inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Eva van Sonderen

Eva van Sonderen (1948) studeerde Engels aan het Nutsseminarium en sociologie/sociale geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast verdiepte ze zich in Jungiaanse psychologie en later in het werken aan dromen in droomgroepen (o.l.v.Robert Bosmak). Ze ging aan de slag als vertaalster en free-lance journaliste, publiceerde her en der verhalen en artikelen, o.a. in De Gids, De Groene Amsterdammer en Bres. Eva werkte mee aan het boek 'Israel: een blanco cheque?' (Amphora/Van Gennep 1983). Van 1985 tot 1988 maakte ze deel uit van de vrouwengroep De Nieuwe Wilden in de Poëzie, o.l.v.Elly de Waard. Vanaf 1990 was ze correspondente voor het NIW in Israël. Een aantal jaren heeft ze bijdragen geschreven voor Levend Joods Geloof en het Jonag Bulletin. In 2016 is ze opgehouden met haar werk als sociaal rapporteur in het kader van de WUV. Zo heeft ze nu volop tijd voor andere interesse gebieden, zoals theorie en practijk van traumaverwerking in dromen;alternatieve geneeswijzen, zoals Emotional Freedom Technique (‘Tapping’), Johrei,( Japans) en de door de Nederlandse Mireille Mettes onwikkelde MIR-zelfhelings methode.

vrijdag 9 december 2016

Anderhalve week geleden liep ik op vrijdagmiddag door Emek Refaiem, de centrale winkelstraat van Baka en de German Colony. Ik had verse groenten ingeslagen bij de boerenmarkt, maar er waren nog meer sjabbatboodschappen te doen. Plotseling zag ik voor mijn voeten een bruine portefeuille liggen. Ik raapte hem op en keek in het rond wie die zou hebben kunnen verliezen. Net kwam er een kennis voorbij, een bejaarde Amerikaanse vrouw. Samen bekeken we de inhoud: veel bankbiljetten, ook een dollarbiljet, een creditcard van Bank Leumi, van een Amerikaanse bank, een senior citizen card, en nog veel meer kaartjes, maar nergens een telefoonnummer.

“Breng ’m naar de vestiging van Bank Leumi hier, zei de kennis, en vraag of ze hun client kunnen bellen.” Uitstekend idee. Helaas, de bank was, net als alle banken tegenwoordig, dicht op vrijdag. Dan maar naar huis om mijn boodschappen op te ruimen en na te denken. Onderweg sprak ik verschillende zestig-plussers aan, of zij misschien Robert X heetten. Zonder succes. Thuis de hele inhoud van de portefeuille onderzocht. Er zat ruim 1300 sjekel in, de eigenaar bleek psycholoog te zijn, en ik vond ook de naam van zijn vrouw. Verder zat er een lidmaatschap van de AACI in, de vereniging voor Amerikaanse immigranten. Telefoonnummer opgezocht en gebeld, maar helaas, op vrijdag geeft ook de AACI niet thuis. Ik had niet zoveel tijd, ik moest voor sluitingstijd van de winkels genoeg etenswaren in huis halen voor de sjabbat, en ik moest nog koken ook. Maar ik wilde degene die dit had verloren en waarschijnlijk wanhopig aan het zoeken was, of zijn creditcards zat te blokkeren, graag voor sjabbat geruststellen. Het dichtstbijzijnde politiebureau was ver weg, en daar heb ik wel eens úren moeten wachten om alleen maar aan de beurt te komen. Ik googelde Robert X en zijn vrouw, en vond enkele Amerikanen die het zouden kunnen zijn: de eerste was een jonge motorduivel, dat leek me onwaarschijnlijk; de tweede was geen psycholoog; de derde wel, maar die zag er met zijn rossige haar veel te jong uit voor een senior citizen.

