Laatste kans: Marketing - een Talmoedisch gedachte?

Kun je het jodendom vermarkten, en mag dat volgens de ethiek van de Talmoed?

Gepubliceerd op: 13 januari 2022

Marktanalyse, commercialisering, vermarkten: het zijn hedendaagse begrippen die je niet meteen verwacht in een lezing over de Talmoed. Maar Jacob de Leeuwe kent de Talmoed ruimschoots goed genoeg om te weten dat in vroeger tijden wel degelijk werd geworven en geeft aanwijzingen voor succesvol en fatsoenlijk handel drijven. Vele van de huidige handelswetten en -praktijken waren al bekend in Talmoedische tijden, maar de Talmoedische normen zijn vaak veel strenger dan de huidige. De Talmoed beoordeelt financieel succes positief, omdat rijkdom de mens in staat stelt anderen te helpen. Mits er volgens een ethisch verdienmodel wordt gehandeld.

Ben jij ook nieuwsgierig waar De Leeuwe in de Talmoed bruikbare aanknopingspunten vindt voor de hedendaagse, op commercie gerichte maatschappij? Kan de oeroude rabbijnse wijsheid de moderne mens de weg wijzen naar fatsoenlijk handeldrijven?
Meld je snel aan op onze website!


Let op: je kunt alle lezingen van de serie Talmoed in het moderne leven afzonderlijk boeken. Kijk op de website voor de onderwerpen!

Nieuwsbrief

Volg ons en blijf op de hoogte! Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en wij zorgen dat je niks mist.

Bekijk nieuws overzicht

Doneren

Crescas kan niet zonder jouw steun. Met elke donatie, hoe klein ook, steun je onze activiteiten en zorg je dat wij nog meer voor Joods Nederland kunnen betekenen.