inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Eva van Sonderen

Eva van Sonderen (1948) studeerde Engels aan het Nutsseminarium en sociologie/sociale geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast verdiepte ze zich in Jungiaanse psychologie en later in het werken aan dromen in droomgroepen (o.l.v.Robert Bosmak). Ze ging aan de slag als vertaalster en free-lance journaliste, publiceerde her en der verhalen en artikelen, o.a. in De Gids, De Groene Amsterdammer en Bres. Eva werkte mee aan het boek 'Israel: een blanco cheque?' (Amphora/Van Gennep 1983). Van 1985 tot 1988 maakte ze deel uit van de vrouwengroep De Nieuwe Wilden in de Poëzie, o.l.v.Elly de Waard. Vanaf 1990 was ze correspondente voor het NIW in Israël. Een aantal jaren heeft ze bijdragen geschreven voor Levend Joods Geloof en het Jonag Bulletin. In 2016 is ze opgehouden met haar werk als sociaal rapporteur in het kader van de WUV. Zo heeft ze nu volop tijd voor andere interesse gebieden, zoals theorie en practijk van traumaverwerking in dromen;alternatieve geneeswijzen, zoals Emotional Freedom Technique (‘Tapping’), Johrei,( Japans) en de door de Nederlandse Mireille Mettes onwikkelde MIR-zelfhelings methode.

vrijdag 11 december 2015

In mijn buurt, bij Emek Refaiem, hebben veel huizen kleine of grote ‘chanoekahuisjes’ bij de ingang staan – op een muurtje geplaatst of opgehangen aan de schutting. De oorspronkelijk uit Duitsland afkomstige oude meneer Emanuel (vader van de ontwerper van de bekende kleurige Emanuel Judaica-voorwerpen), heeft een heel industrieel apparaat gemaakt, een cirkelvormige koperen houder waarin de lichtjes staan, met een tegenwicht als balans, die als een schijnbaar perpetuum mobile ronddraait boven de poort naar de tuin (aangedreven door een verborgen elektramotortje). Iedere avond verzamelen nieuwsgierige toeschouwers zich rond deze langzaam bewegende chanoekia.

Of je Chanoeka nu viert als overwinning op de assimilatie waar de vergriekste Syriërs de Joden toe wilden dwingen, of als lichtfeest, de boodschap is dat het licht het tenslotte wint van de duisternis. Een boodschap die we hard nodig hebben in deze vreemde tijden van Al Qaida, IS, Boko Haram en extremistische Joodse groeperingen als Tag Meïr (‘Prijskaartje’) die zich in Israël bezighouden met het bekladden of in de fik steken van moskeeën en kerken.

De overwinning van het licht werd heel duidelijk gevierd bij een openbare ceremonie, waar twee jeugdige overlevenden van Palestijnse aanslagen een kaars van de chanoekia mochten aansteken: de 13-jarige Naor Ben Ezra, die ernstig gewond werd door het mes van een eveneens 13-jarige Palestijnse jongen. En Tahal Sofer, een meisje van drie, dat gewond raakte door een molotovcocktail die op de Westoever naar de auto van het gezin Sofer werd gegooid. Voor Naor, die binnenkort bar mitswa wordt, was ‘het wonder van Chanoeka’ zijn genezing; beide kinderen werden behandeld op de kinderafdeling van het Hadassa Ein Karem ziekenhuis. Het dertienjarige dadertje, Achmed Manasra, werd eveneens in Hadassa behandeld aan een hoofdwond die hij opliep toen hij vluchtte. Na zijn ontslag uit het ziekenhuis werd hij alsnog gearresteerd, de jongste terrorist ooit (Ik hoop dat hij onder behandeling van een kinderpsycholoog wordt gesteld …).

Er is heel veel geschreven over de diepere oorzaken van de uiterste duisternis van IS en aanverwante Islamistische bewegingen. Dat het te maken heeft met de voormalige kolonisatie door Europese landen; dat de Arabische wereld zich achtergesteld voelt bij en vernederd door het westen; dat het het gevolg van de ‘youth bulge’ zou zijn, het enorme aantal jonge mannen die werkloos zijn en weinig toekomst hebben. Ik zou daar de onderdrukking van vrouwen nog bij willen noemen, en de onderdrukking van natuurlijke seksualiteit voor beide seksen. Al die boze jonge mannen kunnen geen kant op met hun seksualiteit, zo lang ze geen geld hebben om te kunnen trouwen, een vrouw te onderhouden. Waar Eros niet mag zijn, komt Thanatos tevoorschijn. De verwrongenheid van de seksualiteit in patriarchale moslimgemeenschappen wordt duidelijk als je kijkt naar de bonus van 72 maagden die beloofd wordt aan de shaheed, de martelaar/terrorist. Vrouwelijke shaheeds daarentegen, wacht een andere beloning: ze mogen hun eigen echtgenoot kiezen (!).

