vrijdag 16 oktober 2015
Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar? Bekijk deze dan hier online.
 
crescas nieuwsbrief
crescas nieuwsbrief
   

Ivriet Kita Alef begint volgende week!

Bij Crescas bent u ook dit seizoen weer aan het goede adres om modern Hebreeuws te leren. In de instapcursus Kita Alef legt u een degelijke basis met eenvoudige grammatica en werkwoorden in de tegenwoordige tijd. Kita Alef is vooral gericht op het in de praktijk gebruiken van die kersvers verworven kennis, zodat u na afloop van dit eerste lesjaar in staat bent om eenvoudige conversaties te voeren en kleine teksten te schrijven en te lezen.

Kita Alef gaat op woensdag 21 oktober van start in Den Haag, in Amsterdam valt de eerste les van deze 25 lessen tellende cursus op maandag 26 oktober.

U hebt nog een paar dagen om u op onze website in te schrijven! En er is zelfs nog tijd voor de online cursus Alef Beet, waar u het Hebreeuwse alfabet leert lezen en de letters leert schrijven - kennis die absoluut noodzakelijk is om aan Kita Alef te kunnen deelnemen.

Sjeëris Jisroeil, een Amsterdams-Joodse bestseller

Bij het woord bestseller denk je niet meteen aan een boek uit 1743, maar dit begrip is wel degelijk van toepassing op het volumineuze geschiedwerk Sjeëris Jisroeil (Rest van Israël) van de Joodse historicus Menachem Man ben Sjlomo ha-Levi Amelander (1698-circa 1749). Het boek werd gepresenteerd als een vervolg op het populaire middeleeuws-Joodse geschiedenisboek Sefer Josippon, waarin ene Joseph/Josippon ben Gorion de Joodse geschiedenis van de schepping van de mens tot aan de val van de Tweede Tempel in 70 na Chr. beschreef. Amelander ging verder waar Josippon was gestopt: hij beschreef de Joodse geschiedenis sinds 70 tot aan zijn eigen tijd, en behandelde daarbij ook het Joodse verleden van Jemen tot Rusland, van China tot de Nieuwe Wereld. Dat sloeg aan: zijn boek werd talloze malen herdrukt, de laatste keer nog maar 25 jaar geleden in Mea Sjeariem in Israël.

Amelander presenteert materiaal uit zeer uiteenlopende bronnen en weet dat tot een goedlopend verhaal te smeden. Ook bij hem is er, evenals in de eerdere middeleeuwse Hebreeuwse Joodse historiografie, veel ruimte voor grote rabbijnen en voor vervolgingen en verdrijvingen. Zijn Joodse bronnen zet hij af hij tegen christelijke en corrigeert waar nodig ook oude, vaststaande ideeën in eigen Joodse kring.
Dat het belang van de Messiaanse gedachte, die als een rode draad door Amelander's werk loopt, nog altijd heel belangrijk wordt geacht, moge blijken uit het feit dat de Lubavitsjer Rebbe dit boek aanraadt aan vrouwen om op sjabbesmiddag te lezen: het was geoorloofde ontspanning.

In de twee lessen van de cursus Sjeëris Jisroeil, een Amsterdams-Joodse bestseller behandelt Bart Wallet de verschillende aspecten van het boek en laat zien waarom de kern van Amelanders historiografie, de scheiding tussen de twee en de tien stammen van Israël, zijn lezers zo aansprak. Amelander, die woonde en werkte in Amsterdam, zag daar dat de twee hoofdstammen, de Asjkenaziem en Sefardiem, al waren samengekomen. Zou dat het begin van de Messiaanse tijd kunnen zijn?

Ga naar onze website voor meer informatie of om direct in te schrijven

In het kader van Joodse historiografie van de 17e eeuw wordt Menachem Man Amelander ook genoemd in het venster Daniel Levi de Barrios’ Triumpho del govierno popular in de Canon van Joods Nederland.

Halacha aan de hand van korte films: 4 nieuwe onderwerpen!

In de succesvolle cursus Halacha aan de hand van korte films, die dit seizoen voor de derde keer in ons programma is opgenomen, wordt met hedendaagse ogen gekeken naar de oude Halachische ge- en verboden. Het fundament van de Halacha, de Joodse wetgeving, ligt verankerd in de Tora.
Maar wie de Halacha beschouwt als eenduidig, onwrikbaar en in steen gehouwen, kan het moeilijk hebben in de moderne tijd, en de uitleg die rabbijnen in de loop van vele eeuwen hebben geformuleerd en de basis vormt van het Joodse leven, kan vandaag de dag verouderd aandoen.

Voor de cursus Halacha aan de hand van korte films koos onze docent rabbinica Leo Mock vier onderwerpen die in die context aandacht verdienen.
In de vier lessen komen achtereenvolgens aan de orde: Het gehandicapte kind in de traditionele wereld, Ongehuwde vrouwen die in de Joods-orthodoxe wereld bewust kozen voor het moederschap, Chanoeka vieren in een familie waarin de vader overleden is, en De joodse huwelijkswetten in de weerbarstige realiteit.

