Kunst en cultuur
Onze keus uit cultureel en maatschappelijk moois en boeiends
Gepubliceerd op: 12 mei 2022
Dreaming, een doek uit 1998 van de Israëlische kunstenaar Isaac Maimon (1951).
Maimon maakte naam met zijn kleurige schilderijen, waarin hij vooral vrouwen afbeeldt, om precies te zijn de vrouwen van Parijs uit het mondaine uitgaansleven van de Frans hoofdstad. Ze zijn beschaafd, stijlvol, sensueel en mooi, met hun subtiele rondingen, mysterieuze glimlach en hun onberispelijke gevoel voor mode. "Ik word geïnspireerd door mooie vrouwen en de menselijke vorm in het algemeen", legt Main uit. "Ik zie dat er schoonheid schuilt in ieder mens, en ik word geïnspireerd om die schoonheid in mijn schilderijen te brengen."
SAMENZITTEN toont werk van grafisch ontwerper / beeldend kunstenaar Elsbeth Horneman
Horneman gebruikt vaak stukjes tekst en beeld die raken, verontrusten, frapperen en schokken als basis voor haar werk. Inzoomen en isoleren van tekst en beeld en het uit hun omgeving losmaken, leidt tot nieuwe beelden met eigen zeggingskracht; het worden nieuwe entiteiten. Het is haar manier om de complexe wereld te onderzoeken en opnieuw te representeren. SAMENZITTEN is ontstaan naar aanleiding van een recent bij het NIOD opgedoken zakagenda van haar vader, met notities geschreven in Nederlands, Engels, Duits en steno, tijdens zijn gevangenschap in de kampen Vught en Westerbork 1943.
Hornemans Joodse vader overleefde de kampen maar sprak er nooit over en overleed jong. Om te begrijpen hoe het geweest moet zijn en wat de teksten werkelijk betekenden, heeft zij deze opgevat als code en daar een eigen typografische code tegenover gezet. Het geabstraheerde werk gaat over verschijnen / verdwijnen, over systematisch en stelselmatig, over in- en uitsluiting. Het gaat ook over moed en doorgaan. Toen in een latere fase de zon in het atelier ging spelen met het werk en er schaduwbeelden ontstonden, ging Horneman zitten en begon te schrijven. Het werd een boekje. Ook hierin wordt duidelijk dat SAMENZITTEN meer is dan een persoonlijk werk. Het legt verbanden met uitsluiting, verdrijving en dehumanisering, praktijken van altijd en vandaag.
Samen met Horneman exposeert ook beeldend kunstenaar en ruimtelijk vormgever Bert Feddema met THE HANGING FRUITS OF A NEW EDEN. If things grow wrong, they grow out of control, waarin hij zijn verontrusting toont over de schoonheid van de wetenschap, en door multinationals verkondigde maakbaarheid enerzijds en hun keiharde eigenbelangen, het financieel gewin en de vervuilende effecten op het milieu anderzijds.
De Nederlandse kunstschilder Leendert (Leo) Gestel (1881-1941) geldt als een van de grote vernieuwers van de beeldende kunst in Nederland. Museum Kranenburgh in Bergen maakte de tentoonstelling Leo Gestel op Mallorca, waarin werken van Gestel te zien zijn die nog niet eerder in een tentoonstelling bijeen werden gebracht.
Leo Gestel maakte deze spectaculaire en kleurrijke werken tijdens zijn verblijf op Mallorca in 1914. Gestel verbleef vier maanden op het Spaanse eiland en maakte er, gefascineerd door het landschap, in hoog tempo een groot aantal schetsen en schilderijen. De serie werken vormt een experimenteel hoogtepunt in de moderne Nederlandse kunst.
Bij deze tentoonstelling heeft het museum een interessante podcast gemaakt die je op de website van Museum Kranenburgh kunt beluisteren, of in je favoriete podcast-app.
In zijn nieuwe boek De politiek van het kleinste kwaad. Een geschiedenis van de Joodse Raad voor Amsterdam, 1941-1943 reconstrueert historicus Bart van der Boom het perspectief van de Joodse Raad, in een poging te begrijpen hoe goede bedoelingen de weg naar de ondergang hebben geplaveid.
Tijdens een bijeenkomst bij Spui25 ging Van der Boom in gesprek met historicus en schrijver Jaap Cohen en scenarioschrijfster Roos Ouwehand. Schrijfster en journalist Ronit Palache trad op als moderator.
Sins 28 april is Babi Yar. Context in de Nederlandse bioscopen te zien. In de film reconstrueert de internationaal bekroonde regisseur Sergei Loznitsa de historische massa-executie van 33.771 Joden door de nazi’s in het Babi Yar ravijn bij Kiev aan de hand van nooit eerder vertoond archiefmateriaal. Babi Yar. Context werd in 2021 genomineerd voor de Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award.
De lezing Franz Kafka und Jaroslav Hašek - Zwei Prager Zeitgenossen im Kontext gaat over deze twee Praagse auteurs van wereldformaat die elkaar waarschijnlijk nooit hebben ontmoet. Welke plaats zijn zij gaan innemen in de Europese cultuurgeschiedenis sinds 1945?
Wie vandaag de dag aan Praagse literatuur denkt, zal vermoedelijk onmiddellijk bij Franz Kafka belanden, een Duitstalige Jood, geboren in 1883, die sindsdien de 'Tsjechische' auteur bij uitstek is geworden. Iets meer dan vijftig jaar geleden was Kafka echter zo goed als onbekend in zijn geboorteplaats, waar toen bijna geen Joden meer woonden en de Duitse taal was verdwenen. Het was niet Franz Kafka maar Jaroslav Hašek, eveneens geboren in Praag in 1883, auteur van de roman Die Abenteuer des braven Soldaten Schwejk, die werd beschouwd als de belichaming van de Tsjechische literatuur.
Deze lezing wordt mede georganiseerd door de Nederlandse Franz Kafka-Kring.
Op zondag 22 mei organiseert The Klezmer Society een muzikale wandeling door Joods Kampen.
De wandeling start om 12.00 uur bij IJsselkade 33. Onderweg zijn er korte muziekoptredens en om 13.00 uur eindigt de wandeling met een bezoek aan de voormalige synagoge van Kampen, die nu in gebruik is als Gemeentelijke Expositieruimte.
Voor belangstellenden met eigen vervoer: om 15.00 uur wordt een bezoek gebracht aan het metaheerhuisje van de Joodse Begraafplaats in IJsselmuiden. Ook daar zal, niet op maar in de nabijheid van de begraafplaats muziek worden gespeeld.
Graag hoofdbedekking meenemen!
Deelname is gratis, een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld.