Bel Crescas: 020 - 640 23 80
Crescas schoolbord
Columns
Weblogs disclaimer

Leo Mock

Drs. Leo Mock (1968) volgde een opleiding aan een talmoedhogeschool (jesjiwa) in Israël. Verder studeerde hij Joodse geschiedenis aan de Bar-Ilan Universiteit en oude geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Sinds 1999 is hij docent bij de Vakgroep Hebreeuws van de UvA en sinds 2010 doet hij promotie-onderzoek aan de Universiteit Tilburg, waar hij ook Judaica doceert. Leo Mock heeft verschillende publicaties over jodendom op zijn naam en is betrokken bij het tijdschrift Tenachon, een uitgave van PaRDeS, een stichting die zich inzet voor het ontsluiten van Joodse bronnen voor een Joods en Christelijk publiek en het bevorderen van de interreligieuze dialoog. Voor Crescas verzorgt hij, naast zijn wekelijkse column op de website, diverse Rabbinica-cursussen. Sinds zomer 2012 is Leo Mock adviseur Joodse Zaken van Beth Shalom.
vrijdag 1 juli 2011
reageer op deze column
Delen |

Bio-industrie en sjechita

Ach, het was wel weer een week hoor ... De week waarin inburgeraars alle 15 coupletten van het Wilhelmus voortaan van achter naar voren moeten kunnen opzeggen, een Verhagen die begrijpt dat mensen soms buitenlanders stiekem wel een beetje eng vinden, de allochtoon geprolongeerd wordt tot in het 3e, ja 4e geslacht (zie Ex. 20:4), Donner mijmert over vrouwen met een boerka die eigenlijk gewoon naaktlopen (zie het zondeval verhaal: God maakt na de zondeval een boerka voor Adam en Eva), de multiculturele samenleving nu echt officieel niet bestaat, de vredesvloot naar Gaza uitvoer, en de politie nog steeds niet in staat is om zware criminelen onverdoofd te arresteren op een afgesloten A2 ... Dus zeg niet dat er niets gebeurd is.

O ja, de sjechita – de rituele slacht. Die werd met overgrote meerderheid dinsdag verboden. Want dat zouden we niet moeten willen hier in Nederland. Te bloederig. We moeten vooral niet geconfronteerd worden met het feit dat we een dier doden. Barbaars, middeleeuws. Lees vooral de ranzige reacties op deze onderwerpen in kwaliteitskranten en media als De Telegraaf, AD en Geenstijl. Vandaar dat we het eerst gaan verdoven, ja bedwelmen. Daarna zijn er geen regels meer – alles mag. Je kunt lekker losgaan. Alles mag je eten – bloed, vet, het maakt niet uit. Het dier is een ding. Tsja, dat diezelfde bijbel vindt dat het dier na de slacht ook niet volledig aan de mens behoort – bloed en bepaalde vetstukken zijn verboden - dat ligt niet goed in de bio-industrie. En dat de bijbel het slachten van een dier op één dag per week in ieder geval verbiedt – sjabbat – ook dat moeten we niet willen. Nee 24/7 moeten de slachtmaskers schieten, de zagen zagen, de messen hakken ... Toch lees je dit soort argumenten helaas ook niet bij de Nederlandse rabbijnen. Die komen in een goedbedoelde brief aan de Tweede Kamer niet veel verder dan het herhalen van de verkeerde argumenten: we doen dit al zo lang, we voelen ons gekrenkt, we zijn al zo klein etc. Allemaal waar, maar het is niet genoeg in deze tijd. U kunt de brief hier lezen.

Op één argument wil ik iets explicieter ingaan:

De Joodse wetgeving heeft niet alleen wetten en beperkingen ten aanzien van de slachthandeling zelve, maar vele wetten zijn gewijd aan het welzijn van dieren vóór de slacht en tijdens het leven. Waar de Nederlandse samenleving van onze omgang met dieren zou moeten leren, worden wij, voor ons gevoel, afgeschilderd als dierenbeulen die bedwelming weigeren in te voeren.

Huh? Misschien heb ik iets gemist, maar suggereert men hier dat de bio-industrie niet okay is? Helemaal mee eens hoor, maar waarom is ons kosjere vlees in Nederland dan niet biologisch? Waarom is er in Israël dan ook bijna alleen bio-industrie en minder biologische of organische landbouw dan in Nederland en omringende landen? (heb geen onderzoek gedaan, maar dat lijkt me zo te zijn...). In ieder geval zie ik minder natuurwinkels in Israël dan in Nederland. Ik ken ook geen orthodoxe rabbijnen die stellen dat organisch-biologisch beter is etc., en mensen dit vooral moeten kopen. Maar die zullen er ongetwijfeld wel zijn, hoewel ze toch niet dominant zijn in het halachische discours. Maar, niemand minder dan de gelauwerde rabbijn Eljasjiev schijnt ganzenlever kosjer te vinden volgens internet, waar verwezen wordt naar een artikel in de Jerusalem Post van 2 maart 2005 (een artikel dat merkwaardig genoeg niet direct op de site van Jerusalem Post te vinden is, maar wel op allerlei andere sites geciteerd wordt, zie bijvoorbeeld de website jewlicious en ook de website highbeam. Tsja ...

