vrijdag 28 maart 2014
Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar? Bekijk deze dan hier online.
 
crescas nieuwsbrief
crescas nieuwsbrief
   

Joodse thuislanden, de plannen vóór het zionisme

In de vier lessen van de cursus Joodse Thuislanden. Alternatieven voor het zionisme geven drie docenten u inzicht in de achtergrond van de plannen die in de 20e eeuw bestonden om Joden in een eigen gebied onder te brengen.

Historicus Bart Wallet houdt op de eerste avond, dinsdag 29 april, een algemene historische inleiding, André Roosen neemt op de tweede avond Birobidzjan, de in 1928 door de Sovjet-Unie gestichte Joodse Autonome Regio, voor zijn rekening. Laura Almagor tekent voor de derde en vierde les van deze cursus: eerst komt het door de nazi's bedachte 'Madagaskarplan' aan de orde, de herhuisvesting van 4 miljoen Joden in de voormalige Franse strafkolonie voor de oostkust van Afrika. Het Saramaccaproject uit 1946, als optie om tienduizenden vluchtelingen uit Europa te hervestigen in Suriname, vormt het slot van deze bijzonder boeiende cursus.

Bezoek onze website voor meer informatie, of ga direct naar het inschrijfformulier.

Brundibár, een kinderopera

Er schuilt een diepere, duistere laag onder het sprookje 'Brundibár' (brombeer) dat de Tsjechisch-Joodse componist Hans Krása in 1938 gebruikte voor een opera voor kinderen. De gezellige brombeer uit de titel is eigenlijk een akelig karakter (lees Hitler) die niemand het licht in de ogen gunt.

Na de première door de kinderen van het Joodse weeshuis in Praag werd de opera tussen 1943 en 1944 maar liefst 55 maal opgevoerd in concentratiekamp Theresienstadt. De door de nazi's in september 1944 georganiseerde opvoering ter gelegenheid van een bezoek van het Rode Kruis aan het kamp, een vilein stukje propaganda, zou de laatste zijn. Van de uitvoerenden heeft vrijwel niemand de oorlog overleefd.

Crescas wijdt aan deze bijzondere opera een driedelige cursus, die wordt afgesloten met een opvoering van Brundibár op zondagmiddag 4 mei. Tijdens de cursusavonden op 23 en 30 april behandelt dirigent Jules van Hessen de geschiedenis van Brundibár en zijn componist, en verklaart hij hoe ook andere Joodse componisten tijdens het nazibewind toch wisten door te werken.

Bezoek onze website voor meer informatie, of ga direct naar het inschrijfformulier.

Laatste kans: Cursusmiddag Pesach

Pesach begint op 14 april, dat is al over tweeëneenhalve week. De tijd vliegt, zeker met zoveel zaken die degelijk moeten worden voorbereid.

Tijdens de cursusmiddag Pesach: wat gebeurde er nog meer? op zondag 30 maart vertelt docent Michael Bloemendal u over allerlei, vaak minder bekende zaken die verband houden met Pesach. Het tweede deel van de seider, het deel na de maaltijd, komt ook uitgebreid aan de orde. Aan het begin van de middag hebben we een kosjere broodjeslunch voor u klaar staan.

Met Michaels verhalen hebt u voor de seider op 14 april verse stof tot nadenken en discussiëren!

U kunt nog inschrijven, met een mail naar info@crescas.nl, of een telefoontje naar het kantoor van Crescas (020-6402380). Meteen na uw aanmelding krijgt u de benodigde informatie toegestuurd.

Mazal tov, professor Emile Schrijver!

Tijdens een feestelijke en zeer goed bezochte bijeenkomst in de aula van de Universiteit van Amsterdam sprak Emile Schrijver donderdag 27 maart de oratie uit waarmee hij het ambt van bijzonder hoogleraar Geschiedenis van het Joodse Boek aan de Faculteit der Geesteswetenschappen aan de UvA aanvaardde.

Aan het begin van zijn oratie The eye of the beholder. Kunstzin en vakmanschap in achttiende-eeuwse joodse boeken citeert Emile Moritz Steinschneider, de vader van de Joodse boekwetenschap die 107 jaar geleden op 90-jarige leeftijd overleed: “Het lijkt er misschien op dat de hier behandelde zaken niet van wezenlijk belang zijn, maar in feite bestaat er in de geesteswetenschappen niets dat niet van wezenlijk belang is; het hangt slechts van de waarnemer af.”