Facebook! Dat was het. Ik zette een bericht op mijn pagina, in het Engels, met naam van de persoon, naam van zijn vrouw, en alle details die ik als amateur detective te weten was gekomen en postte het bericht. Het duurde niet lang of ik zag dat verschillende mensen het weer hadden doorgestuurd. Er kwam een berichtje van O., tweedegraadsfamilie van me, die er van overtuigd was dat ze hem via Internet wel kon vinden. Mij was dat niet gelukt zei ik, maar graag, ga je gang, dan kan ik intussen even wat challes kopen. Toen ik terugkwam, had ze gemaild: “ik denk dat ik weet wie het is.”

Om een lang verhaal kort te maken, ten slotte vond zij iemand in haar vriendenkring die mevrouw X. kende. Het wachten was nog – vrij lange – tot haar kennis haar het telefoonnummer van mevrouw X. verschafte, en toen kon ik eindelijk de blijde boodschap doorgeven. Even later belde Robert X. mij zelf op, hij was ontzettend opgelucht en had inderdaad lopen zoeken – maar op de verkeerde plek, namelijk de voormalige spoorrails van Jeruzalem naar Tel Aviv, tegenwoordig een wandel- en fietsroute. De portefeuille brandde in mijn tas en we spraken af elkaar voor café Aroma te ontmoeten.

Robert X stond net zijn elektrische fiets vast te maken aan een paaltje, ik herkende hem onmiddellijk – de roodharige psycholoog, maar nu met grijs haar. Hij wilde me een maaltijd aanbieden, maar ik wilde nog steeds boodschappen doen. Een kopje koffie dan? Nou goed, even koffie. Zo zaten we dan in Aroma, twee mensen die elkaar niet kenden, verbonden door een verloren portefeuille. Hij was tijdens het zoeken gevallen met zijn fiets, had zijn handen geschaafd en zag er in het geheel wat verward uit. (De foto op zijn website bleek twintig jaar oud te zijn.) Een uur lang zaten we enthousiast onze verhalen van verliezen en vinden uit te wisselen, alsmede ervaringen van het oleh-chadasjbestaan. Robert X. bestelde toch maar een salade met twee vorken er bij (“Ik moet even mijn zenuwen weg eten”), zodat ik af en toe beleefd iets meeprikte. Toen ik ten slotte aankondigde echt weg te moeten, vroeg-ie of hij me niet een andere keer een maaltijd kon aanbieden of een keer uitnodigen voor sjabbat. “Ja, voor sjabbat!”, riep ik verheugd.

En zo belandde ik de volgende middag op de uitgebreide sjabbatlunch van de familie X, in een nieuwe flat vlakbij het Amerikaanse consulaat, in een gezelschap van louter Amerikanen van middelbare leeftijd, modern-orthodox, de meesten ba’alé tesjoewa (op latere leeftijd vroom geworden). Mensen waar ik niet zo gauw mee in aanraking zou komen, op het politieke spectrum waarschijnlijk meer ‘rechts’ dan ik. Maar het was sjabbat, dus we hadden het godzijdank over de parasja van de week en niet over politiek. Wel over wonderen. Mevrouw X vertelde dat ze zich op een gegeven moment herinnerde dat er een chassidisch gebed bestond om verloren zaken terug te vinden. Ze had zich teruggetrokken in haar slaapkamer en het drie keer intens herhaald. Toen ging haar telefoon en dat was ik – “Baroech Hasjém.”

(Met dank aan het speurwerk van O., die zo aardig was mij weer te bedanken voor het mogen doen van een mitswe.)

Delen |

Reacties

Thijs ten Raa

vrijdag 9 december 2016
Wat een mooi verhaal, Eva! In het pre-internet tijdperk had ik een soortgelijke vondst in een supermarkt in NYC, gaf het aan de manager, die de volgende dag zei dat een blinde vrouw het geld had laten vallen. Ik blij, maar werd uitgelachen om mijn naïviteit...

E. van sonderen

vrijdag 16 december 2016
Herken ik Thijs, dank voor he reactie! Ik dacht eerst ook: ik geef die portefeuille af aan de drogist voor wiens winkel ik 'm aantrof, maar bij nader inzien leek medat niet zo'goed idee.....wat zulke dingen betreft is internet een zegen.

