Existential Crisis - Irina Birger
De geneugten en het verdriet van de hedendaagse westerse samenleving
Gepubliceerd op: 2 december 2021
Crescas heeft per november 2020 de agenda-functie van KUNSTENISRAËL overgenomen. Daarmee bieden we een podium aan de Israëlische kunst die in Nederlandse theaters en musea en bij andere organisaties voor kunst en cultuur te zien is. Israëlische kunst behoort tot de wereldtop en verdient een prominente plek in de Nederlandse kunstwereld, in alle genres, van dans tot muziek en van literatuur tot de beeldende kunsten.
Toen de Israëlisch-Nederlandse beeldend kunstenaar Irina Birger bij de uitbraak van het coronavirus thuis kwam de zitten, besloot ze haar geïsoleerde leven in beeld te brengen. Daarnaast maakte ze kunstwerken geïnspireerd door haar herinneringen aan het gewone leven, iets dat ze zo miste. Het hielp haar om verbonden te blijven met andere mensen die vanwege de pandemie plotseling met dezelfde emoties en gedachten werden geconfronteerd.
Bijna twee jaar lang werkte ze aan het project Existential Crisis, dat bestaat uit een solo-expositie en een publicatie in boekvorm (het boek verschijnt op 4 december, gelijktijdig met de opening van de tentoonstelling). Als je al haar tekeningen en schilderijen naast elkaar ziet, valt op dat ze op een humoristische wijze de geneugten en het verdriet van de hedendaagse westerse samenleving in beeld brengt. Ook Birgers positie als vrouwelijke kunstenaar speelt een belangrijke rol.
Deze thema’s sluiten naadloos aan bij eerder werk van Birger. Altijd neemt ze de concrete, sociale realiteit van een plek als uitgangspunt voor haar kunst. Ze onderzoekt, analyseert en visualiseert culturele en sociale patronen en hun dynamiek door gebruik te maken van verschillende artistieke strategieën. Haar eigen persona speelt een belangrijke rol bij het observeren, infiltreren en ensceneren van relaties tussen het individu en het collectief.