Steinschneider, zo zei Schrijver, had aanvankelijk grote moeite met de kunstuitingen in de achttiende-eeuwse Hebreeuwse handschriften en spreekt van ongeëvenaarde smakeloosheid die zelfs voor een achttiende-eeuwse Duitse Jood verbazingwekkend genoemd mag worden. Maar tegen het einde van zijn wetenschappelijke leven kon Steinschneider niet langer om de erkenning van het bestaan van Joodse kunstzinnige uitingen heen, al viel het hem, als man van oudere tijden, waarin kunst en jodendom om verschillende redenen nog niet bij elkaar konden horen, moeilijk om met andere ogen te kijken. Voor Steinschneider was de bestudering van Joodse teksten van primair, en de bestudering van kwalitatief al dan niet acceptabele kunstuitingen maximaal van secundair belang.

In zijn oratie, die hij met veel voorbeelden van kalligrafisch en typografisch vakmanschap illustreerde, betoogde Schrijver dat de moderne Joodse boekwetenschap daar inmiddels een andere kijk op heeft: “De door Moritz Steinschneider zo verafschuwde afbeeldingen blijken inhoudelijk hoogst relevant en dienen een duidelijk educatief doel. De makers wisten wat ze wilden maken en de lezers wisten wat ze wilden zien en kunstzin speelde geen rol van betekenis. Joodse schrijvers in de achttiende eeuw deden vooral waar ze goed in waren. Ze schreven en ze stonden daarmee in een eeuwenlange traditie die binnen de Joodse religie van groot identiteitsbepalend belang is.” En: “De Joodse lezer vond ze mooi en ze gingen in de loop der tijd behoren bij de teksten waarbij ze afgedrukt werden.”

Schrijver concludeert dat in de achttiende eeuw het West-Europese Joodse boek zich in een overgangsfase bevond waarin een groeiende groep Joodse, maar ook niet-Joodse bibliofielen gefascineerd raakte door de vorm van het boek en de inhoud uit zicht raakte. Voor Steinschneider was dit bijna onverdraaglijk. “Moritz Steinschneider stond (-) aan het einde van een al sinds de achttiende eeuw woedende intern-Joodse strijd om het primaat van de schriftelijke cultuur, van de cultuur van het schrijven en van de waardering van traditioneel vakmanschap. Voor moderne Joodse kunstzin, waartoe de achttiende-eeuwse stukken zeker een opmaat vormden, was in Steinschneiders universum ook daarom nog geen plaats. “It was all in the eye of the beholder.”

Een paar dagen voor de oratie had Karen de Jager een interview met Emile Schrijver, ook al jaren bestuursvoorzitter van Crescas. Het interview is op onze website te bekijken.

De volledige, geïllustreerde tekst van The eye of the beholder. Kunstzin en vakmanschap in achttiende-eeuwse joodse boeken zal onder voorbehoud verkrijgbaar zijn bij boekhandel Nijhof & Lee, te vinden bij de Bijzondere Collecties van de UvA aan de Turfmarkt in Amsterdam.

Boekennieuws

Wekelijks attendeert Crescas u op recent verschenen en verwachte Nederlandstalige of vertaalde boeken van Joodse schrijvers, al of niet met een Joods thema.
Deze week: De Kapucijner crypte, de laatste roman die Joseph Roth voor zijn dood in 1939 publiceerde. Stephanie Zweig schreef, met grote liefde voor historische details, Het huis in de Rothschildstraat, de meerdere generaties omspannende geschiedenis van de familie Sternberg. In therapie is het resultaat van een uniek samenwerkingsverband tussen psychiater Irvin Yalom en schrijfster Ginny Elkin die bij hem in therapie is.

De Engelstalige aanrader: The Golden Age Shtetl: A New History of Jewish Life in East Europe, waarin Yohanan Petrovsky-Shtern, hoogleraar Joodse studies aan North-Western University, de vijftig jaar tussen 1790 en 1840 beschrijft, toen Joden, Polen en Russen in vrede en respect met elkaar samenleefden.

