inloggen
×

Mijn Crescas

Inloggen met gebruikersnaam & wachtwoord






Zonder wachtwoord snel inloggen?

Columns

Weblogs disclaimer

Eldad Kisch

Vanaf het moment dat Eldad Kisch (1937) na een jarenlange carrière als arts in Israël van zijn welverdiende pensioen geniet, sloeg hij een andere weg in. Hij schreef zich in als eerstejaars student aan de Universiteit van Tel Aviv en ging vergelijkende taalkunde studeren. De studie was niet wat hij er van verwachtte, hij vond het ronduit een vervelend vak! Na een jaar haakte hij af en studeerde op eigen houtje verder in de immense bibliotheek van de universiteit. Zijn op- en aanmerkingen legt hij vast in, wat hij noemt, zijn taalkundige columns. Daarnaast is Eldad Kisch nog steeds actief als arts in de vredesbeweging. Ook over zijn ervaringen op dit gebied schrijft hij columns. Van deze columns verscheen in 2012 bij uitgeverij Boekscout zijn boek ‘Uit het Dagboek van een Vredestichtertje’.

vrijdag 2 augustus 2013

Het is geen groot nieuws dat de conflicten in onze wereld ook op taalgebied worden uitgevochten. De directe berichtgeving gedurende die conflicten en de onmiddellijke geschiedschrijving na schermutselingen en oorlogen staan vol van voorbeelden. Het is best mogelijk dat de ene partij zich wat menselijker opstelt dan de andere – in de praktijk zal dat elkaar niet zo veel ontlopen.

Niet alleen bij echte oorlogen, ook bij binnenlandse tegenstellingen is taalgebruik tekenend voor een geesteshouding. Hoe worden minderheden gezien, immigranten en vluchtelingen (hoe zichtbaarder, hoe sterker gekleurd de gebruikte taal wordt).

De antithese 'terroristen' en 'vrijheidsstrijders' is een overbekend voorbeeld – hetzelfde soort vuile werk! De vijanden zijn fundamentalisten, fanatici en zeloten. Zij vertegenwoordigen het 'Evil Empire' of 'The Axis of Evil'. Onze strijdkrachten werken met de grootste terughoudendheid, onze bombardementen zijn precies, met minimale collaterale schade en verlies van onschuldige levens. Wij gebruiken alleen maar 'smart bombs' en we voeren 'surgical strikes' uit. De vijand daarentegen is nietsontziend en zaait onrust en verderf onder de onschuldige burgerbevolking. Met opzet! En dat wordt liefst verlucht met fotografisch materiaal van de grimmige wreedheid. Als er van onze kant iets misgaat, worden er meteen verzachtende omstandigheden ingeroepen (het weer, het slachtoffer leek op het beoogde doelwit).

Zowel in de VS als in Israël wordt de term 'nationale veiligheid' ingezet als een toverwoord om democratische rechten te beperken en zelfs om uitgesproken onrecht te rechtvaardigen.

Duistere aantijgingen over 'onrustbarende stijging in de criminaliteit' die toegeschreven kan worden aan vluchtelingen en migranten. Zelfs de maat van een kopje in de krant over vermeende wandaden van minderheden kan al iets betekenen: groter dan normaal schreeuwt het uit: 'die matigen zich ook wat aan'. De diepere betekenis van het woordje 'maar' blijft ook niet lang verborgen: Ik heb niets tegen moslims, maar ... (ik wil ze liever niet als buren zien, of als vrijer van mijn dochter, of noem maar op). Je kunt de immigranten verdacht maken door ze onzuivere motieven toe te schrijven als 'economische vluchtelingen' (minder chique dan politieke vluchtelingen) of ze gewoon 'illegale vreemdelingen' noemen. Ook de mate van immigratie kan beschreven worden als een 'stroom' of een 'vloedgolf' om zo de burger angst aan te jagen.

Bij conflicten over abortus dienen de tegenstanders zich aan met mooie, algemene en bijna steriele terminologie zoals 'Pro Life', terwijl de voorstanders 'Pro Choice' gebruiken.

Een aardig voorbeeld van het neerbuigend kijken naar 'de ander' gaf NRC Handelsblad op 7/11/90: "In Europa .. spreekt men van volken; als men het over Afrika heeft gebruikt men het woord stammen. Daarmee is weer bevestigd hoe primitief Afrika is."

Idiologisch-politieke conflicten benutten hun eigen jargon; in Israël gaat het hard tussen politiek links en rechts. Rechts noemt de linksen, in letterlijke vertaling 'mooi van ziel' (daar zit niets positiefs bij – bedoeld is humanistische onnozelheid van het ergste soort), terwijl links de rechterkant ziet als 'fascistoïde'.