Zou Rutte ook hier zeggen dat de orthodoxe Joden maar hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen? Daar sta je dan met je rund, in je achtertuintje, op je balkon, of op een ranzige parkeerplaats ergens langs één van de ’s nachts schaars verlichte snelwegen ... Tussen de illegale prostituees, de bollenplukkende Polen in campers en andere schimmige lieden die nepgouden sieraden willen verkopen, vervalste merkkleding aan de man of vrouw proberen te brengen, je willen verleiden om te investeren in een Afrikaanse bank, of gewoon een wisseltruc met je proberen uit te halen ...

Nu nog even over dat rare verhaal dat ook in de Nederlandse media opdook:

Joodse rechtbank veroordeelt hond ter dood JERUZALEM - Een rabbinale rechtbank in een ultraorthodoxe wijk van Jeruzalem heeft een hond ter dood veroordeeld. De rabbijnen verdenken het dier ervan de reïncarnatie te zijn van een seculiere advocaat die de rabbinale rechtbank twintig jaar geleden heeft beledigd.

Zo ongeveer alle media namen dit over – logisch, want alles is in handen van enkele bedrijven en het nieuws wordt in hapklare verdoofde porties aangeleverd door ANP of een ander mediabedrijf. Weinig kranten doen nog zelf aan onderzoek. Te duur etc. Ten eerste was het een oude hond uit de sloot, omdat het ‘voorval’ zich al twee weken eerder zou hebben afgespeeld. Ten tweede was het al in de Israëlische media na publicatie meteen weer weersproken door de rabbijn zelf. Een van de betere stukken hierover was te lezen in De Pers in de rubriek Pinokkio. Lees het hier zelf.

Maar ja, het gaat over Israël en over ultra-orthodoxe Joden dus dat is altijd kermis hè? Altijd prijs. Is het toeval trouwens dat zo’n berichtje opduikt midden in het debat over de rituele slacht? Het bevestigt het beeld: rare barbaarse middeleeuwse mannetjes die honden stenigen en dieren de keel doorsnijden ...

Met één argument ben ik het niet geheel eens. Ik denk dat het geloof in reïncarnatie tegenwoordig veel meer verspreid is onder (ultra-)orthodoxe Joden in Israël dan 50 jaar geleden. Maar daarover volgende week meer ...

Nog één ding. Het is nu bewezen door de wetenschap – u weet wel diezelfde wetenschap die ook van stal werd gehaald bij de discussie over dat onverdoofde slachten:

'Dagelijks drie uur zonnen halveert kans op borstkanker'

Elke dag drie uur in de zon zitten, kan het risico op borstkanker beperken tot 50 procent, aldus recent onderzoek dat in de American Journal of Epidemiology werd gepubliceerd. Artsen waarschuwen wel voor de gevaren van huidkanker.

(...) De Canadese onderzoekers vergeleken 3.101 slachtoffers van borstkanker met 3.771 gezonde vrouwen die geen tumoren hadden. Alle vrouwen gaven aan hoeveel tijd ze buiten spendeerden tussen april en oktober, gedurende vier stadia in hun leven. Daaruit bleek dat diegenen die minstens 21 uur per week werden blootgesteld aan de uv-stralen van de zon, tijdens hun tienerjaren, minstens 29 procent minder kans hadden om kanker te ontwikkelen dan degenen die minder dan een uur per dag zonneschijn kregen. Bij degenen die het vaakst in de zon zaten op hun veertigste en vijftigste daalde het risico naar 26 procent; bij zestigplussers halveerde zon hun kansen op een tumor.
Lees hier verder.

De zaak is duidelijk: zowel werkgevers als werknemers moeten hun eigen verantwoordelijkheid nemen, zeker met de huidige stijging van de zorg. Elke werkgever moet randvoorwaarden scheppen zodat de werknemer 3 uur dagelijks kan zonnen. En elke werknemer moet zelf met een gezondheidsplan komen waar 3 uur zonnen o.a. in opgenomen is.

Sjabbat sjalom!