En verder:
- Deze week is de website andreasburnier.nl gelanceerd, geheel gewijd aan leven en werk van Catharina Irma Dessaur 1931-2002, beter bekend onder het literair pseudoniem Andreas Burnier.
- Ter gelegenheid van de herdenking van zijn vijfenzeventigste sterfjaar werd afgelopen week de Nederlandse afdeling van het Joseph Roth Genootschap gepresenteerd. In het VPRO radioprogramma Nooit meer slapen sprak Anton de Goede met schrijver Geert Mak over Joseph Roth en het verschijnsel 'hotelmens'.
- Dinsdag 1 april komt Ariëlla Kornmehl naar Bredero Boeken, Hoofdstraat 234 in Santpoort-Noord voor een lezing en nagesprek over haar laatste boek Wat ik moest verzwijgen. De avond start om 20.00 uur.
- Jewniverse schrijft over de opmerkelijke geschiedenis van De kleine prins, het onsterfelijke kinderboek uit 1943 van Antoine de Saint-Exupéry.
- Tot slot een tip voor filmliefhebbers: In Amsterdam draait vanaf deze week het in zwart-wit geschoten filmdrama Ida (2013) van de Brits-Poolse regisseur Pawel Pawlikowski.

Vlucht zonder einde – een hommage aan Joseph Roth

Maandag 19 mei vindt in de Stadsschouwburg van Amsterdam een literaire manifestatie plaats rond het werk van schrijver en journalist Joseph Roth (1894-1939).

Voor Vlucht zonder einde – een hommage aan Joseph Roth maakt regisseur Johan Simons een keuze uit Roths teksten, die gebracht worden door muzikanten en zangers van de Münchner Kammerspiele en bekende Nederlandse schrijvers en acteurs, waaronder Geert Mak, Arnon Grunberg, Tommy Wieringa, Joke van Leeuwen, Johan Simons, Pierre Bokma, Elsie de Brauw en Tom Lanoye.

Speciaal voor Crescas houdt Leo Frijda, die literaire columns op onze website schrijft en kenner is van het werk van Joseph Roth, voorafgaand aan de voorstelling een korte inleiding.

Binnenkort in onze nieuwsbrief meer informatie over deze boeiende theatervoorstelling!

WIZO Food Fair

Zondag 30 maart organiseert WIZO Nederland de allereerste WIZO Food Fair in Nederland, een culinair evenement voor iedereen die van lekker eten houdt! Het belooft een feestje te worden, en dat mag ook, want de Food Fair is opgezet om het 65-jarig bestaan van WIZO Nederland extra luister bij te zetten.

Centraal staat een groot aantal aspecten van de Joodse en de Israëlische keukens - verwant, maar allesbehalve hetzelfde, zoals u ongetwijfeld weet. Er wordt gekookt en gegeten volgens de Joodse, veelal eeuwenoude tradities, en toch eigentijds, gezond, duurzaam en vernieuwend, zoals topchefs als Yotam Ottolenghi en Moshik Roth laten zien. Er wordt ook gepraat, in workshops, paneldiscussies en lezingen, en zeker ook gelachen tijdens de culinaire cabaretvoorstelling met chefs de cuisine David Simon en Menno van der Reis, ook bekend als Cabaret Kwatsch.

De opbrengsten van de WIZO Food Fair gaan naar de WIZO Beit Hakerem School in Jeruzalem. Twee jonge Joodse en één Arabische talentvolle kok in opleiding aan deze school kunt u aan het werk zien in een live aflevering van Go Go Kosher.

De WIZO Beit Hakarem school in Jeruzalem is een praktijkgerichte beroepsopleiding voor kansarme jongeren. De school is een laatste redmiddel voor leerlingen die door leerstoornissen en gedragsproblemen uit het reguliere schoolsysteem zijn gevallen. Op Beit Hakarem wordt ze door gespecialiseerde docenten, psychologen en sociaal werkers motivatie bijgebracht en geleerd samen te werken.

Yvonne van Gelder bezocht de school er schreef erover in het voorjaarsnummer 2014 van Chadasjot, het nieuwsblad van WIZO Nederland. U vindt haar verhaal online vanaf pagina 11.

Op wizo.nl/foodfair2014/ vindt u het volledige programma en andere nuttige informatie.

Nieuws van heinde en verre

Wekelijkse selectie uit recente opmerkelijke berichten uit binnen- maar vooral buitenlandse media.