Ik denk dat het licht van Chanoeka (en van Kerstmis en andere lichtfeesten) pas werkelijk kan zegevieren over de duisternis die de wereld beleeft, als ook vrouwen in de hele wereld een volledig gelijke rechtspositie hebben. Het licht van de chanoekia moet in gelijke mate door vrouwen kunnen worden aangestoken.

Ieder jaar wordt bij de Kotel (de Klaagmuur) aan de mannenkant de officiële chanoekia aangestoken, alleen door mannen. Dit jaar gaf de regering voor het eerst de aanbeveling dat bij door de staat betaalde ceremonies, ook vrouwen worden uitgenodigd. De rabbijn van de Kotel, Rabinovitch, had ‘Women of the Wall’ vorig jaar verboden aan de vrouwenkant een chanoekia aan te steken, want “de Chanoekia aan de mannenkant kan door iedereen worden gezien.” Dit jaar zondagavond werden er drie chanoekiot aangestoken op het plein voor de Kotel: aan de mannenkant stak Netanjahoe onder toezicht van Rabinovitch het eerste licht aan; een eind van de Kotel verwijderd stond een groep mannelijke en vrouwelijke parlementariërs bij een grote chanoekia; aan de vrouwenkant bij de Klaagmuur werden, op verzoek van Rabinovitch, sommige kleine chanoekiot geconfisqueerd door de politie. Maar door gebruik te maken van de parlementaire immuniteit van Ksenia Svetlova, Knessetlid van de Zion Eenheidspartij, slaagden de vrouwen er in een grote chanoekia binnen te brengen. Wie (nog) niet sterk genoeg is, moet slim zijn. Pas als vrouwen ook in spiritueel/religieus opzicht gelijkwaardig aan mannen worden beschouwd, kan in Israël het licht over de duisternis zegevieren. Chanoeka sameach!