De films die Leo gebruikt als lesmateriaal behandelen deze onderwerpen vanuit de orthodox-Joodse zienswijze, maar met een open blik. Ze zijn gemaakt door eindexamenstudenten van de Ma'aleh School of Television, Film and the Arts in Jeruzalem.

In de groepsgesprekken na het zien van de films wordt gekeken hoe de Joodse wet zich verhoudt tot onze 21e-eeuwse realiteit? Waar schuurt en wringt het, en is het mogelijk de Halacha, zonder verlies van de essentie, passend te maken aan de moderne tijd? Gespreksstof te over, en meer dan voldoende om over na te denken!

Crescas biedt Halacha aan de hand van Ma'aleh films aan in Amsterdam en in Bussum. De cursus in Amsterdam gaat donderdag 29 oktober van start, voor de cursus in Bussum, een samenwerkingsverband met het Genootschap Nederland-Israël, moet u nog even wachten: die begint donderdag 14 januari.

Op onze website kunt u zich voor beide locaties inschrijven.

Cabaret Kwatsch in 'De 8e van Kwatsch'

Voor de achtste keer in het bestaan van Cabaret Kwatsch hebben David Simon en Menno van der Reis hun talenten gebundeld. Hun nieuwste programma hebben ze de titel (N)iets van ons meegegeven. Tweemaal treedt dit onvermoeibare duo voor het voetlicht: zondag 25 oktober 2015 in Hotel Amsterdam Zuid, Van Leijenberghlaan 221 in Amsterdam. De middagvoorstelling is al uitverkocht, voor de voorstelling van 11.30 uur zijn nog kaarten verkrijgbaar.

In (N)iets van ons staat de persoonlijke inspiratie van Kwatsch centraal. Door wie of wat hebben Menno en David zich laten bezielen in de voorbije elf jaar dat Kwatsch op de diverse (Joodse) podia heeft opgetreden? In deze nostalgische voorstellling komen tal van bekende namen en muzikale nummers voorbij, maar met een eigen invulling of interpretatie, precies zoals fans en vaste gasten van Kwatsch gewend zijn. En uiteraard kent die eigen invulling weer een knipoog naar de actualiteit van (Joods) Nederland.

Reserveer uw kaarten per mail op cabaretkwatsch@outlook.com, onder vermelding van (ten overvloede) 'voorstelling 11.30 uur'.

De vrouw die zegt dat ze mijn moeder is

Is het een autobiografie, een familiekroniek of een combinatie van beide, het nieuwe boek van schrijfster en journaliste Judith Uyterlinde (1962)? De titel De vrouw die zegt dat ze mijn moeder is
voorspelt op het eerste gezicht weinig goeds, maar schijn bedriegt: Uyterlinde levert met dit boek een zeer persoonlijk, ontroerend verslag van een speurtocht in het verleden die steeds nauwer verweven raakt met haar eigen heden. Startpunt van het verhaal is een adoptieprocedure die wezenlijke vragen met zich meebrengt over gelijkenis, genen en afkomst.

Het toeval wil dat documentairemaakster Roos Elkerbout een volle nicht is van Judith Uyterlinde, zodat 'de vrouw die zegt dat ze mijn moeder is' niet alleen in tekst maar ook in beeld een gezicht krijgt in de documentaire Bloedband.

Crescas koos De vrouw die zegt dat ze mijn moeder is als onderwerp voor een literaire cursus omdat het boek veel meer is dan louter de persoonlijke geschiedenis van een deels Joodse familie waarbinnen veel geadopteerde kinderen opgroeiden tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog.
De eerste les, maandag 9 november, vertelt Judith Uyterlinde over het boek, de tweede les, maandag 23 november komt Roos Elkerbout aan het woord en wordt de film vertoond.

Ga naar onze website voor meer informatie of om direct in te schrijven

Crescas-Debatterij

Twee Joden, drie meningen. Op zijn minst. Dit cursusseizoen maken wij, en hopelijk u ook, tijd voor een nieuwe, letterlijk spraakmakende activiteit: de Crescas-Debatterij, een aantal debatmiddagen met gasten, een gespreksleider én met u. Onderwerp van gesprek zijn actuele zaken die onze gemoederen bezighouden.

We treffen elkaar voor het eerst op zondagmiddag 29 november. De gesprekspartners zullen de verbale degens kruisen over een onderwerp dat al wekenlang de actualiteit beheerst en dat voorlopig zeker nog zal blijven doen: de opvang van vluchtelingen in (Joods) Nederland, onder het motto Vluchtelingen, lust of last?.