Het beschrijven en denigreren van de tegenpartij kan ook gebeuren met behulp van zinswendingen, gebaren, intonatie en ironie. Alle middelen zijn geoorloofd.

Jullie kunnen deze voorbeelden zelf met gemak uitbreiden. De bedoeling is dat als we dit alles vaak genoeg horen van onze eigen kant, we het ook echt gaan geloven. Wij moeten liefst onze kritische faculteiten uitschakelen. Dat wordt ons mede makkelijk gemaakt doordat de berichtgeving in tijden van oorlog en conflict totaal beheerst wordt door de kant waar wij ons bevinden.

En als sommigen van ons zich dan toch inzetten om onafhankelijk te blijven denken en twijfelen aan de gekozen koers, dan komt er opeens een zin van Jon Mooallem langs, die ons de moed geeft om verder te gaan; hij wijst erop dat er nog altijd goede mensen zijn: "… achingly imperfect people working to achieve something more moral than they are."

Delen |

Reacties

margreet hirs

zondag 4 augustus 2013
Een aardig voorbeeld van het neerbuigend kijken naar 'de ander' gaf NRC Handelsblad op 7/11/90: "In Europa .. spreekt men van volken; als men het over Afrika heeft gebruikt men het woord stammen. Daarmee is weer bevestigd hoe primitief Afrika is."

WAT ERG!

Volgens de nazi's waren Joden ook geen volk, immers Wurzellosen (dixit Adolf Hitler)

Uw reactie:

vul de beveiligings-code in
aug 2019Onze Filipijnse verzorgsters
jul 2019Losse flodders
jul 2019Verwarrende woorden
jul 2019De Sjoa en de tweede generatie
jun 2019Tentoonstelling Kabbala
mei 2019Dierbare democratie
mei 2019Eurovisie
mei 2019Alternatieve dodenherdenking
mei 2019De Sjoa en de Wiedergutmachung
apr 2019De Sjoa ruim zeventig jaar later
apr 2019De Yeshayahu Leibovitz Prijs
apr 2019Dieren zijn net mensen
mrt 2019Verkiezingen 2019
mrt 2019Huiskamerpropaganda
mrt 2019Goede raad
feb 2019Medische opleiding
feb 2019HalfJoden
jan 2019Kleinzielig
dec 2018Kroniek
nov 2018UNRWA
nov 2018Black Athena
nov 2018Reacties
nov 2018Meer BDS
okt 2018Een rondje olijvenpluk
okt 2018Frustration
okt 2018Racisme
sep 2018Impressies
sep 2018Levensbeëindiging
aug 2018Vlaggen
jul 2018Hervertaling (hertaling)
jul 2018Broodjes smeren
jun 2018Verjaardag
jun 2018Gaza en wij
mei 2018Israël en de vooruitgang
mei 2018Steun voor Gaza
mei 2018Daar gaan we weer Spelen met vuur
apr 2018Weer Jom HaSjoa
apr 2018Trots
apr 2018Hoe privé is e-mail?
mrt 2018Heeft het zin?
mrt 2018Redigeren
mrt 2018Een duwtje in de goede richting
mrt 2018Taalgebruik door winkels en op reclameborden
mrt 2018Een film van Rolf Orthel: ‘Ik ben mijn herinnering’
feb 2018Droogte
feb 2018Vluchtelingen
feb 2018Qasr el-Yahud
jan 2018Avondje demonstreren
jan 2018De geitenpest
jan 2018Code-switching
jan 2018Umm Zuqa
dec 2017Schokkende gehoorzaamheid
dec 2017Roerige tijden
dec 2017Gezondheidszorg in de Gazastrook
nov 2017Een ongewoon verhaal uit nazi-Duitsland
nov 2017De herdenking van de moord op Jitschak Rabin
okt 2017Vooruitgang
okt 2017Vloeken
sep 2017Politieke vertalingen
sep 2017Stilstand Of eigenlijk achteruitgang
sep 2017Vrijheid van meningsuiting
sep 2017De bewakers van Westerbork - een boekrecensie
aug 2017Roof en diefstal
aug 2017Het gewone leven
aug 2017Landruil
jul 2017Schone elektriciteit voor een Palestijns dorp
jun 2017De verdwenen Jemenitische kinderen
jun 2017Pollard vs Vanunu
jun 2017Tegen de bezetting en voor de vrede
mei 2017De Art Gallery van Umm Al Fachem
mei 2017Coca-cola
mei 2017Een avond van hoop
apr 2017De herdenking van de Sjoa in Israël
apr 2017De haggada van Pesach
apr 2017Hittegolf
mrt 2017De Leibowitz prijs
mrt 2017Ellende in Gaza
mrt 2017Elor Azaria
feb 2017Gaza
feb 2017Gelijkheid en broederschap
feb 2017Een ontroerende bijeenkomst
jan 2017Umm al-Hiran
jan 2017De moderne wereld
dec 2016Komen giften bestemd voor Palestijnen terecht bij terreurorganisaties?
dec 2016De gevaren van het dichterschap
nov 2016Illusoire hoop
nov 2016Het verhaal van Rahieq
nov 2016De bekentenis – een toneelstuk van Motti Lerner
nov 2016Homoseksualiteit in de Bijbel
okt 2016Zo veel te lezen!
okt 2016Stolpersteine
sep 2016Mensen vol goede wil
sep 2016Een koddige discussie
aug 2016Profiling
aug 2016Landmijnen van vijftig jaar geleden
aug 2016Disturbing the Peace
jul 2016De settlers, een nieuwe documentaire van Shimon Dotan
jul 2016Onrustzaaiers
jun 2016Ramadan
jun 2016Het gedoe met de NGO's
mei 2016Choemoes
mei 2016De lessen van de Sjoa
mei 2016ITO-land
apr 2016Qaryut
apr 2016Leenwoorden
mrt 2016Breaking the Silence
mrt 2016BDS
feb 2016Naastenliefde
feb 2016De zwarte lijst
jan 2016Liefde voor het land
jan 2016De Bruiloft van de Haat
dec 2015Demonstratie en droom
dec 2015Na het stenen tijdperk
dec 2015Bestaat er een tweede en derde generatie sjoa-aandoening?
nov 2015Nieuwe CD met chazzanoet uit Groningen
nov 2015Volksverhuizing
nov 2015Rabin
okt 2015Demonstratie
okt 2015Israël nu
sep 2015Breaking the Silence
aug 2015W.G. Sebald
aug 2015Belangrijke beslissingen van het Nederlandse Ministerie van Financiën
aug 2015De Joodse ‘lente’
aug 2015Opruiing
jul 2015Monddood gemaakt
jul 2015Khader Adnan
jun 2015Cholot
jun 2015Geneeskunst
jun 2015Positief denken?
mei 2015Rechtshandhaving onder bezetting
mei 2015Apartheid
apr 2015Alternatieve herdenking van de gevallenen 2015
apr 2015Pesachproblematiek
mrt 2015Maar die kat kwam weer …
mrt 2015Demonstratie zaterdagavond 7 maart
mrt 2015Op naar de vrede
feb 2015Losse flodders
feb 2015Opruiming
jan 2015"Alles is in orde …!"
jan 2015Zekerheden
jan 2015Tunnelvisie
dec 2014Mensenrechten
dec 2014Boeken en kranten
nov 2014Ra'ad Moessa
nov 2014Rabinherdenking
okt 2014Een gewone vrijdag van protest en actie
okt 2014MachsomWatch
okt 2014Het nieuwe (Joodse) jaar
sep 2014Zinloze oorlog
aug 2014Onderhandelen met Hamas
aug 2014Situatie
aug 2014Vijgeblad
jul 2014Schuilkelder
jul 2014De Israël Vredesconferentie
jun 2014Het Klaaglied
jun 2014Meer petities
jun 2014Petitie
jun 2014Een golf van hongerstakers
mei 2014Documentaire over de oorlogsjaren in het N.I.Z.
mei 2014Israël en minderheden
mei 2014Open brief aan mezelf
mei 2014Globalisering en taal
apr 2014Israël boos
apr 2014Immigranten
apr 2014Afleiding
mrt 2014Namen
mrt 2014Het werk met mijn dokters
mrt 2014Ballingschap
mrt 2014Vertaalmachines
feb 2014Boycot en de rest
feb 2014Links actief
feb 2014Junk-mail
feb 2014De autobiografie
jan 2014Doof
jan 2014Een Joods concentratiekamp?
jan 2014De scheidingsmuur
dec 2013Twee ministers van Buitenlandse Zaken uit Nederland
dec 2013Een stukje geschiedenis - 75 jaar geleden
nov 2013Taalverwerving bij adoptie
nov 2013Vertrouwen bouwen
nov 2013Schaamte
nov 2013Woorden
okt 2013Makhoul
okt 2013Het nut van memoires
okt 2013De gevoelswaarde van lettercombinaties
sep 2013Sprekende dieren
sep 2013Een onrechtvaardige wet
sep 2013De spelling van het Nederlands
aug 2013De taal van conflicten
jul 2013Geen woorden, maar daden
jul 2013Voor de vakantie
jul 2013Nostalgie
jun 2013De biologie van de taal
jun 2013Altijd wat
jun 2013Kennismaking
mei 2013De talen van de Joden