Crescas nieuwsbrief - vrijdag 19 februari 2016

Marcel Möring bij Crescas

Donderdag 25 februari, een avond om niet te missen: Wil Parijs interviewt Marcel Möring!

Het werk van schrijver Marcel Möring (1957) is, zoals dat zo mooi heet, 'doordesemd' van alles wat een Joodse identiteit bepaalt, maar het is toch vooral het beladen verleden dat in veel gedaanten altijd weer tevoorschijn kruipt en zijn sporen trekt.

Möring is, net als Femmetje de Wind en Wanda Reisel, zijn twee voorgangsters in de Crescas-gesprekkenreeks Joodse schrijvers in de schijnwerper, een typisch product van de naoorlogse 'tweede generatie' auteurs die trachten een vorm te vinden voor de geschiedenis, die altijd weer en haast onvermijdelijk in hun werk een schaduw vooruit werpt.

Ook Möring is op zoek, en neemt daar ruim de tijd voor. In Mendels erfenis (1990) probeert hoofdpersoon Mendel Adenauer afstand te houden tot het jodendom - de wereld waaruit hij komt, en het christendom - de wereld die hem omringt. In Babylon (1997) voert Nathan Hollander ten tonele, een zestigjarige sprookjesschrijver die aan zijn nichtje de geschiedenis vertelt van zijn Joodse familie, te beginnen bij die van zijn verre voorvader Magnus. Dis (2006) gaat over Jakob Noach die tijdens de Tweede Wereldoorlog ternauwernood ontsnapt aan de Duitsers en zich in de jaren vijftig als schoenmaker vestigt in Assen. In de in 2011 verschenen roman Louteringsberg gaat de schrijver Marcus Kolpa (Polak) op zoek naar zijn familiegeschiedenis.

De enige manier om de wereld te begrijpen, is door een verhaal te vertellen. De wetenschap brengt alleen kennis van de werking der dingen. Verhalen brengen begrip, laat Möring de hoofdpersoon uit In Babylon zeggen. Die woorden geven een aardige samenvatting van waar Möring in al zijn werk, met én zonder Joodse kleuring, mee bezig is.

Donderdag 25 februari is deze intrigerende, veel gelauwerde schrijver te gast bij Crescas. Wil Parijs gaat met Möring in gesprek en wellicht komt ook Mörings volgende boek (in gevorderde staat van voltooiing) ter sprake.
U kunt daarbij aanwezig zijn, een niet te missen gelegenheid om uw vragen aan de schrijver te stellen. Immers, Möring geeft zijn lezers niet alleen een geweldige leeservaring, maar ook een flinke dosis denkwerk.

Meld u aan voor deze bijzondere avond op crescas.nl!

Laatste kans: Ets Haim, anno 1616

Zondagochtend 21 februari begint Heide Warncke, conservator van de wereldberoemde historische bibliotheek van de Portugese Gemeente in Amsterdam, om 11.00 uur aan de eerste van de vier lessen die ze geeft ín Ets Haim zelf.
Omringd door de prachtige oude boeken zal ze de fascinerende geschiedenis vertellen van de bibliotheek, de collectie, en de plaats die Ets Haim innam in de 17e-eeuwse Joodse gemeenschap van de stad.
Ze zal haar verhaal illustreren met boeken uit de bibliotheek. U, als deelnemer, krijgt de gelegenheid om deze unieke werken van dichtbij te bekijken en er zelf in te bladeren.

De cursus die Heide vorig jaar in de bibliotheek gaf, was een groot succes. Met déze lessen hopen we opnieuw het bescheiden aantal van 12 deelnemers (het maximum toegestane in de bibliotheek) een plezier te doen.
Er zijn nog enkele plaatsen vrij, dus grijp uw kans en schrijf nu in op crescas.nl.