  • Virtual Jerusalem heeft foto's die laten zien hoe 100 jaar geleden matzes werden gebakken in Israël.
  • Het dankwoord van Hilde Pach na de ontvangst van de Martinus Nijhoff Vertaalprijs 2014, te lezen op haar eigen weblog.
  • Elie Wiesel brengt op Bible History Daily zijn gedachten onder woorden over Seth, de jongste zoon van Adam, de eerste mens op aarde.
  • Steven Spielbergs Shoah Foundation gaat zijn activiteiten uitbreiden, schrijft Ynet News.
  • Vox Tablet, de wekelijkse podcast van Tablet Magazine bevat het indrukwekkende verhaal over de ontmoeting van Lynn, dochter van een Holocaustoverlevende, en Inga, dochter van foute Duitsers.
  • In Jewish Daily Forward het antwoord op de vraag wat de overeenkomst is tussen componisten Max Bruch en George Gershwin.
  • Het restaurant van het Israel Museum in Jeruzalem serveert passende gerechten, weet Tablet Magazine.
  • Stephen Fry sprak het commentaar in bij een drie minuten durende animatie, gemaakt in opdracht van de British Humanist Society, te zien op Upworthy.com.

Programma IV - an evening with Hofesh Shechter

'Een explosieve double bill' noemt het Nederlands Danstheater de choreografie Uprising/In your rooms, waarmee de Israëlische choreograaf, drummer en componist Hofesh Shechter (Jeruzalem, 1975) in 2008 tijdens een tournee in Groot-Brittannië doorbrak.
NDT neemt de beide werken op het repertoire - een lang gekoesterde wens van Shechter - en toert met Programma IV - an evening with Hofesh Shechter de hele maand april door Nederland.

Uprising, gezet op een door Shechter zelf gecomponeerde 'soundtrack', is een speels, gedreven en onweerstaanbaar onderzoek naar mannelijkheid in actie, uitgevoerd door zeven mannelijke dansers.
In your rooms schetst een maatschappij die vervreemdend, maar tegelijkertijd angstaanjagend herkenbaar is, waarbij de dansers diep in hun eigen emotionele mogelijkheden moeten graven. De door Shechter geschreven begeleiding wordt live op toneel uitgevoerd door vijf musici.

Meer informatie en speellijst van 'Programma IV - an evening with Hofesh Shechter' op de website van het Nederlands Danstheater.

Uilenburgerconcert: Oorlogsverhalen

Dwarsfluitiste Eleonore Pameijer en pianist Marcel Worms stelden een programma samen met muziek van Leo Smit, Dick Kattenburg, Pál Hermann, Wilhelm Rettich, Marius Flothuis en Nico Richter, componisten van wie het werk tijdens de Duitse bezetting niet mocht worden gespeeld. Met zorg en liefde zijn zowel de bladmuziek als de verhalen achter de composities gereconstrueerd en aan de vergetelheid ontrukt.
Pameijer en Worms vroegen schrijver Jan Brokken om fragmenten voor te lezen uit De Vergelding, een oorlogsverhaal over de verschrikkelijke gebeurtenissen in zijn geboortedorp Rhoon, dat lange tijd niet mocht worden verteld.

Zo ontstond het Uilenburgerconcert 'Oorlogsverhalen', dat u op 14 april 2014 kunt bijwonen in het Bethaniënklooster, Barndesteeg 6a in Amsterdam.

Meer informatie op leosmit.org.

Ode aan de dames van de Beethovenstraat

De meeste mensen kennen de Beethovenstraat in Amsterdam als een gezellige, stijlvolle winkelstraat en hebben geen idee welke tragiek de luxe etalages van de Beethovenbuurt verbergen.

De voorstelling Dames van de Beethovenstraat is ontstaan vanuit een grote liefde voor de eigenzinnige, flamboyante dames, veelal van Duits-Joodse afkomst, die begin jaren dertig het naziregime in hun land ontvluchtten en neerstreken in de Beethovenbuurt. Innemend zijn ze, tragisch en komisch tegelijk. Loeders, monsters soms, maar vooral overlevers. Dat raakt en fascineert.

De Beethovenbuurt en haar dames zijn een vruchtbare bron van inspiratie voor kunstenaars. Regisseur Saskia Huybregste van Theatergroep Parels voor de Zwijnen werd bij het maken van de voorstelling op haar beurt geïnspireerd door onder meer het boek Dames van Zuid van Elsbeth Struijk van Bergen & Jutka Rona (2004), de documentaire Ik bedek mijn Schmerz met mijn nerts (1999) van Renée Sanders en het boek De Koningin van Plan Zuid van Frank van Kolfschooten (1997).

De tekst voor Dames van de Beethovenstraat is van de hand van Wanda Reisel, de muziek bij de voorstelling werd geschreven door Jan Groenteman. De première vindt plaats op 3 mei in Hilton Amsterdam, Apollolaan 138. Op 18, 19 en 20 april vinden daar ook de try-outs plaats.
Kijk voor meer informatie en de volledige speellijst op parelsvoordezwijnen.nl.

JONAG jubileert

JONAG, de belangenvereniging voor de JOodse NAoorlogse Generatie, bestaat 20 jaar.

Crescas feliciteert JONAG van harte met dit heuglijke feit. Wij wensen bestuur, leden, oud-leden en introducés een boeiende zondagmiddag met de manifestatie 20 jaar JONAG: gelukkig naoorlogs! die zondag 30 maart zal plaatsvinden.

JONAG is steeds meer gaan fungeren als ontmoetingsplaats voor de naoorlogse generatie met een Joodse binding, waar ook niet-Joodse partners en hun kinderen welkom zijn.

Op jonag.nl vindt u meer informatie.

Website van de week
Red Star Line Museum

Het Red Star Line Museum. in Antwerpen opende eind september 2013 zijn deuren en ontsloot daarmee de lange tijd bijna vergeten geschiedenis van rederij Red Star Line en de miljoenen passagiers die in de Nieuwe Wereld hun droom van een beter leven hoopten te verwezenlijken.

Bezoekers van de website van het museum kunnen het verhaal volgen vanuit het perspectief van wie het heeft meegemaakt. En zowel in het fysieke als het virtuele museum staat de vraag centraal: wat betekent deze geschiedenis vandaag?

Het bezoek aan het online museum begint bij Het Red Star Line Museum in een notendop, waarna u informatie krijgt over de gebouwen van de rederij, de hoofdtentoonstelling en een toelichting op de collectie. De genoemde items zijn aanklikbaar en geven veel aanvullende informatie. De dwarsdoorsnede van het model van de Belgenland II, het vlaggenschip van de rederij, en een Jiddisje advertentie in een Poolse krant uit 1921 horen tot de bijzondere stukken die online te bekijken zijn. Aan de rechterkant van de collectiepagina staan allerlei gerelateerde, eveneens aanklikbare verhalen.
Miljoenen passagiers reisden met Red Star Line en vertelden hun kinderen en kleinkinderen over hun reis, maar het Red Star Line Museum is nog steeds op zoek naar meer verhalen.
Ook voor kinderen heeft het museum iets te bieden: Duik in de familiekoffer vol spullen, een ontdekkingstocht voor het hele gezin.

Tot begin mei is een tentoonstelling te zien met monumentale schilderijen van de in Antwerpen wonende Venezolaans-Hongaarse kunstenaar Gaiska Torrealba.

In de stad vertelt over de sporen die de Red Star Line in de stad Antwerpen heeft nagelaten en die nu in ere zijn of worden hersteld.

Het Red Star Line Museum is te vinden op de sociale media Facebook, Twitter, Instagram en Flickr en verstuurt een nieuwsbrief.

Een op YouTube te bekijken slideshow met werk van de Vlaamse fotografe Gina van Hoof, bevat - naast foto's gemaakt in de Joodse wijk in Antwerpen - ook beelden van het Red Star Line Museum. Heden en verleden, samengepakt in nog geen drie minuten.

In Antwerpen wonen rond de 20.000, voor het merendeel orthodoxe Chassieden, die in hun dichtbevolkte wijk alles vinden wat zij voor hun dagelijkse leven nodig hebben. Er zijn scholen, kosjere levensmiddelenwinkels, synagogen en diamantbewerkersateliers.


Alle eerder verschenen webtips vindt u in het ‘Website van de Week’-archief op crescas.nl

In The Picture
Bombay Blue

Beeldend kunstenares Siona Benjamin (1960) zag het levenslicht in Bombay (nu Mumbai) in een Indiaas-Joodse familie. Benjamin is getrouwd met een Amerikaan en woont en werkt in Montclair, New Jersey.

In een video vertelt ze over haar Joodse achtergrond en de betekenis en invloed daarvan op haar werk.

Meer over Siona Benjamin is te vinden op haar eigen website en in My Jewish Learning.