In een van de komende nieuwsbrieven kunt u lezen wie op 29 november de gasten zullen zijn en wie gespreksleider.

De Crescas-Debatterij wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met onze mediapartner het NIW, dat rondom de Debatterij-data in het tijdschrift en op Facebook redactionele aandacht zal besteden aan de onderwerpen en de deelnemers.

Boekennieuws

Crescas attendeert u op recent verschenen en verwachte Nederlandstalige of vertaalde boeken van Joodse schrijvers, al of niet met een Joods thema.

Vandaag: van David Grossman De zonneprinses, een verhaal over de mateloze kracht van de verbeelding, waarvoor hij opnieuw samenwerking zocht met beeldend kunstenares Michal Rovner. Dansen om te overleven van de Amerikaanse journalist (en achterneef van Ben Bril) Steven Rosenfeld gaat over de oorlogsjaren van bokslegende Ben Bril. Leven? Of theater? van Charlotte Salomon is de titel van de adembenemend mooie autobiografische beeldroman waarvoor Judith Herzberg de vertaling verzorgde, en mooi aansluitend bij het vorige boek de roman Charlotte, waarin David Foenkinos de voetsporen van Charlotte Salomons volgt en op basis daarvan een portret schildert van een bijzondere en ongekend moedige vrouw.

Engelstalig: The Secret Chord van Geraldine Brooks, waarin de profeet Natan het verhaal vertelt van koning David.

Vers uit de ramsj geplukt: het zeer moeilijk verkrijgbare Marc Chagall: Dessins pour la Bible van Gaston Bachelard en Béatrice Hernad, van David Stern, Evelyn Cohen en Emile Schrijver het prachtwerk Chosen - Philadelphia's Great Hebraica en Wie niet weg is is gezien - Joods Nederland na 1945 van Hetty Berg en Bart Wallet, die met dit boek een venster toevoegen aan de canon van de geschiedenis van de Joden in Nederland.

En verder:

- 22 oktober geeft Timothy Snyder, auteur van het recent verschenen controversiële boek Zwarte aarde. Geschiedenis van de Holocaust, een lezing in De Balie in Amsterdam. Zie ook amboanthos.nl.
- in een Amsterdams verzorgingshuis is op 1 oktober schrijver Frans Pointl overleden. Op de website Literair Nederland verscheen een In Memoriam.

- In Frankrijk is ophef ontstaan over de verlengde auteursrechten op het Dagboek van Anne Frank. Olivier Ertzscheid is het er niet mee eens.
- Recensies van Chaja Polak – Twintig minuten, Marga Minco – Na de sterren en Nir Baram - Wereldschaduw.
- Literatuurpleins Guus Bauer (her)ontdekte De erven Oppermann van Lion Feuchtwanger, na de eerste uitgave uit 1933, nu opnieuw uitgegeven bij de Wereldbibliotheek.

Jacob Israel de Haan, een eigenzinnige Einzelgänger

Neen: ik ben niet alleen – Jacob Israël de Haan, jodendom, zionisme en antizionisme is de titel van de zevende Jacob Israël de Haan-lezing, die donderdag 22 oktober om 17.00 uur wordt gegeven door historicus Bart Wallet in het Museumcafé van de Bijzondere Collecties van de UvA aan de Oude Turfmarkt 129.

Mocht Jacob Israël de Haan tijdens zijn leven vaak al een raadsel zijn geweest, nadat hij in 1924 was vermoord namen de vragen alleen maar toe. Hoe konden alle verschillende fases en aspecten van zijn leven begrepen worden? Nog steeds zet De Haans veelkleurige persoonlijkheid aan tot uiteenlopende beelden: De Haan de literator, De Haan de homo-activist, De Haan de (anti)zionist.
Bart Wallet focust in zijn lezing op de Joodse De Haan. Hoe valt zijn ontwikkelingsgang als zoon van een gazzen op het Nederlandse platteland tot – uiteindelijk – antizionist in Palestina te duiden?

Binnen een sterk veranderende Nederlands-Joodse gemeenschap zoekt De Haan naar een eigen, doorleefde variant van jodendom. Daarbij schuwt hij eigenzinnige posities niet: in een grotendeels antizionistisch milieu kiest hij voor zionisme; eenmaal geëmigreerd ontwikkelt hij zich in zionistisch Jeruzalem tot welbewust antizionist.

Op basis van recent onderzoek naar zowel de Nederlands-Joodse gemeenschap als de Joodse gemeenschap in Palestina in de eerste helft van de twintigste eeuw tekent Bart Wallet de eigen positie van De Haan. Al is hij vaak een Einzelgänger, toch blijkt zijn ontwikkeling ook verweven met de grote ontwikkelingen in de Joodse geschiedenis.

De toegang is gratis, aanmelding vooraf wordt op prijs gesteld.

