties in de (onderzoeks-)journalistiek uit binnen- en buitenland. Presentatie: Max van Weezel.
  • Arte tv, 22.00: Paul Simon "Graceland" - Under African Skies. Documentaire over Paul Simons terugkeer naar Zuid-Afrika, 25 jaar nadat hij daar zijn album Graceland (1986) opnam. Simon kreeg destijds veel kritiek omdat hij de internationale culturele boycot tegen het land (vanwege de Apartheid) zou hebben gebroken.
  • RTL 7, 22.05: Munich. Drama uit 2005 van Steven Spielberg over de aanslag op de Israëlische deelnemers aan de Olympische Spelen van 1972 in München.
  • Arte tv, 0.15: Paul Simon "Graceland": The African Concert. Registratie van het concert in de Zimbabwaanse hoofdstad Harare van Paul Simon met Miriam Makeba en Hugh Masakela.

zondag 28 februari

  • NPO 2 (HUMAN), 15.55: Het filosofisch kwintet. Het thema van de nieuwe reeks afleveringen is 'Onafhankelijkheid'. Rechters, wetenschappers, journalisten, medici: door de eeuwen hebben zij een onafhankelijke positie toebedeeld gekregen. Maar hoe onafhankelijk zijn ze nog, nu de macht van het geld, de publieke opinie en het fundamentalisme groeit? Afl. 1: de onafhankelijkheid van de journalist.

maandag 29 februari

  • ARD, 23.30: Geschichte im Ersten - Geheimnisvolle Orte. Afl.: Görings Ministerium. Het monumentale gebouw in het hart van Berlijn waar nu het ministerie van financiën is gevestigd, werd in 1935 ingewijd als Rijksluchtvaartministerie en was architectonisch het voorbeeld voor latere machtscentra van de nazi's.

dinsdag 1 maart

  • NPO Radio 4 (MAX), 20.00: Avondconcert. In het tweede gedeelte van de uitzending onder meer liederen van Erich Korngold, opgenomen maart 2015.
  • NDR Kultur, 20.00: Uitzending gewijd aan Hiddensee, een piepklein eilandje ten oosten van Rügen, begin 20e eeuw geliefd bij Bertold Brecht, Albert Einstein, Siegmund Freud en Thomas Mann.
  • WDR 3, 22.05: Jazz & World. Afl.: Benny Goodman Orchestra: The Famous Carnegie Hall Concert. Op 16 januari 1938 stonden voor het eerst blanke en zwarte musici samen op het podium van Carnegie Hall.
  • NPO Cultura (JO), 22.50: Israël tussen droom en werkelijkheid. Zesdelige documentaireserie waarin de Nederlandse journalist Gideon Levy door Israël reist langs legerbases, dienstweigeraars, Arabische families, rijken, armen, kolonisten, seculiere activisten, Ethiopiërs en vele anderen.
  • Arte tv, 0.30: Hanna K. Drama uit 1983. Na een mislukt huwelijk met een Fransman zoekt de Amerikaans-Joodse Hanna haar identiteit in Jeruzalem. Ze maakt er haar rechtenstudie af en neemt de verdediging op zich van een Palestijn.

woensdag 2 maart

  • NPO Cultura (NTR), 19.35: Nederlands Blazers Ensemble: Midden-Oosten Tour. In mei 2011 maakte het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) op uitnodiging van de Nederlandse ambassade in Amman, en in samenwerking met Musicians Without Borders, een tournee naar de Westelijke Jordaanoever en Jordanië.

donderdag 3 maart

  • ARD, 20.15: Der Tel-Aviv-Krimi: Tod in Berlin. Duits-Israëlische detectivefilm uit 2015 waarin hoofdcommissaris Sara Stein een moord moet oplossen, in het spanningsveld tussen valse verdachtmakingen en vooroordelen. Het vervolg, donderdag 10 maart, is getiteld Shiv'a en speelt in Tel Aviv.

vrijdag 4 maart

  • NPO 2 (VPRO), 22.55: Transparent. Hoewel deze black comedyserie over een niet-alledaags gezin uit Los Angeles al enige weken loopt, toch de moeite waard om op te pakken. Door The Forward al betiteld als Jewiest Show Ever.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 02.00: Woord. Vijf uren lang de mooiste radioverhalen uit de archieven van de publieke omroep. Laat u verrassen!