Nieuwe columnist

Vandaag verschijnt de eerste column van een nieuwe columnist: Renée Citroen. Hoewel … het is niet echt haar eerste column. Als gastcolumnist heeft Renée op de Crescas-website al eerder van zich doen spreken. Maar vanaf vandaag is zij één van onze váste columnisten. Gekscherend wordt ze wel eens ‘de opvolgster van Henriëtte Boas’ genoemd, vanwege haar ingezonden brieven in NRC Handelsblad.
Renée is een ervaren journalist/redacteur. Zij schreef onder andere voor Wordt Vervolgd (Amnesty International), Blanes, NIW, Benjamin, JonagBulletin en Chidushim (Beit Ha'Chidush). Op de Crescas-website zal Renée circa 1 x per maand een column publiceren. Vandaag: Familie als Hotel California?

Verder kunt u deze week columns lezen van Harry van den Bergh, Salomon Bouman, Nathan Lopes Cardozo, Leo Mock en Naud van der Ven.

Boekennieuws

Crescas attendeert u op recent verschenen en verwachte Nederlandstalige of vertaalde boeken van Joodse schrijvers, al of niet met een Joods thema. Levins molen, de recente herontdekking van de subliem geschreven roman uit 1964 van de Oostduiste schrijver Joahnnes Bobrowski. Ven de vergeten Duitse schrijver Leonhard Frank (1882-1961) verschijnt deze maand Karl en Anna, een novelle over identiteit, waarheid en liefde, en de thriller Gangsterland van de Amerikaanse schrijver Tod Goldberg (1971), volgens New York times een magnifieke, originele en ongelooflijk grappige maffiaroman.

Engelstalig: In 2015 verscheen All Who Go Do Not Return van Shulem Deen, waarin de schrijver openhartig verslag doet hoe hij, ultra-orthodoxe Chasied, geleidelijk zijn geloof verliest. In Tablet Magazine een indrukwekkend inhoudelijke bespreking. Het boek won in 2015 de National Jewish Book Award.

Vers uit de ramsj geplukt: van M. Schouten Het meisje met het hoofddoekje, waarin de moord op cineast en columnist Theo van Gogh het uitgangspunt vormt, in Het meisje van ver van de Amerikaanse auteur Sam Shepard (1943) gaat Sadia naar Bombay om de Joodse achtergrond van haar oma na te gaan, en Fouad Laroui (1960, Oujda, Marokko) schreef met Judith en Jamal een hedendaags Romeo en Julia-verhaal, dat zich afspeelt in Parijs.

En verder:

  • Zondag 21 februari is in de Grote Passage van de voormalige tramremise De Hallen in Amsterdam tussen 10.00 en 17.00 uur een boekenmarkt met bijzondere en antiquarische boeken, met bijzondere aandacht voor Judaïca.
  • Donderdag 3 maart om 17.00 uur is kookboekschrijver Yotam Ottolenghi bij de Amsterdamse boekhandel Scheltema aan het Rokin voor een onvervalste 'meet & greet'. Uiteraard zal hij ook zijn boeken signeren en kunt u proeven waarom hij zo populair is.
  • In mei wordt het nieuwe boek van Leon de Winter verwacht: Stad van de honden, door de uitgever beschreven als 'een sprankelende roman over de liefde, de hond, en het geloof in vrede'.
  • In Ouderkerk aan de Amstel werd op 11 februari de brochure Beth Haim in Ouderkerk 1614-1691 gepresenteerd. Lees meer op amstelveenweb.com.

Amy Winehouse: A Family Portrait

Vanaf het moment dat de tentoonstelling Amy Winehouse: A Family Portrait op Facebook werd aangekondigd, nu alweer heel wat weken geleden, bleek dat de onbekende kant van deze wereldster op grote belangstelling kon rekenen.
Zondag 28 februari wordt de tentoonstelling geopend door 'popprofessor' Leo Blokhuis en vanaf maandag 29 februari 11.00 uur is de tentoonstelling voor publiek geopend.