In de Digibieb: Meyer Sluyser en zijn Amsterdam

Vandaag zet deze rubriek Meyer Sluyser (1901-1973) in de spotlight. Geboren in het socialistisch Joodse gezin van diamantslijper Mozes Sluijser en Sara Verdooner. Inderdaad: er is wat onduidelijkheid over de -ij's en -y's in de naam: wikipedia, niet altijd helemaal betrouwbaar, schrijft dat Meijer Sluijser met lange -ij- de officiële naam is, maar vermeldt niet waarom die -ij-'s een -y- zijn geworden.

Meyer Sluyser verloochende zijn afkomst nooit; hij ontwikkelde zich tot een uitgesproken linkse sociaal-democraat die zich zijn leven lang verzette tegen dictatuur van welke signatuur dan ook. Niet verwonderlijk dus dat zijn naam onlosmakelijk verbonden is met de Vereeniging van Arbeiders Radio Amateurs, de omroep die wij nu kennen als de VARA. Hij werd in 1926, kort na de oprichting, lid en zat vele jaren in het hoofdbestuur van de omroep.

Sluyser vluchtte op 15 mei 1940, de dag waarop Nederland capituleerde, met zijn gezin naar Engeland. In Londen werkte hij, samen met Loe de Jong, Jan de Hartog, Herman de Man en anderen voor Radio Oranje, waarvoor hij de naam bedacht. Ook na de oorlog bleef hij actief betrokken bij de radio: tussen 1953 tot 1969 gaf hij wekelijks commentaar op het internationale nieuws in het roemruchte programma Commentaar op het Nieuws.

Meyer Sluyser beschreef de Jodenbuurt uit zijn jeugd, uit de tijd voor 'het grote verdriet', zoals hij de Tweede Wereldoorlog steevast noemde, op onvergetelijke wijze. Maar het waren verre van louter mooie herinneringen, volgens het artikel Het Amsterdam van Meyer Sluyser, dat Elsbeth Etty in 1995 publiceerde in het tijdschrift Ons Amsterdam.

Omdat hij in Amsterdam het gevoel van gemis niet kon verdragen, vestigde Meyer Sluyser zich na de oorlog in Bus­sum, waar hij in 1973 overleed. Een groter contrast met de buurt, die hij overigens niet louter idealiseerde, is nauwe­lijks denkbaar: "De oude buurt bestond uit krotten. Ik weet het, want ik heb er de eerste 25 jaar van mijn leven gewoond. In alle woninkjes was de ontbering kind aan huis. Ziekten vraten aan de schamele beetjes menselijk geluk. Er knaagde verbittering. Er gromde haat. Ik weet het, en ik heb nooit kunnen vermoeden, dat ik nog eens heimwee zou voelen knagen naar die kasjba.

Het Amsterdam van Meyer Sluyser is opgenomen in de bundel Het Amsterdam van… Achttien schrijvers en de stad. Het is te lezen in of te downloaden van De Joodse Bibliotheek. Kijk ook eens verder op onze digitale boekenplank van Meyer Sluyser: daar vindt u 25 werken van zijn hand. Bovendien zijn vier daarvan ook als hoorspel te beluisteren.

Een uitvoerige biografie van Meyer Sluyser is te lezen op knaw.nl.

Uit de Joodse Canon
Het Cheider

‘Het Cheider is een lévend monument' kopt Visie, het RTV Magazine van de Evangelische Omroep in mei van dit jaar. De woorden zijn een citaat van rabbijn Binyomin Jacobs, vice-voorzitter van Stichting Joodse Kindergemeenschap het Cheider.
We proberen het licht van de Joodse gemeenschap te zijn, en daarmee ook onze bijdrage te leveren aan de samenleving. We willen het licht – in deze Joods-christelijke cultuur – in stand houden. Ik zie het Cheider als de ziel van de Joodse gemeenschap. In mijn werk binnen het opperrabbinaat moet ik vaak monumenten onthullen ter nagedachtenis aan overleden Joodse medeburgers. Het Cheider is een lévend monument, dat we in stand moeten houden.

Dat 'levende monument' werd in 1974 opgericht door oud-verzetsman Arthur J. Uri (Adje) Cohen, die van mening was dat de kern van het jodendom al van heel jongs af aan moest worden geconsolideerd, toen hem pijnlijk duidelijk werd dat de band met de Joodse identiteit bij een groeiende groep Joden nauwelijks meer betekenis had. Terug naar de oude waarden waarvoor zovelen het leven hadden gelaten, dát werd zijn missie.
Dat de oprichting van het Cheider, dat van start ging in twee kamer in het appartement waar Adje Cohen in 1974 woonde, de Joodse gemeenschap in haar volle breedte op haar grondvesten deed schudden, wekt geen verbazing. Plotseling manifesteerde zich een ultra-orthodoxe afscheiding die voldoende aanhang bleek te hebben dat er in 1994 een nieuw schoolgebouw kon worden geopend: 55 lokalen voor ongeveer 200 leerlingen. Bij de opening zei Cohen, die in dat jaar nog steeds voorzitter was: 'Het Cheider staat als een huis in Joods Nederland, als een uiting van vitaal, traditioneel echt jodendom.'