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
aug 2019Tisja beAv 2019 – “God on Trial”
aug 2019Ervaringen uit de diaspora
jun 2019Nechama Rivlin 1945-2019
mei 2019Bosbranden
mei 2019Songfestival
mei 2019Na de wapenstilstand
apr 2019Dovemansoren
mrt 2019Een ongewoon verhaal
mrt 2019Poerim in beeld
mrt 2019Stress hanteren en trauma’s kwijtraken
mrt 2019Lente in Amsterdam, winter in Jeruzalem
feb 2019Berichten uit de diaspora
jan 2019Overdenkingen na het overlijden van Amos Oz
dec 2018Een bezoek aan Tekoa
nov 2018Da'at Elyon
nov 2018Chaja Polak: ‘De man die geen hekel had aan Joden’
okt 2018Gesprek met Marceline Loridan-Ivens (2003)
sep 2018Ari Fuld z.l. – een sympathieke rechts-radicale settler
sep 2018Rosh Hasjana, goed en slecht nieuws
aug 2018Wel of niet (koosjer) vlees eten
jul 2018Tisja beAv – The joy of our heart has ceased, our dancing has turned into mourning
jul 2018In memoriam – Claude Lanzmann
jun 2018Pluralisme in Jeruzalem en Tel Aviv
mei 2018Pressurecooker Gaza ontploft
mei 2018Onnodige tragedie
apr 2018Israëls zeventigste verjaardag
apr 2018Lange, hete zomer
mrt 2018Een toevallig gevonden boek
mrt 2018Terugblik op Poerim
feb 2018Noodkreet
jan 2018Deportatie en verzet
jan 2018Doodstraf
dec 2017Rust en rumoer
nov 2017Meeliften op het dagboek van Anne Frank
okt 2017Noach, de zondvloed en (seksueel) geweld
okt 2017Vreugde van het water scheppen
okt 2017Een dinsdag in Jeruzalem
sep 2017New age, alt-right en antisemitisme
aug 2017De totale zonsverduistering
jul 2017De Kotel en de wet op bekering
jun 2017Geweld tegen Arabische vrouwen
mei 2017De zakenman en het fotomodel op bezoek in Jeruzalem
mei 2017Jom Hasjoa in Israël
apr 2017De maaltijd van de Moshiach
apr 2017Demonstreren in Jeruzalem
mrt 2017Weapons of the Spirit
mrt 2017Ana B’choach
feb 2017Emoties en de brit mila
jan 2017Een nieuwe koning in Egypte die Jozef niet had gekend
jan 2017Aanslag in Armon Hanatziv
jan 2017De rechtsstaat Israël
dec 2016Ellende en onheil
dec 2016Portefeuille
nov 2016Bosbranden
nov 2016Amerikaanse verkiezingen
okt 2016Sjana tova – van traditioneel tot vernieuwend
sep 2016Afscheid bij Crescas
sep 2016Prayer for the Soul and the Holy City
sep 2016Bariloche
aug 2016Gideon Levy
aug 2016Zomergasten en groene papegaaien
jul 2016Traditie en moderne ontwikkelingen
jun 2016In memoriam: Alegria
mei 2016Donkere wolken boven Zion?
mei 2016René Kahn – Tikoen Olam met behulp van psychofarmaca
apr 2016Overdenking bij de dood van Wim Brands
mrt 2016Denkflarden bij het samenstellen van sjlachmones
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem II – het French Hospice
mrt 2016Stervensbegeleiding in Jeruzalem
feb 2016Uitzichtloosheid in Gaza
feb 2016Separate but equal is not equal. Hebben vrouwen gewonnen, of de religieuze stromingen?
jan 2016Aanslagen op de Westoever
jan 2016Van Dis
dec 2015Het verschillende gebruik van messen
dec 2015Chanoeka 2015
nov 2015De oorlog van Gog en Magog
nov 2015Herdenking van de moord op Rabin