Delen |

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
sep 2019Verkiezingen: vermoeidheid en besluiteloosheid
aug 2019Warm, warmer, heet – Israël over tachtig jaar
aug 2019Tisja beAv 2019 – “God on Trial”
aug 2019Ervaringen uit de diaspora
jun 2019Nechama Rivlin 1945-2019
mei 2019Bosbranden
mei 2019Songfestival
mei 2019Na de wapenstilstand
apr 2019Dovemansoren
mrt 2019Een ongewoon verhaal
mrt 2019Poerim in beeld
mrt 2019Stress hanteren en trauma’s kwijtraken
mrt 2019Lente in Amsterdam, winter in Jeruzalem
feb 2019Berichten uit de diaspora
jan 2019Overdenkingen na het overlijden van Amos Oz
dec 2018Een bezoek aan Tekoa
nov 2018Da'at Elyon
nov 2018Chaja Polak: ‘De man die geen hekel had aan Joden’
okt 2018Gesprek met Marceline Loridan-Ivens (2003)
sep 2018Ari Fuld z.l. – een sympathieke rechts-radicale settler
sep 2018Rosh Hasjana, goed en slecht nieuws
aug 2018Wel of niet (koosjer) vlees eten
jul 2018Tisja beAv – The joy of our heart has ceased, our dancing has turned into mourning
jul 2018In memoriam – Claude Lanzmann
jun 2018Pluralisme in Jeruzalem en Tel Aviv
mei 2018Pressurecooker Gaza ontploft
mei 2018Onnodige tragedie
apr 2018Israëls zeventigste verjaardag
apr 2018Lange, hete zomer
mrt 2018Een toevallig gevonden boek
mrt 2018Terugblik op Poerim
feb 2018Noodkreet
jan 2018Deportatie en verzet
jan 2018Doodstraf
dec 2017Rust en rumoer
nov 2017Meeliften op het dagboek van Anne Frank
okt 2017Noach, de zondvloed en (seksueel) geweld
okt 2017Vreugde van het water scheppen
okt 2017Een dinsdag in Jeruzalem
sep 2017New age, alt-right en antisemitisme
aug 2017De totale zonsverduistering
jul 2017De Kotel en de wet op bekering
jun 2017Geweld tegen Arabische vrouwen
mei 2017De zakenman en het fotomodel op bezoek in Jeruzalem
mei 2017Jom Hasjoa in Israël
apr 2017De maaltijd van de Moshiach
apr 2017Demonstreren in Jeruzalem
mrt 2017Weapons of the Spirit
mrt 2017Ana B’choach
feb 2017Emoties en de brit mila
jan 2017Een nieuwe koning in Egypte die Jozef niet had gekend
jan 2017Aanslag in Armon Hanatziv
jan 2017De rechtsstaat Israël
dec 2016Ellende en onheil
dec 2016Portefeuille
nov 2016Bosbranden
nov 2016Amerikaanse verkiezingen
okt 2016Sjana tova – van traditioneel tot vernieuwend
sep 2016Afscheid bij Crescas
sep 2016Prayer for the Soul and the Holy City
sep 2016Bariloche
aug 2016Gideon Levy
aug 2016Zomergasten en groene papegaaien
jul 2016Traditie en moderne ontwikkelingen
jun 2016In memoriam: Alegria
mei 2016Donkere wolken boven Zion?
mei 2016René Kahn – Tikoen Olam met behulp van psychofarmaca
apr 2016Overdenking bij de dood van Wim Brands
mrt 2016Denkflarden bij het samenstellen van sjlachmones
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem II – het French Hospice
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem
feb 2016Uitzichtloosheid in Gaza
feb 2016Separate but equal is not equal. Hebben vrouwen gewonnen, of de religieuze stromingen?
jan 2016Aanslagen op de Westoever
jan 2016Van Dis
dec 2015Het verschillende gebruik van messen
dec 2015Chanoeka 2015
nov 2015De oorlog van Gog en Magog
nov 2015Herdenking van de moord op Rabin
okt 2015Een bi-nationale staat voor twee volkeren
okt 2015De terreur van de lange messen
sep 2015Is er nog één Joods volk?
aug 2015Profetie
aug 2015Toch nog lichtpuntjes
jul 2015Tisja beAv 2015
jul 2015Een spook waart door Jeruzalem ...
jul 2015Tegengestelde verhalen - wat is waarheid
jun 2015Stedenband
jun 2015Licht en donker in Jeruzalem
mei 2015Catch the Jew! (Vang de Jood)
mei 2015Beth Mozes
apr 2015Tunnel of Hope
mrt 2015Angst en trauma hebben de verkiezingen gewonnen
mrt 2015Poeriem en Iran
feb 2015Nederlandse Joden, hier of daar
feb 2015Ibrahim Abu El-Hawa
jan 2015Verschillen in perceptie na de aanslagen in Parijs
jan 2015Journaal van te verwachten sneeuwstorm
jan 2015Het jaar 2014
dec 2014Chanoeka tussen Rechovot en Jeruzalem
dec 2014Welkom terug
nov 2014Door de Arabische sjoek
nov 2014Olijven plukken (2)
okt 2014Olijven plukken met Rabbis for Human Rights
okt 2014De goede oude tijd
okt 2014Onder de helm
sep 2014Rosj Hasjana 2014
sep 2014Berlijn en Jeruzalem
aug 2014Overwinning
aug 2014Staakt-het-vuren
jul 2014Oorlog en de as van de Rode Koe
jul 2014In Israël gebeurt in drie weken meer dan in Nederland in een jaar
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen - vervolg
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen
jun 2014Sjawoe’ot en de éénstaat oplossing
mei 2014Naar Tekoa
mei 2014Het Achterhuis voor tieners verklaard
mei 2014Anne Frank met luxe verwen-arrangement
apr 2014Jeruzalems begin en einde van Pesach
apr 2014Is er hoop na Kerry?
apr 2014De Holyland affaire
mrt 2014Nu al: pre-Pesachkoorts
mrt 2014Botsende klimaatzones en botsende belangen
feb 2014Diaspora-nieuws
feb 2014Ziekenfonds
jan 2014Landau over Sharon
jan 2014Afrikaanse asielzoekers in Tel Aviv
dec 2013Pre-Kersjt in Jeruzalem
dec 2013Een geurkaarsje voor Mandela
dec 2013Amos Oz, Chanoeka en Friedländer
nov 2013De Hollandsche Schouwburg. Theater, Deportatieplaats, Plek van Herinnering
nov 2013Filipijnen
nov 2013Bethlehem, de film
okt 2013Aviva Zornberg over de akeda
okt 2013De Kabbala van rabbijn Ashlag
sep 2013Wie verdient er nu de Nobelprijs?
aug 2013Scheermes en scheerkwast bij de hand houden
aug 2013Een relatief rustig eiland
aug 2013Gasmasker
jul 2013Tisja Be'Av
jul 2013Dertigste Jeruzalem Filmfestival
jul 2013Tel Aviv, stad van tegenstellingen
jun 2013Hitte
jun 2013Rosj Chodesj Tammoez
jun 2013'De vijand'
mei 2013Een echte seculiere sjabbatsfeer
mei 2013Onderduiken in de apenrots
apr 2013In dienst gaan
apr 2013Zon en zingeving in Israël
mrt 2013Kitniyot
mrt 2013Chamsin
mrt 2013Rabbi Menachem Froman, van Goesj Emoeniem tot Jerusalem Peacemaker
mrt 2013Conflict bereikt tuinhekje
feb 2013David Hartman - zichrono livracha
jan 2013The day after
jan 2013Ontregeld
jan 2013Lemaleh et hachalal
dec 2012Chanoeka in Nachlaot
nov 2012Oorlog met Gaza (2)
nov 2012Oorlog met Gaza
nov 2012New York
okt 2012Noach, de Zondvloed en zonne-energie
okt 2012Op de Machane Yehuda
sep 2012High Times – thuiskweek in Israël