In het lemma Start Cheider in de Canon van Joods Nederland leest u meer over de ontstaansgeschiedenis en de reacties vanuit de Nederlands-Joodse gemeenschap.

http://joodsecanon.nl/b4z/1974-Start-Cheider/

De Canon van Joods Nederland is tot stand gekomen door een gezamenlijk initiatief van Crescas en JMW. Alle honderd vensters van de Joodse Canon zijn te vinden op de website joodsecanon.nl. De canon is ook verschenen in een fraai uitgegeven boek dat u op de website kunt bestellen.

'Meet & Greet' in het JHM

Werk van 16 hedendaagse beeldend kunstenaars dat het Joods Historisch Museum in de afgelopen jaren heeft kunnen verwerven dankzij gulle particulieren en steun van de BankGiro Loterij, is de afgelopen maanden in het JHM te zien geweest.

Verbindend element in het werk van deze kunstenaars - niet allen zijn Joods - is het begrip 'Joods', bezien vanuit afkomst, religie of geschiedenis.

Op de laatste dag van de tentoonstelling, zondag 18 oktober, geven drie van de deelnemende kunstenaars een toelichting op hun werk in het slotevenement Meet the artists: Aanwinsten hedendaagse kunst U hoort Orna Wertman, Joseph Semah en Yair Aa en bent in de gelegenheid om met hen in een heuse meet & greet in gesprek te gaan.

Meer over dit evenement op jhm.nl.

Nieuws van heinde en verre

Onze wekelijkse selectie uit recente opmerkelijke berichten uit binnen- maar vooral buitenlandse media.

  • De stofwolken die het artikel in New York Times over de Tempelberg in Jerusalem deed opwaaien, zijn nog lang niet neergedaald.
  • Wetenschappelijk bewijs, bijeengebracht door Tablet Magazine, haalt het voornoemde NYTimes-artikel met harde feiten onderuit.
  • En op die Tempelberg valt nog heel wat te ontdekken, schrijft Times of Israel.
  • Herinneringen aan een Joods zomerkamp in de jaren '50 in Mosaic.
  • Een interview met Deborah Madison, 'The Queen of Greens' op Lucky Peach.
  • Labyrinth of Lies is een confronterende Duitse speelfilm die is ingezonden voor een Oscar voor Beste Buitenlandse Film. In JTA meer hierover.
  • Jewniverse stelt de lezers voor aan Joel Samuel Polack, in Nieuw-Zeeland beter bekend als Waewaeroa.
  • Regina Jonas was de allereerste vrouwelijke rabbijn - ze ontving haar smicha in 1935. Geboren in 1902 in Berlijn vermoord in 1944 in Auschwitz, maar wie kent haar naam nog? Tablet Magazine bewijst haar de eer die haar toekomt.

De nooit vertelde verhalen van Shai Maestro

Untold Stories is de titel van het derde album van de Israëlische jazzpianist Shai Maestro (1987). Shai ging op zijn 5e op klassiek pianoles, maar de ontdekking van jazz op piano, en met name geïmproviseerde jazz, veranderde zijn interesse op slag. Terwijl hij zijn studie klassiek piano voortzette won hij diverse jazzprijzen en -stipendia.
In 2006 werd hij door jazzbassist Avishai Cohen gevraagd om de derde man te worden in diens trio. Hij zou er 5 jaar blijven. 'Ik ben als een spons die alles opneemt, die tijd met Avishai was het beste wat me kon overkomen', zegt Shai over die periode.
In 2011, hij woonde toen al twee jaar in New York, 'the place to be' voor jonge jazzmusici, wist hij de Peruviaanse jazzbassist Jorge Roeder (1980) en de Israëlische percussionist Ziv Ravitz (1976) te strikken voor zijn Shai Maestro Trio. Twee succesvolle albums nam het trio al op, het derde wordt gepresenteerd tijdens de Europese tournee waar het trio mee bezig is.

Het Shai Trio is in Nederland te horen en zien op 17 oktober Lantarenvenster Rotterdam, 18 oktober Bimhuis Amsterdam, 19 oktober Lux Nijmegen, 21 oktober MuziekPodium Zeeland Middelburg, 14 november Paradox Nijmegen. Bijzonder: op 5 december is het trio te horen in het Joods Museum Berlijn.

Maak nu alvast kennis met de muziek van het Shai Maestro Trio op YouTube.

Voor het eerst in Nederland: Aletchko!

MerkAz in Utrecht heeft de primeur: zaterdag 24 oktober komt de Russisch-Israëlische vioolvirtuoos Alexey Kochetkov met zijn trio de grote zaal van het Joods Cultureel Centrum vullen met een spannende mix van klassieke muziek, klezmer, balkan-, zigeuner-, Ierse en countryklanken.