okt 2015Een bi-nationale staat voor twee volkeren
okt 2015De terreur van de lange messen
sep 2015Is er nog één Joods volk?
aug 2015Profetie
aug 2015Toch nog lichtpuntjes
jul 2015Tisja beAv 2015
jul 2015Een spook waart door Jeruzalem ...
jul 2015Tegengestelde verhalen - wat is waarheid
jun 2015Stedenband
jun 2015Licht en donker in Jeruzalem
mei 2015Catch the Jew! (Vang de Jood)
mei 2015Beth Mozes
apr 2015Tunnel of Hope
mrt 2015Angst en trauma hebben de verkiezingen gewonnen
mrt 2015Poeriem en Iran
feb 2015Nederlandse Joden, hier of daar
feb 2015Ibrahim Abu El-Hawa
jan 2015Verschillen in perceptie na de aanslagen in Parijs
jan 2015Journaal van te verwachten sneeuwstorm
jan 2015Het jaar 2014
dec 2014Chanoeka tussen Rechovot en Jeruzalem
dec 2014Welkom terug
nov 2014Door de Arabische sjoek
nov 2014Olijven plukken (2)
okt 2014Olijven plukken met Rabbis for Human Rights
okt 2014De goede oude tijd
okt 2014Onder de helm
sep 2014Rosj Hasjana 2014
sep 2014Berlijn en Jeruzalem
aug 2014Overwinning
aug 2014Staakt-het-vuren
jul 2014Oorlog en de as van de Rode Koe
jul 2014In Israël gebeurt in drie weken meer dan in Nederland in een jaar
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen - vervolg
jun 2014Hopen op het beste, het ergste vrezen
jun 2014Sjawoe’ot en de éénstaat oplossing
mei 2014Naar Tekoa
mei 2014Het Achterhuis voor tieners verklaard
mei 2014Anne Frank met luxe verwen-arrangement
apr 2014Jeruzalems begin en einde van Pesach
apr 2014Is er hoop na Kerry?
apr 2014De Holyland affaire
mrt 2014Nu al: pre-Pesachkoorts
mrt 2014Botsende klimaatzones en botsende belangen
feb 2014Diaspora-nieuws
feb 2014Ziekenfonds
jan 2014Landau over Sharon
jan 2014Afrikaanse asielzoekers in Tel Aviv
dec 2013Pre-Kersjt in Jeruzalem
dec 2013Een geurkaarsje voor Mandela
dec 2013Amos Oz, Chanoeka en Friedländer
nov 2013De Hollandsche Schouwburg. Theater, Deportatieplaats, Plek van Herinnering
nov 2013Filipijnen
nov 2013Bethlehem, de film
okt 2013Aviva Zornberg over de akeda
okt 2013De Kabbala van rabbijn Ashlag
sep 2013Wie verdient er nu de Nobelprijs?
aug 2013Scheermes en scheerkwast bij de hand houden
aug 2013Een relatief rustig eiland
aug 2013Gasmasker
jul 2013Tisja Be'Av
jul 2013Dertigste Jeruzalem Filmfestival
jul 2013Tel Aviv, stad van tegenstellingen
jun 2013Hitte
jun 2013Rosj Chodesj Tammoez
jun 2013'De vijand'
mei 2013Een echte seculiere sjabbatsfeer
mei 2013Onderduiken in de apenrots
apr 2013In dienst gaan
apr 2013Zon en zingeving in Israël
mrt 2013Kitniyot
mrt 2013Chamsin
mrt 2013Rabbi Menachem Froman, van Goesj Emoeniem tot Jerusalem Peacemaker
mrt 2013Conflict bereikt tuinhekje
feb 2013David Hartman - zichrono livracha
jan 2013The day after
jan 2013Ontregeld
jan 2013Lemaleh et hachalal
dec 2012Chanoeka in Nachlaot
nov 2012Oorlog met Gaza (2)
nov 2012Oorlog met Gaza
nov 2012New York
okt 2012Noach, de Zondvloed en zonne-energie
okt 2012Op de Machane Yehuda
sep 2012High Times – thuiskweek in Israël