Amy Winehouse: A Family Portrait is een persoonlijke en intieme tentoonstelling over één van de meest succesvolle artiesten van de afgelopen decennia. Bijzonder is dat juist een onbekende kant van de zangeres getoond wordt: haar Joodse achtergrond, haar schooltijd, haar passie voor muziek en mode en voor de Londense wijk Camden Town, waar Amy woonde. De expositie is samengesteld door Amy’s broer Alex Winehouse en het Jewish Museum London.

Gedurende de tentoonstelling wordt in het Museumcafé Camden Market nagebootst en vindt de vertoning plaats van de BBC-documentaire Amy Winehouse: The Day She Came to Dingle uit 2006. Zondag 19 juni geeft Leo Blokhuis een 'popcollege' over Amy Winehouse.

Ga voor meer informatie naar jhm.nl.

Cosel, eindstation van 3.500 Nederlandse Joden, herontdekt

Tussen 29 augustus 1942 en 10 december 1942 werden 18 deportatietreinen met Nederlandse Joden uit het Durchgangslager Westerbork, die op weg waren naar het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau, tot stilstand gebracht in het stadje Cosel in Opper-Silezië. In totaal zo'n 3.500 Joodse mannen en jongens in de leeftijd van 15 tot 50 jaar werden hier gescheiden van hun gezinnen en te werk gesteld in dwangarbeiderskampen in de regio. Minder dan 200 van hen keerden na de bevrijding terug naar Nederland.

Deze ‘Coselgroep’ is in omvang de derde groep Nederlandse Joodse slachtoffers van de Holocaust, kleiner dan de groepen die werden gedeporteerd naar Birkenau en naar Sobibor, maar groter dan de groepen slachtoffers van Bergen-Belsen, Theresienstadt en Mauthausen. Toch is in de Holocaustliteratuur zeer weinig te vinden over Cosel, en zelfs de plaats van het stationnetje in Cosel was bij niemand bekend.

De Limburgse historicus dr. Herman van Rens en zijn vrouw konden, tijdens veldonderzoek naar het lot van Limburgse Joodse slachtoffers, de exacte plaats lokaliseren. Aan het station, dat nu als goederenstation van de Poolse stad Kedzierzyn-Kozlein wordt gebruikt, is sinds 1942 niets veranderd.

De Stichting Gedenkteken Jodentransporten Cosel wil de duizenden Joodse mannen en jongens herdenken die op deze plek van hun gezinnen werden gescheiden met een waardig herinneringsteken en een informatiebord dat op het station zal worden aangebracht.

De Stichting wil graag in contact komen met eventuele overlevenden of met nabestaanden van slachtoffers uit de Coselgroep.

Meer informatie op holocaustlimburg.nl en communications-unlimited.nl.

Over de aaibaarheid

In de Amersfoortse galerie Archipel is een duo-expositie te zien van de Israëlische beeldend kunstenaar en fotograaf Amit Bar (1950) en de Canadees-Nederlandse Anna Belleforte (1970). De expositie heeft als centraal thema het begrip aaibaar, te vertalen naar de vraag 'Hoe tastbaar is kunst?'

Amit Bar combineert in Mens en dier zijn bodypaintings (beschilderde naakte lijven) met fotografie, wat interessante confrontaties oplevert: uitnodigend tot aaien, maar ook met schroom en schaamte. Anna Belleforte geeft in haar werk vorm aan haar fascinatie voor de tastbaarheid van onze leefomgeving - ze noemt het zelf Architactiles - en zoekt op allerlei manieren naar zachtheid daarin.

Kijk voor meer informatie op galeriearchipel.nl.

Wereldmuziek en folkjazz met Tiltan

De viermans formatie Tiltan heeft zijn uitvalsbasis in Nederland en is dezer dagen weer voor een korte tournee op pad.