Aletchko werd geboren in Smolensk, maakte alija in 2003 en woont en werkt nu alweer geruime tijd in Berlijn. Daar ontmoette hij de Chileense flamencogitarist Cristian Varas en percussionist Peter Kuhnsch en vormde met hen het Aletchko Trio, vernoemd naar zijn koosnaam in Israël.

Hier is vast een voorproefje van wat u kunt verwachten op 24 oktober. Reserveren voor het concert op merkaz.nl.

Website van de Week
i24 News

i24 News is een internationaal nieuwsportal dat uitzendt vanuit Jaffo/Tel Aviv. De uitzendingen zijn in het Engels, Frans en Arabisch.
i24 News ging van start op 17 juli 2013, met als voornaamste doel de internationale opinie over Israël in de juiste richting bij te sturen. Het kanaal is in vele landen te ontvangen, maar niet in Israël, en tot op heden heeft premier Netanyahu geen gehoor gegeven aan het verzoek van de hoofdredacteur de programma's ook in eigen land beschikbaar te maken.

i24 News verslaat het nieuws in brede zin, maar wel in een Israëlisch perspectief. Meer dan 100 journalisten uit binnen en buitenland en van verschillende religieuze denominaties leveren bijdragen aan de verschillende onderdelen van i24 News.

Zoals een degelijke nieuwswebsite is ook hier zeer veel te vinden. Trending topics domineren in tabs de startpagina, de overige content is gegroepeerd in een aantal hoofdthema's. Midden op de startpagina staat het meest opmerkelijke nieuws uit die categorieën.
Verder zijn er vele video's en foto's te bekijken én biedt i24 News een live stream die op uw computer opent in een afzonderlijk scherm.

i24 News heeft een pagina op Facebook, een account op Twitter en een nieuwsbrief waarop u zich vanaf de startpagina kunt inschrijven.

Bovendien bestaat er een gratis op iTunes te downloaden i24 News app voor uw smartphone, waarin u zelf alerts kunt instellen.

NB ook live stream!

Alle eerder verschenen webtips vindt u in het ‘Website van de Week’-archief op crescas.nl

In the Picture
In Memoriam: Hans Bloemendal z"l

Oud-oppervoorzanger en biochemicus Hans Bloemendal is op 7 oktober 2015 op 92-jarige leeftijd overleden. Wat rest zijn talloze prachtige klinkende herinneringen.

Als eerbetoon aan deze onvergetelijke man het door hemzelf gezongen Kaddisj en Baruch Haba, een opgetekend gesprek en herinneringen van vrienden en collega's.

Zijn nagedachtenis zij tot zegen.

Twaalf jaar geleden gaf Hans Bloemendag een interview aan 'zijn' toen 80jarige Radboud Universiteit.

Op 11 oktober 2015 werd een radioportret van Hans Bloemendal uitgezonden waarin vriend en lid van het Amsterdams Synagogaal Koor Abbie Schuster, Micha Ewteman, leerling en oud-lid van het Amsterdams Synagogaal Koor, Peter Bloemers, hoogleraar biochemie aan het Radboud UMC en oud-collega van Bloemendal en Irwin Oppenheim, voorzanger van de Gerard Doustraat-sjoel en lid van het Amsterdams Synagogaal Koor hem herdenken.

Bekijk de film hier

Televisie en radio 16 - 23 oktober

Weekoverzicht van interessante programma’s op televisie en radio. Meer informatie is te vinden onder de weblink in de titel. De digitale themakanalen NPO Doc en NPO Cultura zijn zowel via de kabel als op internet te bekijken.

Het programma OBA Live wordt dagelijks uitgezonden op NPO Radio 5 van 19.00-20.00 uur. De inhoud wordt meestal pas kort voor de uitzending bekendgemaakt.
SALTO zendt OBA Live uit via kabeltv in de regio Amsterdam, elke dinsdag t/m zaterdag van 16.00-17.00 uur via SALTO1. OBA Live is ook te bekijken via het on demand-portal Spirit24.nl.

Arte tv programmeert de vijfdelige serie So isst Israel, 19-23 oktober dagelijks rond 15.45 uur.