Uw reactie:

Naam
Email
Reactie
vul de beveiligings-code in
aug 2014Was vroeger alles beter?
aug 2014Zinkend schip?
aug 2014Ondanks alles...
aug 2014Hamatsav
jul 2014Vakantie
jul 2014Joodse archeologie in Nederland
jun 2014Het lot-orakel
jun 2014De gelederen der spotters
jun 2014Mysterieuze ossen
jun 2014Slenteren door Amsterdam
mei 2014De ketting van de opperrabbijn
mei 2014Van Ostadestraat
mei 2014Orthodox vandalisme
mei 2014Diverse engerds
mei 2014Belachelijke kritiek?
apr 2014Chameets in de Pesachweek
apr 2014Wat doet een wc-bril in de Haggada?
apr 2014Weg met de chameets-hysterie!
mrt 2014De Rode Koe
mrt 2014Na Poeriem
mrt 2014Gemengde berichten ...
mrt 2014De ultra's en de dienstplicht
feb 2014Dom
feb 2014De Olympische Spelen
feb 2014Europees erfgoed
feb 2014De knikkers van Anne Frank
jan 2014Dat was de week die was...
jan 2014Gelukkig of ongelukkig op Knuffeldag
jan 2014Kasjroet-vervalsingen
jan 2014Koken op sjabbat
jan 2014De substitutieregel
dec 2013Joden en kerst
dec 2013Korte dagen
dec 2013Jodendom en mensenrechten
dec 2013Rabbijnen in het NIW
nov 2013Chanoeka
nov 2013Afscheiden
nov 2013Vrouwen en auto's
nov 2013Nerds
nov 2013Synchroniciteit
okt 2013Zwarte Piet
okt 2013Nieuwe koelkast
okt 2013Na het overlijden van Rabbijn Ovadia Josef
okt 2013Bidden voor Ovadia Josef
sep 2013De grootste soeka
sep 2013Soekot voor iedereen
sep 2013Een liefdevolle Jom Kipoer
aug 2013Bietjes voor Rosj Hasjana
aug 2013Vakantiegevoel
aug 2013In het Heilige Land
jul 2013Sjabbat Chazon
jul 2013Trier
jul 2013Slavernij en de sjabbat
jun 2013Elijahoe haNavi
jun 2013Loodgieten
jun 2013Eer hem, maar wantrouw hem
jun 2013Treuren in of om Tammoez
mei 2013Gelatine kosjer?
mei 2013Een nieuwe ijstijd
mei 2013Vrijheid
mei 2013Gebed voor het Koninklijk Huis
apr 2013Vliegen in een plastic zak
apr 2013Belieber
apr 2013Sehacheles
apr 2013Alleen mannen?
mrt 2013Priesterzegen
mrt 2013Pesach - het is weer feest!
mrt 2013Rook
mrt 2013Wegwerpartikelen
mrt 2013Grap? Of niet?
feb 2013De Poeriem-rav
feb 2013Hongarije
feb 2013Pruiken en zoenen
feb 2013Limor zoekt haar soul-mate
jan 2013Stemmen
jan 2013Winter is niet zo jood
jan 2013Kinderen met Down
jan 2013Leuke kerstliedjes
dec 2012Vrouwen
dec 2012Vreedzaam omgaan met diversiteit
dec 2012Psycholoog of rabbijn?
nov 2012Een ironische gebeurtenis
nov 2012Een teken
nov 2012Zuur
nov 2012Pratende dieren
nov 2012Natuurverschijnselen
okt 2012Boom der Kennis
okt 2012Leesrooster
okt 2012Pas goed op uw smartphone!
okt 2012Back to normal
sep 2012Balans
sep 2012Vreedzame paden
aug 2012Fata morgana, of de kunst van het kijken
aug 2012Luxemburg
jul 2012Leuk hotelletje
jul 2012Impulsief
jun 2012Vogels kijken in de polder
jun 2012Leraren
jun 2012Sport
jun 2012Verdwenen stoel
jun 2012Bacteriën
mei 2012Verslapen
mei 2012Achterstand ingehaald
mei 2012Echt?
mei 2012Jom HaMalka-drukte
apr 2012Een warm bad
apr 2012Post-Pesach dilemma’s
apr 2012Nog even over Pesach
apr 2012Stroomstoring
mrt 2012De waarde van getallen
mrt 2012Lente
mrt 2012Een ingewikkeld parcours
feb 2012Rekenkunst met verrassende uitkomst
feb 2012Crisisverhalen
feb 2012De seculiere inwoners van Kiriat haJovel
feb 2012Waterdamp
jan 2012Werken is gezond
jan 2012Schwer zu sein a Jid
jan 2012Beth Sjemesj
dec 2011Chanoeka-overpeinzingen
dec 2011De 25e van de maand
dec 2011Buitenaards
dec 2011Seizoensperikelen
nov 2011Andere maten
nov 2011Weet wat je eet
nov 2011Over een etrog, een rebbe, rabbijnen en de zon
okt 2011Over voorspellingen en hoofdrekenen