Bekijk de film hier

Televisie en radio 28 maart - 4 april

Weekoverzicht van interessante programma’s op televisie en radio. Meer informatie is te vinden onder de weblink in de titel. De digitale themakanalen NPO Doc (voorheen hollanddoc 24) en NPO Cultura (voorheen cultura 24) zijn zowel via de kabel als op internet te bekijken.

  • Deze week in De kunst van het luisteren, het wekelijkse Radio-5 programma van de Joodse Omroep: Een gesprek met Matthew Steinglass, Nederlands correspondent voor de Financial Times, over economie, pers en politiek. Verder Joël Cahen, directeur van het Joods Historisch Museum, over de grote overzichtstentoonstelling met niet eerder getoond werk van de Russisch-Amerikaanse fotograaf Roman Vishniac, en een reportage over onderzoek naar de lotgevallen van ongeveer 2000 Joodse kinderen die voor de oorlog als vluchteling naar Nederland kwamen. Presentatie: Paul Damen en Alfred Edelstein.

vrijdag 28 maart


zaterdag 29 maart

  • Arte tv, 10.40: Ellis Island. Insel des amerikanischen Traums. Franse documentaire uit 2013 over de plaats waar immigranten van over de hele wereld hun nieuwe leven in Amerika zijn begonnen.
  • Ned. 1 (VPRO), 11.20: Boeken. Afl.: Abram de Swaan onderzoekt in Compartimenten van vernietiging de massale vernietigingscampagnes van de twintigste eeuw. Hoe zijn deze verschrikkingen te begrijpen?
  • NPO Doc (VPRO), 20.00. Afl.: The Manor. Persoonlijk portret van een Joodse familie die een striptent met aangrenzend hotel runt in een stadje in Canada.
  • BBC 2, 23.30: We need to talk about Kevin. Drama uit 2011 naar de gelijknamige roman van Lionel Shriver, over Eva Khatchadourian die in brieven aan haar man schrijft over de slachting die hun zoon Kevin op een school heeft aangericht. Fictie, maar angstwekkend realistisch.

zondag 30 maart

  • Ned. 2 (IKON), 12.01: LUX: God achter de voordeur. Afl. 1: God achter de voordeur? – over ‘klaagchristenen’ & nieuwe mythevorming. ‘Weg met de privileges van gelovigen in wet -en regelgeving’, klinkt de mantra van de liberale, blanke meerderheid luid en duidelijk. Religie is een privézaak en God hoort achter de voordeur. Dit alles vanwege het feit dat we in een geseculariseerd land leven, waar de rol van religie is uitgespeeld.
  • Radio 5 (JO), 18.00: de kunst van het luisteren.

maandag 31 maart

  • Mezzo, 01.00: Jazz Mix In Israel. Yaron Herman wordt voor zijn optreden in Jeruzalem vergezeld door trompettist Avishai Cohen en drummer Ziv Ravitz.

dinsdag 1 april

  • Arte tv, 17.30: Die Hängenden Gärten von Babylon. Britse documentaire uit 2014 over recent archeologisch onderzoek dat veel vragen over de legendarische hangende tuinen van Babylon kan beantwoorden.
  • NPO Doc (VPRO), 22.03: Movies that Matter. Afl.: How to Start a Revolution. Britse documentaire uit 2011 portretteert politicoloog en schrijver Dr. Gene Sharp, de man achter het toonaangevende boek From Dictatorship to Democracy dat al twintig jaar dé leidraad is voor geweldloze revoluties.
  • NPO Cultura, 22.36: Tikotin, a Life Devoted to Japanese Art. Documentaire uit 2013 over het bewogen leven en werk van Felix Tikotin (1893-1986), een Duits-Joods handelaar in Japanse kunst, gemaakt door zijn kleinzoon Jaron Borensztajn. Herh.: 2/4, 19.30, 3/4, 21.25.
  • Ned. 2 (VPRO), 23.00: 2Doc. Afl.: The secret life of Uri Geller - Psychic spy? Uri Geller maakte in de jaren ‘70 als lepelbuigende entertainer furore op televisie. In deze documentaire vertelt hij over zijn carrière vóór, maar vooral ook áchter de schermen: als geheim agent en (dubbel)spion, werkzaam voor onder andere de Israëlische Mossad en de Amerikaanse CIA.