Deze week in De kunst van het luisteren: Bernadette von Woerkum, conservator van het Joods Historisch Museum, over de nieuwe tentoonstelling Joden van Amsterdam in de jaren vijftig. Ongeveer 150 foto’s van de beroemde Amerikaanse Magnumfotograaf Leonard Freed tonen Joods Amsterdam in de jaren vijftig en laten het herstel van het Joodse leven zien in de eerste decennia na de oorlog. Leonard Freed (1929-2006), zoon van Russisch-joodse immigranten in New York, woonde van 1957 tot 1970 in Amsterdam. Verder een reportage over de zorgen van de Joodse gemeenschap in Amstelveen en Amsterdam-Zuid over de mogelijke opvang van vierhonderd Syrische en Iraakse vluchtelingen en een vervolgaflevering van de rubriek Geluiden uit de kille: de gevoelstemperatuur van Joods Nederland. Opperrabbijn Jacobs over ontkerkelijking en assimilatie in Joods Nederland. Presentatie: Alfred Edelstein en Paul Damen.


vrijdag 16 oktober

  • Arte tv, 1.15: Der alte Mann und das Kind. Autobiografisch oorlogsdrama uit 1967 van de Franse regisseur Claude Berri, die als achtjarige jongen wordt ondergebracht bij een fervente Pétain-aanhanger, die niet weet dat zijn onderduikertje Joods is.
  • NPO Radio 5 (HUMAN), 19.00: Oba live: over cultuur, politiek, moraal en wetenschap, met gasten en publiek rechtstreeks vanuit de Openbare Bibliotheek (OBA) in Amsterdam.
  • NPO Radio 6 (AVROTROS), 21.00: Rubens Guestlist. Ruben Hein deelt zijn passie voor muziek via de radio.
  • Arte tv, 21.45: Schönberg in Paris - Moses und Aron. Een uitvoering van Arnold Schönbergs monumentale twaalftoonsopera uit 1954, opgenomen op 20 oktober in Opéra Bastille in Parijs.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 2.00: Woord. Verrassend programma met vijf uur lang documentaires, verhalen, hoorspelen, reportages en interviews uit de radioarchieven van de Publieke Omroep.

zaterdag 17 oktober

  • NPO Radio 1 (KRO), 11.00: De Taalstaat. Programma waarin de Nederlandse taal het middelpunt vormt en wekelijks een radio-cartoon van Ruben L. Oppenheimer te horen is. Presentatie: Frits Spits.
  • NPO Radio 1 (VPRO), 14.00: Argos. Onderzoeksjournalistiek. Achtergronden bij het nieuws of zaken die nieuws zouden moeten zijn. Met onthullende reportages en aandacht voor journalistieke boeken en kwesties in de (onderzoeks)journalistiek uit binnen- en buitenland. Presentatie: Max van Weezel.

zondag 18 oktober

  • NPO 2 (BOS), 13.00: The Life and Times of Allen Ginsberg. Ginsberg, kopstuk van de Beat Generation, was een duizendpoot: dichter, muzikant, politiek activist en boeddhist. Geïnspireerd door Ginsbergs persoonlijkheid en zijn charisma als performer, besloot filmmaker Jerry Aronson het leven van deze controversiële man te documenteren.
  • NPO Radio 5 (JO), 18.00: de kunst van het luisteren.
  • BBC Radio 3, 19.45: Sunday Feature. Afl.: Ginsberg in India. Begin jaren '60 reisde Allen Ginsberg naar India op zoek naar inspiratie, véél drugs en een goeroe.
  • Canvas, 21.35: The Decent One. Prijswinnende documentaire uit 2014 over het leven van Heinrich Himmler, een van de hoogstgeplaatste nazi's, aan de hand van persoonlijke geschriften en foto's uit diens privéleven.
  • WDR 3, 23.05: Studio Neue Musik. Afl.: Koffler Spuren. Twee composities van de nagenoeg vergeten Pools-Joodse componist Józef Koffler (1896 – 1944).

maandag 19 oktober

  • Arte tv, 15.45: So isst Israel. Afl. 1: Jerusalem. Hobbykok Tom Franz gaat op een avontuurlijke culinaire reis door Israel.
  • NPO Radio 5 (HUMAN), 19.00: Oba live: over cultuur, politiek, moraal en wetenschap, met gasten en publiek rechtstreeks vanuit de Openbare Bibliotheek (OBA) in Amsterdam.
  • NDR Kultur, 20.00: NDr Sinfonieorchester. De Russisch-Joodse pianiste Bella Davidovich (1928) speelt het 1e pianoconcert van Ludwig van Beethoven, in een opname uit 1985, gemaakt in Hamburg.
  • RTL 8, 20.30: Elle s’appelait Sarah. Oorlogsdrama van Gilles Paquet-Brenner naar de roman van Tatiana de Rosnay. In 1942 wordt de familie van de 10-jarige Sarah Strazinsky opgepakt. Vele jaren later, in 2009, zoekt de Amerikaanse journaliste Julia Jarmond uit wat er met het gezin Strazinsky gebeurd is.