De in Parijs geboren Israëli David Golek, de leider van Tiltan (Hebreeuws voor 'klavertje vier'), is met zijn gitaar het ritmisch en harmonisch fundament en het creatieve brein achter de muziek die de band uitvoert. Golek weet alle invloeden uit zijn leven daarin samen te brengen: de Oost-Europese Joodse wortels van zijn vader, de Noord-Afrikaanse cultuur van zijn moeder, zijn jeugd in Zuid-Amerika, en daarnaast ook jazz en klassieke kamermuziek. Ook zijn mede-bandleden hebben met hun eigen herkomst en muzikale taal hun invloed op het gespeelde repertoire.

Sinds de vorige tournee van Tiltan is de samenstelling van de groep veranderd, maar onverminderd internationaal: David Golek staat nu op het podium met de Sloveense altviolist Bela Horvat, de Hongaarse klarinettist Dániel Mester en de Rus Oleg Fatejev, die met zijn bayan ook regelmatig bij de Amsterdam Klezmer Band speelt.

Het eerste concert is donderdag 25 februari om 19.30 uur, in de serie Kaarslichtconcerten in de Snoge in Amsterdam. Vervolgens speelt Tiltan zondag 28 februari om 15.00 uur in de Synagoge Delft.

De Talmudjood

1890 Is een jaar met een zwarte rand in de Joodse geschiedenis van Nederland en voor die van Joods Limburg in het bijzonder. In dat jaar kwam in Meerssen het eerste nummer van De Talmoedjood van de persen, een extreem antisemitisch weekblad.

Geestelijk vader ervan was de Duitse katholieke theoloog August Rohling (1839-1931). In 1871 publiceerde hij Der Talmudjude. Zur Beherzigung für Juden und Christen aller Stände, een boek dat decennia lang hét standaardwerk zou zijn voor antisemitische journalisten en schrijvers. Al in 1877 beleefde het boek zijn 6e druk en het werd onder meer in het Frans en Italiaans vertaald. Rohling was in één klap beroemd als 'deskundige', mede geholpen door de katholieke kerk, die maar liefst 38.000 exemplaren kosteloos onder de gelovigen verspreidde.

In 1889 verscheen deze pseudowetenschappelijke, want voornamelijk uit jatwerk van anderen samengestelde, verhandeling in Nederlandse vertaling onder de titel Wat is toch de Talmud? En wat is een Talmud-jood? : Iets uit en over de verderfelijke geloofspunten en praktijken van het jodendom. Het boek was ingedeeld in twee hoofdstukken, De verdorven dogmatische leer van den Talmud-Jood en De bedorven zedenleer van den Talmud-Jood, waarbij door den vertaler de geboden en verboden gevoegd zijn van den Israelitischen godsdienst naar Maimonides. Ook die editie werd diverse malen herdrukt, de 3e druk was zelfs vermeerderd met een curieus voorbericht van den vertaler.

Tot 1903 kon Rohling zijn virulente antisemitisme uitdragen. Hij vond daarbij relatief weinig tegenstanders op zijn pad. Hoewel direct na het verschijnen van Der Talmudjude de Duitse rabbijn dr. Theodor Kroner in het geweer kwam met zijn Entstelltes, Unwahres und Erfundenes in dem „Talmudjuden“ Professor Dr. August Rohling's. En in 1883 bond rabbijn Joseph Samuel Bloch de strijd aan met Rohling, toen die, in het kader van een rechtsproces, beweerde te kunnen bewijzen dat Joden zich voedden met het vlees en bloed van Christenen. Rohling had geen andere keus dan zich terug te trekken. Zijn geloofwaardigheid had een flinke deuk opgelopen, maar het kwaad was al geschied: het Europese antisemitisme had zich vastgebeten in het bewustzijn van tallozen. In dat klimaat kon een blaadje als De Talmudjood rekenen op veel lezers.

Meer over de geschiedenis van De Talmudjood vindt u in het gelijknamige lemma in de Canon van 700 jaar Joods Nederland.