okt 2011Een einde en een begin, maar wel blijven bidden!
okt 2011Reizigers houden niet van regen
okt 2011Introspectie
sep 2011Kabbala-les
sep 2011Troonrede en Miljoenennota
sep 2011SpongeBob
sep 2011Nog eens over inkeer
sep 2011Inkeer
aug 2011Protesteren in Rechovot
jul 2011Awoide zorre
jul 2011Sjocheet van Oranje
jul 2011Bio-industrie en sjechita
jun 2011Moeten wij dieren eten?
jun 2011Cottage cheese
jun 2011Gevaren
jun 2011Onverdoofd
mei 2011Onze voeding
mei 2011Moleculair kasjroet
mei 2011Mei
mei 2011De Masjiach
apr 2011Tussen Amsterdam en Rechovot
apr 2011Vegen met beleid
apr 2011Noden en verboden
apr 2011Chameetsologie en andere Pesachwetenschap
apr 2011SMS uw vraag!
mrt 2011Elke dag Poeriem!
mrt 2011Het einde van de wereld?
mrt 2011Elke dag Poeriem
mrt 2011Teruggeven
feb 2011De zon
feb 2011Woestijngodsdienst
feb 2011Stadswandeling
feb 2011Gekke wereld
jan 2011Liberale Joden of Christenen voor Israël?
jan 2011Het Kohnstamm Instituut en etnische groepen
jan 2011Niets aan de hand
jan 2011Terug in Nederland
dec 2010Instant-religie
dec 2010Wat een gekte allemaal...
dec 2010Vasten voor regen
nov 2010De lichtjes van Chanoeka
nov 2010Schaarste
nov 2010Een drukke zondag
nov 2010Amsterdammer in de provincie
okt 2010Carlebach
okt 2010Mark Rutte, Yona Metzger en UFO’s
okt 2010Informatie-'overkill'
okt 2010Triest en oppervlakkig
okt 2010De bittere maand
sep 2010Met plantjes zwaaien
sep 2010Hufterigheid
sep 2010Xenofobie
sep 2010Een tzaddiek
aug 2010Wat doen we op sjabbat?
aug 2010Een ontspannen vakantie
jul 2010Paul
jul 2010Keppeltjesdag
jun 2010Een echte held
jun 2010Politici laten zich niet horen
jun 2010Bowlen
mei 2010Jesaja 53:5
mei 2010Eten
mei 2010Koninginnedag
apr 2010Lag Be'omer
apr 2010Feestvieren en herdenken
apr 2010Dóórpakken
apr 2010Ben jij nog in?
apr 2010Pesach: waar gaat het echt om?
mrt 2010Méér dan vier vragen ...
mrt 2010Insecten
mrt 2010De langste Poeriem ooit
mrt 2010Herken de Poeriemgrap!
feb 2010Rare vragen, rare antwoorden
feb 2010Rabbijn Elon in problemen
feb 2010Gescheiden buslijnen
feb 2010Nogmaals de diboek
jan 2010Diboek
jan 2010Natuurrampen
jan 2010Een boek kopen
jan 2010Uitvinding van de bakker
jan 2010Oud-en-Nieuw
dec 2009Taal
dec 2009Halachisch veroorzaakte kinderloosheid
nov 2009Dawwenen op het juiste moment
nov 2009Kosjer
nov 2009Bidden om regen
nov 2009Het wisselen van de seizoenen
okt 2009Leerhuizen in de mediene
okt 2009Een boek uitlezen
okt 2009Onze minhag
okt 2009Een soeka in de Diaspora
okt 2009Soekotmelancholie
sep 2009Jom Kippoer
sep 2009Leeuwen en beren
sep 2009Woordeloze haast
sep 2009De 'midrechov' in Jeruzalem
aug 2009Tatoeages, een beladen imago
aug 2009Op bezoek bij S
jun 2009Vakantie
jun 2009Generatiekloof
mei 2009Cheesecake
mei 2009Keukenhof
mei 2009Varkensgriep
apr 2009Vakantie
apr 2009Chameets
mrt 2009Een jesjiva-gave
mrt 2009Wie zonder zonde is, wordt immuun voor .....
mrt 2009Economie
mrt 2009Poeriem
feb 2009Taal en getallen
feb 2009Internet-tribalisme
feb 2009Verkiezingen
feb 2009De taxichauffeur en de zoon van de rabbijn
jan 2009Liefde
jan 2009Oppassen voor slangengif!
jan 2009Cafépraat
jan 2009Veel boeken – en een goed huwelijk
dec 2008Een ongeluk of dood door schuld?
dec 2008De Israëlische State Controller
dec 2008De periferie
nov 2008Zending
nov 2008Kromme komkommers
nov 2008Actie en reactie
nov 2008De regenmaker
okt 2008Slechte gedachtes
okt 2008Hosjanna Rabbah
okt 2008Soekot
okt 2008Onze zondes
okt 2008Een oud kabbalistisch gebed
Crescas is partner in