woensdag 2 april

  • Ned. 2 (VARA),23.00: 2Doc: Sound of Torture. Israëlische documentaire uit 2013. Sinds Europa haar buitengrenzen op slot heeft gedaan, trekken steeds meer vluchtelingen uit Eritrea door de Egyptische Sinai-woestijn naar Israël.
  • NPO Doc (VPRO), 0.00: 2Doc. Afl.: The secret life of Uri Geller - Psychic spy? Uri Geller maakte in de jaren ‘70 als lepelbuigende entertainer furore op televisie. In deze documentaire vertelt hij over zijn carrière vóór, maar vooral ook áchter de schermen: als geheim agent en (dubbel)spion, werkzaam voor onder andere de Israëlische Mossad en de Amerikaanse CIA. Herh.: 3/4, 20.26, 4/4, 0.00.

donderdag 3 april

  • Ned. 2 (VPRO),23.00: Het uur van de wolf. Afl.: Marvin Hamlisch: The Entertainer. Biopic uit 2013 van Dori Berenstein over de veelbekroonde pianist, dirigent en componist van filmmuziek Marvin Hamisch.

vrijdag 4 april

  • RTL 4 (12.50: The Big Fix. Komedie uit 1978 van Jeremy Kagan over Lila die privédetective Moses Wine (Richard Dreyfuss) vraagt te komen werken voor een man die zich kandidaat stelt als gouverneur van Californië. Al snel raakt Moses echter verwikkeld in een gecompliceerde moordzaak.
  • BBC 4, 22.00: Arena - The Brian Epstein Story. Documentaire uit 1998 over het turbulente leven en de loopbaan van Brian Epstein, manager van onder andere The Beatles. Deel 1 (The Sun Will Shine Tomorrow) en deel 2 (Tomorrow never knows), worden achter elkaar uitgezonden.
   
jaargang 10, nummer 13
vrijdag 28 maart 2014
 

In deze nieuwsbrief

Joodse thuislanden, de plannen vóór het zionisme
Brundibár, een kinderopera
Laatste kans: Cursusmiddag Pesach
Mazal tov, professor Emile Schrijver!
Boekennieuws
Vlucht zonder einde – een hommage aan Joseph Roth
WIZO Food Fair
Nieuws van heinde en verre
Programma IV - an evening with Hofesh Shechter
Uilenburgerconcert: Oorlogsverhalen
Ode aan de dames van de Beethovenstraat
JONAG jubileert
Website van de week
Bombay Blue
Televisie en radio 28 maart - 4 april


Onze columnisten
Webcolumn Leo Mock
De voorbereidingen voor Pesach zijn alweer in volle gang, althans als het goed is … Afgelopen week lazen we in sjoel een extra lezing ...
lees verder
Webcolumn Simon Soesan
Er was eens een land. Zomaar een land. Laten we het Volland noemen, want het was een klein landje, dat aardig vol van zichzelf was. Dat ...
lees verder
Webcolumn Salomon Bouman
Er is geen beter land dan Israël, zei deze week een goede vriend van me. Hij had voor hetzelfde geld ook kunnen zeggen dat Israël een ...
lees verder
Webcolumn Harry van den Bergh
De Nuclear Security Summit was in meerdere opzichten een groot succes: een goede slotverklaring, veel toppolitici uit een groot deel ...
lees verder
Webcolumn Eva van Sonderen
Het is langzamerhand tot het Israëlische publiek doorgedrongen dat we in Israël meer betalen voor ons gemiddelde voedselpakket ...
lees verder
Webcolumn Eldad Kisch
Even een kort en specifiek aspect vermelden over de kliniek voor migranten in Jaffa, waar ik al een paar maanden werk. We krijgen ...
lees verder


(advertenties)

banner sinaicentrum

banner meldpunttaal

banner amphora

banner joodsamsterdam

banner venstra

banner hallojoods

banner jonet

banner givat

banner propra

banner jmwlunteren

banner luna3

banner yanshuf

banner blankevoort

twitter.com/Crescas facebook.com/Crescas
Vragen of opmerkingen? crescas@crescas.nl
Nieuwsbrief doorsturen naar familie of vrienden.
© Joods Educatief Centrum Crescas, Buitenplein 65, 1181 ZE Amstelveen
tel 020-6402380, fax 020-3452260, www.crescas.nl
Redactie nieuwsbrief: Raya Lichansky
Wilt u de nieuwsbrief niet langer ontvangen? Klik hier