Sal Santen, door het leven gegrepen

Soms is het de kaft van het boek dat de carrousel van de Digitale Joodse Bibliotheek presenteert dat meteen de nieuwsgierigheid prikkelt. Dat was zeker het geval bij De kortste weg van aarts-socialist en activist Sal Santen.
Het is het tweede deel van zijn autobiografische trilogie, die in 1969 begon met Jullie is jodenvolk. Dat boek, waarin hij enkele van zijn vroegste jeugdherinneringen opschrijft, gaat vooral over het lot van zijn familie tijdens de bezettingsjaren. In De kortste weg grijpt Santen opnieuw terug naar zijn jeugdjaren, die hij in korte hoofdstukken ten tonele voert. Tussen het eerste, Brillenjood en het laatste, Gezichtsveldonderzoek ligt een heel leven, doortrokken van toenemende zorg en steeds meer bitterheid. Het titelverhaal dat op bladzijde 106 begint, laat dat fraai zien. Met Saartje gebakken botje sluit Santen in 1981 zijn jeugdherinneringen af. In de schetsen waaruit het boek is opgebouwd, staat Santens vroeggestorven zusje Saartje centraal.

De flaptekst van Saartje gebakken botje citeert Wam de Moor, presentator van het NCRV-radioprogramma Literama: Ik vind dat veel meer mensen zijn werk zouden moeten lezen, vooral veel meer jongeren. Ik denk dat hij een heerlijk auteur is voor de middelbare school door zijn eenvoud en door de warmte waarmee hij schrijft over de dingen. Als leraar vind ik ook dat hij uit pedagogische, morele overwegingen een auteur is om aan te bevelen.

De drie genoemde boeken, Jullie is jodenvolk (1969), De kortste weg (1979) en Saartje gebakken botje (1983) zijn Sal Santen op zijn best.
U vindt ze, samen met nog 14 werken van zijn hand, plus een prachtig artikel van Elsbeth Etty in Het Amsterdam van … Achttien schrijvers en de stad in de Digitale Joodse Bibliotheek. U kunt daar alles lezen, of als pdf meenemen naar uw eigen computer en/of tablet.

Nieuws van heinde en verre

Onze wekelijkse selectie uit recente opmerkelijke berichten uit binnen- maar vooral buitenlandse media.

  • De Poolse historicus Jan Tomasz Gross heeft zich de woede van de Poolse regering op de hals gehaald, schrijft Times of Israel.
  • Volgens een bericht op HistoryBuff komen met behulp van liplees-software de meest bizarre dingen tevoorschijn.
  • In GoodHousekeeping een bijzonder verhaal over een verloren familiegeschiedenis.
  • Prijst Israël zich uit de markt? In Globes een artikel over de moeizame economie van ha'arets.
  • New York Public Library besteedt aandacht aan zwarte Joodse Amerikanen.
  • Er zijn nog slechts 17 Joden over in Syrië, schrijft Jerusalem Post, de laatsten der Mohikanen …
  • In Salon.com een bericht over een actie tegen de bevooroordeelde berichtgeving van New York Times over het conflict tussen Israël en de Palestijnen.
  • In Ha'aretz het verhaal over het onlangs ontdekte orkest in het getto van Kovno.
    Geregistreerde niet-abonnees van Ha'aretz hebben maandelijks gratis toegang tot 6 artikelen naar keuze op desktop of mobiel apparaat.

Mussar

Vandaag brengen we weer eens een Nederlandstalige website onder uw aandacht, en wel mussar.eu.

De website draait geheel om wat wel 'het best bewaarde Joodse geheim’ wordt genoemd. Mussar is een praktische en doeltreffende manier om de tijdloze wijsheid die in oeroude, traditionele Joodse bronnen verborgen zit, te ontdekken, te leren kennen én toe te passen.