dinsdag 20 oktober

  • Arte tv, 15.50: So isst Israel. Afl. 2: Von der Wüste in die judäischen Hügel. Hobbykok Tom Franz gaat op een avontuurlijke culinaire reis door Israel.
  • NPO Radio 5 (HUMAN), 19.00: Oba live: over cultuur, politiek, moraal en wetenschap, met gasten en publiek rechtstreeks vanuit de Openbare Bibliotheek (OBA) in Amsterdam.
  • NPO 2 (IKON), 23.00: Weggegooid geld. Documentaire uit 2015 waarin de vraag aan de orde wordt gesteld wat het effect is van de EU-hulp op de impasse in het Midden-Oosten? Het doel van 25 miljard dollar aan ontwikkelingshulp, de opbouw van een onafhankelijke, democratische staat Palestina naast Israël, lijkt verder weg dan ooit.

woensdag 21 oktober

  • Arte tv, 15.45: So isst Israel. Afl. 3: Von den Judäischen Hügeln nach Galiläa. Hobbykok Tom Franz gaat op een avontuurlijke culinaire reis door Israel.
  • NPO Radio 5 (HUMAN), 19.00: Oba live: over cultuur, politiek, moraal en wetenschap, met gasten en publiek rechtstreeks vanuit de Openbare Bibliotheek (OBA) in Amsterdam.
  • BBC 2, 22.00: Face of Britain by Simon Schama. De Britse historicus onderzoekt de geschiedenis van de Britse portretkunst. Afl.: The Look of Love.
  • Arte tv, 1.25: Finsterworld. Drama uit 2013 van Frouke Finsterwalder. In een voorstedelijke idylle introduceert deze film schijnbaar onschuldige verhaallijnen die met elkaar verweven zijn, maar waarachter een donkere, uitdagende satire vol met scherpe observaties schuilt.

donderdag 22 oktober

  • Arte tv, 15.45: So isst Israel. Afl. 4: Galiläa. Hobbykok Tom Franz gaat op een avontuurlijke culinaire reis door Israel.
  • NPO Radio 5 (HUMAN), 19.00: Oba live: over cultuur, politiek, moraal en wetenschap, met gasten en publiek rechtstreeks vanuit de Openbare Bibliotheek (OBA) in Amsterdam.
  • NPO 2 (MAX), 20.25: Sterren op het doek. Een uitzending waarin de rollen zijn omgedraaid: drie kunstenaars portretteren presentatrice Hanneke Groenteman terwijl ze wordt ondervraagd door Matthijs van Nieuwkerk.

vrijdag 23 oktober

  • Arte tv, 15.45: So isst Israel. Afl. 5: Tel Aviv. Hobbykok Tom Franz gaat op een avontuurlijke culinaire reis door Israel.
  • NPO Radio 5 (HUMAN), 19.00: Oba live: over cultuur, politiek, moraal en wetenschap, met gasten en publiek rechtstreeks vanuit de Openbare Bibliotheek (OBA) in Amsterdam.
   
jaargang 11, nummer 37
vrijdag 16 oktober 2015
 

In deze nieuwsbrief

Ivriet Kita Alef begint volgende week!
Sjeëris Jisroeil, een Amsterdams-Joodse bestseller
Halacha aan de hand van korte films: 4 nieuwe onderwerpen!
Cabaret Kwatsch in 'De 8e van Kwatsch'
De vrouw die zegt dat ze mijn moeder is
Crescas-Debatterij
Boekennieuws
Jacob Israel de Haan, een eigenzinnige Einzelgänger
In de Digibieb: Meyer Sluyser en zijn Amsterdam
Uit de Joodse Canon
'Meet & Greet' in het JHM
Nieuws van heinde en verre
De nooit vertelde verhalen van Shai Maestro
Voor het eerst in Nederland: Aletchko!
Website van de week
In the Picture
Televisie en radio 16 - 23 oktober


Onze columnisten
Webcolumn Leo Mock
Het belangrijkste nieuws van de afgelopen tijd was natuurlijk de uitschakeling van Nederland voor het EK. Want, laat u niet misleiden – ...
lees verder
Webcolumn Naud van der Ven
Het gaat veel over emoties de laatste weken. Ze vliegen je om de oren: mededogen, angst, afkeer, enthousiasme, allemaal getriggerd ...
lees verder
Webcolumn Simon Soesan
Nee, bang zijn we niet. Wel bezorgd. Uiteraard hebben we wel ergere dingen meegemaakt. Denk alleen al aan alle bussen die in de jaren ’90 ...
lees verder
Webcolumn Harry van den Bergh
Nogal wat mensen die Israël bezoeken, vertellen dat hun bij aankomst een soort van thuisgevoel overvalt. Hoewel zij niet in het land ...
lees verder
Webcolumn Eva van Sonderen
Het lijkt wel een langdurige nachtmerrie of een versneld afgedraaide geweldsfilm, de laatste tien dagen hier. Ik kan de ...
lees verder
Webcolumn Eldad Kisch
We kunnen natuurlijk, zoals de meerderheid van onze landgenoten, de koppen in het zand steken en denken dat er niets aan de hand ...
lees verder
Webcolumn Nathan Lopes Cardozo