Mussar kan worden omschreven als een vorm van Joodse deugdenleer, waarbij de kerngedachte is, dat de mens op aarde is om te groeien en spiritueel te bloeien en, persoonlijker gezien, om ieders belangrijkste innerlijke kwaliteiten te ontdekken en te versterken. Mussar.eu opent de weg naar deze spirituele zelfontplooiing.

De website opent met het advies eens rustig rond te kijken. Er is een agenda, er is ruimte voor gastcolumns, en ook nieuwsberichten op het terrein van Mussar komen voorbij.

De website is nog maar kort geleden online gegaan, dus de tijd zal moeten leren hoe vaak de content wordt aangepast.


In onze rubriek Website van de Week is het aantal oorspronkelijk Nederlandse webpagina's verre in de minderheid en daar zouden we graag verandering in willen brengen.
Kent ú Nederlandse websites met 'Joodse' content die volgens u ten onrechte niet eerder onder de aandacht zijn gebracht? Laat het weten via een mail aan lichansky@crescas.nl. We kunnen niet garanderen dat we uw keuze honoreren, maar we zijn blij met iedere tip!

Violins of Hope: Strings of the Holocaust

At a music shop in Israel, a violinmaker has been collecting stringed instruments once owned by inmates of Nazi concentration camps. Largely silent for seven decades, they now speak for horrors of the Holocaust as part of a project called "The Violins of Hope."

In een muziekinstrumentenwinkel aan de Shlomo Hamelechstraat in Tel Aviv verzamelt vioolbouwer en -restaurateur Amnon Weinstein sinds 1996 strijkinstrumenten die ooit toebehoorden aan slachtoffers van het naziregime. Samen met zijn zoon Avshalom heeft hij al tientallen violen, altviolen en cello's opnieuw bespeelbaar gemaakt.
HIjzelf noemt het zijn 'Violins of Hope'-project.

Weinstein werd geboren in Vilnius en kwam in 1938 naar het toenmalige Palestina, waar hij al snel betrokken raakte bij het Palestine Orchestra, de voorloper van het Israëlisch Filharmonisch Orkest dat twee jaar daarvoor was opgericht door Bronislaw Huberman.
In 2008 werden zestien van Weinsteins instrumenten tot leven gewekt tijdens een concert bij de Klaagmuur, en in 2015 werd de samenwerking bezegeld met de stad Cleveland (OH) in de Verenigde Staten.

Een mooi artikel over Amnon Weinstein en zijn instrumenten verscheen in 2009 in The Forward.

De bijna een uur durende documentaire die we deze week 'In The Picture' zetten, wordt ingesproken door Adrien Brody (hoofdrolspeler in Roman Polanski's The Pianist), maar het is vooral Amon Weinstein zelf die aam het woord komt.

19 - 26 februari

Weekoverzicht van interessante programma’s op televisie en radio. Meer informatie is te vinden onder de weblink in de titel.

Extra aandacht vragen wij deze week voor Transparent, een black comedyserie over een niet-alledaags gezin uit Los Angeles, die door The Forward al werd betiteld als Jewiest Show Ever. Vrijdags op NPO 2, om 22.55 uur.



vrijdag 19 februari

  • NPO 2 (VPRO), 22.55: Transparent. Hoewel deze black comedyserie over een niet-alledaags gezin uit Los Angeles al enige weken loopt, toch de moeite waard om op te pakken. Door The Forward al betiteld als Jewiest Show Ever.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 02.00: Woord. Vijf uren lang de mooiste radioverhalen uit de archieven van de publieke omroep. Laat u verrassen!

zaterdag 20 februari

  • NPO Radio 1 (KRO), 11.00: De Taalstaat.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 14.00: Argos. Onderzoeksjournalistiek. Achtergronden bij het nieuws of zaken die nieuws zouden moeten zijn. Met onthullende reportages en aandacht voor journalistieke boeken en kwesties in de (onderzoeks-)journalistiek uit binnen- en buitenland. Presentatie: Max van Weezel.
  • Canvas, 22.35: Frances Ha. Komedie uit 2012 van Nora Baumbach over het leven van de 27-jarige choreografe Frances. Zij komt in The Big Apple niet aan de bak, woont nu eens hier, dan weer daar en weet ondanks alles haar gevoel voor humor en blijmoedige kijk op het leven te behouden.

zondag 21 februari

  • Arte tv, 21.45: Monsieur Klein, WOII-drama uit 1976 van Joseph Losey (Duits nagesynchroniseerd). Met onder anderen Alain Delon en Jeanne Moreau, over de Parijse kunsthandelaar Robert Klein die in 1942 verwisseld wordt met een Joodse naamgenoot.
  • ZDF, 23.55: ZDF-History. Afl.: Die Geheimnisse des Adolf Hitler. Veel geruchten over de nazidictator blijken buitengewoon hardnekking, bewijst deze documentaire uit 2016.

maandag 22 februari

  • RTL 8, 20.30: The reader. Drama uit 2008 naar de roman Der Vorleser van Bernhard Schlink, over de 15-jarige Michael die een relatie krijgt met de geheimzinnige tramconductrice Hanna. Waarom verdween ze van het ene op het andere moment?
  • NPO 2 (KRO-NCRV), 2.55: 2Doc. Afl.: De stakende stad. In 1941 pakte de Duitse bezetter in Amsterdam 427 willekeurige Joodse mannen op en voerde ze naar de vernietigingskampen. Het was de inleiding tot de Februaristaking.
  • NPO Cultura (VPRO), 23.35: The Specialist, portrait of a modern criminal. Franse documentaire uit 1999, bestaande uit een selectie uit 350 uur niet eerder vertoond archiefmateriaal van het proces dat Israël voerde tegen Adolf Eichmann.

dinsdag 23 februari

  • Arte tv, 13.50: Monsieur Klein, WOII-drama uit 1976 van Joseph Losey (Duits nagesynchroniseerd). Met onder anderen Alain Delon en Jeanne Moreau, over de Parijse kunsthandelaar Robert Klein die in 1942 verwisseld wordt met een Joodse naamgenoot.
  • NPO Radio 4 (MAX), 20.00: Avondconcert. Met onder meer Boris Giltburg, winnaar van het Koningin Elisabeth Concours 2013, in het 2e Pianoconcert van Sergej Rachmaninov.

woensdag 24 februari

  • ARD, 20.15: Die Akte General. TV-film uit 2016. Een Duitse hoofdofficier probeert eind jaren '50 uit alle macht nazimisdaden uit de doofpot te houden en heeft daarbij ook Adolf Eichmann op de korrel.
  • NPO 2 (HUMAN), 22.55: Argos tv - medialogica. Afl.: Kennis van zaken. Over de onzichtbare dubbele petten van veiligheidsdeskundigen in de media.

donderdag 25 februari

  • WDR 3, 9.05: Klassik Forum. Afl.: Erich Korngold.
  • Arte tv, 13.55: Das Geständnis (L'Aveu). Politieke thriller uit 1970 over de Joods-Tsjechoslowaakse intellectueel Artur London (1915-1986) die zowel Mauthausen als de martelingen van de Stalinisten overleefde. Gebaseerd op de gelijknamige autobiografie.
  • NPO 2 (NOS), 20.35: 75 jaar na de Februaristaking. Rechtstreekse uitzending met reportages, terugblikken en gasten, onder wie de burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan.

vrijdag 26 februari

  • NPO 2 (VPRO), 22.55: Transparent. Hoewel deze black comedyserie over een niet-alledaags gezin uit Los Angeles al enige weken loopt, toch de moeite waard om op te pakken. Door The Forward al betiteld als Jewiest Show Ever.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 02.00: Woord. Vijf uren lang de mooiste radioverhalen uit de archieven van de publieke omroep. Laat u verrassen!